شناسه خبر : 11669 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها

ورق برگشته است
نوشت: این روزها ظرفیت هتل‌های ایران به‌ خصوص در تهران و شهرهای بزرگ کشور پر شده و رزرو جا برای چند ماه آینده هم انجام شده است. چنین وضعیتی در مقایسه با سال‌های 90 و 91 و حتی 92 و 93 هم نشان‌دهنده افزایش قابل ‌توجه اقامت خارجی‌ها در هتل‌های بزرگ ایران است. علاوه بر جهانگردان، سرمایه‌داران خارجی عامل اصلی پر شدن ظرفیت هتل‌های ایران در سال‌ جاری هستند. چنین روندی نشان از برگشتن ورق علاقه خارجی‌ها به بازار ایران دارد. از همین رو هنوز که مذاکرات هسته‌ای به فرجام نهایی خود نرسیده است، لیکن سرمایه‌دارانی از اروپا و شرق آسیا و حتی آمریکا هم راهی ایران شده‌اند تا در مسابقه‌ای که شکل گرفته است، عقب نمانند.

خطر عقبگرد در اصلاح قیمت‌ها
نوشت: صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود درخصوص منطقه آفریقا و خاورمیانه به عدم توازن بودجه کشورهای منطقه به‌دلیل یارانه‌های انرژی اشاره کرده و بر مبنای محاسبات خود اعلام می‌کند ایران بیشترین یارانه انرژی را در میان کشورهای منطقه پرداخت می‌کند... نگاهی به روند اصلاح قیمت سوخت در ایران نشان می‌دهد سیاستگذاران هیچ‌گاه به یک سیاست منسجم و تدریجی برای اصلاح قیمت‌ها نرسیده‌اند و در دوره‌های مختلف به‌صورت صلاحدیدی دست به تغییرات ناگهانی قیمت حامل‌های انرژی زده‌اند. بسیاری از کارشناسان اقتصادی مدل‌های تدریجی و قابل پیش‌بینی اصلاح قیمت‌ها را برای حذف یارانه‌های سوخت پیشنهاد می‌کنند.

نگرانی آقای رئیس‌جمهور
نوشت: نوروز امسال با گرانی شدید بسیاری از کالاها آغاز شد که گرانی میوه در این میان متمایزتر از سایر کالاها بود... این گرانی واکنش مقامات بلندپایه دستگاه اجرایی را هم به دنبال داشت تا آنها هم از قیمت بالای میوه در روزهای آغازین سال گله‌مند باشند که جدی‌ترین واکنش از سوی مقامات دولتی در این زمینه از سوی رئیس‌جمهور به وقوع پیوست تا به نوعی صدای رئیس‌جمهور هم از مشکلات مردم برای خرید میوه شب عید دربیاید. بنابر این گزارش، حسن روحانی در نامه‌ای از اسحاق جهانگیری خواسته است در همین برهه از سال تمهیدی بیندیشد تا با تغییر شیوه خرید میوه وزارت جهاد کشاورزی، قیمت میوه برای نوروز 95 وضعیت بهتری داشته باشد.

حساب پس‌انداز صنعت
نوشت: این نگرانی جدی وجود دارد که با رفع تحریم فروش نفت، دوباره به درآمدهای سرشار نفت خام وابسته شویم و از تجربه خوب ناخواسته (کاهش وابستگی به نفت) در دو سال اخیر استفاده نکنیم و دوباره صنعت را فراموش کنیم؛ همان‌گونه که تولید از هدفمندی یارانه‌ها سهمی نبرد... اما با یک برنامه مناسب (شاید در یک افق سه تا پنج‌ساله)، با حمایت درست از صنعت دارای مزیت نسبی رقابتی و ارزش افزوده بالا و ایجاد بسترها و زیرساخت‌های مناسب، حتی می‌توانیم به نقطه‌ای برسیم که از درآمد صادرات نفت خام بی‌نیاز شویم... صنعت، «مطمئن‌ترین و بهترین حساب پس‌انداز» برای ارزهای آزاد‌شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها