شناسه خبر : 10864 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دنبال هدف باشیم

بازار آب ابزار خوبی برای ارزشگذاری آب است و می‌تواند تا اندازه‌ای مفید باشد. آنچه در این میان باید به آن توجه کرد این است که باید در حوزه قیمت‌گذاری ارزش واقعی آب، به‌گونه‌ای عمل شود که این ارزش واقعی باشد.

index:1|width:50|height:50|align:right مجید دلاور/ عضو هیات علمی تربیت مدرس
بازار آب ابزار خوبی برای ارزشگذاری آب است و می‌تواند تا اندازه‌ای مفید باشد. آنچه در این میان باید به آن توجه کرد این است که باید در حوزه قیمت‌گذاری ارزش واقعی آب، به‌گونه‌ای عمل شود که این ارزش واقعی باشد. بحثی که در این میان مطرح می‌شود، مساله خود مردم و تشکل‌هایی است که قرار است در این حوزه فعال باشند. این دو سیاست یعنی ارزشگذاری واقعی آب و توجه به تشکل‌های فعال در این حوزه باید در کنار هم انجام شود تا در نهایت به اجرای بهینه بازار آب کمک کند. در عین حال، دولت نیز باید از مشوق‌های لازم در این رابطه بهره بگیرد. یعنی دولت باید راهکارهایی را به تشکل‌های فعال در این حوزه ارائه کند تا رویکرد این بازار واقعی و به سمت اهداف تعیین‌شده باشد.
نکته دیگری که در این میان باید به آن توجه کرد این است که منطقه‌ای که بازار آب در آن اجرا می‌شود باید مردمی داشته باشد که ارزش آب را درک کنند و انگیزه‌ای برای آن داشته باشند. در حقیقت اگر مردم مناطق محروم که با بحران آب روبه‌رو هستند، ارزش آب را درک نکنند، انگیزه‌ای برای رساندن آب به ارزش واقعی آن هم ندارند. در این شرایط، شاید به دنبال طرح یا ایده‌های دیگری هم بروند.
این مساله باید تعادل مناسبی داشته باشد تا هدف واقعی بازار آب اجرایی شود. همه این موارد باید در جهتی باشد تا ارزش واقعی آب ایجاد شود. در چنین شرایطی می‌توان شاهد صرفه‌جویی آب نیز بود اما مهم‌تر از این موارد، اجرای این طرح به صورت پایلوت است که باید در منطقه مناسبی نیز انجام شود. اهمیت اجرای پایلوت این طرح از آنجاست که باید موانع موجود در طرح، در اجرای پایلوت شناسایی و مرتفع شود. در چنین شرایطی می‌توان ایده بازار آب را به خوبی اجرایی کرد و از فواید آن بهره برد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها