شناسه خبر : 7497 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حسن روحانی: ایران خود را برای دوران پساتحریم آماده می‌کند

آماده‌باش پساتحریم

حتی قبل از نهایی‌شدن توافق هسته‌ای ایران و گروه کشورهای ۱ + ۵ و لغو رسمی تحریم‌ها، حسن روحانی آماده‌باش پساتحریم را اعلام کرد. رئیس‌جمهور قبل از سفر آخر هفته خود به روسیه - برای شرکت در نشست مشترک سران کشورهای عضو «سازمان همکاری شانگهای» و گروه «بریکس» - در فرودگاه مهرآباد تهران با اشاره به حساسیت بالای مذاکرات هسته‌ای گفت: «جمهوری اسلامی ایران خود را برای دوران پسامذاکره و پساتحریم آماده می‌کند که به واسطه آن، روابط کشورمان با همه کشورها از جمله کشورهای عضو این دو اجلاس توسعه خواهد یافت.»

حتی قبل از نهایی‌شدن توافق هسته‌ای ایران و گروه کشورهای 1+5 و لغو رسمی تحریم‌ها، حسن روحانی آماده‌باش پساتحریم را اعلام کرد. رئیس‌جمهور قبل از سفر آخر هفته خود به روسیه -برای شرکت در نشست مشترک سران کشورهای عضو «سازمان همکاری شانگهای» و گروه «بریکس»- در فرودگاه مهرآباد تهران با اشاره به حساسیت بالای مذاکرات هسته‌ای گفت: «جمهوری اسلامی ایران خود را برای دوران پسامذاکره و پساتحریم آماده می‌کند که به واسطه آن، روابط کشورمان با همه کشورها از جمله کشورهای عضو این دو اجلاس توسعه خواهد یافت.» رئیس‌جمهور اضافه کرد که ایران برای عضویت اصلی در سازمان شانگهای با «یک مشکل آیین‌نامه‌ای» مواجه است. او از این مشکل آیین‌نامه‌ای نام نبرد، اما مقامات روس پیشتر گفته بودند که تبدیل «عضویت ناظر» ایران در این سازمان به «عضویت اصلی»، منوط به رفع تحریم‌های سازمان ملل علیه این کشور است. اتفاقی که با نزدیک‌شدن هرچه بیشتر ایران و گروه 1+5 به توافق جامع هسته‌ای، بسیار قریب‌الوقوع به نظر می‌رسید.
البته روحانی قبل از این سخنان هم در نامه‌ای که اول هفته گذشته خطاب به معاون‌ اول خود نوشت، سیگنال دیگری از قریب‌الوقوع بودن این اتفاق را نشان داده بود؛ آنجا که فرمان آغاز اصلاح ساختار اقتصاد ایران به‌عنوان یکی از دو وعده‌ اصلی انتخاباتی‌اش را صادر کرد. در آن نامه که از سوی برخی ناظران به مفروض گرفتن دستیابی به توافق هسته‌ای و پایان اصلی‌ترین پروژه سیاست خارجی دولت یازدهم تعبیر شد، رئیس‌جمهور ضمن اشاره به رسیدن این دولت به میانه عمر خود، خواستار تدوین برنامه‌ای جامع برای ایجاد تغییرات ساختاری در سه حوزه مهم اقتصاد ایران شده بود: «اصلاح نظام بانکی»، «توسعه بازار اولیه سرمایه» و «نظام مالی و بدهی‌های دولت». اسحاق جهانگیری بر اساس این دستور موظف شد پس از مشورت با صاحب‌نظران و با همکاری علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی و مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور این برنامه‌ را آماده اجرا کند. روحانی در نامه خود خطاب به جهانگیری «رونق‌بخشی به اقتصاد و زمینه‌سازی برای دستیابی به رشد اقتصادی متناسب با ظرفیت‌های سرزمینی و منابع انسانی کشور» را «از ضرورت‌های اجتماعی-سیاسی»‌ای برشمرد که «باید در کانون برنامه‌ها و تلاش‌ها قرار گیرد».

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها