شناسه خبر : 6580 لینک کوتاه

استیون دی مال هماهنگ ‌کننده اصلی تیم ایالات متحده در کمیسیون مشترک ایران و ۵ + ۱ خواهد بود

منتصب آمریکایی برجام کیست؟

استیون دی مال، در روز ۱۵ آگوست از جانب جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، به سمت «هماهنگ‌کننده اصلی برنامه جامع اقدام مشترک»(برجام) منصوب شد.

میناجوشقانی
استیون دی مال، در روز 15 آگوست از جانب جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، به سمت «هماهنگ‌کننده اصلی برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) منصوب شد.
متن حکم انتصاب استیون مال، از زبان جان کری این‌گونه بود:
«من همیشه گفته‌ام به همان اندازه که مذاکره با ایران بر سر مساله اتمی مهم بود، اجرای آن با در نظر گرفتن اهداف امنیت ملی‌مان، حتی از آن هم حیاتی‌تر است. به همین خاطر امروز مسرور هستم که انتصاب سفیر استیون دی مال را به عنوان هماهنگ‌کننده اصلی برنامه هسته‌ای ایران اعلام کنم. همان‌طور که دوره 60‌روزه کنگره آمریکا برای بررسی توافق به پایان می‌رسد، ضرورت دارد یک تیم مناسب، با یک رهبر مناسب داشته باشیم که بتواند ما را از اجرای درست برنامه اقدام مشترک مطمئن سازد. برنامه‌ای که آمریکا، دوستان و متحدان آمریکا در خاورمیانه و کل جهان را ایمن‌تر خواهد کرد.
استیون در مقامش از وزارت امور خارجه، مستقیماً به من و آقای بلینکن، معاون وزیر امور خارجه گزارش کار خواهد داد و همچنین هماهنگی‌های بین‌سازمانی بر عهده او خواهد بود تا مطمئن شود اقدامات هسته‌ای منصوب به ایران در برجام به‌طور جامع اجرا و محقق می‌شود. و ما و شرکایمان نیز به‌طور متقابل در رابطه با برداشتن تحریم‌ها اقدام خواهیم کرد... .»
وزیر امور خارجه آمریکا در انتهای سخنرانی‌اش از تعداد بی‌شمار کارکنان دولت آمریکا که ماه‌ها تلاش و زحمت خستگی‌ناپذیرشان به توافق هسته‌ای با ایران ختم شد، تشکر و قدردانی کرد. و تاکید کرد که استیون دی مال، به‌طور قطع فرد مناسبی برای هدایت این تلاش و کوشش است.

زندگینامه استیون دی مال
استیون دی مال، در 30 آوریل سال 1958 در شهر ریدینگ پنسیلوانیا متولد شد. نام مادرش فیت ام. اسپراکلین بود. مال پیشتر به یک گزارشگر در زادگاهش گفته بود که از همان دوران مدرسه دوست داشته دیپلمات بشود. در سال 1976 دبیرستان را تمام کرد و در سال 1980 از دانشگاه جرج تاون با مدرک لیسانس علوم سیاسی بین‌الملل فارغ‌التحصیل شد.
index:1|width:180|height:196|align:left مال سابقاً به عنوان معاون رئیس نمایندگی آمریکا در جاکارتای اندونزی فعالیت کرده و از ابتدای ورود به وزارت خارجه در سال 1982، سابقه کار در سمت رایزن یا افسر سیاسی نمایندگی آمریکا در لهستان، باهاماس و آفریقای جنوبی دارد. وی در سال‌های 2007 و 2008 مشاور ویلیام برنز، معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا و یکی از اعضای تیم ارشد مذاکره‌کننده آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران بود.
مال پیش از آنکه برای ماموریت به جاکارتا فرستاده شود، در سمت معاون مدیر مرکز عملیات وزارت امور خارجه، رایزن سیاسی سفارت آمریکا در ورشوی لهستان، رئیس دفتر امور اروپای جنوب شرقی در «دفتر امور اروپایی» و معاون دبیر اجرایی در دفتر وزیر امور خارجه فعالیت داشته است.
سپس در 10 مارس سال 2003 رئیس‌جمهور وقت آمریکا، جرج دبلیو بوش، مال را برای سمت سفیر آمریکا در لیتوانی در نظر گرفت. پس از این پیشنهاد از سوی مجلس سنا تایید شد، مال در 26 آگوست سال 2003 شروع به کار کرد و در 18 ژوئیه 2006 به خدمت در این سمت پایان داد.
در تاریخ 30 سال 2009، استیون مال در برابر کمیته روابط خارجه مجلس سنای آمریکا سوگند یاد کرد که با دزدهای دریایی سواحل سومالی مبارزه کند. برای یک افسر امور خارجه جوان در دومین پست خارجی، اخراج شدن از کشور معمولاً خاتمه بدی برای این دوران محسوب می‌شود و اصولاً راه برگشتن به خدمت را مسدود می‌کند، مگر آنکه اسم شما استیون مال باشد. دولت کمونیست لهستان در سال 1986، مال را از کشور اخراج کرده بود و متعاقب آن مال موظف بود در دادگاه روابط خارجه مجلس سنا در 12 سپتامبر حاضر شود.
مال در مارس سال 1982 وارد وزارت خارجه شد و عنوان دیپلمات حرفه‌ای را به همراه داشت. اولین ماموریت خارجی او افسر کنسولی آمریکا در باهاماس از سال‌های 1982 تا 1984 بود که در آنجا با همسرش شری استفان آشنا شد. شری دختر یکی از دیپلمات‌های حرفه‌ای بود. دومین ماموریت خارجی مال به عنوان دبیر دوم سفارت لهستان طی سال‌های 1984 تا 1986 و در دوران حکومت نظامی و سرکوب جنبش اتحادیه‌های کارگری همبستگی بود که در آنجا به خوبی وظیفه گزارش فعالیت‌های همبستگی را اجرا می‌کرد. دولت لهستان نیز به همین دلیل به او اتهام جاسوسی زد و دستور داد کشور را سه هفته زودتر از اتمام دوره خدمتش ترک کند؛ اما او ماند و کشور را سر موعد ترک کرد. مال را از لهستان برای انجام وظیفه مشابهی در آپارتاید، به آفریقای جنوبی فرستادند و او نیز در آنجا از سال 1986 تا 1990 در سمت افسر سیاسی در واحد سیاست‌های سیاه و سفید سفارت در پورتوریا مشغول کار شد. وقتی به آمریکا بازگشت، از سال 1986 تا 1990 در سمت معاون مدیر مرکز عملیات وزارت خارجه مشغول بود. سپس دوباره به لهستان بازگشت و متوجه شد مخالفانی که روزگاری درباره فعالیت‌هایشان گزارش می‌داده، اکنون دولت را تشکیل می‌دهند. استیون مال از 1993 تا 1997 رایزن سیاسی سفارت آمریکا در ورشو بود. البته در ماه آوریل سال جاری و در حالی که مال در سفارت آمریکا در ورشو به خدمت مشغول بود، وزیر امور خارجه لهستان، او را فوراً احضار کرد تا به او «اعتراض کرده و خواهان عذرخواهی» شود. زیرا از قرار معلوم رئیس پلیس فدرال (FBI)‌ گفته بوده لهستانی‌ها نیز در هولوکاست همدستی داشته‌اند.
مال پس از دیدار با معاون وزیر امور خارجه در روز یکشنبه، گفت که به‌زودی با اف‌بی‌آی و واشنگتن تماس خواهد گرفت. همان روز مال به لهستانی‌ها تاکید کرده بود که سخنان جیمز کامی، رئیس پلیس فدرال «اشتباه، پرگزند و توهین‌آمیز» بوده و به هیچ وجه انعکاس‌دهنده طرز تفکر دولت آمریکا نیست.
زمانی که او به واشنگتن بازگشت، به ریاست دفتر امور اروپای جنوب شرقی گماشته شد و از سال 1997 تا 1998 در این سمت بود، سپس میان سال‌های 1998 تا 2000، معاون دبیر اجرایی دولت بود. مال برای نخستین بار از سال 2000 تا 2003 برای انجام وظیفه در عنوان معاون رئیس نمایندگی آمریکا در سفارت این کشور در جاکارتای اندونزی، به آسیا فرستاده شد.
مال برای اولین بار در سال‌های 2003 تا 2006 در سمت سفیر آمریکا به لیتوانی رفت. سپس چند وظیفه در دفاتر مرکزی بر عهده گرفت؛ از جمله خدمت به عنوان دستیار وزیر امور خارجه در امور سیاسی-نظامی از ژانویه سال 2007 تا آگوست 2008، مشاور معاون وزیر امور خارجه، ویلیام برنز از آگوست 2008 تا ژوئن 2010 و همچنین دبیر اجرایی وزارت امور خارجه از ژوئن 2010 تا آگوست 2012. مضاف بر آن، اوایل دوران ریاست جمهوری اوباما، در دفتر معاون وزیر امور خارجه، ریاست امور امنیت بین‌الملل و کنترل تسلیحات را، تا زمانی که معاون وزیر دائم انتخاب شود، عهده‌دار بود.
مال در حال حاضر یکی از اعضای «UNA Chapman Cox Foundation» است، یک بنیاد خصوصی و غیرانتفاعی که به خدمات خارجی قوی تخصیص داده شده است.
او طی مصاحبه‌ای با «thepolitic.org» گفته است که علاقه‌اش به امور بین‌الملل از زمان دبیرستان شدت گرفته است. «آن زمان در برنامه مدل سازمان ملل شرکت کردم و بسیار علاقه‌مند شدم. چیزهای بسیاری درباره سیاست خارجی و روند مذاکرات یاد گرفتم.» پس از آنکه مال به سمت «هماهنگ‌کننده اصلی برنامه جامع اقدام مشترک» منتصب شد، در صفحه توئیتر خود نوشت: «از اینکه مجری آمریکا در برنامه جامع اقدام مشترک و برنامه هسته‌ای ایران هستم، و برای کار کردن در کنار متحدان و شرکای [آمریکا] برای ارتقای امنیت، مفتخر و هیجان‌زده هستم.» مال و همسرش شری، اکنون یک فرزند به نام رایان دارند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها