شناسه خبر : 18373 لینک کوتاه

نگاهی به جناح‌بندی‌های آوردگاه اسفند

پایان صف‌بندی‌های سنتی

سرانجام پس از چندین هفته رایزنی فشرده، در روزهای میانی بهمن‌ماه شورای نگهبان رای ‌نهایی خود درباره نامزدهای دو انتخابات اسفندماه را صادر کرد. طبق اعلام رسانه‌های کشور حدود ۱۵۰۰ نفر از هشت‌هزارنفری که در مراحل ابتدایی نظارت ردصلاحیت شده بودند یا با عنوان عدم احراز از گردونه رقابت کنار گذاشته شده بودند، تایید صلاحیت شدند.

سیدحمید متقی
سرانجام پس از چندین هفته رایزنی فشرده، در روزهای میانی بهمن‌ماه شورای نگهبان رای ‌نهایی خود درباره نامزدهای دو انتخابات اسفندماه را صادر کرد. طبق اعلام رسانه‌های کشور حدود 1500 نفر از هشت‌هزارنفری که در مراحل ابتدایی نظارت ردصلاحیت شده بودند یا با عنوان عدم احراز از گردونه رقابت کنار گذاشته شده بودند، تایید صلاحیت شدند. با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از حامیان دولت اعم از اصلاح‌طلب و میانه‌روها همچنان در فهرست ردصلاحیت شده‌ها قرار داشتند، شایعات متعددی درباره واکنش حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به تصمیمات شورای نگهبان و گزارش 800 صفحه‌ای این نهاد در رسانه‌ها منتشر شد. به‌طور نمونه برخی از رسانه‌ها اعلام کردند رئیس‌جمهوری دستور جلوگیری از ارسال گزارش ردصلاحیت را به فرمانداری‌ها صادر کرده بود. خبری که چند ساعت پس از انتشار از سوی دولت تکذیب شد. هر چند هنوز شایعات و حاشیه‌ها درباره تایید و رد صلاحیت‌ نامزدها در رسانه‌ها به گوش می‌رسد، طبق اعلام رسمی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات با بررسی شکایات داوطلبان ردصلاحیت شده در شورای نگهبان تعداد 1500 داوطلب به آمار 40‌درصدی تایید صلاحیت‌شدگان انتخابات مجلس دهم اضافه شده است و با وجود این 6300 نفر برای انتخابات مجلس دهم با یکدیگر رقابت خواهند کرد. علاوه بر این، آمار هیات نظارت آشکار کرد که رقابت بر سر هر کرسی مجلس از 16 نفر به 20 نفر افزایش پیدا کرده است. همچنین نتایج تایید و رد صلاحیت نامزدهای مجلس به تفکیک استان‌ها نشان از آن دارد که استان همدان با 69 درصد و استان البرز با 29 درصد بیشترین و کمترین میزان تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس را در میان استان‌های کشور داشته‌اند.
در انتخابات خبرگان رهبری نیز سرانجام اعلام شد، صلاحیت سیدحسن خمینی از سوی شورای نگهبان احراز نشد و عملاً یکی از مولفه‌های مهم برای حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای امکان این نقش‌آفرینی را نیافت.
با توجه به آشکار شدن کلی تصویر چهره‌هایی که امکان حضور در رقابت‌های اسفندماه را یافته‌اند، حال می‌توان با اطمینان بیشتر به شناخت و تحلیل صف‌بندی‌های انتخابات پرداخت.

اصولگرایان و انتخاب محتوم
در چند ماه گذشته سخنان زیادی درباره لزوم ائتلاف در اردوگاه اصولگرایان به گوش می‌رسید. شعارهایی که با نگاهی به جغرافیای سیاست و داد و ستدهای سیاسی دو سال گذشته تا حدود زیادی آرمانگرایانه به نظر می‌رسید. با این حال برخی چهره‌های اصولگرا تلاش داشتند در این انتخابات نیز از ابزار گذشته از جمله حکمیت ریش‌سفیدان -‌در این انتخابات با توجه به در‌گذشت مرحوم محمدرضا مهدوی‌کنی، حکمیت محمدعلی موحدی کرمانی، محمدتقی مصباح‌یزدی و محمد یزدی مورد نظر بود- بهره ببرند. ابزاری که همان اندازه که در انتخابات خرداد 92 مفید واقع شد در این ایام هم توانست، برای اصولگرایان مفید باشد. از قرار معلوم علی لاریجانی رئیس مجلس و یاران او در فهرست‌های این ائتلاف جایی نیافتند و عملاً این ائتلاف تحت نفوذ یاران حلقه محمود احمدی‌نژاد قرار گرفت. «فرهیختگان» در گزارشی درباره فهرست انتخاباتی اصولگرایان در پایتخت نوشت: «لیست اصولگرایان در حالی بسته شد که سهم نیروهای حامی احمدی‌نژاد در آن به‌شدت چشمگیر است. 40 درصد از این لیست به جبهه پایداری و جبهه یکتا تعلق گرفت که هر دو گروه از حامیان سرسخت احمدی‌نژاد هستند. این در حالی است که اصولگرایان سنتی نه‌تنها کمترین سهم از این لیست نصیب‌شان شد، بلکه محمدنبی حبیبی و اسدالله بادامچیان دو عضو بلندپایه اصولگرایان نیز از ورود به لیست نهایی آنان بازماندند.» اواخر هفته گذشته لیست 30نفره کاندیداهای اصولگرای تهران منتشر شد؛ لیستی که جبهه پایداری و نزدیکان محمود احمدی‌نژاد و یکتایی‌ها آن را قبضه کرده‌اند. گرچه غلامعلی حدادعادل، سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان گفته بود لیست انتخاباتی اصولگرایان تا چند روز آینده نهایی می‌شود اما محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان و از اعضای شورای ائتلاف خبر داده است که نهایتاً یک نفر تغییر می‌کند و جابه‌جایی در لیست اتفاق خواهد افتاد. به روایتی فهرست ارائه‌شده جبهه پایداری با نزدیک به 23 درصد و دولتمردان احمدی‌نژاد و جبهه یکتایی‌ها با قریب به 16 درصد بیشترین سهم از فهرست کاندیداهای تهران را در اختیار دارند. حزب موتلفه با وجود اینکه دبیرکل و قائم‌مقامش (نبی حبیبی و اسدالله بادامچیان) در لیست قرار نگرفته‌اند، رتبه سوم را از نظر تعداد به خود اختصاص داده است و بعد از آن هم جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی -دو حزبی که در دولت نخست محمود احمدی‌نژاد عملاً قدرت اجرایی را در اختیار داشتند- قرار دارند. جامعه روحانیت نیز تنها دو نماینده در فهرست 30نفره پایتخت دارد. در این میان تعدادی از افراد غیرسیاسی هم به چشم می‌خورند که عمدتاً در دولت گذشته سمت و منصب داشتند و به اصولگرایان تندرو از لحاظ فکری نزدیک‌ترند.
با نگاهی به لیست تهران در‌می‌یابیم که در این فهرست 30‌نفره اثری از حامیان علی لاریجانی، رئیس مجلس و اصولگرایان میانه‌رو دیده نمی‌شود. حتی اصولگرایان سنتی جامعه روحانیت و موتلفه هم که در فهرست منتشرشده حضور دارند، سهم اندکی نصیب‌شان شده است. این اتفاق احتمال ارائه لیست جداگانه‌ای از سوی حامیان رئیس مجلس به سر‌لیستی کاظم جلالی و علی مطهری را به شدت افزایش داده است. در این فضا اصلاً بعید به نظر نمی‌رسد، چهره‌های همفکر دولت سابق و همچنین اصولگرایانی که شانس حضور در فهرست اصولگرایان را نیافته‌اند، فهرست‌های جدید را برای انتخابات منتشر کنند. با این تحلیل‌ها با وجود لیست ارائه‌شده از سوی ائتلاف اصولگرایان باید منتظر دست کم سه الی چهار فهرست دیگر در این اردوگاه باشیم. اردوگاهی که با تحولات اخیر به نظر می‌رسد که در حال پیوستن به تاریخ است. اظهارات کمال‌الدین سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت‌وگو با «ایلنا» را می‌توان شاهدی بر این مدعا دانست. او تصریح کرد: «اصولگرایان تندرو، سنتی‌ها را دور زده‌اند و غلامعلی حدادعادل هم گفته است پیروزی‌شان آسان نیست، چون همه به انصراف اعتقادی ندارند. از همین رو است که احتمال دارد لیست جداگانه‌ای از سوی افراد نزدیک به قالیباف، افراد منتسب به جبهه ایستادگی و نزدیک به محسن رضایی یا برخی اعضای جبهه پیروان ارائه شود یا افرادی چون کاظم جلالی و علی مطهری سرلیست فهرستی متفاوت باشند.»
وضعیت اصولگرایان در انتخابات مجلس خبرگان اما قابل قیاس با انتخابات مجلس نیست. این جریان بنا به سنت چهار دهه اخیر در این انتخابات از جامعتین -جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران- تقلید کرده‌اند، در نتیجه نباید انتظار فهرست‌های انتخاباتی متفاوت در این جریان را داشته باشیم. با این حال در این دوره از انتخابات معمران اصولگرا نیز با مشکلات کم‌سابقه‌ای مواجه بودند. مساله حضور اکبر هاشمی‌رفسنجانی، حسن روحانی و سیدحسن خمینی -در صورت تایید صلاحیت- در فهرست این دو حزب بود. سرانجام نیز این دو گروه با وجود مخالفت‌های گسترده در اقدامی بی‌سابقه اکبر هاشمی را از فهرست خود حذف کرد، در مقابل ردصلاحیت فرزند یادگار امام راحل سکوت کرد و تنها به حضور حسن روحانی در فهرست خود رضایت داد.

بیم و امیدهای حامیان دولت
اصلاح‌طلبان و میانه‌روها که تجربه موفق خرداد 92 را در چنته دارند، از همان پیروزی بزرگ برای رقابت اسفندماه 94 روزشماری کرده و خود را آماده ساخته بودند. انتخاباتی که می‌تواند در صورت حصول نتیجه دلخواه این جریان، تا حدود زیادی خیال دولت حسن روحانی را برای ایام باقیمانده از عمر دولتش راحت کند. با این حال هرچه به روزهای داوری ملت در اسفندماه نزدیک‌تر می‌شدیم، اظهارات با میزان همدلی کمتر در این اردوگاه شنیده می‌شد، به نظر می‌رسید که رقابتی سخت زیر فضای آرام این اردوگاه جاری است. هر چند که در یک دهه گذشته فصل‌الخطاب توافق سیدمحمد خاتمی و اکبر هاشمی‌رفسنجانی بوده است، اما قابل پیش‌بینی بود که این اختلافات باعث دلخوری‌ها و ریزش‌هایی در این اردوگاه خواهد شد. با این حال رد گسترده صلاحیت نامزدهای این جریان در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری عملاً مانع از آشکار شدن این رقابت‌ها شد. اردوگاه میانه‌روها و اصلاح‌طلبان در این انتخابات شاهد میهمانی تاثیرگذار نیز بود. میهمانی که حضورش در این اردوگاه با توجه به تحولات دو سال گذشته و دوقطبی‌هایی که حول محور برجام و سیاست‌های اقتصادی دولت در فضای سیاسی کشور به وجود آمده بود، کاملاً قابل پیش‌بینی بود. علی لاریجانی و یاران او به همراه مستقل‌های آرمانگرای اصولگرا در این قطب‌بندی‌ها تلاش کردند که در کنار اکثریت مردم و نخبگان کشور قرار بگیرند. انتخابی که موجب بی‌مهری‌های فراوان از سوی یاران سابق آنان در اردوگاه اصولگرایی شد. این حضور اگر به حرکتی راهبردی در مسیر منافع ملی ایران ختم شود نشان از ورود سیاست ایران به دوران بلوغ است.
طبق گزارش رسانه‌ها حامیان دولت در مرحله نهایی تایید صلاحیت‌ها وضعیت چندان مناسبی به دست نیاوردند. «شرق» در گزارشی که در این‌باره تدوین کرده، آورده بود: جریان اصلاح‌طلبی پس از اعلام نهایی نتایج تایید صلاحیت‌ها، تقریباً در کل کشور به طور میانگین، نه‌تنها به تعداد تاییدشده‌ها اضافه نشده، بلکه برخی از چهره‌هایی هم که در دوره قبل بررسی‌ها تایید شده بودند، به رد صلاحیت‌ها اضافه شده‌اند یا برخی از چهره‌هایی که صلاحیت‌شان احراز نشده بود هم به جرگه ردی‌ها پیوسته‌اند. در جریان اصلاح‌طلب وضعیت رد صلاحیت‌ها تا حدی پیش رفته است که از این جریان در تهران که از همه حوزه‌ها مهم‌تر به نظر می‌رسد، به جز چند نفر، چهره‌ای باقی نمانده است و به همین دلیل هم آنها دست به دامان فراخوان شده‌اند. ستاد ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان در آدرس ای‌میلی که اعلام کرده بودند، از چهره‌های اصلاح‌طلبی که تایید شده‌اند و درخواست حضور در فهرست ائتلاف را دارند، خواسته بودند رزومه خود را ارائه دهند. از این میان نزدیک به صد چهره شناسایی شده‌اند که به گفته رئیس ستاد ائتلاف تهران اصلاح‌طلبان قرار است فهرست ۳۰‌نفره تهران از این میان نهایی شود. علی صوفی، در گفت‌وگو با «شرق» با بیان اینکه تغییری در وضعیت تهران ایجاد نشده است، گفت در تهران هیچ نامزدی از بین آنها که ثبت‌نام کرده‌اند، تایید نشده است. صوفی سپس به ارائه فهرست تهران اشاره کرد و گفت ما بنای خود را بر ارائه فهرست ۳۰‌نفره در تهران قرار داده‌ایم. او سپس ادامه داد از همان ابتدا که هیات نظارت همه را رد کرد، ما در ای‌میلی اعلام کردیم و از اصلاح‌طلبان تایید صلاحیت‌شده خواستیم رزومه خود را ارسال کنند که بالغ بر صد نفر رزومه فرستاده‌اند و از این میان دست‌کم به ۶۰ نفر می‌رسیم. صوفی با تایید اینکه عملکرد هیات‌های نظارت، عملاً این امکان را از اصلاح‌طلبان گرفته که با نامزدهای قبلی خود بخواهند فهرست را نهایی کنند، ادامه داد فهرست ۳۰‌نفره خود را از میان این ۶۰ نفر نهایی می‌کنیم. صوفی گفت می‌توان گفت در فهرست ۳۰ نفره، دست‌کم ۱۰ چهره شاخص رای‌آور داریم. صوفی همچنین درباره فهرستی که خبرگزاری فارس در آن از تایید صلاحیت برخی چهره‌ها مانند مرتضی اشراقی، الیاس حضرتی، محمدجواد حق‌شناس، حبیبی، میرلوحی و علی نوبخت؛ خبر داده بود ابراز خرسندی کرد.
صوفی که رئیس میز گلستان، گیلان و مازندران ائتلاف اصلاح‌طلبان هم هست، درباره روند بررسی تایید صلاحیت‌ها در این استان‌ها نیز گفت در استان گلستان تعدادی به تاییدشده‌ها اضافه شده‌اند. او گفت در مازندران هم نسبت به قبل به تعداد اصلاح‌طلبان اضافه شده است؛ اما در مورد گیلان، به تایید‌صلاحیت‌ها اضافه نشده؛ بلکه از چهره‌های شاخص تاییدشده هم رد شده‌اند. حسن رسولی که مسوولیت میز خراسان شمالی، جنوبی و رضوی را برعهده دارد هم خبر داد که در این استان‌ها به تاییدی‌ها اضافه نشده و تنها یک چهره سرشناس رای‌آور رد شده است. خون‌چمن هم درباره وضعیت کرمان گفت به تاییدیه‌ها و ردی‌ها اضافه نشده، حتی تعداد چهار نفر هم از چهره‌های شاخص رد شده‌اند. محمود میرلوحی رئیس میز استان‌های مرکزی، قم و زنجان هم در همین ‌باره اعلام کرد از تایید صلاحیت‌‌شده‌ها در این استان‌ها در این مرحله کاسته شده است. در آخرین جلسه‌ای که شورای ‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان داشته، کارگروه استان‌ها و نیز رئیس ستاد تهران گزارشی از وضعیت بررسی صلاحیت‌ها را در تهران و دیگر نقاط کشور ارائه کرده‌اند که به دلیل نقص آمار، این گزارش‌ها تکمیل نشده است.
هرچند که ائتلاف اصلاح‌طلبان و میانه‌روها از روند بررسی صلاحیت‌ها گلایه داشتند، اما سخنی از تحریم از هیچ کجای اردوگاه حامیان دولت به گوش نمی‌رسد. طبق گزارش‌ها با پایان بررسی نهایی شورای نگهبان و اعلام اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت‌شده اصلاح‌طلبان به تدوین نهایی لیست انتخاباتی خود پرداختند. گفته می‌شود عصر سه‌شنبه هفته پیش اعضای هیات‌رئیسه شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان طبق وعده پیشین دور هم جمع شدند تا لیست ۳۰‌نفره تهران را تدوین کنند. به گزارش «اعتماد» اصلاح‌طلبان با وجود رد صلاحیت گسترده چهره‌های نام‌آشنای خود با فراخوان دریافت رزومه از کاندیداهایی که تمایل به حضور در لیست انتخاباتی این جریان داشتند، توانستند چهره‌های کارآمد و موثری را شناسایی کنند که هر کدام شایستگی نمایندگی مردم تهران را دارند. بر اساس بررسی‌ها حدود ۳۰۰ رزومه در تهران به دست مدیران اصلاح‌طلب رسید که پس از پالایش اولیه و انجام مصاحبه با کاندیداها حدود ۱۳۰ نفر باقی ماندند. با تکمیل ارزشیابی و امتیازدهی به کاندیداها از چهارشنبه هفته پیش بررسی شایستگی این نفرات آغاز شد تا در نهایت لیست ۳۰‌نفره تهران ارائه شود. نخستین جلسه بررسی و تدوین لیست انتخاباتی تهران با حضور چهره‌هایی نظیر محمدرضا عارف، عبدالواحد موسوی‌لاری، الهه کولایی، حسین کمالی، حسین مرعشی، محسن رهامی و الهام فخاری برگزار شد. در این جلسه که بیش از پنج ساعت به طول انجامید تدوین بخشی از لیست نهایی تهران انجام شد. بر اساس اخبار غیررسمی، لیست نهایی پایتخت به صورت مرحله به مرحله تدوین می‌شود و در نخستین گام از بین کاندیداهایی که بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند، تعدادی انتخاب می‌شوند تا در پالایش‌های بعدی لیست ۳۰‌نفره تهران طی روزهای آتی تدوین شود و به اطلاع مردم برسد. اصلاح‌طلبان اما برای سایر حوزه‌ها نیز برنامه ریخته‌اند. طبق شنیده‌ها در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه هیچ اصلاح‌طلبی با تایید صلاحیت شورای نگهبان مواجه نشده و امکان رقابت در این حوزه‌ها که عمدتاً تک‌نماینده هستند به هیچ عنوان وجود ندارد. با این حال قانون انتخابات اجازه می‌دهد کاندیداها پس از احراز صلاحیت نهایی حوزه انتخابیه خود را تغییر دهند. آن طور که احمد حکیمی‌پور، عضو شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان اعلام کرد آنها می‌خواهند با استفاده از این فرصت قانونی کاندیداهایی را که در لیست نهایی قرار نمی‌گیرند به حوزه‌های فاقد کاندیدا بفرستند تا امکان رقابت در همه حوزه‌ها فراهم شود. «اعتماد» در این باره نوشت: اتخاذ تاکتیک‌های مختلف قانونی از سوی اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد آنها نمی‌خواهند در حفظ جمهوریت نظام کوتاهی کنند و راهی جز صندوق رای برای تغییر نمی‌شناسند. چهره‌های شاخص و بزرگان اصلاحات این بار از ماه‌ها قبل اعلام کردند تحت هیچ شرایطی میدان را خالی نمی‌کنند و رقیب هر چقدر هم که از مواهب پیدا و پنهان سیاسی برخوردار باشد باز هم نخواهد توانست بی‌رقیب راهی مجلس شود. به همین دلیل هم اصلاح‌طلبان با وجود تمام بی‌مهری‌ها ضمن استفاده از حق قانونی اعتراض راه حضور در انتخابات را پیش گرفتند. این روزنامه در ادامه نوشت: شنیده شده گزارش‌های ارسالی به فرمانداری‌ها 800 صفحه تدوین شده است و نشان می‌دهد که هیچ‌ کدام از چهره‌های اصلاح‌طلب سرشناس باز هم در این مرحله تایید صلاحیت نشده‌اند و تنها برخی چهره‌های ناشناس صلاحیت‌شان محرز شده و به ادامه رقابت بازگشته‌اند. اخبار غیررسمی حاکی است که در برخی شهرستان‌ها با تایید صلاحیت اصلاح‌طلبان کمتر شناخته‌شده و تایید صلاحیت تنها یک اصولگرا مشکل تعدد کاندیدا، البته از میان افرادی کمتر شناخته‌شده هم در شهرستان‌ها برای اصلاح‌طلبان محتمل شده است.
در تیم میانه‌روها از جمله حزب اعتدال و توسعه به رهبری حسن روحانی نیز وضعیت تفاوت چندانی با اصلاح‌طلبان نداشت و عملاً امکان ارائه لیست کامل برای همه حوزه‌های انتخاب از این طیف هم سلب شده بود. طیف علی لاریجانی نیز آرام‌آرام در حال تغییر اردوگاه و ورود به اردوگاه حامیان دولت است، و امکان حضور حداکثری مستقل وجود ندارد. با این اوصاف به نظر می‌رسد که شاهد ائتلاف این سه طیف در انتخابات خواهیم بود. ائتلافی که احتمالاً در پایتخت علی مطهری، محمدرضا عارف و کاظم جلالی را در صدر خود داشته باشد.
در خبرگان رهبری این ائتلاف عملاً دل به تک‌ستاره‌های خود بسته است. تک‌ستاره‌هایی که دست کم یکی از درخشان‌ترین آنها امکان حضور در رقابت اسفند را دست‌کم تا انتهای هفته پیش نیافت. به گزارش ایلنا، کانال منتسب به سیدحسن خمینی در این باره نوشت: یکی از نزدیکان بیت امام (ره) رسماً عدم احراز صلاحیت سیدحسن خمینی از سوی شورای محترم نگهبان جهت شرکت در پنجمین انتخابات خبرگان رهبری را اعلام و دلایل عدم احراز صلاحیت اعلامی از سوی آن نهاد را استناد به بند ب ماده۳ قانون اعلام کرد. بر این اساس صلاحیت فرزند یادگار امام به استناد «اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعضی مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی‌فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد» احراز نشد. از تعداد ۷۹۵ داوطلب انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، صلاحیت ۱۶۱ نفر از داوطلبان توسط شورای نگهبان تایید شده و ۱۸۶ نفر نیز انصراف داده‌اند.

و اما انتخابات اسفندماه
اگر ابتدای دهه 80 از بسیاری از تحلیلگران ایرانی می‌پرسیدید که آیا روزی را تصور خواهید کرد که امضای رئیس‌جمهور دوره اصلاحات، علی‌اکبر ناطق‌نوری، اکبر هاشمی، حسن روحانی و علی لاریجانی پای یک فهرست انتخاباتی قرار بگیرد، با لبخندی شما را خطاب قرار می‌دادند که آرزو بر جوانان عیب نیست، اما با تفحص در آینه سیاست ایران جایی برای نزدیکی این چهار نفر متصور نیست. حال اما در نیمه نخست دهه 90 شاهد آن هستیم که از یک‌سو ادبیات این چهره‌ها و از سوی دیگر خواسته‌های آنان به صورت اعجاب‌برانگیزی به هم نزدیک شده است. از سوی دیگر این چهره‌ها و حامیان آنها در بحث‌های کلان دیگر رقیب هم نیز نیستند. بهترین شاهد این مدعا نیز ترکیب کابینه حسن روحانی است. فکر می‌کنید اگر به جای حسن روحانی که مستظهر به حمایت سیدمحمد خاتمی و اکبر هاشمی است، علی لاریجانی به پاستور می‌رفت چند درصد ترکیب کابینه تغییر می‌کرد؟ آیا تفاوت چشمگیری بین کابینه‌های روحانی و لاریجانی متصور بود؟ در کنار این موارد نباید از این نکته نیز گذر کرد که با خروج علی لاریجانی و حامیان او از اردوگاه اصولگرایان عملاً هویت این اردوگاه تغییر یافته و دیگر نمی‌توان آن را اردوگاه اصولگرایی نامید. این اردوگاه را در حال حاضر می‌توان قرارگاه جریان‌های منتقد دولت یازدهم دانست. طبق این تحلیل بزنگاه اسفندماه برخلاف سه دهه گذشته عرصه رقابت جریان خط امام و محافظه‌کاران یا چپ و راست یا اصلاح‌طلب و اصولگرا نیست. این بار انتخابات مجلس آوردگاه همه نیروهای میانه‌رو از اصلاح‌طلب و اصولگرا گرفته تا لیبرال و نهادگرا در برابر گروهای طرفدار نقش حداکثری حاکمیت در فرهنگ، سیاست، اقتصاد و... است. باید منتظر ماند و دید در بزنگاه اسفندماه ملت ایران چه تصمیمی خواهد گرفت. تصمیمی که می‌تواند سرنوشت ایران را کاملاً دگرگون کند. نماد پیروزی هر یک از این تفکرات را نیز می‌توان در چهره‌ای که بر صدر بهارستان تکیه می‌زند جست‌وجو کرد. طبق شنیده‌ها ائتلاف میانه‌روها خواهان تداوم ریاست علی لاریجانی است، باید دید مردم در این باره چه نظری خواهند داشت؟

index:2|width:600|height:250|align:center

index:3|width:600|height:563|align:center

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها