شناسه خبر : 6218 لینک کوتاه

حجاریان نقش بازی کرد

شکایت یک شهروند، قانون کنکور را تغییر داد

ک شورا تصویب کرد، یک دیوان ابطال کرد. دیوان عدالت اداری این بار هم رایی را صادر کرده که سر و صدای زیادی به راه انداخته است: ابطال قانون تاثیر ۲۵‌درصدی معدل سال سوم متوسطه در کنکور؛ قانونی که در دو سال گذشته تاثیر زیادی در نتایج کنکور و تحصیل دانش‌آموزان دبیرستانی گذاشته بود.

حمیده حق‌پرست
در روزهای میانی بهمن‌ماه برای ساعاتی تهران سفید‌پوش شد و شهروندان به یاد آوردند که در فصل زمستان به سر می‌برند. فارغ از این رویداد که در بسیاری از رسانه‌ها پژواک زیادی داشت، جشنواره فیلم فجر نیز در هفته گذشته مورد توجه بسیاری از روزنامه‌ها و شهروندان قرار داشت. طبق اخبار با اعلام نتایج این جشنواره آشکار شد که ابراهیم حاتمی‌کیا سازنده فیلم پر‌سر و صدای «بادیگارد» ناکام‌ترین چهره مطرح این جشنواره معرفی شد. حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز در هفته گذشته جوایز بیست و سومین مراسم کتاب سال جمهوری اسلامی را اهدا کرد. از دیگر اخبار این هفته می‌توان به مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی مبنی بر ممنوعیت بلندمرتبه‌سازی درباره پایتخت اشاره کرد. طبق تصمیم این شورا برج‌سازی در کل تهران ممنوع شد. لایحه کاهش ساعات کار بانوان نیز در مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

تشر وزیر برای تحول سلامت
مثل همیشه نبود. مثل همه بازدیدهایی که به آن عادت کرده‌ایم. اینکه طرفین لبخند می‌زنند، حتی اگر اوضاع آنقدرها هم بر وفق مراد نباشد. گویی باید ظاهر ماجرا را حفظ کرد و خطاها را ندید یا پشت پرده تذکر داد. اما هفته پیش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خرق عادت کرد؛ در بازدید از یک بیمارستان در مشهد عصبانی شد و از روسای بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی این شهر به‌شدت انتقاد کرد و رفت. به گزارش «فرهیختگان» سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی که برای بازدید و افتتاح برخی مراکز درمانی به خراسان رضوی سفر کرده بود از کاستی‌های بیمارستان قائم (عج) مشهد به‌شدت انتقاد کرد و گفت: «از این وضعیت تعجب می‌کنم. حتی یک نفر نورولوژیست هم مشاهده نکردم.» او گفت: «وقتی که بیماری تخت بیمارستان ندارد و همراهش نمی‌تواند استراحت کند، حداقل یک پرستار بگذارید که هر یک ساعت یک‌بار به بیمار رسیدگی کند.
شما فرض کنید که مادر یا یکی از بستگان خودتان در اینجا بستری است.» نزدیک به دو سال از آغاز طرح تحول سلامت می‌گذرد، تغییرات مثبتی در ارائه خدمات سلامت به نفع مردم رخ داده است؛ هزینه‌های بستری بیماران در بیمارستان‌ها کاهش چشمگیری پیدا کرده و دریافتی پزشکان در بیمارستان‌ها افزایش یافته است. اما به نظر می‌رسد هنوز هم کمتر کسی از خدماتی که در بیمارستان‌ها دریافت می‌کند رضایت داشته باشد. این نارضایتی از خدمات با افزایش مراجعات مردم به بیمارستان‌های دولتی پس از طرح تحول، بیشتر هم شده است. به اعتقاد بسیاری از کسانی که مجبور به مراجعه به بیمارستان‌ها شده‌اند، روند ارائه خدمات بسیار کند است و این موضوع در بسیاری از بیماری‌ها که نیازمند دریافت خدمات سریع از سیستم درمان هستند، خطرناک و گاهی کشنده است. در مراجعه به سه بیمارستان میلاد، امام‌خمینی‌(ره) و رسول اکرم‌(ص) تهران و گفت‌وگو با افرادی که خود یا همراهشان در بخش و اورژانس این بیمارستان‌ها بستری بودند، به این نتیجه رسیدیم که بیمارستان قائم مشهد در مقایسه با این بیمارستان‌ها، درگیر مشکلاتی که وزیر بهداشت را عصبانی کرد، نیست؛ عصبانیتی که خیلی‌ها را خوشحال کرد که شاید سرآغاز تحول دیگری در ارائه خدمات سلامت در بیمارستان‌ها باشد.

در کارواش دریا چه اتفاقی افتاد؟
اجرای احکام شهرداری برای اجرای حکم طبقه هفتم پاساژ علاءالدین در ساعت ۳۰ /۱ بامداد، با اسکورت ماموران نیروی انتظامی وارد پاساژ بزرگ موبایل ایران شدند و به تخریب مغازه‌های میلیاردی آن پرداختند، ماموران شهرداری در منطقه ۲، بار دیگر در نیمه شبی زمستانی، به کارواشی واقع در خیابان دریا رفتند تا حکم صادره در مورد آن را اجرا کنند. اما این دو اجرا با تفاوتی آشکار همراه بود، در مورد تخریب طبقه هفتم علاءالدین با وجودی که مالکان مغازه‌ها در محل حاضر شده بودند و تلاش می‌کردند تا از اجرای حکم شهرداری جلوگیری کنند، حکم تخریب بدون آسیب رسیدن به حاضران و درگیری جدی خاتمه یافت، اما در مورد کارواش خیابان دریا در شهرک غرب، به گفته شاهدان عینی و فیلم‌ها و تصاویری که از حادثه منتشر شده، چندین نفر از حاضران در کارواش مجروح شده‌اند. در شب حادثه خبرنگار «اعتماد» به طور اتفاقی در محل حادثه حاضر بوده و ماجرا را این‌گونه تعریف می‌کند: ساعت حدود ۲:۳۰ صبح برای تهیه گزارش شب‌های تهران درحال گذر از خیابان دریا در شهرک غرب بودیم که نورچراغ‌های گردان آمبولانس‌ها و گرد و خاکی که فضا را پر کرده بود توجه‌مان را به خود جلب کرد. هرچه نزدیک‌تر می‌شدیم، حرکت خودروها کندتر می‌شد چرا که ماشین‌های پلیس و ماشین دوکابین شهرداری و سه آمبولانس حاضر در محل، عملاً بخش زیادی از خیابان را مسدود کرده بودند. داخل یکی از آمبولانس‌ها سه مرد میانسال با سرودستی شکسته و خون‌آلود و حال نزار دراز کشیده بودند و ماموران اورژانس در حال رسیدگی به آنها بودند. بر اساس آنچه آنها نقل می‌کردند، ماموران شهرداری با چوب و چماق به کارواش حمله کرده بودند و آنجا را تخریب و حاضران را به‌شدت کتک زده بودند.
اما هیچ کدام حاضر نبودند از دلیل حضورشان در کارواش در آن ساعت از صبح یا حکم شهرداری برای ورود به کارواش صحبتی بکنند. آخرین ماموران شهرداری حاضر در محل هم که گویا ماموریت‌شان تمام شده بود، قبل از اینکه سوالی از آنها بکنیم با ماشین دوکابین اجرای احکام شهرداری محل را ترک کردند. این حادثه با انتشار فیلمی هشت دقیقه‌ای خیلی زود به یکی از موضوعات مطرح شهر بدل شد. محمدباقر قالیباف در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان در واکنش به خبر گفت: در جریان این موضوع هستم و اصل درگیری تحت هر شرایطی کار ناپسندی است، آن را محکوم می‌کنم و بر این اساس دستور رسیدگی و پیگیری این مساله را صادر کرده‌ام. واقعیت این است که ماموران شهرداری در رسیدگی به تخلفات بر اساس حکم قضایی عمل می‌کنند و خود راساً در این مورد تصمیم نمی‌گیرند. فقط بخشی از فیلم که مربوط به درگیری بوده، منتشر شده است. این درحالی است که آنها نیز با سنگ و چوب به ماموران آسیب رسانده و علاوه بر تخلف، به ماموری که می‌خواسته اجرای قانون کند، تجری کرده‌اند. طبیعی است که در برخورد با متخلفان آنها از خود مقاومت نشان می‌دهند اما ماموران ما نباید درگیر می‌شدند و باید با روش دیگری این کار را انجام می‌دادند و مساله را با عکس‌العمل مناسبی حل می‌کردند. در این ماجرا این پرسش قابل طرح است که اصولاً به غیر از نیروی انتظامی آن هم پس از گذر از مراحل قانونی چه نیرویی اجازه اجرای حکم قانونی را داراست.

حجاریان نقش بازی کرد
سعید حجاریان یکی از سرشناس‌ترین چهره‌های سیاسی ایران، بازیگر شد. او در «اژدها وارد می‌شود» در نقش خود و به‌عنوان سعید حجاریان ایفای نقش می‌کند. این فیلم به کارگردانی مانی حقیقی نوه ابراهیم گلستان ساخته شده است. سعید حجاریان که یک چهره سابقاً امنیتی است در این فیلم از گروهی که در زمان شاه به دل تشکیلات ساواک نفوذ کردند و اطلاعات کلیدی ساواک را به انقلابیون اطلاع می‌دادند، سخن می‌گوید. در بخشی از این فیلم مسعود بهنود به‌عنوان فردی که اطلاعاتی از این افراد داشته است سخن می‌گوید و به ماجراهای آنها می‌پردازد. اما بعد از ساخت فیلم وزارت ارشاد به مانی حقیقی توصیه کرد قسمتی را که مسعود بهنود نقش‌آفرینی می‌کند، حذف کند و فرد دیگری را جایگزین او کند. مانی حقیقی در ابتدا مخالفت کرد اما بعد از آن به سراغ یکی از روزنامه‌نگاران جوان و مطرح کشور رفت تا او این نقش را بازی کند. او نپذیرفت اما پیشنهاد کرد بهترین کسی که می‌تواند این نقش را بازی کند، سعید حجاریان است. به توصیه این روزنامه‌نگار مانی حقیقی با سعید حجاریان تماس گرفت و حجاریان پذیرفت در نقش خود ظاهر شود و این فیلم در جشنواره فجر برای اولین بار اکران شده و مورد استقبال وسیع بینندگان قرار گرفته است.

شکایت یک شهروند، قانون کنکور را تغییر داد
یک شورا تصویب کرد، یک دیوان ابطال کرد. دیوان عدالت اداری این بار هم رایی را صادر کرده که سر و صدای زیادی به راه انداخته است: ابطال قانون تاثیر ۲۵‌درصدی معدل سال سوم متوسطه در کنکور؛ قانونی که در دو سال گذشته تاثیر زیادی در نتایج کنکور و تحصیل دانش‌آموزان دبیرستانی گذاشته بود و حالا با شکایت یک شهروند معمولی که نامش «فاطمه کریمی» است، ابطال شده و مسیر کنکور سراسری را دوباره عوض کرده است. هیات عمومی دیوان عدالت اداری رایی را صادر کرده که بر اساس آن یکی از مهم‌ترین مصوبه‌های شورای سنجش و پذیرش دانشجو ابطال شده است. ماجرا برمی‌گردد به مصوبه سال گذشته شورای سنجش و پذیرش دانشجو و مصوبه یک‌سال قبل از آن در مجلس. در مصوبه سومین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو که در ۲۳ مهر سال گذشته تصویب شده، تمام دیپلمه‌های نظام جدید آموزش متوسطه رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم نظام جدید خود را در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳ گرفته‌اند و امتحانات سال سوم دبیرستان آنان به صورت نهایی و سراسری برگزار شده است، مشمول سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی آنان حداکثر به میزان ۲۵ درصد و با تاثیر قطعی در گزینش نهایی آزمون سراسری سال ۱۳۹۴ شدند.
شهروند در این باره نوشت: ... هرچند هدف ما وارد شدن در محتوای این حکم نیست و اصولاً در این مقام نیستیم که درباره منطقی یا غیرمنطقی بودن و لحاظ ‌کردن نمرات سوابق تحصیلی در نمره نهایی کنکور قضاوت کنیم و این کار برعهده کارشناسان آموزشی است، ولی هدف اصلی چیز دیگری است. این حکم در پی شکایت یک دخترخانم از وجود این ضابطه به دیوان عدالت اداری رخ داده است... اگرچه همه ما به‌عنوان شهروندان ایرانی دارای حق و حقوقی هستیم که انتظار داریم دستگاه‌های دولتی آنها را رعایت کنند، ولی متقابلاً دارای تکلیفی هم هستیم که نقش شهروندی را به نحو شایسته انجام دهیم. یکی از مصادیق این تکلیف شهروندی، پیگیری حقوقی برای مطالبات قانونی از طریق مراجع صلاحیت‌دار است. وقتی ما نسبت به این مقررات اعتراض نکنیم، تدوین‌کنندگان آن نیز بی‌توجه‌تر به حقوق مردم می‌شوند... اگر امکان قانونی وجود داشت که این دخترخانم به‌عنوان یک شهروند نمونه انتخاب شود و حتی به پاس این اقدام مهم خود از سوی دانشکده حقوق به‌عنوان دانشجو پذیرفته شود، خیلی جالب می‌شد.

زیکا به مرزهای کشورمان رسیده اما مسوولان ترجیح می‌دهند سکوت کنند!
در شرایطی که «زیکا» به شدت در حال گسترش قلمرو خود در برخی نقاط جهان است و روز به روز بر شمار قربانیانش افزوده می‌شود، برخی از هموطنان‌مان از خود می‌پرسند: آیا روزی نوبت ما هم خواهد رسید یا آن گونه که مسوولان می‌گویند، جای نگرانی نیست؟ به گزارش «تابناک»، باز هم پای یک بیماری فراگیر در میان است و مسوولان بهداشت و درمان به گونه‌ای سخن می‌گویند که گویی نگرانی خاصی وجود ندارد. شبیه زمانی که آنفلوآنزای خوکی یا همان H1N1 در جهان در حال گسترش بود و مسوولان اطمینان می‌دادند نگرانی خاصی نسبت به شیوع آن در کشورمان احساس نمی‌شود؛ غافل از آنکه قرار است پای این بیماری به کشورمان باز شود و چند‌ده نفر را در مدتی کوتاه به کام مرگ بفرستد. در حال حاضر با زیکا نیز همین مشکل را داریم. نقشه‌های منتشر‌شده در خصوص این بیماری حکایت از مستعد بودن برخی مناطق پیرامون کشورمان برای فعالیت پشه ناقل زیکا دارد و علاوه بر آن، نمونه‌هایی از ابتلا به این بیماری در کشورهای همسایه‌مان، به ویژه همسایگان جنوبی و پاکستان گزارش شده که زنگ هشدار را در این خصوص برای کشورمان به صدا در آورده است. ان‌شاءالله که مسوولان این بار در این زمینه پیش از بیماری چاره درد کرده باشند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها