شناسه خبر : 5375 لینک کوتاه

نگاهی به بخش نگاه نو سی و سومین جشنواره فیلم فجر

حضور بازیگران بنام در فیلم کارگردانان بی‌نام

مدیریت سینمایی کشور در دولت یازدهم امسال در حالی مسوول برگزاری دومین جشنواره فیلم فجر در این مدت است که این رویداد با جوایز متعدد همچون سال‌های پیش بلاتکلیف میان جشن و جشنواره است.

مدیریت سینمایی کشور در دولت یازدهم امسال در حالی مسوول برگزاری دومین جشنواره فیلم فجر در این مدت است که این رویداد با جوایز متعدد همچون سال‌های پیش بلاتکلیف میان جشن و جشنواره است. سی و سومین جشنواره فیلم فجر همچون سال‌های گذشته از 12 بهمن آغاز شد، جشنواره‌ای که امسال سعی کرد بیش از سال‌های گذشته به روند میدان دادن به جوانان و فیلم اولی‌ها توجه کند، تا این‌چنین به تعریف دقیق‌تری از جشنواره سینمای ایران نزدیک شود. بی‌تردید جشنواره فیلم فجر یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی و هنری کشور است. این جشنواره حاصل ویترین سینمای ایران در سال بعد است. از این جهت این رویداد می‌تواند عیاری برای محک وضعیت کیفی، اقتصادی و محملی برای ارزیابی کیفیت و تبیین میزان پیشرفت یا پسرفت سینمای ایران باشد. از این نکته نباید غافل بود که حضور درخشان فیلم اولی‌ها در بخش نگاه نو خود نشان از تغییراتی کیفی در جشنواره فیلم فجر است. با این حال اما انتظار می‌رفت به جای اختصاص دادن یک بخش جداگانه با عنوان نگاه نو به این گروه از فیلمسازان، تعدادی از فیلم‌هایی که به حتم شایستگی حضور در بخش مسابقه را دارا بودند برای بخش سودای سیمرغ انتخاب می‌شدند. وقتی فهرست فیلم اولی‌های جشنواره سی و سوم فجر به‌طور رسمی اعلام شد، مروری بر اسامی 11 فیلم اعلام‌شده حکایت از حضور هنرمندان و بازیگران سرشناسی داشت که با فیلمسازانی که اولین تجربه سینمایی‌شان را پشت سر گذاشتند، همکاری کردند. همین حضور بازیگران سرشناس در فیلم‌های کارگردانان جوان که فیلم اول خود را به پرده نقره‌ای سینما عرضه کردند؛ عدم حضور این فیلم‌ها را در بخش مسابقه ناراحت‌کننده‌تر کرد، تا جایی که بسیاری از این بازیگران داغ عدم راهیابی به بخش مسابقه بر دل‌شان ماند. به گفته بسیاری از منتقدان و کارشناسان سینما، اگر جشنواره سینمای ایران به سمتی هدایت شود که کارگردان‌های جوان در کنار کارگردان‌های با‌سابقه در یک صحنه به رقابت بپردازند جشنواره‌ای جذاب خواهیم داشت. از همین رو تجارت فردا نگاهی به حضور بازیگران بنام در فیلم کارگردانان جوان داشته است.

چهارشنبه 19 آبان به کارگردانی وحید جلیلوند
فیلم سینمایی «چهارشنبه 19 آبان» نخستین تجربه کارگردانی وحید جلیلوند است که توسط محمدحسین لطیفی و علی جلیلوند تهیه شده است. نیکی کریمی، امیر آقایی، شاهرخ فروتنیان، برزو ارجمند، آفرین عبیسی، سعید داخ، کتانه افشاری‌نژاد، میلاد یزدانی، سحر احمدپور، حشمت آرمیده و وحید جلیلوند بازیگران «چهارشنبه 19 آبان» هستند.

حکایت عاشقی به کارگردانی احمد رمضان‌زاده
فیلم «حکایت عاشقی» به کارگردانی احمد رمضان‌زاده که بخش‌هایی از آن در کردستان عراق انجام شده، درباره یک عکاس جنگ است که اولین نفری است که بعد از بمباران شیمیایی حلبچه به این منطقه وارد می‌شود و از آن عکاسی می‌کند. این عکاس طی این سفر با زنی آشنا می‌شود و ماجراهای عاشقانه‌ای میان آنها اتفاق می‌افتد. گروه سازنده این فیلم برای تهیه تصاویری که مربوط به حلبچه می‌شد، به کردستان عراق سفر کردند و با وجود مشکلاتی که به دلیل حضور داعش در این منطقه وجود دارد به مدت یک هفته در این منطقه حضور داشتند تا فیلمبرداری فیلم‌شان به پایان برسد. جعفری‌جوزانی، تهیه‌کنندگی این فیلم را بر عهده دارد که در آن بهرام رادان، شیلان رحمانی، بهمن زرین‌پور، قطب‌الدین صادقی، شوان اتوف در کنار جمع دیگری از بازیگران کرد به ایفای نقش می‌پردازند. داستان «حکایت عاشقی» برگرفته از داستان یک عکاس واقعی با نام «احمد ناطقی» است.

در دنیای تو ساعت چند است به کارگردانی صفی یزدانیان
فیلم سینمایی «در دنیای تو ساعت چند است؟» به کارگردانی صفی یزدانیان و به تهیه‌کنندگی علی مصفا ساخته شده است و در آن لیلا حاتمی، علی مصفا و تعدادی از بازیگران گیلانی جلوی دوربین می‌روند.

دو به کارگردانی سهیلا گلستانی
فیلم سینمایی «دو» اولین فیلم سینمایی سهیلا گلستانی بازیگر فیلم «امروز» است که به تهیه‌کنندگی و بازیگری پرویز پرستویی ساخته شده است. پرستویی درباره داستان فیلم «دو» گفته است: «این فیلم مضمونی اجتماعی دارد و ترجیح می‌دهم موضوع فیلم را بیان نکنم و تا زمان اکران، داستان لو نرود. همچنین مطرح شدن داستان و خلاصه‌ای از قصه، مخاطب را از دیدن فیلم دلسرد می‌کند و به همین دلیل قضاوت مخاطبان در روز نمایش فیلم برایم بسیار مهم است.» پرویز پرستویی، مهتاب نصیرپور، سوگل خلیق، محمد ربانی، مهرانه مهین‌ترابی، محمدعلی سجادی، سارا قراچه‌داغی، مصطفی زند، پیمان جعفری، سارا پورصبری، الهام شعبانی، سمیه برجی، رضا مسعودی، علی احسانی، جواد فراهانی، امیر جنابی، آرد زند، سمانه وفایی، منیر شاهین و حسام نورانی در این فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته‌اند. پرستویی پیش از این در فیلم‌های «میهمان داریم»، «امروز» و «سه روز بیداری» با گلستانی همبازی شده بود.

ماهی سیاه کوچولو به کارگردانی مجید اسماعیلی
«ماهی سیاه کوچولو» اولین فیلم بلند سینمایی مجید اسماعیلی با بازی مریلا زارعی و مصطفی زمانی جلوی دوربین رفت. اسماعیلی که پیشتر فیلم‌های تلویزیونی از جمله «کمی دورتر» را کارگردانی کرده، در جنگل‌های آمل اولین فیلم سینمایی خود را به نوشته علی طالب‌آبادی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی ساخت. «ماهی سیاه کوچولو» حاصل دومین همکاری سینمایی طالب‌آبادی و شفیعی بعد از فیلم سینمایی «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» است. علاوه بر مریلا زارعی و مصطفی زمانی، همایون ارشادی نیز در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازد. گفته می‌شود نقش مریلا زارعی در این فیلم یکی از متفاوت‌ترین نقش‌های کارنامه او خواهد بود و او در «ماهی سیاه کوچولو» نقش یک جنگجوی تمام‌عیار را دارد.

«ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده
ساره بیات، پژمان بازغی و نوید محمدزاده بازیگران اصلی فیلم هستند که در کنار پوریا رحیمی‌سام، نسرین بابایی، میلاد حسین‌پور و بازیگران اهل استان گیلان در این فیلم ایفای نقش می‌کنند. ساره بیات بازیگر نقش ناهید است. «ناهید» چهارمین فیلم بلند و اولین فیلم سینمایی آیدا پناهنده است که به تهیه‌کنندگی بیژن امکانیان ساخته شده است. آیدا پناهنده پیش از این برای فیلم‌های تلویزیونی «قصه داوود و قمری»، «آبروی از دست رفته آقای صادقی» و «از جنوب شرقی» از جشنواره‌های بیست و هشتم فجر، ویدئویی یاس و جام جم، جوایز مختلفی گرفته است. همچنین فیلم‌های کوتاه «تاج‌خروس» و مستند بلند «خانه قمر خانم» نیز در جشن خانه سینما در سال‌های گذشته جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را برای این کارگردان به همراه آورده است.

نزدیک‌تر به کارگردانی مصطفی احمدی
داستان فیلم سینمایی «نزدیک‌تر» به کارگردانی مصطفی احمدی و تهیه‌کنندگی سپهر سیفی که ششمین محصول «ایران‌نوین فیلم» است، درباره خانواده‌ای است که بعد از مدت‌ها دور هم جمع می‌شوند. پگاه آهنگرانی و پارسا پیروزفر برای اولین بار در این فیلم همبازی شد‌ه‌اند. نازنین فراهانی، محمد بحرانی، شیرین یزدانبخش، فراز مدیری و ستاره اسکندری دیگر بازیگران این فیلم هستند.

«احتمال باران اسیدی» به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها
فیلم «احتمال باران اسیدی» با حضور شمس‌لنگرودی شاعر و پژوهشگر ادبیات به‌عنوان بازیگر همراه بود. همچنین از دیگر بازیگران اصلی این فیلم نیز می‌توان به مریم مقدم اشاره کرد.
پوریا رحیمی، ارسلان عبداللهی، عیسی حسینی، حبیب پورسیفی، پروین ملکی، امان رحیمی، سینوهه دانشمند، حسن حسینیان، سام جابر انصاری، سعید پیامی‌پور، علی نادربیگی، نیلوفر سیاری، احمد ذبیحی و الهه بخشی از بازیگران «احتمال باران اسیدی» هستند. همچنین «کامبوزیا پرتوی» به‌عنوان مشاور کارگردان در این فیلم حضور دارد.

بدون مرز به کارگردانی امیرحسین عسگری
فیلم سینمایی «بدون مرز» اولین ساخته بلند امیرحسین عسگری فیلمی ضد‌جنگ است و داستان پسری را روایت می‌کند که هر روز برای ماهیگیری به کشتی به گل نشسته‌ای در نقطه صفر مرزی پا می‌گذارد و آنجا را به محلی برای آرامش خود تبدیل کرده، اما حضور غریبه‌ای این آرامش را به هم می‌زند. ابوالفضل جلیلی که سابقه قابل ‌توجهی در سینمای نوجوانانه دارد ولی شانس اکران فیلم‌هایش در ایران را نداشته در این فیلم نقش مشاور کارگردان را بر عهده داشته است. فیلم «بدون مرز» به تهیه‌کنندگی مجتبی امینی در اولین اکران جهانی خود در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو موفق شد جایزه اصلی بخش مسابقه فیلم‌های بلند آسیایی را از آن خود کند.

«چاقی» به کارگردانی راما قویدل
فیلم سینمایی «چاقی» به کارگردانی راما قویدل که اخیراً از او سریال «دولت مخفی» از تلویزیون پخش شد، روایتی است از یک انتخاب؛ انتخاب عشق یا وجدان! تهیه‌کنندگان این فیلم که با مشاوره محمدحسین لطیفی ساخته شده است، علیرضا جلالی و حمید آخوندی هستند.
بازیگران این فیلم عبارت ‌است از: علی مصفا، لادن مستوفی، مهسا کرامتی و با حضور حمید فرخ‌نژاد و با نقش‌آفرینی حسین ملکی، امید روحانی، کریم قربانی، فریده دریامج، فرهود حاجبی، نوید خداشناس، سُها پورحاتمی، الناز آهی، فرامرز کرامتی و بازیگر خردسال ستایش محمودی.

«جامه‌دران» حمیدرضا قطبی
فیلم «جامه‌دران» به کارگردانی حمیدرضا قطبی و تهیه‌کنندگی سیدجمال ساداتیان؛ موضوعی اجتماعی دارد و بر اساس یکی از رمان‌های ناهید طباطبایی که به همین نام نوشته شده، ساخته شده است. داستان فیلم سه اپیزودی «جامه‌دران»، درباره زنی به نام شیرین است که در مراسم ختم پدرش به روابط جدیدی در زندگی او پی می‌برد و حقایقی تازه را کشف می‌کند. مهتاب کرامتی،‌ مصطفی زمانی،‌ باران کوثری،‌ پگاه آهنگرانی،‌ افسر اسدی،‌ محمود بهروزیان،‌ فرزانه نشاط‌خواه و الهام نامی ‌از بازیگران این فیلم هستند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها