شناسه خبر : 4131 لینک کوتاه

مگر بین نماینده زن و مرد فرقی هست؟

حضور زنان در اجتماع در کشورهای اسلامی با کشورهای غربی متفاوت است. نگاه غرب به زن با نگاه جوامع اسلامی به زن تفاوت دارد. این مساله در مورد تسهیلات و امتیازاتی که به زنان شاغل تعلق می‌گیرد هم صدق می‌کند.

فاطمه آجرلو / نماینده دوره هفتم و هشتم مجلس
حضور زنان در اجتماع در کشورهای اسلامی با کشورهای غربی متفاوت است. نگاه غرب به زن با نگاه جوامع اسلامی به زن تفاوت دارد. این مساله در مورد تسهیلات و امتیازاتی که به زنان شاغل تعلق می‌گیرد هم صدق می‌کند.
طرح کاهش ساعت کار زنان در ظاهر به نفع خانم‌ها شناخته می‌شود و مدافعان این طرح معتقدند هدف‌شان از ارائه چنین طرحی بهبود وضعیت زنان در جامعه بوده است اما زمانی که این طرح را کالبدشکافی کنیم متوجه این موضوع می‌شویم که این طرح به ضرر بانوان شاغل است. چرا که اکثر کارفرماها با اجرایی شدن چنین طرحی از استخدام آنها خودداری می‌کنند و ترجیح می‌دهند مردان را استخدام کنند، نه خانمی که قرار است به او شش ماه مرخصی زایمان بدهند.
ما این مساله را زمانی که در مجلس بحث مرخصی شیردهی بانوان مطرح بود داشتیم و متوجه شدیم بسیاری از کارفرماها از استخدام زنان پرهیز می‌کنند و البته زنان هم از این ماجرا متضرر بودند چرا که بعد از بازگشت از مرخصی زایمان دیگر کار خود را نداشتند یا مرتبه شغلی‌شان کاهش پیدا کرده بود، به‌خصوص در مورد زنانی که شغل‌های کلیدی از قبیل مدیریت و... داشتند و عقلانی هم نیست که یک پست کلیدی شش ماه بدون مسوول باشد یا جایگزینی بر سر کار باشد که نتواند از پس همه کارها بربیاید.
اگر این طرح اجرایی شود بسیاری از خانم‌هایی که در بیرون از منزل کار می‌کنند، شغل خود را از دست می‌دهند.
اما برای اینکه کارفرماها راضی به دادن مرخصی شیردهی یا دیگر مزایا به زنان شوند، می‌شود مزیت‌هایی برای کارفرما در نظر گرفت تا تن به اجرای این تسهیلات بدهد، از جمله اینکه معافیت مالیاتی برای آنان در نظر گرفت یا در شرایط استفاده از حامل‌های انرژی تسهیلاتی به آنها داده شود.
اما سخن خوبی نیست که بگوییم این قانون در پی بازگشت به سنت است و قصد دارد زنان را خانه‌نشین کند و همین‌طور مدافعان این طرح باید به این امر توجه کنند که همه خانم‌هایی که در بیرون از منزل شغلی برای خود دارند سبک زندگی‌شان طوری است که هم به مسوولیت‌های کاری خود می‌رسند و هم به امور منزل و تربیت فرزندان. نباید در مورد زنان شاغل بی‌انصافی کنیم و در مورد آنها قضاوت نادرست داشته باشیم چرا که این گروه از زنان مسوولیت سنگینی را قبول کرده‌اند که کار و فعالیت‌شان دو برابر دیگر افراد خانواده است.
خوشبختانه اسلام نقش و جایگاه افراد را به خوبی تعریف کرده است. یک نماینده زن در مجلس شورای اسلامی، همانند یک همکار مرد خود فعالیت می‌کند و در همه جلسات، کمیسیون‌ها و... حاضر می‌شود و این فعالیت‌ها مانع از رسیدگی او به امور خانواده به هیچ‌وجه نمی‌شود و همان‌طور که این موضوع در مورد نمایندگان مجلس صدق می‌کند باید در سطح کلان هم چنین دیدی وجود داشته باشد و در مساله اشتغال بین زن و مرد تفاوتی نباشد.
در آخر باید اضافه کنم که طرح چنین مسائلی در جامعه و همچنین مساله اشتغال زنان جز ایجاد تنش هیچ فایده دیگری ندارد و باعث می‌شود بسیاری از زنان شغل خود را از دست بدهند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها