شناسه خبر : 33012 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پاییز در سوگ بهار بهار

تورج شعبانخانی آهنگساز، ترانه‌سرا و خواننده بنام ایرانی جاودانه شد

پاییز در سوگ بهار بهار

تورج شعبانخانی هنرمند بزرگ موسیقی ایران روز 18 آبان‌ماه درگذشت و روز چهارشنبه پیکر او برای رفتن به جایگاه ابدی تشییع شد. در مراسم تشییع پیکر تورج شعبانخانی که چهره‌های شاخص زیادی حضور داشتند، بارها تاکید شد که این هنرمند برخلاف برخی تنها یک شخصیت داشت. او با یک ساز و آواز کار یک ارکستر را می‌کرد و تنها با چند کار توانست در موسیقی ایران جاودانه شود. تورج شعبانخانی فعالیت حرفه‌ای موسیقی خود را با موسیقی متن و آهنگسازی فیلم آدمک و معرفی فریدون فروغی شروع کرد. او با بسیاری از هنرمندان موسیقی ایرانی نیز همکاری داشته است. این هنرمند بعد از انقلاب به همراه تعداد معدودی از خوانندگان و هنرمندان در ایران ماند و در این سال‌ها ضمن آهنگسازی برای خوانندگان قدیمی، با هنرمندان بسیاری نظیر رضا آریایی، ناصر عبداللهی و محمدرضا عیوضی همکاری داشته است. ترانه بهار بهار یکی از آثار ماندگار این هنرمند به حساب می‌آید. شعبانخانی ۱۵ بهمن ۱۳۲۹ در تهران به دنیا آمد و هجدهم آذرماه ۹۸ در سن ۶۹سالگی درگذشت.

محمدعلی بهمنی شاعر برای فقدان تورج شعبانخانی، گفت: او بسیار مهربان و خوب بود. حالم زیاد خوب نیست ولی می‌دانم درون همه شما نیز این خوب نبودن از نظر روحی و جسمی وجود دارد. وظیفه بود که بیایم و ادای احترام کنم. خودتان می‌دانید تورج شعبانخانی چه ظرفیت‌هایی در موسیقی از لحاظ صدا داشت. او کسی است که خوبی‌ها، مهربانی‌ها، صدا،‌ موسیقی و خانواده او را می‌شناسید. او چقدر به دیدارها و نشستن‌ها شیفتگی داشت.

ویگن داوودی آهنگساز و صدابردار ارمنی‌تبار ایرانی و از دوستان آن مرحوم اظهار کرد: تورج شعبانخانی فردی بود که در داخل و خارج یکی بود. آنقدر انسان خوب و پاکی بود که سال‌ها بدون هیچ مشکلی در کنار هم بودیم. چند سال پیش با او صحبت کردم که تغییراتی در کارش ایجاد کنیم، این اتفاق افتاد و پخش شد که فکر می‌کنم کار خوب و آخرین کار او است. خواهش می‌کنم این دوستان را تا زمانی که زنده هستند بیشتر دریابید.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها