شناسه خبر : 32389 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تالاب‌ها در باتلاق مدیریت

نخستین جلسه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور برگزار شد

تالاب‌ها در باتلاق مدیریت

نخستین جلسه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور در حالی با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد، که طی سال‌های اخیر وضعیت تالاب‌ها به دلیل نبود مدیریت و کمبود آب و خشکسالی بسیار اسفبار بوده است. جلسه‌ای که نشان می‌دهد محیط زیست و به‌خصوص وضعیت تالاب‌ها برای دولت اهمیت دارد. اسحاق جهانگیری در این جلسه با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست با قاطعیت از تخریب تالاب‌ها جلوگیری کند، گفت: احیا و مدیریت تالاب‌ها برای حفاظت از محیط زیست ضروری است.

جهانگیری به آسیب‌های واردشده به تالاب‌های کشور به دلیل تغییر شرایط اقلیمی و برخی تصمیمات نادرست بر احیا و مدیریت تالاب‌های در معرض تهدید کشور تاکید کرد و خواستار برنامه‌ریزی و اقدامات موثر در این زمینه شد.

معاون اول رئیس‌جمهوری ضرورت اولویت‌بندی و تمرکز بر تالاب‌هایی را که نیازمند توجه بیشتری هستند یادآور شد و گفت: باید با رسیدگی، احیا و مدیریت مانع از تخریب تالاب‌ها شد و از پیامدهای مخرب ناشی از آن بر زندگی مردم و محیط زیست جلوگیری کرد.

جهانگیری با اشاره به قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور مصوب سال ۹۶ و تدوین آیین‌نامه این قانون تصریح کرد: انتظاری که از ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور می‌رود این است که راهکارهایی اجرایی و عملیاتی به منظور رسیدگی به تالاب‌هایی که در معرض خشک شدن و آسیب هستند تدوین کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این نشست لزوم همکاری دستگاه‌های مرتبط برای کمک به احیای تالاب‌های کشور را خاطرنشان ساخت و گزارشی از برخی راهکارها برای تامین آب مورد نیاز تالاب‌ها در فصول پربارش سال ارائه کرد.

در این جلسه گزارشی از وضعیت تالاب‌های کشور از سوی نماینده سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شد. بر اساس این گزارش ۱۴۱ تالاب کشور به مساحت سه میلیون هکتار در آیین‌نامه جلوگیری از تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالاب‌ها به ثبت رسیده که از این تعداد ۲۵ تالاب ایران که دارای ارزش اکولوژیکی هستند در کنوانسیون رامسر ثبت شده‌اند.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها