شناسه خبر : 30331 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پویا و حرفه‌ای

آیا می‌توان برگزاری جشنواره پویانمایی تهران را به فال نیک گرفت؟

فاطمه کتیرازن/ مسوول ششمین بازار ملی پویانمایی تهران

یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در حالی برگزار می‌شود که شاهد تغییرات بسیار چشمگیری در حوزه اقتصاد کشور هستیم. حال با عنایت به پیام مقام معظم رهبری با عنوان «تولید ملی، اقتصاد مقاومتی» بازار ملی پویانمایی تهران کار خود را آغاز می‌کند. این بازار با هدف حمایت از تولیدات رسانه‌ای و فرهنگی، کمک به چرخه اقتصاد پویانمایی،‌ ایجاد روابط بین تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران این هنر-صنعت برگزار می‌شود.

در این دوره بیش از 20 سازمان دولتی و خصوصی استقبال ویژه‌ای از این بازار داشته‌اند که در گروه خود تعداد چشمگیری از متخصصان و فعالان حرفه‌ای حوزه انیمیشن (تولیدکنندگان، تهیه‌کنندگان،‌ سرمایه‌گذاران) را وارد این رویداد تجاری می‌کنند.

با نگاه به همین هدف این دوره در بخش جنبی بازار فضایی ویژه با عنوان ملاقات تجاری (meeting) برای به وجود آوردن بسترهای مناسب تجاری و شغلی در حوزه انیمیشن طراحی شده است، که مدیران نهادها و شرکت‌های صاحب‌نام می‌توانند مراحل پیش‌تولید یک اثر هنری را در این بخش رقم بزنند. این مهم، فرصت اعتلای آثار تولیدی این حوزه را فراهم می‌آورد.

در آستانه برگزاری یازدهمین جشنواره پویانمایی تهران هستیم و برپایی این رویداد را در شرایط اقتصادی ویژه امروز بنا به دلایل مختلف می‌توان به فال نیک گرفت. تداوم در برگزاری جشنواره‌ها قدم‌به‌قدم مسیر را برای رشد کیفی و کمی انیمیشن هموار کرده و زمینه انگیزه و رقابت فیلمسازان را فراهم آورده است.

از طرفی انیمیشن به عنوان کالای فرهنگی جامعه حائز اهمیت بسیاری است و برپایی این رویداد به پویایی و رشد این کالا کمک شایانی می‌کند.

جشنواره پویانمایی تهران کمک کرده فیلمسازان کشور ما که از فیلمسازی کوتاه آغاز کردند به سمت مسیر حرفه‌ای و تجاری در این حوزه گام بردارند. امروز شاهد موفقیت هنرمندانی در بدنه هنر-صنعت انیمیشن هستیم که شروع فعالیت خود را از همین جشنواره کلید زدند و این مساله نشان‌دهنده این است که جشنواره در تجاری شدن انیمیشن در کنار ارتقای هنری آن نقش بسزایی ایفا کرده است.

تکرار یک رویداد و روند ادامه آن باعث اعتبار ملی و بین‌المللی آن می‌شود که جشنواره دوسالانه پویانمایی تهران به همین دلایل در حوزه انیمیشن از اهمیت و توجه خاصی در سطح ملی و بین‌المللی برخوردار است. این جشنواره از ابتدا تا امروز مسیر طولانی را پیموده تا توانسته هر دوره مولف استانداردهایی برای جامعه انیمیشن باشد.

در این دوره از جشنواره با توسعه این هنر-صنعت در دنیا سعی بر این داریم تا جشنواره بستری باشد نه‌فقط برای معرفی و رقابت محصولات این حوزه بلکه مسیری به سمت جهانی شدن جامعه انیمیشن ایران.

تولیدکنندگان و هنرمندان فعال این حوزه پتانسیل و توانمندی زیادی دارند که جشنواره ما در ششمین بازار ملی پویانمایی به دنبال نمایش این توانمندی‌ها و کیفیت تولیدات کشور است.

بازار ما سعی بر این دارد حرکت مثبت و موثری در اقتصاد انیمیشن تلقی شود. به امید اینکه این رویداد سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی را به ورود به این هنر-صنعت ترغیب کند.

یکی دیگر از اهداف بازار ما ارزآوری و ارتقای سطح کیفی تولیدات در رقابت با سایر کشورهاست که امید است با کمک جامعه انیمیشن بستر فعالیت اقتصادی و حرکت‌های تجاری این حوزه رونق بگیرد.

بازار ملی پویانمایی به دنبال ایجاد ارتباط مستحکمی بین سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان انیمیشن است. در همین راستا در این دوره شاهد حضور صنایع وابسته این حوزه هستیم. شرکت‌های تولیدکننده اسباب‌بازی، تجاری‌سازی کاراکتر، تولیدکنندگان لوازم‌التحریر، شورای نظارت بر اسباب‌بازی و... از جمله این نهادها هستند.

در این دوره همچنین حضور توزیع‌کنندگان، ناشران، مشاوران حقوقی و استادان دانشگاه‌ها از چند کشور دنیا با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با هدف مشاوره، ملاقات‌های تجاری و معرفی محصولات داخلی انیمیشن به دنیا و تبادل دانش در این حوزه انجام می‌گیرد.

انیمیشن همانند هر کالای فرهنگی دیگر سودآوری فراوانی دارد که در دنیا قابل مشاهده است، کشور ما نیز می‌تواند شاهد این سودآوری‌ها باشد و این اتفاق نیازمند فراهم آوردن بسترهایی برای ارائه و نمایش این آثار در مکان‌ها و زمان‌های تثبیت‌شده مانند جشنواره پویانمایی است.

رویدادهای این‌چنین حرکتی به سمت تجاری‌سازی این کالای فرهنگی پرمخاطب و تاثیرگذار است. لازمه تحقق این امر ورود سرمایه‌گذاران متخصص و آگاه نسبت به کیفیت محصولات و قابلیت ارائه آنها در عرصه‌های اقتصادی است و ما در ششمین بازار ملی پویانمایی تهران سعی بر آن داریم که جایگاه ویژه‌ای به این هدف اختصاص دهیم.

از علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران دعوت می‌شود تا با حضور در ششمین بازار ملی پویانمایی تهران و یازدهمین دوره جشنواره با بررسی کمی و کیفی محصولات این حوزه ما را در این امر اقتصادی یاری رسانند.

ششمین بازار ملی پویانمایی تهران،  به عنوان یکی از بخش‌های جنبی یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، از تاریخ  12 تا  16  اسفندماه 1397 برابر با سوم  تا هفتم مارس 2019 میلادی در تهران برگزار می‌شود.

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها