شناسه خبر : 2177 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

قیمت داروها تا دو هفته آینده به نرخ سال ۱۳۹۱ باز می‌گردد

آیا شجریان باز در ایران می‌خواند؟

نوز بسیاری از مخاطبان از برخی تیترها و عکس‌های این روزهای روزنامه ایران یکه می‌خورند. روزنامه‌ای که تا دو ماه پیش متعلق به یک اردوگاه سیاسی بود، این روزها به جریان مقابل پیوسته است و فضایی کاملاً متفاوت یافته است.

حمیده حق‌پرست
هنوز بسیاری از مخاطبان از برخی تیترها و عکس‌های این روزهای روزنامه ایران یکه می‌خورند. روزنامه‌ای که تا دو ماه پیش متعلق به یک اردوگاه سیاسی بود، این روزها به جریان مقابل پیوسته است و فضایی کاملاً متفاوت یافته است. در این فضای جدید اما باز برخی تیترها و تصاویر برای مخاطبان قابل تامل ویژه است. در هفته گذشته استاد محمدرضا شجریان به عکس یک روزنامه دولت بدل شد تا نشان دهد که دوره روحانی در «ایران» نیز آغاز شده است. انتشار این تصویر به بهانه تجلیل از ایرج-یکی دیگر از بزرگان موسیقی ایران- بود. ایران در این شماره خود نوشته بود: «... مراسم تجلیل از حسین خواجه‌امیری-ایرج- با حضور جمعی از هنرمندان در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.» محمدرضا شجریان در این مراسم تصریح کرد: «...جای تقدیر دارد که از هنرمندان پیشکسوت قدردانی می‌کنیم. وظیفه من بود هنگامی که شنیدم دوستان قصد دارند برای ایرج بزرگداشت بگیرند با افتخار بگویم من نیز شرکت می‌کنم و در کنار این عزیز بزرگوار هستم... صدای ایرج در تاریخ آوازخوانی ما یک متر و معیار است.» شجریان اما در این هفته تنها به سبب سخنرانی در مراسم تقدیر از ایرج خبرساز نشد. روزنامه شرق در روزهای پایانی هفته در گزارشی باز به این استاد موسیقی پرداخت و نوشت: «... شجریان بار دیگر کرشمه، خانواده شهرآشوب، سبو و تندر و بقیه سازهای دست‌ساز و خاموش خود را به خانه هنرمندان می‌آورد. اما مخاطبان‌شان تشنه صدای او به همراه اجرای این سازها هستند که شش سال است، حتی در پایتخت هم به گوش نرسیده است. این دومین نمایشگاه سازهای ابداعی محمدرضا شجریان است که خود استاد می‌گوید ادامه نمایشگاه قبلی است.» شرق اما در ادامه می‌نویسد: «... اما آیا این نمایشگاه می‌تواند طلسم صدا و کنسرت‌های شجریان را در ایران بشکند. آخرین کنسرت شجریان تابستان و پاییز سال 1386 در تالار بزرگ کشور و اصفهان بود... علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحبت‌هایی که داشته بارها از تعامل با اهالی هنر گفته است ... با انتخاب علی مرادخانی به معاونت هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی احتمال رفع مشکل کنسرت و مجوز آلبوم برای شجریان افزایش می‌یابد...» باید منتظر ماند و دید خواننده محبوب رئیس‌جمهور که حتی آواز وی در بخشی از فیلم تبلیغاتی او مورد استفاده قرار گرفت، چه زمانی می‌تواند مجدداً نفس به نفس با مشتاقان کثیر خود مواجه شود.

مترو مهم‌ترین آوردگاه رقبای شهرداری
این روزها و در فضای داغ رقابت برای انتخاب شهردار، مترو به عنوان یکی از مهم‌ترین مزیت‌های شهری پایتخت مورد توجه ویژه نامزدهای این پست قرار گرفته است. حتی محمدباقر قالیباف با وجود هزینه‌های گسترده‌ای که در سایر بخش‌ها از جمله پروژه دو‌طبقه‌سازی بزرگراه صدر، پارک پرندگان و پارک ولایت صرف کرده است باز علاقه‌مند است با مترو تهران عکس یادگاری بگیرد. در تبلیغات اصولگرایان بر این نکته تاکید می‌شود: «عملکرد این گروه در مترو تهران غیرقابل مقایسه با دوره‌های قبل است...» مجتبی شاکری عضو جمعیت ایثارگران و از حامیان محمدباقر قالیباف نیز مدعی شده است که میزان راه‌اندازی مترو تهران در زمان مدیریت محسن هاشمی سالانه 5/2 کیلومتر و در دو سال اخیر سالانه 17 کیلومتر بوده است. هفته گذشته انتخاب در این باره با انتشار گزارشی به این‌گونه اظهارات پاسخ داد. این سایت نوشت: «هم‌اکنون شبکه مترو تهران دارای 130 کیلومتر خط در حال بهره‌برداری است که از این میزان حدود 80 کیلومتر در زمان قبل از شهرداری قالیباف به بهره‌برداری رسیده و حدود 10 کیلومتر نیز تکمیل شده و در ابتدای دوره مسوولیت قالیباف به بهره‌برداری رسید بنابراین حدود 30 درصد از شبکه در حال بهره‌برداری مترو تهران در زمان قالیباف احداث شده است و 70 درصد مربوط به دوره 1376 تا 1384 است...در طول دو سال گذشته از تغییر مدیریت شرکت مترو تهران و انتصاب مدیران مورد نظر دکتر قالیباف تنها پنج کیلومتر از مترو تهران به بهره‌برداری رسیده که این پنج کیلومتر نیز در خط4 صورت گرفته و عملاً در زمان مدیریت قبلی مترو احداث و تکمیل شده بود... افتتاح خط سه مترو تهران نیز که توسط شهردار تهران صورت گرفت به صورت نمایشی افتتاح شده و تا چندین ماه بعد نیز قابلیت حمل مسافر ندارد...حتی اگر این دو مسافت را نیز به کارنامه قالیباف اضافه کنیم قبل از تغییر مدیریت مترو در ابتدای سال 1390، 130 کیلومتر در 13 سال به بهره‌برداری رسیده بود که متوسط سالیانه 10 کیلومتر را برجا می‌گذارد اما در طول دو سال اخیر حداکثر سالیانه پنج کیلومتر مترو به بهره‌برداری رسیده است یعنی با تغییر مدیریت مترو بازدهی آن برای شهروندان تهرانی نصف شده است.» محسن هاشمی مدیرعامل سابق مترو و نامزد ائتلاف میانه‌روها و اصلاح‌طلبان نیز در این باره تاکید کرد: «... در دوره آقای قالیباف شعار 15 کیلومتر مترو در سال داده شد اما متاسفانه هیچ وقت به این عدد در سال نرسیدیم. 15 کیلومتر در سال یعنی 120 کیلومتر مترو در هشت سال. در صورتی که تا سال 1384، 80 کیلومتر مترو ساخته شده بود و بخشی هم در حال آماده‌سازی بود. اکنون 130 کیلومتر است. یعنی حدود 50 کیلومتر مترو ساخته شده که 5/8 کیلومتر در سال ساخته شده است. ولی از نظر تونل‌سازی به وعده‌ها عمل شد و اکنون حدود 35 کیلومتر تونل آماده داریم. سرعت تونل‌سازی مناسب است ولی سرعت ساخت ایستگاه و تامین تجهیزات متاسفانه مناسب نیست... به دلیل به هم‌ریختگی در مدیریت و عدم کمک دولت و خروج مترو از اولویت شهرداری و اولویت دو پروژه اتوبانی امام علی و پل صدر و تونل نیایش این 35 کیلومتر راه‌اندازی نشده است و در حد 40 درصد پیشرفت دارد. اگر اولویت مترو حفظ می‌شد و روش مدیریتی در مترو تغییر نمی‌کرد قطعاً به عدد 15 کیلومتر نزدیک می‌شدیم و با مترو فرودگاه که 30 کیلومتر است به 15 کیلومتر می‌رسیدیم...» این روزها بسیاری از پروژه‌های شهری با مشکلات عدیده‌ای همراه شده‌اند. ان‌شاءالله با انتخاب شهردار پایتخت این سردرگمی‌ها از بین برود و سرعت تکمیل پروژه‌ها افزایش یابد.

قیمت داروها تا دو هفته آینده به نرخ سال 1391 باز‌می‌گردد
در دو سال گذشته خبر خوشی در بخش دارو به گوش ما که نرسیده بود. اما به نظر می‌رسد مسوولان دولت جدید می‌خواهند در این زمینه نقش نو دراندازند. از قرار معلوم وزیر بهداشت دولت یازدهم، برنامه‌های صد روزه این حوزه را با بیان جزییات اعلام کرده است. اعتماد در این باره نوشت: «آنچه بیش از بقیه مسائل مورد خواست و نیاز مردم در حوزه بهداشت است، شاید افزایش قیمت دارو در چند وقت اخیر بوده است؛ قیمتی که آقای وزیر- سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی- قصد دارد با در نظر گرفتن اولویت اصلی برای آن و گنجاندن آن در برنامه‌های کوتاه‌مدتش، آن را به سال 1391 بازگرداند.» وی با اشاره به برنامه‌های سازمان غذا و دارو گفت: «رئیس سازمان غذا و دارو طی دو هفته آینده برنامه‌ای را عملیاتی می‌کند تا با اتفاق نظری که با بیمه‌ها صورت می‌گیرد، قیمت داروها به سال 1391 بازگردد. به این ترتیب وزارت بهداشت مابه‌التفاوت افزایش قیمت داروها را به بیمه‌ها پرداخت می‌کند. تا زمان حمایت مجلس و همچنین دولت این روند ادامه خواهد داشت؛ چرا که اعتبارات مربوط به جبران مابه‌التفاوت قیمت دارو پیش از این از سوی مجلس در اعتبارات امسال وزارت بهداشت در نظر گرفته شده بود.» هر چند که قیمت‌های سال 1391 هم نسبت به سال گذشته آن جهشی بزرگ داشت، اما باز باید گفت بر این مژده هم جان فشاندن رواست. منتظر می‌مانیم تا اواخر پاییز و آن روز جوجه‌های جناب وزیر را مورد شمارش قرار می‌دهیم.

اقیانوسی به عمق نیم میلیمتر
برخلاف وزارت علوم این روزها شاهد تغییر و تحولاتی در وزارت آموزش و پرورش نیستیم. اعتماد به همین مناسبت با علی‌اصغر فانی سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت‌وگویی انجام داده است. علی‌اصغر فانی در این باره تصریح می‌کند: «من معتقدم بین اقتضائات سرپرستی با اقتضائات غیر‌سرپرستی باید تفاوت قائل شد. موضوع این است که ما یک پدیده تا چند روز دیگر در پیش داریم و آن بازگشایی مدارس است. حضور حدود 12 میلیون و 300 هزار دانش‌آموز در بیش از 150 هزار مدرسه باعث می‌شود که ما با تامل در تغییر و تحولات حرکت کنیم. چیزی که فعلاً برای من در اولویت قرار دارد، بازگشایی مدارس است. در حال حاضر در این مسیر هر مانعی باشد، باید فعلاً برطرف شود... من واقعاً اعتقاد به شایسته‌سالاری دارم. یعنی اگر افراد شایستگی پستی را دارند باید به آنها پست داد، من اعتقاد به این دارم که افرادی که می‌خواهند مسوولیتی بگیرند، باید مسوولیت‌های قبلی را تجربه کرده باشند ... » فانی درباره ارزیابی خود از عملکرد دولت نهم و دهم در حوزه آموزش و پرورش نیز به اعتماد گفت: «توسعه کمی با کیفیت پایین. یعنی در این دوره در اقیانوسی با عمق نیم میلیمتر حرکت کردیم. یعنی سعی کردیم تنها اقدامات و فعالیت‌هایی داشته باشیم اما عمق کمی داشت. ما باید این عمق را افزایش دهیم.»

رکورد جدید برای پایتخت
باز هم توانستیم یک رکورد جدید را به اسم خود ثبت کنیم. تهران در میان بی‌کیفیت‌ترین مناطق زندگی در جهان روی سکوی یک تا 10 قرار گرفت. بر اساس جدیدترین گزارش «اکونومیست»، تهران در میان ۱۰ شهر جهان که دارای بدترین کیفیت زندگی هستند، قرار گرفته و تنها ۹ پله با شهر جنگ‌زده دمشق در انتهای این جدول فاصله دارد. این تحقیق با مطالعه ۳۰ متغیر در پنج شاخص اصلی شامل «ثبات، زیرساخت‌ها، تحصیلات، بهداشت و فرهنگ و محیط زیست» کیفیت زندگی را در ۱۴۰ شهر جهان مورد بررسی قرار داده و برای هر شهر امتیاز ۰ تا ۱۰۰ را در نظر گرفته است. بر اساس یافته‌های این تحقیق، تهران با کسب امتیاز 8/45 و قرار گرفتن در رتبه ۱۳۱ از ۱۴۰ شهر از جمله ضعیف‌ترین شهرها از نظر کیفیت زندگی قرار گرفته است. تهران برای شاخص‌های محیط زیست و زیرساخت‌ها به ترتیب امتیازهای پایین 5/39 و 9/33 از مجموع ۱۰۰ امتیاز را کسب کرده و شاخص‌های ثبات، بهداشت و تحصیلات برای تهران نیز به ترتیب، ۵۰، 5/62 و ۵۰ است. در این گزارش، علاوه بر دمشق، شهرهایی از کشورهای کامرون، لیبی، پاکستان، الجزایر، نیجریه، بنگلادش، پاپوآ گینه‌نو و زیمبابوه پایین‌تر از تهران قرار گرفته‌اند. هرچند که این آمار بسیار بدبینانه به نظر می‌رسد، اما به مثابه هشداری برای مدیران شهری پایتخت به شمار می‌آید.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها