شناسه خبر : 17534 لینک کوتاه

درگیری مسلحانه ناجا با سارقان پنج کشته به‌جا گذاشت

۲۷ دانشگاه ایران رئیس ندارند

تهران در هفته گذشته بار دیگر با مشکل آلودگی هوا مواجه بود. مشکلی که بیش از همه به کودکان و سالخوردگان آسیب می‌رساند. در این روزها وزارت بهداشت به جد خواهان تعطیلی مدارس بود، اما وزارت آموزش ‌و پرورش با این استدلال که هنوز آلودگی به حد هشدار نرسیده است، از تعطیلی مدارس تهران جلوگیری کرد.

حمیده حق‌پرست
تهران در هفته گذشته بار دیگر با مشکل آلودگی هوا مواجه بود. مشکلی که بیش از همه به کودکان و سالخوردگان آسیب می‌رساند. در این روزها وزارت بهداشت به جد خواهان تعطیلی مدارس بود، اما وزارت آموزش ‌و پرورش با این استدلال که هنوز آلودگی به حد هشدار نرسیده است، از تعطیلی مدارس تهران جلوگیری کرد.
در هفته پیش خبری دیگر نیز در حوزه آموزش و پرورش در رسانه‌ها بازتاب یافت. به گزارش ایرنا دانش‌آموز متهم به قتلی که با ضربات چاقو معلم فیزیک خود را در کلاس درس در بروجرد، به قتل رسانده بود پس از حدود یک ماه بازداشت شد. در گزارش مسوولان ناجا درباره دستگیری این نوجوان 15ساله آمده بود: این دانش‌آموز در این مدت با هویت جعلی و به اتهام درگیری در بازداشت کانون اصلاح و تربیت تهران به سر می‌برد که با آگاهی پلیس از این موضوع، دستگیر و به بروجرد منتقل شد. در حوزه ورزش نیز این هفته اخبار زیادی منتشر شد، از خداحافظی ناگهانی علی کریمی از کادر تیم ملی فوتبال گرفته تا صدور اجازه برای بازیکنان فاقد کارت پایان خدمت برای حضور در تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات جام‌ ملت‌های آسیا که تا چند روز دیگر در استرالیا آغاز می‌شود. باید دید این تحولات تا چه اندازه در کارنامه تیم کارلوس کی‌روش در سیدنی تاثیرگذار خواهد بود. شاید بتوان یکی از مهم‌ترین اخبار در حوزه فرهنگ و هنر در هفته گذشته را دریافت مدال شوالیه توسط زویا پیرزاد- نویسنده ایرانی- دانست. تا به‌حال این نشان به هیچ کدام از نویسندگان داستانی ایران اهدا نشده است. از دیگر اخبار این حوزه می‌توان به تصمیم جدید بهمن فرمان‌آرا کارگردان قدیمی سینمای ایران اشاره کرد. او در گفت‌وگویی با ایسنا اعلام کرد: «می‌خواهم فیلمم با عنوان دلم می‌خواهد، در بخش خارج از مسابقه جشنواره فجر اکران شود چون دیگر جانی برای مسابقه دادن ندارم.» با توجه به جوایزی که آثار این سینماگر در جشنواره‌های قبل دریافت کرده است، عدم حضور این اثر می‌تواند تا حدودی از هیجان این دور از فستیوال فیلم فجر بکاهد.
در بخش مسائل شهری نیز می‌توان به داستان قدیمی گورستان جدید برای پایتخت اشاره کرد. از قرار معلوم برخی نقاط برای آرمیدن اموات این کلانشهر نامزد شده‌اند، اما بنا بر اظهارات مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران برای جلوگیری از افزایش قیمت زمین از اعلام عمومی نام این نامزدها خودداری شده است.

27 دانشگاه ایران رئیس ندارند
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که می‌توان از آن به عنوان یکی از پرحاشیه‌ترین وزارتخانه‌های دولت یازدهم نام برد با وجود تعیین تکلیف در دو ماه گذشته همچنان سایه شوم بلاتکلیفی را بالای سر خود حس می‌کند. از آغاز دولت یازدهم حرف و حدیث‌هایی پیرامون وزرای علوم پیشنهادی چرخید که هنوز ترکش‌های آن بر بدنه این وزارتخانه جا خوش کرده است. به گزارش خبرآنلاین از جمله کارهایی که بعد از استیضاح رضا فرجی‌دانا نیمه‌تمام ماند و باید بیش از همه بر آن تاکید داشت تعیین تکلیف روسای 27 دانشگاه کشور از جمله مادر دانشگاه‌هاست که بعد از گذشت شش ماه هنوز بدون رئیس اداره می‌شوند. که اگر به سرانجامی نرسند هرگونه تلاش برای تعالی آموزش عالی بیهوده می‌نماید. پس از استیضاح رضا فرجی‌دانا شورای عالی انقلاب فرهنگی به 13 سرپرست دانشگاهی که در زمان وی انتخاب و پیشنهاد شده بودند رای اعتماد داد. زمانی که وزیر علوم جدید بر مسند وزارت نشست عدد 34 را برای تعداد دانشگاه‌های با سرپرست اعلام کرد که شورای عالی انقلاب فرهنگی هفته گذشته به هفت نفر از آنها نیز رای اعتماد داد. البته در این میان اسامی‌ای دیده می‌شود که با وجود معرفی آنها به شورای عالی انقلاب فرهنگی اما هنوز رای اعتماد کسب نکرده‌اند. در حالی که مدت حکم یک سرپرست 3 تا 6 ماه است و باید در این مدت حکم آنها به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه و ریاست‌شان تایید شود ولی حکم سرپرستی برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه تهران از شش ماه هم گذشته است. باید دید جناب محمد فرهادی برای این مشکل بزرگ چه تدبیری اندیشیده است.

درگیری مسلحانه ناجا با سارقان پنج کشته به‌جا گذاشت
ماجرا بیشتر به فیلم‌های وسترن شبیه بود تا حوادث ایران. روزنامه‌ها دوشنبه هفته پیش خبر دادند در درگیری مسلحانه سارقان گلپایگان با ماموران نیروی انتظامی پنج کشته و شش مجروح به جا ماند. این حادثه و تعداد قربانیان آن در حالی از سوی نیروی انتظامی اصفهان تایید شده که معاون سیاسی امنیتی استان اصفهان در گفت‌وگو با فرهیختگان مرگ دو نفر از این پنج نفر را مربوط به این حادثه ندانست و گفت: «اگرچه راننده وانت‌نیسان و پسر 17ساله‌اش نیز شنبه‌شب در گلپایگان کشته شدند، اما این حادثه ربطی به درگیری سارقان با ماموران ناجا نداشته است.»
روز شنبه هنوز به پایان نرسیده بود که سارقان مسلح در محور سعیدآباد- خمین با یک دستگاه تیبا سفید در حال تردد بودند که ماموران گشت نیروی انتظامی به خودرو تیبا مشکوک شده و در حالی دستور ایست دادند که خودرو تیبا توقف نکرد و به ‌سوی ماموران تیراندازی کرد. این خودرو که چهار سرنشین داشته پس از به شهادت رساندن دو مامور یگان ویژه در خمین به سوی گلپایگان حرکت کرد. بلافاصله ماموران یگان امداد و دو اکیپ از اداره آگاهی گلپایگان به همراه جانشین فرماندهی انتظامی این شهرستان به ورودی شهر رفتند و درگیری در آن نقطه از شهر ادامه پیدا کرد. در این درگیری که در میدان معلم شهرستان گلپایگان صورت گرفت جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان گلپایگان و دو مامور راهور به شهادت رسیدند و یکی از سرنشینان پراید به دست عوامل نیروی انتظامی کشته شد. سرنشینان دیگر پراید بلافاصله از خودرو پیاده شده و با تهدید یک راننده پژو 405، خودرو او را گرفته و متواری شدند. متهمان پس از طی مسافتی با رها کردن خودرو پژو 405، اقدام به سرقت یک دستگاه وانت‌نیسان آمیکو یخچال‌دار کرده و سپس با رها کردن آن در حوالی روستای «در» گریختند. در ادامه این عملیات، عوامل انتظامی یک دستگاه وانت‌نیسان رها‌شده را در حوالی روستای «در» کشف کردند که در بررسی‌ها مشخص شد راننده نیسان بر اثر اصابت گلوله در داخل خودرو کشته شده و جسد فرزند 17ساله وی نیز در حاشیه جاده کشف شد. این تعقیب و گریز پرتلفات و طولانی با حیرت افکار عمومی مواجه شد. دو روز بعد فرماندار شهرستان گلپایگان با اشاره به حوادث آن روز اعلام کرد: جنازه یکی از سارقان مسلح که در درگیری میان نیروی انتظامی کشته شده بود، شناسایی و مشخص شد وی ساکن اصفهان بوده است. این اشرار هیچ‌گونه ارتباطی با گروه تروریستی داعش ندارند. با توجه به سوابق به دست آمده عمده فعالیت این اشرار سرقت بوده و حدود سه بار نیز زندانی شده‌اند، اما انگیزه این افراد هنوز مشخص نشده است.

خانه پدری باز هم توقیف شد
فیلم سینمایی خانه پدری ساخته کیانوش عیاری پس از چهار روز اکران محدود، دیگر اجازه اکران نگرفت. علی جنتی وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران درباره مخالفت مجلس با اکران خانه پدری گفت: فیلم را دیده‌ام البته شورای نظارت بر نمایش فیلم، این فیلم را تایید کرده است و در عین حال به نظر شخصی من این فیلم به دلایل اینکه بعضی از نقش‌ها بخش‌های خشونت‌باری دارند قابل اکران عمومی نیست و بر اساس قوانینی که بر عهده ماست یعنی مصوبات هیات دولت برای نمایش فیلم‌های سینمایی قطعاً مواردی که حاوی خشونت باشد، آن هم خشونت شدید قابل اکران عمومی نیست لذا و به همین دلیل هم ما اعلام کردیم نمی‌توانیم اکران عمومی کنیم. به گفته جنتی اصلاح‌ بخشی از فیلم هم ممکن نیست. اگر بخش اول را که پدری دختر خود را با یک وضع فجیع زنده به گور می‌کند حذف کنیم کل داستان از بین می‌رود لذا چون قابل اصلاح نیست قابل اکران عمومی هم نیست و در حد محدود ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

اتاق‌های «مادر و کودک» در مترو
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران از ایجاد اتاق‌های «مادر و کودک» در ایستگاه‌های مترو خبر داد. به گزارش مهر محسن نایبی با اشاره به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی در حوزه بانوان گفت: روزانه مترو تهران بیشترین مسافر را در ناوگان حمل و نقل عمومی جابه‌جا می‌کند که این افراد از همه قشرهای جامعه هستند. این موضوع سبب شده مترو به یک فضای مناسب برای اطلاع‌رسانی و انجام کارهای فرهنگی تبدیل شود. امیدوارم امور بانوان از این فرصت برای عمل کردن به توصیه‌های مقام معظم رهبری در خصوص خانواده و همچنین ترویج سبک زندگی ایرانی‌-‌اسلامی استفاده کند. اتاق‌های مادر و کودک فضایی را برای رسیدگی، شیردهی و تعویض لباس کودکان در اختیار مادران قرار می‌دهد. تا سال آینده اتاق کودک و مادر در ایستگاه‌های پرتردد به صورت پایلوت برپا شده و در صورت موفقیت تعداد ایستگاه‌ها افزایش خواهد یافت.

60 امضا برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش
به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر آموزش و پرورش قانع نمی‌شوند چون برای چندمین بار باز هم موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش را مطرح کردند. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ با اعلام خبر استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بهار گذشته، زمزمه‌هایی از استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش هم در مجلس شنیده می‌شد، اما با پررنگ شدن استیضاح وزیر علوم، توجه‌ها به او کم شد تا اینکه اکنون پس از مشخص شدن تکلیف وزارت علوم و روی کار آمدن وزیر جدید، اخبار حاکی از اصرار درخواست‌کنندگان استیضاح برای اعلام وصول است. طبق اظهارنظر نمایندگان منتقد فانی 60 امضا برای استیضاح وزیر جمع شده اما رئیس مجلس درخواست کرده امضاکنندگان جلسه مجدد با وزیر بگذارند و دغدغه‌های خود را با وزیر آموزش و پرورش در میان بگذارند. موضوع استیضاح وزیر در 17 محور است که اهم آن در مورد حق و حقوق فرهنگیان و نیروهای آموزش و پرورش، بازنشستگان و عدم اجرای درست سند تحول آموزش و پرورش است.
باید دید فانی تا پایان سال در سمت خود باقی خواهد ماند یا به سرنوشتی چون رضا فرجی‌دانا دچار خواهد شد.

کاهش متوسط سن دختران فراری
شرق در گفت‌وگویی با همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی کشور به معضلات اجتماعی پرداخته است. هاشمی در بخشی از این گفت‌وگو تاکید کرد: «متوسط سن دختران فراری کاهش یافته است... در شش‌ماهه اول ۹۳ در مراکز بازپروری زنان و دختران آسیب‌دیده اجتماعی نزدیک به هزار نفر را ساماندهی کردیم و پنج برابر این عدد در مراکز گذری و سرپایی خدمات گرفته‌اند. در خانه سلامت نزدیک به ۴۰۰ نفر. بیش از ۸۶ درصد زنان خیابانی کارتن‌خواب، معتاد و آسیب‌دیده هستند. اینها بیمار هم هستند و از یک یا دو بیماری رنج می‌برند. در خانه سلامت ۳۸ درصد زیر ۱۵ سال، ۷۹ درصد زیر ۱۹ سال و متوسط سن 5/18 است که در سال ۹۰ نسبت به مطالعات قبل یک سال کاهش داشته است.۳۹۰ تا ۴۸۴ نفر برای بار اول پذیرش شده‌اند. علت پذیرش در ۴۱ درصد خشونت خانگی، ۱۱ درصد اعتیاد و در ۱۳ درصد بی‌سرپرستی بوده است. ۷۱ درصد تحصیلات راهنمایی یا کمتر و ۴۲ درصد سابقه ترک تحصیل داشته‌اند. ۶۹ درصد سلامت روان داشتند. ۹۰ درصد فاقد هرگونه سوءسابقه بوده‌اند اما ۶۷ نفر سابقه اقدام به خودکشی داشته‌اند که با توجه به عدد ۲۰ تا ۴۰ در هر ۱۰۰ نفر، نرخ بروز خودکشی ۶۷ مورد در ۴۸۴، رقمی بالا و نگران‌کننده است. ۲۱۷ نفر در روزهای اولیه فرار از منزل هیچ جایی نداشته‌اند. از این تعداد ۲۴۵ نفر به خانواده برگشته‌اند، ۳۵ نفر از آنها به اقوام و ۹۰ نفر هم به مراکز بهزیستی ارجاع داده شدند.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید