شناسه خبر : 14000 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ورژن ایرانی مقصد نهایی

زمین ۱۶ میلیارد‌تومانی برای عضو خیر شورا

هر‌چند در روزهای ابتدایی فروردین‌ماه به سبب افزایش نزولات جوی به صورت محسوسی با کاهش آثار آشکار مشکلات زیست‌محیطی در کشور مواجه بودیم، اما به نظر می‌رسد آرام‌آرام مجدداً آن مشکلات از خواب کوتاه عید سر بیرون آورده ‌باشند.

حمیده حق‌پرست
هر‌چند در روزهای ابتدایی فروردین‌ماه به سبب افزایش نزولات جوی به صورت محسوسی با کاهش آثار آشکار مشکلات زیست‌محیطی در کشور مواجه بودیم، اما به نظر می‌رسد آرام‌آرام مجدداً آن مشکلات از خواب کوتاه عید سر بیرون آورده ‌باشند. این معضلات در کنار مشکلات ناشی از گرم شدن هوا، مطمئناً دلسوزان این عرصه را با دل‌نگرانی‌های تازه‌ای مواجه کرده است. رسانه‌ها در هفته پیش از عدم تخصیص بودجه لازم برای مقابله با حریق در جنگل ملی گلستان سخن گفتند. سرمایه‌ای که بخشی از رگ حیات آن به همین اعتبار محدود بسته است و ممکن است با یک اتفاق در ماه‌های گرم آتی، به خاطره‌ای دور برای فرزندان‌مان بدل شود. وضعیت هوای برخی از نقاط غربی کشور نیز در هفته گذشته تعریف چندانی نداشت. پس از اهواز، خرمشهر و ایلام بحران ریزگردها در سال جدید به ارومیه نیز رسید. خبرگزاری ایرنا در این‌باره گزارش داد کیفیت هوای ارومیه در روز سه‌شنبه هفته پیش به وضعیت خطرناک رسید. طبق این گزارش در حالی که میزان استاندارد ذرات هوا، 150 میکروگرم بر مترمکعب است، غبار محیطی ارومیه در نیمه هفته ‌پیش به 605 میکروگرم بر مترمکعب رسید که به عنوان وضعیت خطرناک محسوب می‌شود. بر اساس داده‌های ثبت‌شده دستگاه‌های ثابت و سیار سنجش کیفیت هوا، میزان گرد و غبار محیطی ارومیه عصر روز سه‌شنبه به بیش از چهار برابر میزان استاندارد رسید. در هفته پیش اخبار تصادف‌های رانندگی نیز به یکی از خبرهای مهم رسانه‌ها بدل شد. از تصادف پورشه آقازاده یکی از مربیان جنجالی فوتبال گرفته تا تصادف عجیب یک اتوبوس در جاده سوادکوه. ماجرای تصادف تلخ در سوادکوه چنان عجیب است که می‌تواند سوژه قسمت بعدی فیلم سینمایی «مقصد نهایی» شود. روزنامه شهروند درباره کم ‌و کیف این ماجرا نوشت: «... وقتی پرواز 30 زائر مشهد در فرودگاه ساری به زمین ننشست هیچ‌کس تصور نمی‌کرد آنها برای رسیدن به مقصد، راهی سفری مرگبار شوند. هواپیما تغییر مسیر داد و مسافرانش را به فرودگاه مهرآباد تهران منتقل کرد، جمعی از مسافران با دو اتوبوس اسکانیا عازم ساری شدند؛ سفری که به دلیل واژگونی یکی از اتوبوس‌ها در جاده سوادکوه استان مازندران 12 کشته و 18 مصدوم بر جای گذاشت.» در هفته پیش وزیر امور خارجه استرالیا نیز به ایران سفر کرد. سفری که بیش از جنبه‌های سیاسی حائز اهمیت در بخش‌های اجتماعی به‌ویژه مساله پناهجویان ایرانی گرفتار در استرالیا بود.
از دیگر اخبار مهم هفته پیش می‌توان به کشف یک اسکلت هفت هزار‌ساله دیگر در حوالی جنوب بازار تهران و خیابان مولوی اشاره کرد.

درباره فوت نوزادان در بیمارستان امام خمینی
با گذشت چند روز از انتشار گزارش روزنامه اعتماد درباره فوت ۹ نوزاد بستری در بخش NICU نوزادان بیمارستان امام خمینی واکنش متولیان سلامت به این خبر که تایید رسمی هم داشته، ادامه دارد. در حالی که طی این روزها رسانه‌های مکتوب و دیداری، شنیداری گوناگون با استناد به گزارش «اعتماد» درباره فوت ۹ نوزاد که ابتلای سه نفر از آنها به عفونت بیمارستانی آسینتو‌باکتر تایید شده بود، مسوولان مربوط را مورد سوال قرار داده‌اند هفته پیش ژیلا میرلاشاری، مدیر دپارتمان مراقبت‌های ویژه پرستاری نوزادان دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری دولت ضمن تایید آلوده شدن بخش مراقبت ویژه نوزادان مجتمع بیمارستانی امام خمینی به عفونت آسینتوباکتر از زمان انتشار این عفونت در بخش یادشده، اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: «این عفونت در جاهای خیس و مرطوب رشد می‌کند و بسیار هم مقاوم نسبت به تمام داروهاست. این باکتری، حالت مهاجم دارد و در همه بخش‌های بیمارستانی حرکت می‌کند؛ به‌طور مثال این عفونت از بخش زایمان با حرکت مادر به بخش NICU (مراقبت‌های ویژه نوزادان) منتقل می‌شود. چنان که آسینتوباکتر به سیستم ایمنی نوزادان بستری در این بخش حمله کرد و موجب مرگ برخی نوزادان نارس در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بیمارستان ولیعصر(عج) شد.» با همه این احوال باید منتظر ماند و دید مسوولان وزارت بهداشت برای جبران این ناکارآمدی چه اقداماتی را انجام می‌دهند.

افزایش 16 رتبه‌ای ارزش پاسپورت ایرانی
شرایط اخذ روادید کشورهای مختلف یکی از معیارهای جالب و تعیین‌کننده روابط بین‌المللی است. بیشتر کشورهای جهان از اتباع دیگر کشورها می‌خواهند تا برای ورود به مرزهایشان روادید دریافت کنند، هرچند که شرایط دریافت روادید برای اتباع کشورهای مختلف بسیار متفاوت است. نشریه واشنگتن‌پست در گزارشی به بررسی این موضوع و رتبه‌بندی قدرت گذرنامه کشورهای جهان در دریافت روادید پرداخته است. به گزارش روزنامه شهروند در این رده‌بندی گذرنامه ایرانی با امکان سفر به ۴۷ کشور دنیا بدون اخذ روادید در رتبه ۷۰ ایستاده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۳ که در نیمه دوم سال حسن روحانی به ریاست‌جمهوری رسید، رتبه پاسپورت ایرانی در میان دیگر کشورهای جهان ۸۶ بود. در این سال شهروندان ایرانی می‌توانستند به ۴۰ کشور دنیا بدون اخذ روادید سفر کنند. به این ترتیب ایران در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۴ نسبت به سال ۲۰۱۳، ۱۶ پله صعود کلی داشته و در خصوص اخذ روادید نیز هفت رتبه بهبود یافته است.

تقلیل تخلفات بورسیه به 30 پرونده
هفته پیش یکی از اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس از ورود این کمیسیون به پرونده بورسیه‌های غیرقانونی خبر داد. سه روز بعد رئیس و سخنگوی کمیسیون اصل 90 از اتمام بررسی پرونده‌ها خبر دادند. محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 می‌گوید: «ما به این نتیجه رسیده‌ایم که تعداد متخلفانی که باید در روند ادامه تحصیل‌شان وقفه ایجاد شود حدود 30 نفر هستند.» این رقم در حالی اعلام می‌شود که تعداد متخلفان قطعی که از سوی وزارت علوم اعلام شده بود به حدود 600 نفر می‌رسید. جواد هروی یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس که از ابتدا هم عضو کمیته بررسی بورسیه‌ها بوده و در جریان روند رسیدگی به پرونده‌ها قرار داشته است چند روز پیش در گفت‌وگو با رسانه‌ها آمار اعلام‌شده از سوی وزارت علوم را معتبر دانسته و گفته بود: «تعداد تخلف‌ها همانی است که وزارت علوم در دوران وزارت آقای فرجی‌دانا اعلام کرده بود، البته سطح تخلفات متفاوت بوده است.»
جدا از سرعت بررسی پرونده‌ها در کمیسیون اصل 90 و رسیدن به نتیجه نهایی که تعجب بسیاری را برانگیخته است، نتیجه‌ای که این کمیسیون اعلام کرده و دلایلی که این نتیجه بر اساس آن اعلام شده است جالب به نظر می‌رسد. محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس می‌گوید: «ما معتقدیم که شورای مرکزی بورس وقت، یعنی کسانی که در زمان اعطای بورسیه‌ها، مسوولیت این کار را بر عهده داشته‌اند بر اساس اختیارات‌شان عمل کرده‌اند، بنابراین ما نمی‌توانیم بگوییم تخلفی صورت گرفته است. از نظر ما فقط کسانی که در مورد وضعیت تحصیلی و شرایط‌شان اطلاعات غلط داده‌اند متخلف شناخته می‌شوند که تعداد این افراد هم حدود 30 نفر است.»
روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «پولشویی و مدرک‌شویی» به این مساله پرداخت و نوشت: ... از پول کثیف بدتر، مدرک کثیف است؛ مدرکی که عده‌ای می‌کوشند از طریق بورسیه و شیوه‌های دیگر آن را شسته و پاک کنند. مدرک کثیف، یعنی نداشتن صلاحیت واقعی علمی در کنار داشتن مدرک رسمی که نشان‌دهنده این صلاحیت دروغین است. کسانی که از طریق غیررقابتی وارد محیط‌های دانشگاهی می‌شوند و با اهدای بخشی از پول‌های سیاه خود پایان‌نامه و مقاله می‌خرند و در نشریات منتشر می‌کنند، در خط تولید و کسب مدرک کثیف هستند... در مناظره میان وزیر دادگستری و یکی از نمایندگان مجلس، آقای نماینده اصرار داشت که مجلس یا حداقل جناح متبوع وی مبرا از اتهام استفاده از این پول‌های کثیف هستند، ولی آیا ایشان حاضر است که درباره مدرک کثیف هم با همین قاطعیت سخن بگوید؟ مگر نه اینکه برخی نمایندگان مجلس که مطلع از جزییات بورسیه‌های غیرقانونی هستند در گفت‌وگو با روزنامه شرق به صراحت اعلام کرده‌اند که: «چند نفر از اینها نماینده‌اند. دکترای برخی هنوز تمام نشده. اسامی‌شان در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی هست. اینها بورسیه‌های عادی نیستند. رانت اینها مستقیم بوده و اسامی بناست محرمانه باقی بماند، هم حیثیت افراد حفظ و هم جلوی جوسازی‌های احتمالی گرفته شود... تا جایی که اطلاع داریم، نام ۱۰ نماینده مجلس در میان فهرست سه هزار بورسیه غیرقانونی است که وزیر علوم به‌تازگی آن را افشا کرده و جالب‌تر اینکه بدانید برخی از همین نمایندگان پای نامه استیضاح وزیر را امضا نکرده‌اند و از وزارت علوم قول گرفته‌اند تا در صورت افشای اسامی، نامی از آنها برده نشود.» سوال این است که چرا باید اسامی نمایندگانی که بورسیه گرفته‌اند، محرمانه باقی بماند؟ باید منتظر ماند و دید در میان آن 30 نفر نگون‌بخت نام چند وزیر سابق، وکیل یا صاحب قدرتی یافت خواهد شد؟

زمین 16 میلیارد‌تومانی برای عضو خیر شورا!
دو هزار و 528 متر زمین با کاربری اداری و تجاری در تهران قرار است به فعالیت‌های خیریه اختصاص پیدا کند. این خبر در نگاه اول خوشحال‌کننده به نظر می‌رسد، اما اصل قضیه کمی موضوع را پیچیده می‌کند. به گزارش روزنامه فرهیختگان داستان از زمانی شروع می‌شود که در نیمه فروردین‌ماه غلامرضا انصاری، عضو شورای شهر تهران در جلسه شورا از واگذاری «زمین خیابان پیروزی نبش خیابان طبرسی» به «اشخاص حقیقی» خبر داد. این زمین بر اساس پیش‌بینی‌های شهرداری باید تبدیل به مجتمع ایستگاهی مترو می‌شد. انصاری چند روز بعد در جلسه غیرعلنی شورای شهر تهران که خبرهای مهم آن به بیرون درز نمی‌کند، به صورت رسمی از شهردار تهران در این‌باره سوال پرسید و محمدباقر قالیباف قرار است یکشنبه همین هفته برای توضیح درباره چگونگی واگذاری این زمین به «اشخاص حقیقی» به جلسه غیرعلنی شورای شهر تهران برود. تا آن زمان شاید کسی از اعضای شورای شهر تهران نمی‌دانست که آن «شخص حقیقی» که انصاری از آن صحبت می‌کند، درواقع یکی از همکاران خودشان است که قصد دارد یک زمین ارزشمند را که می‌تواند صدها میلیارد تومان برای شهر درآمدزایی داشته باشد به نام ساخت دارالایتام در اختیار بگیرد. زمین خیابان پیروزی ابتدا توسط شرکت متروی تهران خریداری شد تا در آن مجتمع ایستگاهی ساخته شود. مجتمع‌های ایستگاهی اغلب در کنار ایستگاه‌های مترو ساخته می‌شوند و کاربری اداری و تجاری دارند تا شرکت مترو با اجاره دادن یا فروش واحدهای تجاری آن کسب درآمد کند. بر همین اساس زمین دو هزار و 528‌متری خیابان پیروزی خریداری شد و برای تغییر کاربری به کمیسیون ماده 5 فرستاده شد. کمیسیون ماده 5 کاربری این زمین را به اداری و تجاری تغییر داد... بعدها یک عضو شورای شهر تهران که در رای‌گیری‌های اخیر هیات‌رئیسه شورا تاثیر چشمگیری داشت، از شرکت مترو درخواست کرد این زمین را به او واگذار کند. مدیرعامل مترو درباره خواسته این عضو شورا مقاومت کرد، اما بعدتر تحت فشار مجبور شد این زمین را به شهرداری تهران برگرداند. طبق شنیده‌ها زمین مذکور به این عضو شورای شهر واگذار شد. زمین خیابان پیروزی با کاربری اداری و تجاری بر اساس قیمت‌گذاری کارشناسان مترو بیش از 16 میلیارد تومان ارزش دارد، اما این عضو شورای شهر از شهرداری می‌خواهد کاربری این زمین را تغییر دهد که بر این اساس قیمت آن به کمتر از چهار میلیارد تومان کاهش پیدا می‌کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها