شناسه خبر : 13422 لینک کوتاه

بدرقه قربانیان پلاسکو و آغاز حقیقت‌یابی

وداع پرحسرت

پیکر ۱۶ آتش‌نشانی که در حادثه ساختمان پلاسکو جان‌شان را از دست دادند، ۱۱ روز پس از وقوع حادثه تشییع شد. ساختمان پلاسکو ظهر پنجشنبه ۳۰ دی‌ماه در آتش سوخت و فروریخت. مطابق آمارهای رسمی اعلام‌شده، ۲۵ نفر زیر آوار این ساختمان مفقود شدند که ۱۵ تن آتش‌نشان و ۱۰ قربانی از سایر شهروندان بودند.

پیکر 16 آتش‌نشانی که در حادثه ساختمان پلاسکو جان‌شان را از دست دادند، 11 روز پس از وقوع حادثه تشییع شد. ساختمان پلاسکو ظهر پنجشنبه 30 دی‌ماه در آتش سوخت و فروریخت. مطابق آمارهای رسمی اعلام‌شده، 25 نفر زیر آوار این ساختمان مفقود شدند که 15 تن آتش‌نشان و 10 قربانی از سایر شهروندان بودند. آواربرداری و جست‌وجوی کامل تا غروب پنجشنبه هفتم بهمن‌ماه به طول انجامید و پیکر 15 آتش‌نشان و چهار نفر از شهروندان قربانی حادثه از زیر آوار خارج شد. در حالی‌که پیکر شش شهروند مفقود باقی مانده بود، مراسم تشییع پیکر چهار شهروند قربانی به صورت خصوصی برگزار شد و مراسمی عمومی هم برای تشییع و خاکسپاری آتش‌نشان‌ها در روز دوشنبه 11 بهمن‌ماه برگزار شد. با وجود برگزاری مراسم در صبح یک روز کاری که البته با توجه به اینکه احراز هویت شهیدان آتش‌نشان به طول انجامید، می‌توانست قابل پذیرش باشد، این مراسم با بی‌نظمی زمانی برگزار شد؛ زمان برگزاری مراسم ساعت هشت و نیم اعلام شده بود، اما در عمل حوالی ساعت 10 نماز اقامه شد. ادامه مراسم در مسیر خیابان مفتح با تشییع پیکرهای شهیدان آتش‌نشان که یکی از آنها در روز حادثه به‌شدت مصدوم شده بود و در بیمارستان درگذشت و 15 تن دیگر زیر آوار پلاسکو جان‌شان را از دست دادند انجام شد. مراسم خاکسپاری نیز با حضور جمع گسترده‌ای از مردم در بهشت زهرا به پایان رسید. پیکر سه تن از آتش‌نشان‌ها نیز برای خاکسپاری به زادگاه‌هایشان انتقال یافت و روز بعد به خاک سپرده شد. همان شب در جریان ادامه عملیات جست‌وجو در محل دپوی آوار پلاسکو، دو قطعه از اجساد جان‌باختگان حادثه پلاسکو کشف شد.
چند روز پیش از برگزاری مراسم تشییع، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در حکمی محمد‌تقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس، را به ریاست «هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو» منصوب کرد و از او خواست ظرف دو ماه گزارش این حادثه را جهت اطلاع مردم ایران منتشر کند. روحانی در این حکم، کلیه دستگاه‌ها و مسوولان ذی‌ربط را موظف کرد که با این هیات همکاری کنند و اطلاعات مربوط را در اختیار بگذارند. هیات ویژه تعیین‌شده، ترکیبی از استادان دانشگاه با تخصص‌های مختلف است که در رزومه آنها سوابق علمی برجسته‌تر از سوابق اجرایی و سیاسی است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها