شناسه خبر : 13118 لینک کوتاه

دفاع شخصی در برابر تجاوز

مدیران ایرانی مرید می‌خواهند

حمیده حق‌پرست
خبر درگذشت عباس کیارستمی، کارگردان شهیر ایرانی در پاریس فضای رسانه‌ای ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داد. از اخبار مرتبط با نحوه درمان او در ایران گرفته تا جمعیت گسترده‌ای که در تشییع او شرکت کرده‌ بودند، هرکدام سوژه‌ای برای مطبوعات و سایر رسانه‌ها به همراه داشت.
در این گیرودار خبری تایید‌نشده مبنی بر به کما رفتن استاد محمدرضا شجریان نیز در فضای مجازی منتشر شد. خبری که پس از تماس برخی رسانه‌ها با یکی از نزدیکان این استاد آواز ایرانی تکذیب شد. در همین زمینه همایون شجریان در صفحه اینستاگرام گزارشی از روند درمان وی داد و گفت نتیجه ‌ام‌آر‌آی هم خوب بوده است و این پایانی بود بر شایعاتی که خاطر اهالی موسیقی را مکدر می‌کرد.
هفته پیش همچنین یک ماه سرگرمی شهروندان ایرانی برای تماشای جام ‌ملت‌های اروپا به پایان رسید و سرانجام جام مسابقات فرانسه به پرتغال رسید. این مسابقات برای ایرانیان نیز با حاشیه‌هایی همراه بود. برخی عزیزان همیشه در صحنه فضای مجازی که از هیچ کوششی برای خبرساز شدن کوتاهی نمی‌کنند، با مصدوم شدن کریستیانو رونالدو در این مسابقات، نتوانستند خشم خود را کنترل کنند و با تمام وجود در این باره دست به اعتراض زدند و حسابی از خجالت بازیکن فرانسوی درآمدند. به گزارش «مثلث» سایت فرانسوی فیگارو در واکنش به حمله کاربران ایرانی به ملی‌پوش این کشور نوشت تعجب‌آور است که ایرانی‌ها حتی از مادر رونالدو هم بیشتر نگران ستاره پرتغال شده‌اند. فیگارو در این باره نوشت: دولورس آویرو مادر رونالدو پس از مصدومیت پسرش دست به قلم شد و بازیکن فرانسه را ملامت کرد اما تعجب‌آور اینکه ایرانی‌ها حتی بیشتر از مادر رونالدو نگران او شده و اینستاگرام پایت را لبریز از انتقاد و توهین کردند. این توهین‌ها در آخر هفته به سمت اینستاگرام صبیه رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده تغییر مسیر داد و طبق برخی شنیده‌ها موجب بسته شدن پیج او شد.

مدیران ایرانی مرید می‌خواهند
محمود سریع‌القلم پژوهشگر و استاد دانشگاه هفته پیش گفت‌وگویی با «عصر ایران» داشت. سریع‌القلم در بخشی از این گفت‌وگو به تحلیل روحیات ایرانیان پرداخته و گفته ‌است: «...هنوز رسوبات گذشته در فرهنگ سیاسی جامعه دیده می‌شود. وقتی زندگی و کار مردم آلمان را مطالعه می‌کنیم به درستی متوجه خواهیم شد افرادی که هیچ‌گاه همدیگر را ندیده و نمی‌شناسند در یک شرکت با یکدیگر کار می‌کنند اما در ایران کمتر چنین اتفاقی می‌افتد یا اینکه در صورت فعالیت در کنار یکدیگر موفقیت چندانی حاصل نمی‌شود. در آلمان و کشورهای توسعه‌یافته موفقیت و ضرورت تحقق اهداف شرکت مهم است. ارتباطات شخصی و خانوادگی تاثیری بر انجام کار ندارد. ما در رویکردهای اجتماعی خود همچنان در فاز ارادت و دوستی هستیم؛ برای همین وقتی شما اطراف یک مدیر را ملاحظه کنید به وضوح متوجه خواهید شد عموماً کسانی اطراف مدیر هستند که به وی ارادت دارند. این رویکرد مدیریتی سبب شده است سطح تصمیم‌گیری کارآمد مدیران تنزل پیدا کند و به اصطلاح تصمیم‌گیری‌ها در کشور ما حتی‌المقدور تخصصی نشود.» او در ادامه گفت: «توسعه‌یافتگی، تصمیم‌گیری‌های تخصصی برای بهینه‌سازی منابع در یک کشور است. برای توسعه‌یافتگی ما نیازمند افراد متخصص برای یک سیستم شایسته‌سالار هستیم. باید بدانیم سیستم شایسته‌سالار متمرکز بر پروژه‌ها و اهداف است. اینجا دیگر مناسبات فردی، دوستی و ارتباطات نقش بازی نمی‌کنند. آنچه در سیستم شایسته‌سالار مهم است تخصص و دانش برای حرکت در جهت اهداف است. به نظرم ما هنوز در فرهنگ خود وارد این فاز نشده‌ایم و به کارگیری افراد بر اساس توانایی‌هایشان نیست. من توسعه را از منظر شایسته‌سالاری، تخصصی نگریستن به مسائل و تصمیم‌گیری علمی نگاه می‌کنم. ...یک زمانی در کشور ما در حدود دهه 40 تلاش شد افراد را بر اساس توانایی‌هایشان به کار بگیرند اما ناقص اتفاق افتاد و به دلایل متعدد ادامه پیدا نکرد.»

توقیف ۱۸۰ خودرو در ساعت در عید فطر
باور کنید یا نه، این عدد واقعی است؛ آنقدر واقعی که انتظار عذرخواهی مسوولان بابت شکست برنامه‌هایشان را داشته باشیم و چشم انتظار رقم خوردن تغییرات فراوان بر مبنایش باشیم! به گزارش «تابناک»، پس از مخابره اخبار فراوان از ترافیک گره‌خورده در محورهای مواصلاتی شمال کشور در تعطیلات عید سعید فطر، حالا نوبت ارائه آمار و ارقامی عجیب در این خصوص شده است؛ از جمله خبر توقیف ۱۳ هزار خودرو در سه روز در جاده‌های کشور و انتقال این خودروها به پارکینگ. آن‌گونه که تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا در حاشیه بازدید هوایی از محور چالوس و آزادراه کرج‌-‌قزوین گفت، همکاران وی در این ایام با ۱۳ هزار راننده پرخطر برخورد کرده و خودرو این متخلفان را برابر قانون توقیف و به پارکینگ منتقل کرده‌اند؛ عددی بسیار بزرگ که با توجه به ترافیک شدید و گره‌خورده حاکم بر محورهای پرترافیک منتهی به شمال کشور، حکایت از شدت قانون‌گریزی هموطنانمان در‌ آمد و شد جاده‌ای دارد. این در حالی است که به خوبی می‌دانیم تنها بخشی از رانندگان متخلف توسط پلیس شناسایی می‌شوند و شمار زیادی از متخلفان با بهره بردن از کمبودهای موجود، از اعمال قانون می‌رهند. بماند که شمار متخلفانی که خودروشان متوقف و به پارکینگ روانه می‌شود، کمتر از شمار کل متخلفانی است که توسط دوربین‌های کنترلی شناسایی شده و برایشان قبض جریمه صادر می‌شود. همه اینها در حالی است که طی سالیان اخیر، بارها و بارها شاهد به‌روز شدن جرایم راهنمایی و رانندگی در مقاطع مختلف بوده‌ایم، به گونه‌ای که می‌بینیم نرخ جرایم راهنمایی و رانندگی در یک دهه اخیر رشد چند صد‌ درصدی را تجربه کرده و به عنوان مثال، در آخرین نوبت تغییر نرخ جرایم (که چند ماهی است رسمیت یافته) تقریباً تمامی جرایم افزایش دوبرابری را تجربه کرده‌اند. تصمیمی که همواره توجیه مسوولان برای رقم زدنش، نقش بازدارنده آن در ارتکاب تخلفات و کاهش شمار بالای تصادفات جاده‌ای در کشورمان عنوان شده؛ اما نیم نگاهی به آمار فوق، آن را خدشه‌دار نشان می‌دهد؛ آنقدر که نمی‌توان پذیرفت توقیف ۱۸۰ خودرو در هر ساعت به دلیل ارتکاب تخلفات خطر‌آفرین در جاده‌های کشور، حکایت از رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی داشته باشد. اشکالی که ثابت می‌کند تکیه صرف به افزایش جرایم راهنمایی و رانندگی و رها کردن مشکلات فراوانی که گریبان ترافیک جاده‌ای در کشورمان را گرفته و برای سالیان متمادی، کشورمان را در صدر جدول بیشترین تصادفات، مجروحان و جان‌باختگان حوادث جاده‌ای در جهان قرار داده، منجر به نتیجه مطلوب در این خصوص نخواهد شد و باید تدبیری دیگر برای رهایی از این آمار شوم بیابیم.

دفاع شخصی در برابر تجاوز
«شرق» در گزارشی به آموزش جنسی در مهدهای کودک پرداخته و نوشت: «بچه‌ها هر کدامشان روی صندلی‌های قرمزشان نشسته‌اند. دخترهای چهار پنج‌ساله با چشمان گرد و کمی نگران به خانم جوانی نگاه می‌کنند که جلو تخته ایستاده و روپوش سفیدی بر تن و دو عروسک در دست دارد. آنها به زن جوان، خاله سیما می‌گویند. او که فوق‌لیسانس روان‌شناسی کودک دارد، چهار سال است با مهدکودک‌ها همکاری می‌کند. خاله سیما دو عروسک خرس در دست دارد. یک خرس کوچک و یکی بزرگ‌تر. او در حالی که به بچه‌ها نگاه می‌کند، از خرس کوچک دستش می‌پرسد: «پشمک خانم به من بگو ببینم وقتی عمو خرسی اومد خونه شما و تو رفتی روی پاش بشینی تا بهت شکلات بده، به کجای تنت نباید دست بزنه؟» بعد از پرسیدن این سوال دست‌های خرس کوچک به سمت مناطق ممنوعه بدنش می‌رود. نمایش که تمام می‌شود، خاله سیما از دختر کوچکی که گلاره نام دارد می‌پرسد که او با چه کسانی مجاز است به حمام برود و گلاره می‌گوید: «فقط و فقط مامان‌جون و عزیزجون و اگر اونا نبودن باباجون.»
مربی این مهد در ادامه می‌گوید به بهزیستی و آموزش‌وپرورش رفتم و از آنها خواستم به من اجازه بدهند تا درباره این موضوع کار کنم ولی آنها گفتند چنین آموزشی را در چارت‌های تعریف‌شده ندارند. خلاصه من هم محل‌به‌محل به مهدکودک‌ها سر زدم و با مسوولان مهدکودک‌ها صحبت کردم و گفتم می‌خواهم در راه خدا به این بچه‌ها آموزش دهم و حالا با چند مهدکودک در مناطق مختلف شهر قرارداد دارم.
سیما تصریح می‌کند که البته پذیرش چنین آموزشی به خانواده‌ها هم گارد زیادی را ایجاد می‌کند و بسیاری از خانواده‌ها وقتی می‌فهمند چنین آموزشی در مهدکودک فرزندشان وجود دارد، با دادوبیداد بچه را از مهدکودک ما می‌برند. ولی من فکر می‌کنم آن‌قدر باید جلو این نگاه ایستاد تا خانواده‌ها یاد بگیرند به کودکانشان درباره خطرهای مهم آموزش دهند.
اما حالا ماجرا کمی تغییر کرده است، بعد از اتفاق ناگواری که برای ستایش، کودک افغانستانی شهرستان ورامین، افتاد و بعد از اینکه مورد تجاوز قرار گرفت و کشته شد، مسوولان امر احساس نگرانی کرده‌اند. حالا به گفته مدیرکل امور اجتماعی استانداری تهران، قرار است آموزش‌های پیشگیری از آزار جنسی کودکان در مهدها و پیش‌دبستانی‌ها قانونی و اجباری شود. سیاوش شهریور، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران، به «شرق» می‌گوید: «بعد از اتفاق تلخ ورامین و از بین‌ رفتن آن دخترک شش‌ساله، بالاخره این نیاز احساس شد که کودکان ما در زمینه مسائل جنسی مهارت ندارند. قرار است در طرح ما بچه‌ها اطلاع داشته باشند، تا بتوانند به رویین‌تنی و دفاع شخصی برسند و آن را آموزش ببینند.» وی افزود: «ما در این طرح تمام هدفی که دنبال می‌کنیم این است که کودکان به بلوغ ذهنی برسند تا خودشان را در اختیار افراد سودجو قرار ندهند و بدانند فرق بازی با آزار جنسی چیست. کودکان باید در این طرح یاد بگیرند بدن آنها شخصی است و هیچ‌کس اجازه ورود به آن را ندارد و اگر رفتار توهین‌آمیزی با آنها انجام شد، خودشان توانایی و مهارت دفاع داشته باشند و خود را در اختیار کسی قرار ندهند.» باید منتظر ماند و دید این طرح تا چه اندازه امکان اجرا خواهد داشت.

زندگی ۱۱ تا ۱۵میلیون نفر در ۲۷۰۰ محله حاشیه‌نشین
ازدواج و تشکیل خانواده برای جوانان در ایران به مساله‌ای تبدیل شده است، آمار تجرد و تنهازیستی رو به افزایش و از سوی دیگر منحنی طلاق و جدایی هم رو به صعود است. در چنین شرایطی آمارهای وزارت ورزش و جوانان نشان می‌دهد جمعیت آماده ازدواج در ایران در کل از جمعیت برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بیشتر است. این تنها بخشی از آمارهایی است که هفته پیش درباره آسیب‌های اجتماعی، حاشیه‌نشینی و اعتیاد در ایران اعلام شد.
درنخستین نشست سراسری مدیران مراکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره سازمان ملی جوانان، ناصر صبحی‌قراملکی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان آمارهایی از طلاق، بیکاری و همچنین اعتیاد در کشور و همچنین تهران اعلام کرد. به گزارش «شهروند» به گفته او در ایران ۲۷۰۰ محله حاشیه‌نشین وجود دارد که عمده این محلات درگیر انواع آسیب‌های اجتماعی هستند. او گفت: جمعیتی بین ۱۱ تا ۱۵میلیون نفر در این محله‌های حاشیه‌نشین زندگی می‌کنند. در تهران سه میلیون حاشیه‌نشین داریم و حتی جمعیت حاشیه‌نشینی در اطراف تهران بیش از جمعیت برخی کشورهای اروپایی مانند آلبانی است. افزایش بیکاری و همچنین رواج انواع مشاغل کاذب مانند دستفروشی و همچنین مسافرکشی در ایران مساله‌ای است که در دهه‌های اخیر در پی افزایش تورم و فقر در جامعه ایران نمود بیشتری هم پیدا کرده است. آن‌طور که در نشست دیروز اعلام شد دست‌کم 5 /3 میلیون بیکار مطلق در ایران زندگی می‌کنند که بیشترین تعداد آنها از نظر سنی جزو جوانان جامعه و در همین مناطق حاشیه‌ای ساکن هستند. صبحی با اشاره به وضع ازدواج و طلاق در کشور گفت: از سال ۹۰ به بعد نمودار ازدواج در کشور روند کاهشی داشته است. به‌عنوان نمونه ازدواج نسبت به سال گذشته 5 /6 درصد کاهش یافته،‌ این در حالی است که طلاق به‌طور متوسط ۳۶ درصد افزایش داشته است؛ در واقع نسبت افزایشی طلاق 3 /5 درصد است. 5 /2 میلیون زن سرپرست خانوار در کشور داریم که بیشتر آنها به علت طلاق سرپرست خانوار شده‌اند، همچنین در کشور 5 /1 میلیون نفر معتاد زندگی می‌کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها