شناسه خبر : 12729 لینک کوتاه

توسعه آرامستان‌ها در اولویت

به دنبال گورستان

موضوع که شورای شهر بر آن تاکید دارد، احیا و بازسازی آرامستان‌های اطراف تهران است به گونه‌ای که آرامستان‌هایی که در گذشته اطراف شهر و محله‌ها موجود بودند حال باید بازسازی شوند.

تبدیل بخشی از پارک‌های اطراف تهران به معنی تبدیل همه پارک‌ها و فضای سبز شهر نیست،‌ بلکه مقصود از این طرح احیای آرامستان‌های موجود است. برخی می‌گویند مردگان هم جزیی از این شهر هستند و باید در شهرها بمانند. برخی دیگر نیز نبود زیرساخت‌ها را دلیل اجرایی نشدن این طرح‌ها می‌دانند. در این باره نیز یکی از اعضای شورای شهر معتقد است که این موضوع نیازمند بررسی و زمان بیشتری است و باید منتظر تصمیم شورای شهر تهران تا دو ماه آینده بود. در گفت‌وگوی تجارت فردا با غلامرضا انصاری عضو شورای شهر تهران آخرین وضعیت این طرح مورد بحث قرار گرفت.
با مطرح ‌شدن تبدیل بخشی از پارک‌های اطراف تهران به قبرستان مدتی است این نگرانی در جامعه ایجاد شده است که چهره شهر به چهره‌ای غم‌انگیز تبدیل شود، در حال حاضر این موضوع در چه مرحله‌ای است؟
این موضوع از سوی یکی از اعضای شورای شهر تهران مطرح شد و برداشت‌های بدی از آن شد. در حالی که منظور از این طرح، بهبود وضعیت آرامستان‌های موجود است. اینکه فضای فعلی آرامستان‌ها تبدیل به پارک شود مورد توجه این شوراست و قصد نداریم پارک‌ها را به مکانی غم‌انگیز تبدیل کنیم. چرا که پشت این موضوع مسائل بهداشتی و شرعیات هم وجود دارد و همه این عوامل در نظر گرفته می‌شود. در این طرح تاکید شده است که فضای این آرامستان‌ها محلی آرام و با آسایش برای مردم باشد. کسانی که به آرامستان‌ها می‌روند باید آرامش داشته باشند.
موضوع دومی که شورای شهر بر آن تاکید دارد، احیا و بازسازی آرامستان‌های اطراف تهران است به گونه‌ای که آرامستان‌هایی که در گذشته اطراف شهر و محله‌ها موجود بودند حال باید بازسازی شوند.
سومین کاری که شورای شهر برای قبرستان‌های تهران دارد، پس از احیای آرامستان‌ها مکان‌یابی جدید برای مردگان تهرانی‌هاست. چرا که با توجه به پر شدن ظرفیت فعلی پذیرش بهشت‌زهرای تهران تا یکی دو سال آینده باید اقداماتی در پیش گرفته شود. در حال حاضر دو محله برای ایجاد قبرستان جدید در تهران پیش‌بینی شده است که در حال بحث و بررسی در شورای شهر است. قرار است تصمیمات نهایی دو ماه آینده انجام شود. طبق اعلام معاونت شهری شهرداری این موضوع در حال بررسی است. در این طرح در ابتدا آرامستان‌های موجود ساماندهی می‌شوند و پس از آن تصمیم‌گیری برای ایجاد مکان‌های جدید تصویب می‌شود.

شنیده ‌شده است مکان‌های فعلی پارک چیتگر و سرخه‌حصار است، چرا این دو مکانی که از جمله بزرگ‌ترین فضاهای باز تهران برای گردش مردم است در نظر گرفته شده است؟
بله، اما چند گزینه دیگر نیز مطرح است. هنوز هیچ‌یک از این پیشنهادات قطعی نیست و باید قطعیت زمین این مکان‌ها مورد بررسی قرار گیرد. در ابتدا باید این موضوع در شورای شهر مورد بررسی قرار گیرد سپس منتظر تصمیمات نهایی بود. در ضمن اینکه باید محیط‌های 40 یا 50‌ساله وارد این طرح شود و پس از آن به فکر ایجاد مکان جدید بود. در حال حاضر در بهشت‌زهرا اقدامات خوبی از جمله زیرساخت، آب، ترافیک و راه‌سازی انجام شده است و باید برای ایجاد مکان‌های جدید این مسائل هم در نظر گرفته شود.

در صورت ایجاد مکان‌های جدید این قبرستان‌ها چند طبقه خواهد بود؟
به دلیل کمبود جا در بهشت‌زهرای تهران و حجم بالای مرگ و میر در این شهر باید مکان‌های جدید هم طبقاتی شود و از فضای ایجاد شده استفاده مطلوب شود. باید از حداقل امکانات حداکثر استفاده شود.

به عنوان یک عضو شورای شهر موافق این طرح هستید یا مخالف؟
به نظر من باید در تهران فضای تفریحی و سبز بیشتری ایجاد شود و حتی آرامستان‌های موجود نیز به فضاهای سبز تبدیل شوند. در مناطقی پارک ایجاد شود و شهر تنفسی داشته باشد. این در حالی است که در برخی از این آرامستان‌ها اکنون وسایل رفاهی و فضای سبز به وجود آمده و فعلاً جامعه ما امکان پذیرش این امر را ندارد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها