شناسه خبر : 12300 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها

اهالی یک روستا در تانزانیا خود را ایرانی می‌دانند
نوشت: بعد از شیرازی‌ها که نام ماندگاری در جزایر شرق آفریقا دارند، اهالی روستای بلوچی «کائوله» تانزانیا هم می‌گویند از ایرانی‌ها و نوادگان سربازان بلوچی هستند که عمانی‌ها در قرن ۱۸ آنها را در این منطقه مستقر کردند. این خبر را مرتضی رضوانفر، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، به رسانه‌ها داده است. محوطه شهر تاریخی کائوله یکی از مهم‌ترین سایت‌های تاریخی تانزانیاست که در سال 1964 میلادی در فهرست آثار تاریخی تانزانیا به ثبت رسیده است. رضوانفر می‌گوید: در گفت‌وگویی که با سه نفر از اهالی روستای بلوچی در کائوله داشتم، مردم منطقه، خود را از نوادگان این سربازان بلوچی می‌دانند و بر ایرانی بودن خود تاکید می‌کنند.
نفت و ریشه‌های فساد در ایران
به نقل از ناصر فکوهی، استاد انسان‌شناسی دانشگاه تهران، نوشت: دامنه فساد در سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۴۰ خورشیدی محدود و روش‌های آن هنوز شبیه به دوران رضاشاهی بود اما با افزایش قیمت‌های نفتی، فساد در ایران نیز به شکلی حیرت‌آور در همه حوزه‌ها نفوذ کرد و دموکراتیزه شد. اگر آغاز دولت مدرن در ایران را دوره پهلوی اول در نظر بگیریم، می‌بینیم او هم فردی کاملاً بیگانه با مفاهیم و ارزش‌های جهان مدرن است که ریشه غیرشهری دارد و تنها زبان زور، قدرت و استبداد را می‌فهمد؛ همچنین خاستگاه حکومت او یک منشأ بیگانه بوده است. روشن است با چنین پیشینه‌ای نمی‌توان انتظار داشت با ابزارهایی جز فساد و استبداد بنای دولت بالا رود.
افزایش 69‌درصدی اعتراض‌های اجتماعی
نوشت: محمدحسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور، درباره افزایش اعتراض‌های اجتماعی در سال‌های گذشته گفت: «با وجود افزایش ۶۹‌درصدی اعتراض‌های اجتماعی اعم از کارگری، صنفی و بخشی که نشان می‌دهد افراد به‌راحتی آمده‌اند و حرف‌هایشان را زده‌اند اما هیچ مورد بحران اجتماعی که تبدیل به مسائل امنیتی شود، نداشتیم.» ذوالفقاری با تاکید بر اینکه کشور هیچ‌گونه بحران امنیتی در طول سه سال گذشته نداشته است، ادامه داد: «این موضوع نشان‌دهنده همراهی همه اقشار در مدیریت امنیتی کشور و تامین امنیت کشور است. اگر بتوانیم مسائل امنیتی را به خوبی مدیریت کنیم با پدیده‌ای با عنوان بحران مواجه نمی‌شویم یا اگر با آن مواجه شویم با هزینه کم خنثی خواهد شد.»
اردوگاه فشافویه در انتظار معتادان خیابانی
در گزارشی درباره اردوگاه فشافویه شهر حسن‌آباد نوشت: زندانی که پس از سال‌ها همکاری دولتی برای محکومان مواد مخدر در فشافویه آماده ‌شده ظرفیت زیادی دارد، آن‌قدر که مسوولان دولتی تصمیم گرفته‌اند کارتن‌خواب‌های معتاد و متجاهر را هم با تکیه بر ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر به آنجا ببرند و از کف خیابان‌های تهران و شهرستان‌های اطراف جمع‌شان کنند. از ابتدا این فضای بزرگ و پرهزینه یا بخشی از آن قرار نبوده برای معتادان آماده و استفاده شود. سال گذشته آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، بخشنامه ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها را صادر کرد که در یکی از بندهای آن تاکید شده بود معتادان تحت هیچ شرایطی نباید به زندان معرفی شوند.






دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها