شناسه خبر : 10751 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اقامت ۳۰ درصد مسافران نوروزی در چادر

ایران به قطب پزشکی جهان اسلام بدل می‌شود

در روزهای ابتدایی هفته گذشته آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی سیاست‌های کلی «سلامت» را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده بود، به روسای قوای سه‌گانه و رئیس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.

حمیده حق‌پرست
روزهای آغازین فعالیت‌های رسانه‌ای کشور امسال نیز به سیاق چند سال اخیر پر بود از اخبار درباره عید و آمار مرتبط با آن. از افزایش غیرمترقبه تعداد مسافران گرفته تا مصرف یک میلیارد و 500 میلیون لیتری بنزین در سفرهای نوروزی. با این همه اما بعضی رسانه‌ها در زمینه ارائه آمار از خود خلاقیت به خرج داده و نکات جذابی را نیز به مخاطبان گوشزد کردند. به طور مثال خبرآنلاین در خبری با چند جمع و تفریق ساده خبر داده ‌بود مقدار گندمی که صرف سبز کردن سبزه سفره هفت‌سین می‌شود، محصول ۱۸۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی کشور را در چند هفته نابود می‌کند و با احتساب قیمت هر کیلو گندم ۸۰۰ تومان، هزینه‌ای بالغ بر سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند. این رسانه در ادامه گزارش خود این پرسش را طرح کرد که آیا صرف هزینه‌ای این‌چنین گزاف برای حفظ سبزه سفره هفت‌سین کاری عاقلانه است؟
آغاز سال کاری جدید اما برای خبرنگاران زیاد امیدوارکننده نبود. فرهیختگان در این باره نوشت: «با آغاز سال نو دو عنوان از روزنامه‌های سراسری از انتشار بازمانده‌اند. در ابتدای هفته گذشته جای خالی روزنامه‌های «تهران امروز» و «خبر» روی کیوسک‌ها دیده شد. به گفته حسین قربان‌زاده مدیر‌مسوول روزنامه تهران امروز دلیل منتشر نشدن این روزنامه تامین نشدن کاغذ بوده است. یکی از روزنامه‌نگاران خبر نیز در صفحه فیس‌بوکش نوشت: «انتشار روزنامه خبر متوقف شد، برای سومین بار ولی این بار در اولین روز کاری سال نو.» تاکنون توضیح رسمی دیگری برای دلایل منتشر نشدن این روزنامه ارائه نشده‌ است.

ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت
در روزهای ابتدایی هفته گذشته آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی سیاست‌های کلی «سلامت» را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده بود، به روسای قوای سه‌گانه و رئیس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند. در این ابلاغیه و در بخش سیاست‌های کلی نظام سلامت کشور به موارد مهمی از جمله «ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی سلامت مبتنی بر اصول و ارزش‌های انسانی-‌‌اسلامی و نهادینه‌سازی آن در جامعه»، «ارتقای نظام انتخاب، ارزشیابی و تعلیم و تربیت استادان و دانشجویان و مدیران و تحول در محیط‌های علمی و دانشگاهی متناسب با ارزش‌های اسلامی، اخلاق پزشکی و آداب حرفه‌‌ای»، «آگاه‌سازی مردم از حقوق و مسوولیت‌های اجتماعی خود و استفاده از ظرفیت محیط‌های ارائه مراقبت‌های سلامت برای رشد معنویت و اخلاق اسلامی در جامعه»، «‌کاهش مخاطرات و آلودگی‌های تهدیدکننده سلامت مبتنی بر شواهد معتبر علمی»، «تهیه پیوست سلامت برای طرح‌های کلان توسعه‌‌ای»، «ارتقای شاخص‌های سلامت برای دستیابی به جایگاه اول در منطقه آسیای جنوب غربی»، «اصلاح و تکمیل نظام‌های پایش، نظارت و ارزیابی برای صیانت قانونمند از حقوق مردم و بیماران و اجرای صحیح سیاست‌های کلی»، «ارتقای سلامت روانی جامعه با ترویج سبک زندگی اسلامی‌-‌‌ایرانی، تحکیم بنیان خانواده، رفع موانع تنش‌آفرین در زندگی فردی و اجتماعی، ترویج آموزش‌های اخلاقی و معنوی و ارتقای شاخص‌های سلامت روانی»، «ایجاد و تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز برای تولید فرآورده‌ها و مواد اولیه دارویی، واکسن، محصولات زیستی و ملزومات و تجهیزات پزشکی دارای کیفیت و استاندارد بین‌المللی»، «ساماندهی تقاضا و ممانعت از تقاضای القایی و اجازه تجویز صرفاً بر اساس نظام سطح‌بندی و راهنماهای بالینی، طرح ژنریک و نظام دارویی ملی کشور و سیاستگذاری و نظارت کارآمد بر تولید، مصرف و واردات دارو، واکسن، محصولات زیستی و تجهیزات پزشکی با هدف حمایت از تولید داخلی و توسعه صادرات»، «پوشش کامل نیازهای پایه درمان توسط بیمه‌ها برای آحاد جامعه و کاهش سهم مردم از هزینه‌های درمان تا آنجا که بیمار جز رنج بیماری، دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد»، «ارائه خدمات فراتر از بیمه پایه توسط بیمه تکمیلی در چارچوب دستورالعمل‌های قانونی و شفاف به گونه‌ای که کیفیت ارائه خدمات پایه درمانی همواره از مطلوبیت لازم برخوردار باشد... تعیین بسته خدمات جامع بهداشتی و درمانی در سطح بیمه‌های پایه و تکمیلی توسط وزارت بهداشت و درمان و خرید آنها توسط نظام بیمه‌‌ای و نظارت موثر تولیت بر اجرای دقیق بسته‌ها با حذف اقدامات زاید و هزینه‌های غیرضروری در چرخه معاینه، تشخیص بیماری تا درمان»، «ترویج کشت گیاهان دارویی تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی و حمایت از توسعه نوآوری‌های علمی و فنی در تولید و عرضه فرآورده‌های دارویی سنتی تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «تحول راهبردی پژوهش علوم پزشکی با رویکرد نظام نوآوری و برنامه‌ریزی برای دستیابی به مرجعیت علمی در علوم، فنون و ارائه خدمات پزشکی و تبدیل ایران به قطب پزشکی منطقه آسیای جنوب غربی و جهان اسلام» اشاره شده است. ان‌شاءالله با تامین اهداف این ابلاغیه، دغدغه هزینه درمان که این روزها به دغدغه بسیاری از شهروندان ایران بدل شده است، مرتفع شده و بنا به توصیه مقام معظم رهبری تنها دغدغه خانواده‌ها در هنگام بیماری اعضای آنها، رنج بیماری عزیزان آنها باشد.

اقامت حدود ۳۰ درصد مسافران نوروزی در چادر
در هفته گذشته و پس از پایان تعطیلات مدیران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفت‌وگوها و مصاحبه‌های متعدد به ارائه آمار از اقدامات خود پرداختند. مسعود سلطانی‌فر رئیس تازه این سازمان در هفته سوم فروردین‌ماه در کنفرانس مطبوعاتی خود ابتدا از این فاجعه پرده برداشت که بیش از 80 درصد کارمندان این سازمان غیر‌متخصص هستند. او در ادامه بدون اینکه به این مساله اشاره کند که خود جزو 20 درصد اعضای سازمان است یا 80 درصد! اعلام کرد: «... از 29 اسفند تا 15 فروردین 93 حدود 57 میلیون اقامت در شب در هتل‌ها، مراکز آموزش و پرورش، کمپ‌های موقت و خانه‌های استیجاری داشتیم که البته میزان سفرها بسیار بیش از اینها بود و بخش سفرهای فامیلی خارج از آمار فعلی است... ۱۶ درصد اقامت‌ها در منازل استیجاری، ۱۴ درصد در کمپ‌های آموزش و پرورش، 5/4 درصد در هتل‌ها و مراکز خدماتی، ۱۷ درصد در خانه‌مسافرها، ۱۸ درصد در مراکز اقامتی موقت و ورزشگاه‌ها و مابقی در چادرها صورت گرفت.‌» این آمار در کنار قیمت‌های نامتعارف هتل‌ها و اماکن اقامتی یک واقعیت بسیار مهم و تلخ را آشکار می‌کند و آن این امر است که ایران در زیرساخت‌های بخش توریسم با کاستی‌های فراوانی مواجه است و تا زمانی که این مشکلات مرتفع نشود، نباید انتظار گشایش در این بخش را داشت.

افزایش 5/2 برابری سقوط ایرانیان به زیر «خط فقر»
عدالت در سلامت، در وضعیت اورژانسی قرار دارد. شرق با این جمله گزارشی درباره وضعیت اقتصادی شهروندان ایرانی منتشر کرده ‌است. در بخشی از این گزارش آمده است: مثلث اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال 1389، بی‌توجهی دولت‌های نهم و دهم به تخصیص اعتبارات به وزارت بهداشت و افزایش فزاینده تورم در بخش بهداشت و درمان، وضعیت هزینه‌های درمان را به جایی رسانده که طی سال‌های 1382 تا سال 1391 تعداد کسانی که به زیر «خط فقر» سقوط کردند 5/2 برابر شده است. بر اساس دو پژوهش دانشگاهی در گروه اقتصاد دانشگاه الزهرا تهران از سوی حسین راغفر و همکاران (اندازه‌گیری نابرابری در هزینه‌های سلامت در ایران) و گروه اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی تهران، (بررسی برابری در تامین مالی هزینه‌های سلامت خانوارهای ایرانی) از سوی دکتر مهرآرا و همکاران، در سال 1382 دو درصد مردم در سراسر کشور هرسال به دلیل هزینه‌های کمرشکن درمانی، به زیر «خط فقر» سقوط می‌کردند. این در حالی است که این رقم در سال 1384 همزمان با آغاز به‌کار دولت نهم به 2/2 درصد رسید. پس از آن همزمان با تحمیل ترکش‌های ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و بی‌توجهی دولت به تخصیص بخشی از درآمد ناشی از این قانون به بخش بهداشت و درمان در سال 1389، تعداد کسانی که به دلیل هزینه‌های کمرشکن درمان به زیر «خط فقر» سقوط کردند، به چهار درصد از کل مردم کشور رسید. اما این پایان راه نبود و این درصد در سال 1390، به 5/4 درصد و در سال 1391 به پنج‌ درصد رسید. شرق در ادامه می‌افزاید: در مقوله اقتصاد سلامت، هزینه‌های کمرشکن درمانی زمانی اتفاق می‌افتد که کل هزینه‌های سلامتی پرداخت‌شده از جیب خانوار برابر یا بیش از 40 درصد از توان پرداخت خانوار یا مصارف غیرخوراکی او باشد. افزایش روزبه‌روز هزینه‌های کمرشکن درمانی در شرایطی است که بر اساس برنامه چهارم توسعه قرار بود درصد کسانی که به‌دلیل هزینه‌های کمرشکن درمان به زیر «خط فقر» سقوط می‌کنند، به یک‌ درصد کاهش پیدا کند. همچنین نکته نگران‌کننده دیگر در زمینه هزینه‌های درمان، سهم بالای پنج دهک پایین جامعه ایران در سقوط به زیر «خط فقر» است. به طوری که بر اساس بررسی صورت‌گرفته در گروه اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی تهران در رابطه با «برابری در تامین مالی هزینه‌های سلامت خانوارهای ایرانی» 8/24 درصد از کسانی که سالانه به دلیل هزینه‌های کمرشکن درمانی به زیر «خط فقر» سقوط می‌کنند، در دهک دهم جامعه قرار دارند. همچنین 8/13 درصد در دهک نهم، 1/10 درصد در دهک هشتم، 10 درصد در دهک هفتم، هشت‌ درصد در دهک ششم، 1/9 درصد در دهک پنجم، 3/6 درصد در دهک چهارم، 8/5 درصد در دهک سوم، 1/6 درصد در دهک دوم و شش‌ درصد مردم در دهک یکم سالانه به دلیل هزینه‌های درمانی به زیر «خط فقر» می‌روند. به عبارت دیگر، 66 درصد کسانی که به زیر «خط فقر» سقوط کردند، در پنج دهک پایین جامعه بودند.

بالاخره آقای بازیگر موزه‌دار شد
عزت‌الله انتظامی که از مدت‌ها پیش قرار بود خانه‌اش موزه شود از افتتاح خانه‌موزه‌اش در روز جهانی تئاتر و جدی شدن ساخت «قطار زمستانی» خبر داد. آقای بازیگر در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تبریک سال جدید و آرزوی اتفاقات خوش برای سینمای ایران در سال 93 گفت: قرار است اوایل اردیبهشت خانه‌موزه انتظامی افتتاح شود و امیدوارم تا آن روز سالنی که در این مجموعه در حال ساخت است به بهره‌برداری برسد. سالنی با گنجایش بیش از 100 نفر جهت اجرای تئاتر و نمایش‌خوانی که تفاوت عمده‌‌ای هم با سالن‌های دیگر دارد. انتظامی درباره آخرین وضعیت جسمی‌اش نیز اظهار کرد: هوا که سرد می‌شود، وضعیت تنفسی‌ام به هم می‌ریزد. در طول تعطیلات هم در خانه بودم و نتوانستم جایی بروم. خانه‌موزه استاد «عزت‌الله انتظامی» چهره شاخص تئاتر و سینمای کشور نیمه دوم اردیبهشت ماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
ان‌شاءالله در موارد دیگر هم بتوانیم از مفاخر خود در زمان حیات‌شان قدردانی و تجلیل کنیم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها