شناسه خبر : 23143 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

یورو در محاصره

نوسان یورو، پیش و پس از نشست سران اروپا

در بازار یورو، تغییرات و انتظارات را می‌توان به دو برهه پیش و پس از نشست رهبران اتحادیه اروپا معطوف داشت. نخست؛ پیش از برگزاری نشست رهبران منطقه یورو : به گزارش فایننشال تایمز، هنگامی‌که ریسک‌پذیری در بازارهای ارز افزایش ملایمی را از خود نشان داد، ارزش دلار در روز سه‌شنبه 26 ژوئن کاهش یافت، اما یورو در برابر اوضاع بسامانی که شرح آن رفت، نوعی استثنا محسوب می‌شد و از شرایط حاصل از حراج بدهی‌ها در اسپانیا و ایتالیا تبعیت کرد.

در بازار یورو، تغییرات و انتظارات را می‌توان به دو برهه پیش و پس از نشست رهبران اتحادیه اروپا معطوف داشت. نخست؛ پیش از برگزاری نشست رهبران منطقه یورو : به گزارش فایننشال تایمز، هنگامی‌که ریسک‌پذیری در بازارهای ارز افزایش ملایمی را از خود نشان داد، ارزش دلار در روز سه‌شنبه 26 ژوئن کاهش یافت، اما یورو در برابر اوضاع بسامانی که شرح آن رفت، نوعی استثنا محسوب می‌شد و از شرایط حاصل از حراج بدهی‌ها در اسپانیا و ایتالیا تبعیت کرد. همچنین یورو تنها ارزی بود که حتی در شرایطی که پوند، دلار استرالیا و ین ژاپن در برابر ارز آمریکا تقویت شدند، در مسیری گام نهاد که ارزشش به مدت دو هفته در برابر دلار کاهش یافت. کاهشی به میزان 3 /0 درصد که منجر به تثبیت قیمت در 2440 /1 دلار شد. دریافتی ضعیف از محل حراج بدهی‌های اسپانیا که ناشی از نزول رتبه 28 بانک اسپانیایی از سوی آژانس رتبه‌بندی اعتبار مودی است، کمک به حاکم شدن جوی در منطقه یورو کرد که در اثر آن بانک‌های سرمایه‌گذاری، پیش از برگزاری اجلاس یورو، گزارشی به شدت هشدارآمیز را میان سرمایه‌گذاران ارائه داده بودند. همچنین تحلیلگران در حالی درباره غافلگیری بازارهای ارز هشدار دادند که به گفته آنها این حالت تحت تاثیر نتایج مثبت بیشتری است که می‌توانند بعدتر در نشست اتحادیه اروپا در هفته منتهی به یکشنبه 31 ژوئن حاصل شود، و یا ممکن است غافلگیری مذکور تحت تأثیر مواجهه بازار با خیل سرمایه‌گذارانی باشد که به خاطر بدبینی نسبت به نتیجه نشست یورو، همچنان موقعیت‌های دلاری بلندمدتی را نگه داشته‌اند. آقای کوشیک از بانک فرانسوی «بی اِن پی پَریباس» اظهار داشت: «با توجه به جایگاه اطلاعات و داده‌هایی که همچنان نشانگر بازار بسیار بلندبالای دلار ایالات متحده هستند، بازارهای ارز خارجی نسبت به نتیجه مثبت نشست یورو به نظر بسیار حساس‌تر می‌رسند تا نتیجه منفی آن. به علاوه بازارها همچنان انتظارات‌شان را تا رسیدن به نتیجه‌ای قطعی از نشست رهبران اتحادیه اروپا در 28 و 29 ژوئن در سطح پایینی نگه داشته‌اند و اجماع گسترده‌ای نیز پیرامون ناامیدکننده بودن نشست در حال شکل گیری است.» همچنین تحلیلگران اظهار داشتند که پوند به جای واکنش نشان دادن به مسائل بنیادی اقتصاد در انگلیس، در حال ادامه دادن به کسب منفعت از محل تقاضای خود در اروپا‌ست. پوند 5 /0 درصد نسبت به یورو افزایش پیدا کرد و به قیمت 2515 /1 یورو رسید.

 دوم؛ پس از برگزاری نشست رهبران منطقه یورو: بنابر گزارش روز شنبه 30 ژوئن بلومبرگ، ارزش یورو در برابر دلار تقویت شد. این واقعه به سبب دستیابی سران اتحادیه اروپا به توافقی بود که منجر به کاهش نگرانی پیرامون ورشکستگی بانک‌ها در آینده شد و همچنین منجر به گستراندن بارقه‌هایی از نوعی خوش‌بینی شد که نویددهنده نزدیکی بیشتر به دستیابی به راه‌حلی برای خروج از سیطره بحران بدهی منطقه بود. سران اتحادیه اروپا نوزدهمین نشست خود را روز جمعه 29 ژوئن درحالی به اتمام رساندند که در آن بحث و گفت‌و‌گو پیرامون اقداماتی، جهت ریشه‌کن کردن بحران بدهی‌ای که پنج عضو منطقه یورو را به دنبال کمک‌های مالی بین‌المللی واداشته است، شکل گرفت. رئیس اتحادیه اروپا، هرمان فن رومپوی نیز اظهار داشت که وزیران مالی منطقه یورو لایحه پیشنهادی خود در اعطای وام‌هایی به بانک‌های اسپانیایی را در جلسه‌ای در تاریخ 9 جولای به تصویب خواهند رساند. وی این توافق را یک «پیشرفت غیرمنتظره» نامید. نرخ بازدهی اوراق 10 ساله اسپانیا پس از گذر از سقوطی به میزان 55 /0 درصد (بیشترین کاهش این اوراق از 5 دسامبر) نهایتاً با 61 /0 درصد سقوط، به 33 /6 درصد در روز جمعه 30 ژوئن رسید. نرخ اوراق 10 ساله ایتالیا نیز با 38 /0 درصد تضعیف، به 82 /5 درصد رسید. روی تئو، یک استراتژیست ارز از «بانک خصوصی‌ای بی اِن آمرو» در سنگاپور، روز پنجشنبه 29 ژوئن، اظهار داشت: «اتحادیه اروپا موضوعاتی را با توجه به ارشدیت وام‌های اسپانیایی مطرح کرد.» وی همچنین گفت: حقیقت ماجرا این است که آنها هم اکنون در حال نفی وضعیت ارشدیت هستند، که در واقع به این معناست که صاحبان حقیقی اوراق قرضه، از شباهت، برابری و وزن یکسانی برخوردار خواهند بود. این قضیه برای یورو گام مثبتی محسوب می‌شود.

تجارت- فردا- نرخ برابری یورو در برابر سایر ارزها (29 ژوئن)

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها