شناسه خبر : 23134 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ارز معتبر

استقبال از دلار در کنار افزایش ارزش

یورو و دلار آمریکا ارزهای معتبری هستند که به راحتی با یکدیگر معاوضه می‌شود. این روزها بسیار رایج شده است که حتی اگر معامله‌ای صورت نمی‌گیرد، این دو ارز را بر حسب عادت با یکدیگر معاوضه می کنند. اولین موضوعی که در معاوضه دلار با یورو باید بدانیم این است که این دو ارز کاملاً جدا از یکدیگرند و نوسان‌هایی اغلب مخالف هم دارند. تقویت و یا تضعیف هر یک از ارزها به هنگام معاملات می‌تواند بر خروجی نهایی تاثیر بگذارد. عامل دیگری که اغلب سرمایه‌گذاران و معامله‌گران نادیده می‌گیرند، این است که تضعیف یک ارز در کنار تقویت ارز دیگر صورت می‌گیرد.

یورو و دلار آمریکا ارزهای معتبری هستند که به راحتی با یکدیگر معاوضه می‌شود. این روزها بسیار رایج شده است که حتی اگر معامله‌ای صورت نمی‌گیرد، این دو ارز را بر حسب عادت با یکدیگر معاوضه می کنند. اولین موضوعی که در معاوضه دلار با یورو باید بدانیم این است که این دو ارز کاملاً جدا از یکدیگرند و نوسان‌هایی اغلب مخالف هم دارند. تقویت و یا تضعیف هر یک از ارزها به هنگام معاملات می‌تواند بر خروجی نهایی  تاثیر بگذارد. عامل دیگری که اغلب سرمایه‌گذاران و معامله‌گران نادیده می‌گیرند، این است که تضعیف یک ارز در کنار تقویت ارز دیگر صورت می‌گیرد.

مبادله هر یورو در برابر هر دلار در روز جمعه (آخرین روز هفته ) برای یک ماه به سطح نزدیک به 27 /1رسید. یورو در تمام هفته افت داشت زیرا نگرانی‌ از وضعیت اتحادیه اروپا و نتایج مذاکرات بر این ارز حاکم بود و در پایان هفته وزیران اتحادیه خبر از طرح‌های جدید برای کمک اضطراری به کشورهای عضو اتحادیه اروپا که با مشکل بدهی و نرخ بهره و نقدینگی روبه‌رو هستند دادند.

یورو در این هفته بعد از نزدیک به 20 روز کاهش قبل از نشست اتحادیه اروپا رشدی اندک در برابر دلار داشت و هر یورو به 2529 /1دلار رسید. همچنین ارزش ین ژاپن نیز در برابر دلار،کمی رشد داشت و به 79 /79ین در برابر هر دلار رسید. اما دوباره ارزش ین در برابردلار کاسته شد و به پایین‌ترین سطح ممکن در دو ماه اخیر یعنی 64 /79 ین برای هر دلار رسید.

بر اساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول سهم دلار از ذخایر رسمی جهانی در سه‌ماهه اول سال نسبت به سه ماه قبلش از 22 /62 به 2 /62درصد کاهش یافته است.

دلار در طی پنج روز معاملاتی خود در مقایسه با رقبایش بیشتر مورد استقبال قرار گرفت و ارزشش در اوایل هفته یک درصد افزایش یافت و این افزایش عمدتاً به دلیل جهش روز 21ژوئن بود که ناشی از تسلط ترس و ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران بود.

در روز چهارشنبه ابتدا دلار به علت افزایش قیمت موجودی نفت خام تحت فشار بود اما با این حال روند معکوس حاکم شد و معاملات دلار بدون هیچ‌گونه افزایش یا کاهش در پایان روز بسته شد. در روز پنجشنبه دلار در  بحبوحه رکود جهانی و ترس از آژانس رتبه‌بندی مودی در امتیاز‌دهی پایین به برخی از بانک‌های بزرگ، (1+ درصد) سر به فلک کشید.در عین حال خبرهای بیکاری در صدر قرار گرفت و شاخص تولیدی به قلمرو منفی جابه‌جا شد.

به‌رغم نبود خبرهای مرتبط با ین ژاپن در روز دوشنبه‌، ارزهای آسیایی 5 /1 درصد در 24ساعت افزایش یافتند، و این به مفهوم افزایش تمایل به این دارایی‌ها به عنوان پناهگاهی امن است، هرچند نوسانات کلی در بازار به تدریج رو به کاهش نهاد.

تجارت- فردا- نمودار تغییرات قیمت یورو /دلار در تاریخ 29ژوئن 2012

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها