شناسه خبر : 42575 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تاثیر افزایش قیمت انواع ورق فولادی بر افزایش قیمت خودرو

خودرو به یکی از وسایل ضروری برای اغلب افراد تبدیل شده است؛ اما، متاسفانه قیمت خودرو به خصوص در سال‌های اخیر به شکلی فزاینده بالا رفته و قدرت خرید را کاهش داده است.

تاثیر افزایش قیمت انواع ورق فولادی بر افزایش قیمت خودرو

 موارد مختلف در تعیین قیمت خودرو نقش دارند که مهمترین آنها قیمت مواد اولیه مانند انواع ورق فولادی به کار رفته در بدنه است. افزایش قیمت ورق گالوانیزه و ورق‌های فولادی باعث شده تا قیمت نهایی خودروها به طرز چشمگیری بالا رود. اما، شاید برای شما این سوال پیش آید که چگونه افزایش قیمت انواع ورق‌‌ها باعث افزایش قیمت خودرو می‌شوند؟

کدامیک از انواع ورق فولادی در خودرو به کار می‌رود؟

قبل از هر چیز، بهتر است بدانید انواع مختلفی از ورق‌های فولادی در صنعت خوردورسازی به کار گرفته می‌شود و استفاده از هر کدام با توجه به مشخصات و ویژگی‌هایی که دارند، به نوعی در تعیین قیمت خودرو موثر خواهند بود.

ورق روغنی

ورق روغنی که با نام ورق سرد نیز شناخته می‌شود‌؛ یکی از پرکاربردترین ورق‌های خودورسازی به شمار می‌آید؛ چراکه بر اثر فرآیند نورد سرد مقاومت بیشتری پیدا کرده و از آن در بدنه خودرو استفاده می‌شود. ورق‌های روغنی علاوه بر اینکه ماده اولیه ورق گالوانیزه هستند، دارای خاصیت جوش کاری بالا بوده و برای صنعت خودروسازی از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردارند. بنابراین، طبیعی است که افزایش قیمت ورق روغنی تا حد زیادی باعث بالارفتن قیمت خودرو شود. هر چند که این قیمت به میزان کیفیت ورق و گریدهای مختلف آن وابسته است.       

ورق استیل

ورق استیل یا ضد زنگ از مهمترین ورق‌های خودروسازی است. از آنجایی که وزن کم خودرو باعث می‌شود تا سوخت کمتری استفاده شود؛ به کارگیری ورق‌های استیل ضد زنگ از اهمیت زیادی برخوردار خواهد شد. این ورق‌ها علاوه بر کاهش وزن، دارای استحکام بالا و مقاوم در برابر خوردگی هستند. کیفیت ورق استیل، قیمت مواد اولیه آن (سنگ آهن)، عرضه و تقاضا، نوسانات ارز و همچنین نوع ورق (ابعاد و ضخامت) از عواملی هستند که قیمت ورق استنلس استیل را مشخص می‌کنند. 

ورق گالوانیزه

قیمت ورق گالوانیزه نیز یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش قیمت خودرو است. اما بگذارید کمی بیشتر به این ویژگی‌های این نوع ورق بپردازیم. ورق گالوانیزه با داشتن لایه محافظی که از جنس فلز روی است؛ خاصیت ضد زنگ و مقاوم در برابر خوردگی پیدا می‌کند. این نوع ورق‌ها از مزایای مختلفی برخوردارند:

  • استفاده از ورق‌های گالوانیزه علاوه بر افزایش طول عمر خودرو، نیاز به تعمیر و تعویض را نیز تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

  • خاصیت جوشکاری ورق‌های گالوانیزه باعث می‌شود تا کار با آنها بسیار راحت باشد. همچنین رنگ پذیری بهتری خواهند داشت.

  • در برابر عوامل طبیعی مانند رطوبت و غیره، ورق‌های گالوانیزه بسیار مقاوم هستند.

همین موارد کافی است تا بدانید استفاده از این نوع ورق‌ها در صنعت خودروسازی بسیار پرکاربرد و موثر باشند. با این حال، قیمت ورق‌ گالوانیزه نیز جدایی از ویژگی‌های آن در صنعت خوروسازی بسیار مهم بوده و بخش مهمی از قیمت نهایی خودرو را شامل می‌شود. به طور کلی، ضخامت ورق، نوسانات ارز و کیفیت کارخانه تولیدکننده از فاکتورهای تاثیرگذار در قیمت ورق گالوانیزه به شمار می‌آیند.

فولادهای چند فازی

فولادهای چند فازی

دو فولاد DP و TRIP از ورق‌های پرکاربرد در صنعت خودروسازی هستند که با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارند در قسمت‌ها مختلف بدنه خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • ورق فولادی DP: این نوع فولاد از جدیدترین و بهترین ورق‌های برای ساخت بدنه خودرو هستند. نحوه تولید و ترکیبات شیمیایی این محصول، آن را بسیار سخت و مستحکم کرده است. در واقع، وجود ویژگی‌هایی مانند سختی بالا، استحکام و کیفیت این نوع فولاد آن را متمایز کرده است.

  • ورق فولادی‌ TRIP: نحوه تولید این فولاد در کنار ترکیبات شیمیایی آن باعث شده تا انعطاف پذیر و فرم دهی راحت‌تری داشته باشند، همچنین مستحکم و مقاومت به ضربه می‌باشند که موجب شده تا در ساخت بدنه خودرو از آنها استفاده شود. 

آیا با افزایش قیمت ورق فولادی، قیمت خودرو هم افزایش می‌یابد؟

متاسفانه در سال‌های اخیر صنعت خودروسازی با افزایش قیمت گاها تا 150 درصد همراه بوده که باعث شده تا این صنعت با چالش‌های زیاد همراه شود و متقاضیان نیز قدرت خرید کمتری داشته باشند. افزایش قیمت ارز در کنار تحریم‌‌ها از جمله عواملی بودند که موجب بالارفتن قیمت خودرو شدند. در این میان، هزینه مواد اولیه مانند ورق‌های فولادی از مهمترین دلایل این افزایش به حساب می‌آید.

در سال‌ها اخیر افزایش قیمت ارزش و همچنین عدم واردات فولاد باعث شد تا قیمت محصولات فولادی اعم از میلگردها و ورق‌ها بسیار بالا رود. مسلما این افزایش قیمت نیز در نهایت باعث بالارفتن هزینه‌های تولید خودرو شده و اینگونه است که شاهد افزایش نجومی قیمت خودرو هستیم. در این میان، برخی از کارخانه‌های تولیدی داخل کشور، سعی در جبران نیازهای صنعت خودرو سازی کردند که با توجه به افزایش قیمت جهانی فولاد تاثیر چندانی بر روی قیمت آنها نداشت.

در نهایت، اگر بخواهیم به صورت خلاصه این سوال را که افزایش قیمت ورق گالوانیزه و ورق‌های فولادی منجر به افزایش قیمت خودرو خواهند شد یا خیر؟ باید بگوییم، از آنجایی که هزینه مواد اولیه در هر صنعت تعیین کننده قیمت نهایی محصول خواهند بود. افزایش قیمت ورق گالوانیزه و فولادی نیز موجب بالا رفتن قیمت نهایی خودرو خواهد شد.

چه عواملی در افزایش قیمت انواع ورق فولادی موثرند؟

چه عواملی در افزایش قیمت انواع ورق فولادی موثرند؟

در قسمت قبل گفتیم که یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت خودرو، افزایش هزینه‌های مواد اولیه مانند و قیمت ورق گالوانیزه و دیگر ورق‌های فولادی است. بنابراین، بد نیست بدانیم که چه فاکتورهای در قیمت این ورق‌ها تاثیرگذارند. این فاکتورها را می‌توان به دو گروه عوامل اصلی و فرعی تقسیم بندی کرد که مسلما گروه اصلی نقش مستقیمی در این افزایش قیمت خواهند داشت.

عوامل اصلی عبارتند از:

•        نوسانات ارز: بخشی از مواد اولیه و دستگاه‌ها برای تولید ورق‌های فولادی از خارج از کشور تامین می‌شوند. بنابراین، تغییرات قیمت ارز نقش مستقیمی در قیمت ورق گالوانیزه و دیگر ورق‌های فولادی خواهد داشت.

•        نوسانات قیمت جهانی فولاد: قیمت جهانی به صورت روزانه و در برخی موارد لحظه‌ای اعلام می‌شود. این قیمت به عرضه و تقاضای جهانی، وضعیت داخلی کشورها و ... بستگی داشته و باعث ایجاد نوسانات قیمتی در بازار ورق‌های فولادی می‌گردد.

•        کیفیت ورق‌ها و استانداردهای لازم: مسلما ورق‌های فولادی در شکل و کیفیت‌های مختلفی تولید می‌شوند؛ چراکه هر تولیدکننده روش‌ها و مواد اولیه متفاوت را به کار می‌گیرد. طبیعتا هر چه کیفیت ورق تولیدی بهتر باشد؛ قیمت ورق گالوانیزه یا ورق‌های فولادی نیز بیشتر خواهد شد.

•        عرضه و تقاضا: از مهمترین فاکتورهای تعیین قیمت فولاد، عرضه و تقاضاست. هرچه میزان تقاضا برای ورق‌های فولادی بالاتر رود؛ قیمت آنها نیز بیشتر خواهد شد و برعکس.

•        وضیعت بورس: از آنجایی که سهام اغلب تولیدکنندگان در بازار بورس عرضه می‌شود؛ وضعیت شاخص‌های بورس در نهایت تعیین کننده قیمت ورق‌های فولادی خواهند بود.

•        هزینه حمل و نقل: با توجه به قیمت سوخت و استهلاک ماشین‌ها و حمل و نقل مواد اولیه تا کارخانه‌های، این مورد نیز از فاکتورهای اصلی در تعیین قیمت محسوب می‌شود.

•        وضعیت اقتصادی کشور: این مورد ارتباط مستقیمی با عرضه و تقاضا، نیروهای انسانی و افزایش دستمزدها دارد. برای مثال،افزایش دستمزدها هر ساله برای تولیدکنندگان سخت بوده و مجبور به افزایش قیمت ورق‌های فولادی خواهند بود.

•        قیمت مواد اولیه: بخشی زیادی از مواد اولیه این صنایع از داخل کشور تامین می‌شود؛ با این ‌حال، تغییر قیمت این مواد اولیه به شکل مستقیم باعث تغییر قیمت ورق گالوانیزه و فولادی خواهد شد.

عوامل فرعی عبارتند از:

•        خرید ورق و شمش: برخی افراد با خرید ورق و شمش و انبار کردن آن‌ها باعث افزایش قیمت این محصول می‌شوند.

•        بودجه عمرانی کشور: از آنجایی‌که دولت هر ساله بخشی از بودجه کشور را صرف مصارف عمرانی می‌کند. اگر این بودجه افزایش یا کاهش داشته باشد؛ قیمت ورق‌های فولادی نیز با تغییر همراه خواهند بود.

•        قیمت نفت: قیمت نفت به صورت غیر مستقیم و به شکلی پیچیده در هزینه‌های تولید فولاد و قیمت نهایی آن تاثیر خواهند داشت.

جمع‌بندی

وجود فاکتورهای زیادی در صنعت تولید فولاد موجب شده تا محصولات آن با نوسانات قیمت زیادی مواجه شوند. با توجه به اینکه یکی از کاربردهای اصلی این محصولات در خودروسازی می‌باشد؛ هر گونه تغییر در قیمت آن موج افزایش یا کاهش قیمت نهایی خودرو خواهد شد. از محصولات اصلی فولادسازی که در خودرو به کار گرفته می‌شود؛ ورق‌های فولادی برای ساخت بدنه ماشین است. قیمت ورق گالوانیزه یا ورق‌های فولادی نیز به همین شکل موجب تغییر قیمت نهایی خودرو می‌شوند.

منبع: همراه فلز