شناسه خبر : 44196 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

طرح توجیهی تولید بریکت یا زغال فشرده

تقریبا همه کارآفرینان می‌دانند که میزان مصرف زغال در داخل کشور چقدر بالا است.

طرح توجیهی تولید بریکت یا زغال فشرده

 زغال فشرده نه تنها در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه اولویت خرید بسیاری از مردم عادی در زندگی روزمره نیز می‌باشد. اکثر رستوران‌ها یا شهروندان عادی، برای پخت و پز و سایر مصارف خانگی خود از زغال استفاده می‌کنند.

بریکت، یکی از بهترین شکل‌های زغال فشرده است که کیفیت و خلوص بیشتری داشته و بهتر می‌سوزد. به همین دلیل، انتخاب کاملا مناسبی برای سرمایه گذاران خواهد بود. در ادامه این مطلب قصد داریم به طور کامل به معرفی کسب و کار تولید زغال و میزان سوددهی آن بپردازیم و در خصوص طرح توجیهی تولید بریکت زغال فشرده صحبت کنیم.

میزان تقاضای بریکت زغال فشرده

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده است بسیاری از سرمایه‌گذاران به تولید بریکت زغال فشرده روی بیاورند، افزایش میزان تقاضای آن به خصوص در ایران است. نتیجه پژوهش‌ها و تحقیقات در داخل کشور نشان می‌دهد بریکت زغال فشرده نه تنها برای مصارف خانگی مثل پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه کاربردهای گوناگونی در صنعت دارد.

امروزه، بسیاری از محصولات صنعتی برای تولید نیاز به زغال دارند. به همین دلیل، می‌توان گفت میزان تقاضای بریکت زغال در داخل کشور کاهش نخواهد یافت و همیشه رو به افزایش است. زغال فشرده نه تنها در داخل کشور پر فروش است، بلکه در بسیاری از کشورهای خارجی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل امکان صادرات بریکت نیز وجود دارد. بنابراین بهتر است تمامی سرمایه گذاران داخلی و تولید کنندگان از این فرصت عالی برای کسب درآمد بیشتر استفاده کنند.

 بلافاصله بعد از تولید بریکت زغال فشرده، می‌توانید محصولات خود را در اختیار بسیاری از مراکز مثل رستوران‌ها، قهوه‌خانه‌ها و صنایع قرار دهید. همچنین مردم عادی نیز در میان مشتریان بالقوه یا مشتریان وفادار شما قرار خواهند داشت. زیرا بسیاری از مردم برای پخت و پز، قلیان یا مواردی مانند این از زغال فشرده استفاده می‌کنند.

هزینه های تولید بریکت

هزینه های تولید بریکت

قبل از اینکه برای راه‌اندازی خط تولید زغال فشرده اقدام کنید، ابتدا باید هزینه‌های تولید بریکت را مورد بررسی قرار دهید. برای تولید بریکت زغال فشرده می‌توان از دو روش استفاده کرد. روش اول این است که از دستگاه‌های استوک یا دست دوم استفاده کنید.

در روش دوم باید برای خرید دستگاه‌های نو اقدام کنید. با توجه به اینکه دستگاه‌های تولید زغال دست دوم اغلب با مشکلاتی مثل از کار افتادگی یا بازدهی پایین همراه هستند، بنابراین خرید دستگاه‌های نو، گزینه بهتری خواهد بود. برای تولید بریکت زغال فشرده باید هزینه‌های زیر را پرداخت کنید:

·خرید دستگاه

اولین هزینه مربوط به خرید دستگاه زغال فشرده است. همانطور که گفته شد، می‌توانید برای خرید دستگاه نو یا دست دوم اقدام کنید. هنگام خرید دستگاه تولید زغال فشرده دقت زیادی داشته باشید. دستگاه مورد نظر باید کاملاً متناسب با ظرفیت تولید شما انتخاب شود. شما می توانید با افزایش میزان تولید، تعداد دستگاه‌ها را افزایش دهید.

در ابتدای کار لازم است حداقل بین ۲۰۰ تا ۲۷۰ میلیون تومان برای خرید دستگاه نو هزینه کنید. البته خرید دستگاه دست دوم با هزینه پایین‌تری انجام می‌شود. این هزینه در حدود ۱۶۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان است. این تفاوت قیمت نشان می‌دهد خرید دستگاه تولید بریکت زغال فشرده نو مقرون به صرفه‌تر از خرید دستگاه زغال فشرده دست دوم است. پیشنهاد می کنیم برای خرید دستگاه زغال فشرده به اینجا مراجعه کنید.

·هزینه خرید یا اجاره سوله

بخش دیگر هزینه‌ها، مربوط به هزینه خرید یا اجاره سوله می‌باشد. سوله‌ای که برای تولید بریکت زغال فشرده انتخاب می‌کنید، باید کاملاً متناسب با اندازه دستگاه‌ها و ظرفیت تولید باشد. بنابراین از خرید یا اجاره سوله‌های کوچک خودداری کنید. هزینه خرید یک سوله با ابعاد متوسط برای تولید بریکت زغال فشرده، تقریبا بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است.

هزینه اجاره سوله برای تولید زغال فشرده به سادگی قابل پیش‌بینی نیست. زیرا این هزینه در شهرهای مختلف با یکدیگر متفاوت است.

·تهیه کوره زغال

کوره یکی از مهم‌ترین ابزارها و تجهیزات تولید بریکت زغال فشرده است. بریکت زغال در مرحله آخر وارد کوره می‌شود، بخار آب موجود در آن تبخیر شده و زغال با کیفیت تولید خواهد شد. بنابراین تهیه کوره باید با دقت بسیار زیادی انجام شود.

·خرید مواد اولیه

بخش دیگر هزینه‌ها، مربوط به خرید مواد اولیه است. تولید بریکت زغال فشرده با مواد اولیه ارزان قیمتی انجام می‌شود. تنها چیزی که به آن نیاز دارید، مقدار کمی خاک اره، پوست گردو و چسب است. برای تهیه خاک اره می‌توانید با کارگاه‌ها و کارخانه‌های صنایع چوب قرارداد ببندید. پوست گردو را نیز می‌توانید از باغداران و کسب و کارهایی که در زمینه تولید خشکبار فعالیت می‌کنند تهیه کنید.

·خرید ابزار و تجهیزات تولید زغال

علاوه بر خرید تجهیزات و دستگاه تولید زغال فشرده، به برخی ابزار نیاز خواهید داشت. به عنوان مثال، یکی از ابزارهای مورد نیاز برای تولید بریکت زغال فشرده، کابل است که هزینه خرید آن تقریبا بین ۲ تا ۴ میلیون تومان می‌باشد. همچنین سیلندر زغال فشرده نیز باید خریداری شود که قیمت خرید آن بین ۵ تا ۷ میلیون تومان است.

مزایای ساخت بریکت زغال

مزایای ساخت بریکت زغال

تولید و ساخت بریکت زغال مزایای گوناگونی دارد که در ادامه برخی از این مزایا را برای شما بیان می‌کنیم.

·مواد اولیه ارزان قیمت

یکی از مهم‌ترین مزایای ساخت بریکت زغال این است که مواد اولیه آن بسیار ارزان قیمت هستند. همانطور که گفته شد، مواد اولیه تولید زغال فشرده شامل خاک اره، پوست گردو و نوعی چسب خاص است.

در برخی صنایع از خاک اره برای تولید زغال فشرده استفاده می‌شود. قیمت خاک اره بسیار پایین است و به راحتی در دسترس می‌باشد. بنابراین تولیدکنندگانی که در زمینه تولید بریکت زغال فشرده فعالیت می‌کنند، مشکلی برای تامین مواد اولیه نخواهند داشت.

·عدم آسیب به محیط زیست

بسیاری از محصولاتی که در صنایع تولید می‌شوند، آسیب بسیار زیادی به محیط زیست وارد می‌کنند. اکثر این محصولات مقدار زیادی گازهای مضر و خطرناک وارد اتمسفر می‌کنند که نه تنها موجب آلودگی هوا می‌شود و زندگی بشریت را به خطر می‌اندازد، بلکه برای سلامتی گیاهان و حیوانات نیز مضر است.

تولید بریکت زغال فشرده یکی از بهترین کسب و کارهایی است که کوچک‌ترین آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند. برای تولید زغال فشرده از کوره صنعتی استفاده می‌شود که از ورود گاز گلخانه‌ای به اتمسفر جلوگیری می‌کند و عملکرد آن مانند کوره سنتی نیست.

·بازدهی بالا

اگر به دنبال یک کسب و کار با بازدهی و بهره وری بالا هستید، تولید بریکت زغال فشرده (researchgate) انتخاب کاملا مناسبی خواهد بود. در این نوع کسب و کار می‌توانید با مقدار کمی مواد اولیه، محصول بیشتری تولید کنید. مواد اولیه شامل مقدار زیادی رطوبت و بخار آب است که طی مراحل مختلف تبخیر می‌شود. برای تبخیر رطوبت، از حرارت کوره استفاده خواهد شد و این حرارت می‌تواند موجب افزایش تولید بریکت زغال شود.

·عدم نیاز به نیروی انسانی متعدد

فرآیند تولید بریکت زغال فشرده صرفاً با کمک دو یا سه نیروی انسانی انجام می‌شود. بنابراین نیازی نیست در ابتدای کار افراد مختلفی را استخدام کنید. استخدام نیروی انسانی بسیار موجب کاهش سرمایه اولیه و بودجه کسب و کار می‌شود. اما در تولید زغال فشرده، می‌توانید برای هر دستگاه یک اپراتور استخدام کنید و نیازی به استخدام افراد بیشتر ندارید.

·سرمایه راه اندازی کم

همانطور که در بخش قبلی به طور کامل توضیح داده شد، تولید بریکت زغال فشرده نیاز به سرمایه چندانی ندارد. شما می‌توانید با هزینه کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان یک کسب و کار پردرآمد راه اندازی کنید و خیلی زود محصولات خود را به مراکز مختلف داخل کشور بفروشید. همچنین این امکان را دارید محصولات را به سایر کشورها نیز صادر کنید.

سوددهی تولید بریکت

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از تولیدکنندگان زغال فشرده ایجاد می‌شود این است که میزان سوددهی تولید بریکت چقدر است؟ میزان سود حاصل از تولید بریکت زغال فشرده، به حجم مواد اولیه و ظرفیت تولید شما بستگی دارد. اگر در ابتدای کار با کارگاه‌های نجاری و صنایع چوب قرارداد ببندید، می‌توانید حجم زیادی خاک اره تهیه کنید در نتیجه ظرفیت تولید شما افزایش خواهد یافت.

سعی کنید مواد اولیه را از مراکز معتبر و با کمترین قیمت خریداری کنید تا بازدهی تولید بریکت زغال فشرده افزایش یابد. طی ۲ الی ۳ ماه اول بعد از راه اندازی کسب و کار، میزان سود و درآمد ماهانه شما به طور میانگین بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان خواهد بود. اما بعد از گذشت ۶ ماه، درآمد شما چندین برابر افزایش می‌یابد. زیرا در این حالت، کسب و کارها و صنایع مختلفی با شما آشنا شده و به مشتریان وفادار شما تبدیل خواهند شد.

نتیجه مطالب

تولید بریکت زغال فشرده یکی از کسب و کارهای پرسود و ایده آل برای سرمایه گذاران داخلی است. افزایش میزان تقاضا برای خرید زغال باعث شده است بسیاری از سرمایه گذاران به فکر راه اندازی خط تولید زغال فشرده باشند.

برای تولید بریکت زغال فشرده، به مواد اولیه محدودی مثل خاک اره، خاک زغال یا پوست گردو نیاز خواهید داشت. بنابراین می‌توانید با کمترین هزینه یک سوله اجاره کرده و کسب و کار خود را آغاز کنید. در صورتی که از یک مشاور کسب و کار راهنمایی بگیرید، طی ۶ ماه به درآمد بالایی خواهید رسید.