شناسه خبر : 36358 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ژورنال‌های برتر

چاپ مقاله در کدام ژورنال‌ها برای اقتصاددانان اعتبار ایجاد می‌کند؟

 

 

سامیار درزی/ نویسنده نشریه

85-1آکادمیسین‌ها خوب می‌دانند که چاپ مقاله چقدر مهم است. مجله‌ای که مقاله خود را در آن منتشر می‌کنید می‌تواند تاثیر شگرفی در نحوه و تعداد افرادی که آن را دریافت می‌کنند، داشته باشد. بنابراین تصمیم‌گیری صحیح هنگام ارسال اثر برای چاپ مهم است. بنابراین بسیار مهم است که مقاله خود را برای مجله‌ای که اعتبار حرفه‌ای قوی برای کار شما ایجاد می‌کند، ارسال کنید. در واقع فشار زیادی بر اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها برای انتشار در مجلات برتر در زمینه خودشان وجود دارد. داشتن مقاله در یکی از مجلات برتر از جمله معیارهای حرفه‌ای بودن است و بسیار مهم است که انجام شود. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که چاپ مقاله در مجلات معتبر چه تاثیری بر اقتصاددانان دنیای آکادمیک دارد؟ مقاله جدید کاری از جیمز جی هکمن، برنده نوبل اقتصاد، و سیدهارت موکتان، دانشجوی دوره دکترا، دیدگاهی در این زمینه ارائه می‌دهد. هر دو آنها در دانشگاه شیکاگو حضور دارند. آنها داده‌های شغلی و انتشار اعضای هیات علمی دوره تصدی استخدام‌شده در 35 دانشکده برتر اقتصاد در کشور را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که انتشار در یکی از مجلات برتر «تعیین‌کننده قدرتمند تصدی پست در دانشگاه» و «پیش‌بینی‌کننده مهم موفقیت حرفه‌ای» است. به‌طور خلاصه، هرچه چاپ در نشریات برتر بیشتر باشد، بهتر است. تاثیر بسیار زیاد The American Economic Review، Econometrica، Journal of Economy Policy، The Quarterly Journal of Economics و the Review of Economy Research در این مقاله تحت عنوان «استبداد پنج گزینه برتر» ذکر شده است.

در اینجا چهار نکته اصلی مقاله آورده شده است:

یکم. استادان کم‌سن‌و‌سال به شدت از توانایی مجلات برتر در بهبود یا تخریب مشاغل آگاه هستند. هکمن و موکتان با بیش از 308 استادیار و دانشیار در 50 دانشکده برتر اقتصاد در آمریکا ارتباط برقرار کردند و از آنها پرسیدند که به نظر آنها کدام یک از هشت حوزه مختلف عملکرد بیشترین تاثیر را در تصدی پست و ارتقای سطح دارند. «تعداد نشریات در مجلات برتر» بالاترین میانگین را داشت و بعد از آن حروف بیرونی -که اغلب تعداد مقاله برتر منتشر‌شده یا در حال چاپ را برجسته می‌کند- در جایگاه دوم قرار گرفت. در پایین فهرست نیز فصل‌ها و کتاب‌ها قرار داشتند.

اقتصاددانان جوان همچنین به‌طور متوسط معتقدند که حداقل 89 نفر از 100 نفر کمیته تصدی، نامزدی را که دارای مقاله چاپ‌شده در مجلات برتر باشد، نسبت به کاندیدایی که از نظر کمی و کیفیت انتشارات در مجلات خارج از مجلات برتر مشابه وی است، ارجح دانسته و حق تصدی را به وی اعطا می‌کنند.

دوم. مجلات برتر در حال شکل دادن به برنامه‌های تحقیق اعضای هیات علمی هستند که این اتفاق خوبی نیست. در حالت ایده‌آل، اقتصاددانان جوان موضوعاتی را با هدف تولید دانش در این زمینه دنبال می‌کنند. اما هکمن در این مقاله خاطرنشان می‌کند که طی سال‌ها با بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، فوق‌دکترا و استادیاران در مورد پروژه‌های تحقیقاتی جالبی صحبت کرده و چنین پاسخی دریافت می‌کرد: «این ایده عالی است، اما منجر به چاپ در مجلات برتر نخواهد شد.» پروژه‌های تجربی با داده‌های زیاد در قالب مجلات برتر نمی‌گنجند و در نتیجه به اعضای هیات علمی ارشد انگیزه کمی برای پیگیری آنها می‌دهند. این مقاله می‌گوید، مجلات برتر «باعث ایجاد انگیزه در حرفه‌گرایی می‌شود تا بورس تحصیلی خلاق». محققان متذکر می‌شوند که عادت‌های قدیمی به سختی می‌میرند. همچنین این مقاله بیان می‌کند، برخی از اقتصاددانان ارشد نیز در حال تعقیب پنج مجله برتر هستند، زیرا سیستم پاداش آنها شامل ارتقا، شناخت و حقوق با مجلات برتر مرتبط است.

سوم. چاپ مقاله در مجلات برتر دشوارتر از هر زمان دیگری است. فضای موجود در مجلات برتر (به‌خصوص پنج مجله برتر) از سال 1990 رشد چندانی نداشته است. در همین حال، تعداد مقاله ارسالی به آنها افزایش یافته است. میزان پذیرش در مجلات برجسته از 15 درصد در سال 1980 به شش درصد در سال 2012 کاهش یافته است. محققان می‌نویسند: «بسیاری از دانشگاهیان، به آنچه تبلیغ می‌کنند عمل نمی‌کنند.» آنها مقالاتی را از مجلات خارج از مجلات برتر می‌خوانند و به آنها استناد می‌کنند، اما باز هم از مجلات برتر به عنوان فیلتر برای غربالگری نامزدهای احتمالی استفاده می‌کنند.

چهارم. این رشته باید راهی بهتر برای سنجش توانایی علمی پیدا کند.

این مقاله می‌گوید، اگر دانشکده‌ها مقالات منتشرشده و منتشرنشده را از نزدیک بخوانند، این «نشانه این است که آنها ریسک بیشتر مرتبط با دانشمندانی را که در مرزهای این رشته مشغول به کار هستند، تصدیق کرده و حساب می‌کنند». محققان همچنین تغییر رادیکال‌تری را به سمت یک سیستم منبع باز پیشنهاد می‌دهند که به شما امکان می‌دهد ایده‌های جدید را آزمایش کرده و به صورت آنلاین در زمان واقعی بررسی کنید. با این حال، انجام ندادن هیچ کاری اقدامی بد است؛ نویسندگان می‌نویسند: «اقتصاددانان دانشگاهی با این ریسک مواجه هستند که به گروهی از افراد محافظه‌کار بدون تلاشی برای پیشرفت در مجلات برتر تبدیل شوند (یا حتی باقی بمانند) که تلاش خاصی نیز انجام نمی‌دهند.»

همچنین، به عنوان یک خواننده، دانستن محبوب‌ترین و معتبرترین ژورنال‌ها مفید است، به‌طوری که می‌توانید اطلاعات بیشتری را که هنگام انجام بررسی ادبیات نیاز دارید، راحت‌تر پیدا کنید. به همین دلیل، ما فهرستی از مجلات برتر در زمینه اقتصاد را به همراه توضیح مختصری از آنها به اشتراک می‌گذاریم تا بتوانید به صورت مختصر با مجلات مشهوری که باید از آنها آگاهی داشته باشید آشنا شوید.

 

1- فصلنامه اقتصاد، انتشارات دانشگاه آکسفورد

این قدیمی‌ترین مجله حرفه‌ای انگلیسی‌زبان در زمینه اقتصاد و یکی از معتبرترین مجلات است. این مجله کلیه جنبه‌های علم اقتصاد را شامل می‌شود اما در زمینه اقتصاد خرد و اقتصاد کلان، هم کارهای تجربی و هم نظری، تخصص دارد.

 

 2- مجله اقتصاد مالی، الزویر

مجله اقتصاد مالی (JFE) یک مجله دانشگاهی معتبر است که موضوعات نظری و تجربی را در اقتصاد مالی پوشش می‌دهد. این مجله در واقع یک انجمن تخصصی برای انتشار تحقیقات در زمینه اقتصاد مالی و تئوری بنگاه، با تاکید بر بالاترین کیفیت مشارکت‌های تحلیلی، تجربی و بالینی در زمینه‌های اصلی زیر فراهم می‌کند: بازارهای سرمایه، موسسات مالی، مالی شرکتی، حاکمیت شرکتی و اقتصاد سازمان‌ها. در واقع این مجله با تمرکز بیشتری بر مقالات کاربردی و مطالعات موردی، از جمله مقالات تخمینی که کمتر کمی و بیشتر توصیفی هستند، نسبت به سایر مجلات در این زمینه می‌پردازد.

 

 3- مجله مالی، انجمن مالی آمریکا

برای حوزه‌های مرتبط به مالی، مجله مالی همراه با مجله بررسی مطالعات مالی و مجله اقتصاد مالی، یکی از مهم‌ترین مجلات برای انتشار مقاله است. مجله مالی تحقیقات پیشرو را در زمینه‌های اصلی تحقیقات مالی منتشر می‌کند. این مجله دانشگاهی، بیشترین استناد را در زمینه مالی دارد. هر شماره از این مجله به بیش از هشت هزار فرد آکادمیک، متخصص مالی، کتابخانه‌ها، نهادهای دولتی و مالی در سراسر جهان می‌رسد. این مجله شش‌بار در سال منتشر می‌شود و نشریه رسمی انجمن مالی آمریکا، سازمان برتر دانشگاهی است که به مطالعه و ارتقای دانش در مورد اقتصاد مالی اختصاص دارد.

 

 4- اکونومتریکا، جامعه اقتصادسنجی

این مجله با تمرکز بر اقتصادسنجی از سال 1933 تاسیس شده است. هدف آن جذب تحقیقات با کیفیت بالا از طریق اعطای مدال فریش هر دو سال است که تحقیقات برجسته منتشرشده در مجله را به رسمیت می‌شناسد. اکونومتریکا مقالاتی را در همه شاخه‌های اقتصاد، نظری و تجربی، انتزاعی و کاربردی منتشر می‌کند و پوشش گسترده‌ای را در سراسر حوزه اقتصاد ارائه می‌دهد. این مجله مطالعاتی را هدف قرار می‌دهد که هدف آنها وحدت رویکرد نظری-کمی و تجربی-کمی به مشکلات اقتصادی است و از طریق تفکر سازنده و دقیق نفوذ می‌کنند. اکونومتریکا هرسال طیف منحصر‌به‌فردی از موضوعات را بررسی می‌کند، از مرز تحولات نظری در بسیاری از زمینه‌های جدید و مهم گرفته تا تحقیق در مورد مشکلات اقتصادی فعلی و کاربردی، مطالعات بدیع، نظری و کاربردی در اقتصادسنجی.

 

 5- مجله ادبیات اقتصادی، انجمن اقتصادی آمریکا

مجله ادبیات اقتصادی (JEL) که برای اولین‌بار در سال 1969 منتشر شد، برای کمک به اقتصاددانان جهت آگاهی از جریان گسترده ادبیات طراحی شده است. این مجله مقالاتی را با هدف بررسی همگانی و بررسی مقالاتی که هدف آنها مطلع ساختن خوانندگان از وضعیت فعلی ادبیات اقتصاد است، چاپ می‌کند. مباحث JEL شامل مقالات سفارشی، نظرسنجی و بررسی‌شده، بررسی کتاب، کتاب‌شناسی حاوی حاشیه‌نویسی از کتاب‌های جدید طبقه‌بندی‌شده بر اساس موضوع و فهرست سالانه پایان‌نامه‌ها در دانشگاه‌های آمریکای شمالی است.

 

 6- مجله اقتصاد سیاسی، انتشارات دانشگاه شیکاگو

مجله اقتصاد سیاسی مجله دیگری است که قدمت بسیار زیادی دارد و برای اولین‌بار در سال 1892 منتشر شد و از آن زمان کارهای نظری و تجربی در اقتصاد را پوشش داده است که می‌تواند تاثیر طولانی‌مدت بر وضعیت این رشته داشته باشد. هدف این ژورنال انتشار مقالات بسیار انتخابی و پراستناد از موضوعات مرتبط است که تاثیر طولانی‌مدتی در تحقیقات اقتصادی خواهند داشت. تخصص‌های آن شامل نظریه پولی، سیاست‌های مالی، اقتصاد کار، توسعه، تئوری اقتصاد خرد و کلان، تجارت بین‌المللی و مالی، سازمان صنعتی و اقتصاد اجتماعی است.

 

 7- بررسی اقتصادی آمریکا، انجمن اقتصادی آمریکا

American Economic Review یک مجله اقتصادی با منافع عمومی است. AER که در سال 1911 تاسیس شده است، یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین مجلات علمی کشور در زمینه اقتصاد است و بیش از 100 سال انتشار را جشن می‌گیرد. این مجله 11 شماره شامل مقالات در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات را منتشر می‌کند. همچنین هر سال یک‌بار در ماه می، نسخه‌ای به ارائه مقالات و نشست‌های سالانه انجمن اقتصادی آمریکا اختصاص می‌یابد.

 

 8- بررسی مطالعات اقتصادی، انتشارات دانشگاه آکسفورد

این مجله، مجله دیگری با سابقه زیاد است. RESTUD به عنوان مجله‌ای شناخته ‌شده ‌است که باید برای اقتصاد نظری و کاربردی مطالعه شود. این مجله که در سال 1933 از سوی گروهی از اقتصاددانان جوان انگلیسی و آمریکایی تاسیس شد، هر سه ماه یک‌بار توسط The Review of Economy Studies Ltd منتشر می‌شود و هدف آن تشویق تحقیقات در اقتصاد نظری و کاربردی، به ویژه از سوی اقتصاددانان جوان و انتشار نتایج آنها در مجله است. این مجله یکی از مجلات اصلی اقتصاد است که به‌طور مداوم در میان پنج عنوان برتر قرار می‌گیرد.

 

 9- بررسی مطالعات مالی، انتشارات دانشگاه آکسفورد

بررسی مطالعات مالی یک مجمع اصلی برای ترویج و انتشار گسترده تحقیقات جدید قابل توجه در اقتصاد مالی است. با تمرکز بر اقتصاد مالی به‌طور خاص، این مجله که از طرف انجمن مطالعات مالی منتشر شده است، مقالات نظری و تجربی را که در تقاطع بین امور مالی و اقتصاد قرار دارد، می‌پذیرد. همان‌طور که از سوی هیات تحریریه مستقر در آن منعکس شده است، این مجله مشارکت‌های نظری و تجربی را متعادل می‌کند. معیارهای اصلی انتشار مقاله کیفیت و اهمیت آن، بدون توجه بی‌مورد به مشکل فنی آن، برای حوزه مالی است. این مجله از سوی انجمن مطالعات مالی حمایت مالی می‌شود و سردبیران مجله و نمایندگان انجمن نیز برای مدت محدودی انتخاب می‌شوند.

 

 10- مجله اقتصادسنجی، الزویر

یکی دیگر از مجلات تاثیرگذار در این زمینه، مجله اقتصادسنجی است که در سال 1973 تاسیس شده است. تمرکز این مجله بر روی روش‌های اقتصادسنجی و همچنین نحوه استفاده از این روش‌ها در زمینه‌های اساسی اقتصاد است. مجله اقتصادسنجی به عنوان خروجی برای تحقیقات مهم و با کیفیت بالا، هم در اقتصادسنجی نظری و هم کاربردی عمل می‌کند. مجله شامل مقالاتی است که به مشکلات در زمینه‌های شناسایی، برآورد، آزمایش، تصمیم‌گیری و پیش‌بینی‌ای که افراد در تحقیقات اقتصادی با آنها روبه‌رو هستند، می‌پردازد. آمار کلاسیک بیزین و روش‌های یادگیری ماشین، قطعاً در محدوده علایق ژورنال است. Annals of Econometrics مکمل مجله اقتصادسنجی است. هر شماره از مجموعه مقالات Annals of Econometrics داوری در مورد موضوعی است که توسط ویراستار مهمان مجله اقتصادسنجی پیشنهاد شده است.

 

 11- بررسی اقتصاد و آمار، مدرسه هاروارد کندی

Review of Economics and Statistics یک مجله عمومی 100ساله با کاربرد علمی (به ویژه کمی) است. این مجله که در مدرسه هاروارد کندی ویرایش می‌شود، مهم‌ترین مقالات در زمینه اقتصاد تجربی را منتشر کرده است. گاه‌به‌گاه، این مجله همچنین مجموعه‌ای از مقالات یا هم‌اندیشی‌های اختصاص‌یافته به یک موضوع واحد مورد علاقه روش‌شناختی یا تجربی را منتشر می‌کند.

 

 12- مجله رشد اقتصادی، علم اسپرینگر + رسانه‌های تجاری

مجله رشد اقتصادی به عنوان منبع اصلی تحقیق در زمینه‌های رشد اقتصادی و توسعه اقتصادی تطبیقی عمل می‌کند. این مجله تحقیقات با کیفیت بالا را منتشر می‌کند که روند رشد در دوره معاصر و همچنین در طول تاریخ بشر را بررسی می‌کند. به‌طور خاص، مجله ارسال تحقیقاتی را بررسی می‌کند که به نقش توزیع درآمد، انتقال جمعیتی، تشکیل سرمایه انسانی، تغییر فناوری و تحول ساختاری در روند رشد و همچنین نقش ریشه‌ای جغرافیایی، فرهنگی، نهادی و ویژگی‌های انسانی در توسعه اقتصادی تطبیقی را می‌پردازند.

 

 13- مجله اقتصاد پولی، علوم الزویر

ژورنال اقتصاد پولی در سال 1975 تاسیس شد و به سرعت خود را به عنوان پیشروترین مجله حرفه‌ای در اقتصاد کلان معرفی کرد. این مجله چندین دوره پی‌درپی به عنوان یکی از برترین مجلات در اقتصاد رتبه‌بندی شده و از سوی اقتصاددانان کلان، اقتصاددانان مالی، بانکداران مرکزی و بسیاری دیگر به‌طور گسترده خوانده می‌شود. این مجله از ارسال نسخه‌های خطی با کیفیت بالا در همه زمینه‌های اقتصاد کلان استقبال می‌کند.

دراین پرونده بخوانید ...