شناسه خبر : 7067 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رقابت میان دو هاشمی

شروط توافق هسته‌ای

هفته پیش کشور در حال ‌و هوای برگزاری جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی بود. رسانه‌های ایران نیز به صور گوناگون تلاش کردند با انتشار مطالب متفاوت ضمن گرامیداشت این ایام، تحلیل خود را از چرایی وقوع این انقلاب و پیامدهای آن مطرح کنند. مجلات مهرنامه، سخن‌ ما، ایران‌فردا، چشم‌انداز ایران، عصر اندیشه، اندیشه پویا، صدا و… جلد و پرونده اصلی خود را به این موضوع اختصاص داده‌ بودند.

هفته پیش کشور در حال ‌و هوای برگزاری جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی بود. رسانه‌های ایران نیز به صور گوناگون تلاش کردند با انتشار مطالب متفاوت ضمن گرامیداشت این ایام، تحلیل خود را از چرایی وقوع این انقلاب و پیامدهای آن مطرح کنند. مجلات مهرنامه، سخن‌ ما، ایران‌فردا، چشم‌انداز ایران، عصر اندیشه، اندیشه پویا، صدا و... جلد و پرونده اصلی خود را به این موضوع اختصاص داده‌ بودند.
در این فضا خاطرات جذابی نیز گاه‌وبیگاه در رسانه‌ها منتشر می‌شود. در هفته پیش عصر اندیشه نشریه نزدیک به طیف تندرو جناح اصولگرا گفت‌وگوهای اختصاصی با رئیس کارگزینی و آموزش ساواک و رئیس حفاظت نخست‌وزیری در دوره پهلوی را منتشر کرد. با توجه به اینکه در این مصاحبه‌ها نام فرد مصاحبه‌شونده نیامده و تنها به پست آنها اشاره شده است، بعید به ‌نظر می‌رسد مخاطب در سندیت آن تشکیک نکند، به ویژه که عمده تحلیل‌ها و اطلاعات ارائه‌شده از سوی این مقامات اسبق تطابق عجیبی با مشی گردانندگان این نشریه دارد.
تابناک نیز خاطره‌ای کوتاه از بنیانگذار جمهوری اسلامی منتشر کرده است. این تارنما با اشاره به ضبط خاطرات آیت‌الله اسدالله بیات به یکی از خاطرات او اشاره کرده و به نقل از این استاد حوزه علمیه می‌نویسد: «... همراه با دیگر اعضای شورای نظارت بر صدا و سیما محضر امام رسیدیم و ایشان، آقای هاشمی را خطاب قرار دادند که چرا این تلویزیون، فقط سیاه و سفید شده؟ یا من را نشان می‌دهد یا شما را؛ این مردم چیز دیگری نباید ببینند؟!»
این روزها رسانه‌های نزدیک به دولت به شدت از حجم حملات و شایعه‌پراکنی‌ها علیه رئیس‌جمهور و اعضای کابینه ابراز نارضایتی می‌کنند. در هفته پیش ایران در گزارشی در این زمینه نوشت: «... منتقدان دولت همزمان با فضاسازی‌های خود هرگونه پاسخ و توضیح مسوولان دولتی به اظهارات و ادعاهای خود را تعبیر به تحمل‌ناپذیری نقد و نقادی می‌کنند...» این تخریب داد وزیر اطلاعات را هم درآورده است. سیدمحمود علوی هفته پیش در مراسمی به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی در قم با اشاره به تخریب‌هایی که علیه او و بستگانش صورت گرفته است، تاکید کرد: «می‌گویند که جلسه‌ای میان فلانی، دکتر روحانی و فلان وزیر صورت گرفته که فلان صحبت‌ها بیان شده است، به این کلام‌الله مجید به این قرآن اصلاً چنین جلسه‌ای نبوده است که چنین صحبت‌هایی بیان شود؛ من نمی‌دانم اینها چگونه می‌خواهند با دروغ گفتن ولایت، انقلاب و اسلام را حفظ کنند؛ پسر بنده نیز به کارهای وزارت هیچ کاری ندارد، فقط وزارت بنده باعث دردسر او شده است، وکیل پایه‌یک دادگستری است که بیچاره شده است...»

شروط توافق هسته‌ای
در حالی که رسانه‌های تندرو داخلی در هفته‌های اخیر به شدت دیپلمات‌های هسته‌ای ایران را تحت فشار قرار داده بودند، بیانات مقام معظم رهبری در هفته پیش نیرویی مضاعف به مذاکره‌کنندگان ایرانی تزریق کرد. آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، مقام‌معظم رهبری در روزهای ابتدایی هفته در بخشی از بیانات خود در دیدار با فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش و پدافند هوایی به بحث هسته‌ای نیز پرداختند. یکی از نکاتی که مقام‌معظم رهبری به آن اشاره کردند موافقت با اصل توافق بود. ایشان تاکید کردند: «من با توافقی که بتواند انجام شود موافقم اما با توافق «بد» موافق نیستم.» ایشان با اشاره به اظهارات مکرر آمریکایی‌ها که می‌گویند «توافق نکردن بهتر از توافق بد است»، افزودند: «ما هم همین عقیده را داریم! و معتقدیم توافق نکردن بهتر از توافقی است که به ضرر منافع ملی و زمینه‌ساز تحقیر ملت بزرگ ایران شود.» ایشان در بخش دیگری از بیانات خود تصریح کردند: «... من با ادامه و پیشرفت مذاکرات و رسیدن به توافق خوب موافقم و قطعاً ملت ایران هم با هر توافقی که دربردارنده عزت و احترام او باشد، مخالفتی ندارد.» مقام معظم رهبری همچنین با اشاره به برخی مباحث مطرح‌شده در خصوص توافق دومرحله‌ای که ابتدا توافق بر اصول کلی و بعد از مدتی توافق بر جزییات باشد، تصریح کردند: «چنین توافقی پسندیده نیست زیرا با تجربه‌ای که از رفتار طرف مقابل داریم، توافقِ صِرف در کلیات، وسیله‌ای خواهد شد برای بهانه‌گیری‌های پی‌درپی در جزییات. اگر توافقی انجام شود، باید در یک مرحله و دربردارنده کلیات و جزییات، با یکدیگر باشد. مفاد این قرارداد نیز باید روشن، واضح و غیرقابل تفسیر و تاویل باشد و مفاد توافق نباید به گونه‌ای باشد که طرف مقابل که عادت به چانه‌زنی دارد، در قضایای مختلف بهانه‌جویی کند.»
این بیانات واکنش‌های گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت. به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز با پوشش بخش‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری درباره مذاکرات هسته‌ای نوشت: «آیت‌الله خامنه‌ای روز یکشنبه تاکید کرد که با هرگونه توافق هسته‌ای که تضادی با منافع ملت ایران نداشته باشد، موافق است.» خبرگزاری شینهوا هم نوشت: «رهبری ایران روز یکشنبه گفت که با مقامات آمریکایی در این باره که حاصل نشدن توافق بهتر از یک توافق بد خواهد بود، موافق است. دست نیافتن به یک توافق هسته‌ای بهتر از هرگونه توافقی است که موجب تضعیف منافع ملت ایران شود.» خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی با اشاره به سخنرانی مقام‌معظم رهبری نوشت: «آیت‌الله خامنه‌ای کسی است که حرف نهایی را درباره تمام مسائل مربوط به کشور ایران می‌زند و تاکنون از تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در روند مذاکرات با گروه ۱+۵ حمایت کرده است اما او برای دولت روحانی، رئیس‌جمهور ایران خطوط قرمز این مذاکرات را تعیین کرده است. این خطوط قرمز عبارتند از: یک برنامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران که دولت‌های غربی تلاش می‌کنند آن را محدودتر کنند. رهبری ایران همچنین گفت که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای برای رهایی از سلاح تحریم‌ها تلاش می‌کنند اما اگر به موفقیت هم نرسیدند همگان باید بدانند که ما راه‌هایی برای مقابله با این تحریم‌ها داریم.»

رقابت میان دو هاشمی
سرانجام روز تعیین رئیس مجلس خبرگان رهبری اعلام شد؛ ۱۹ اسفند. اعتماد در گزارشی به این مساله پرداخته است. این روزنامه دراین‌باره نوشت: تعیین این تاریخ شاید آغاز دوباره گمانه‌زنی‌ها درباره رئیس آینده مجلس خبرگان باشد. گمانه‌زنی‌هایی که در آخرین دورها به دو نام ختم شده بود؛ سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی و اکبر هاشمی‌رفسنجانی. بعید است که روز ۱۹ اسفند این دو نام در مقابل یکدیگر رقابتی بر سر کرسی ریاست مجلس خبرگان رهبری ترتیب دهند. اصلی نانوشته این رقابت را به روزهای قبل از ۱۹ اسفند موکول می‌کند. همه‌چیز باید قبل از آن مشخص شود و طبق عرف در روز ۱۹ اسفند یک نفر از میان دو نامزد بالقوه، خود را کاندیدای ریاست خواهد کرد. مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد. پیش از این سیداحمد خاتمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری ضمن تشریح برنامه اجلاس آینده تاکید کرده بود: «بنده به احترام بزرگانی که در مجلس خبرگان رهبری هستند و برای بنده حکم پدر دارند مطلقاً نامزد ریاست نمی‌شوم.» در عمر 33‌ساله مجلس خبرگان رهبری تنها سه چهره علی مشکینی، اکبر هاشمی و محمدرضا مهدوی‌کنی بر کرسی صدر این مجلس تکیه زده‌اند، باید منتظر ماند و دید این بار اکبر هاشمی باز می‌تواند بر این کرسی تکیه بزند؟ آیا محمود هاشمی‌شاهرودی اکثریت را به دست خواهد آورد؟ شاید نیز چهره‌ای جدیدتر چون حسن روحانی به مدد محبوبیت هاشمی در میان معمرین حوزه و خبرگان صدرنشین خبرگان رهبری شود؟ اینها پرسش‌هایی است که در کمتر از یک ماه دیگر پاسخ آن را خواهیم یافت.

آغاز تشریفات قانونی زندانی شدن رحیمی
با وجود قطعی شدن حکم زندان محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد، هنوز او برای گذران مدت حبس به زندان احضار نشده است. در این زمینه سیدابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور هفته پیش از آغاز تشریفات قانونی اجرای حکم رحیمی برای ورود به زندان و پرداخت جزای نقدی خبر داد. در هفته پیش هنوز جنجال‌ها درباره این پرونده ادامه داشت و شایعات جدیدی در این زمینه مطرح شد. به گزارش خبرآنلاین، اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهور درباره پیام اینستاگرامی یکی از نمایندگان تهران درباره دریافت کمک پنج میلیارد‌تومانی بابک زنجانی از سوی ستاد انتخاباتی «بنفش» در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم، این موضوع را کذب محض خواند. او گفت: «این اظهارنظر حرف بی‌ربطی است و بنده آن را تکذیب می‌کنم و به صراحت می‌گویم که این موضوع صحت ندارد. متاسفانه نسبت به بعضی از اتفاقاتی که در مجلس رقم می‌خورد، بسیار غصه می‌خورم و امیدوارم این مشکلات به زودی حل شود. این اتهام‌افکنی‌ها از سوی کسانی مطرح می‌شود که از معاون اول رئیس‌دولت سابق پول گرفته‌اند و می‌خواهند با این ترفند نگرش اذهان عمومی را تغییر دهند.»
در هفته پیش اخباری نیز به نقل از محمد اشرفی‌اصفهانی رئیس هیات بدوی تخلفات درباره تخلفات دو نماینده مجلس و حکم انفصال آنان از مشاغل دولتی مطرح شد. او در گفت‌وگو با رسانه‌ها از جمله شرق از حمید رسایی به عنوان یکی از این نمایندگان نام برد؛ ادعایی که از سوی حمید رسایی عضو جبهه پایداری تکذیب شد.

یادداشت مفصل شرق درباره مهدی هاشمی
روزنامه شرق در یادداشتی به قلم غلامعلی رجایی از مسوولان مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: «...این روزها که بحث محکومیت محمدرضا رحیمی معاون اول دولت بهار! در همه‌جا مطرح است و سوال اقشار جامعه این است که این حکم کی اجرا می‌شود، ناگهان آقای احمد توکلی به پشت تریبون مجلس می‌رود و اظهار می‌کند مهدی هاشمی از شرکت ملی نفت نروژ -استات‌اویل- ۲/۵ میلیون دلار گرفته است و اظهارات او با فاصله کوتاهی در رسانه‌های اصولگرا به تیتر اول تبدیل می‌شود...» در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «...حتماً در آینده‌ای نه‌چندان دور اتهامات مهدی هاشمی در دادگاه از جمله خط‌دهی به اوباما!!! برای تحریم هر چه بیشتر ایران و سایر حقایق ناگفته مرتبط با این پرونده و دفاعیات او و وکلایش برای درج در تاریخ منتشر خواهد شد.» در بخش دیگری از این یادداشت تصریح شده است: «...در دفاعیات مهدی هاشمی چنین آمده است: دادگاه منهتن آمریکا با توجه به گزارش بورس آمریکا و اتهامات وارده بر استات‌اویل به موضوع رسیدگی می‌کند و پس از بررسی در نهایت این دادگاه در حکم تاریخ ۲۹/۸/۱۳۸۸ خود، شرکت استات‌اویل را از اتهام پرداخت رشوه و هرگونه فساد تبرئه می‌کند. نتیجه حاصله از تحقیقات انجام‌شده موجود درباره احکام صادره در بقیه کشورهای مرتبط با این مساله که معلوم نیست آقای احمد توکلی چرا در نطق خود به آن گزارش هیچ اشاره‌ای نکرده است، به این شرح است:
الف: دادگاه نروژ: بر اساس تحقیقات انجام‌شده از سوی پلیس نروژ (okokrim) در حکم صادره به تاریخ ۹/۴/۱۳۸۲ مدیران استات‌اویل را از اتهام رشوه و فساد تبرئه و تنها یکی از مدیران را به دلیل صرفاً پیشنهاد برای اعمال نفوذ به مجازات مالی محکوم می‌کند. همچنین دادگاه نروژ عباس یزدان‌پناه‌یزدی و مدیرعامل استات‌اویل را از اتهامات وارد تبرئه و در حکم خود تصریح می‌کند که در ایران هیچ‌گونه اعمال نفوذی صورت نگرفته است و تخلف مدیر مربوط در استات‌اویل در حد پیشنهاد بوده است. ب: دادگاه فدرال جزایی سوئیس: دادگاه فدرال جزایی سوئیس در حکم نهایی خود در تاریخ ۹/۹/۱۳۸۴ عباس یزدان‌پناه را از اتهام پولشویی تبرئه می‌کند و دستور می‌دهد پول‌های توقیف‌شده به او بازگردانده شود. این دادگاه به دلیل ایراد اتهام بی‌اساس به نامبرده خسارت پرداخت می‌کند! جناب توکلی! لابد این گزارش را دیده‌اید. خوب است اگر ندیده‌اید به آن توجه کنید تا شاید اطمینان پیدا کنید تمام گفته‌های شما اشتباه بوده است.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها