شناسه خبر : 17237 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

روحانی: تنها دشمنان این ملت با میز مذاکره مخالف‌اند

۲۲ بهمن تجلی یکرنگی ملت

مردم ایران برای سی ‌و ششمین سال متوالی صبح روز ۲۲ بهمن به خیابان آمدند تا خاطره سرنگونی رژیم شاهنشاهی را گرامی بدارند. راهپیمایی امسال تنها شاهد حضور طیف‌های گوناگون مردم نبود، بلکه حضور گسترده شخصیت‌ها و چهره‌های همه طیف‌های سیاسی هم در آن به چشم می‌خورد و در کنار آنان چهره‌های فرهنگی، هنری و ورزشی نیز هر یک در بخشی از مسیرهای راهپیمایی به جمع مردم می‌پیوستند.

مردم ایران برای سی ‌و ششمین سال متوالی صبح روز 22 بهمن به خیابان آمدند تا خاطره سرنگونی رژیم شاهنشاهی را گرامی بدارند. راهپیمایی امسال تنها شاهد حضور طیف‌های گوناگون مردم نبود، بلکه حضور گسترده شخصیت‌ها و چهره‌های همه طیف‌های سیاسی هم در آن به چشم می‌خورد و در کنار آنان چهره‌های فرهنگی، هنری و ورزشی نیز هر یک در بخشی از مسیرهای راهپیمایی به جمع مردم می‌پیوستند. راهپیمایی 22 بهمن امسال بیش از همه وحدت ایرانیان را به نمایش می‌گذاشت تا جایی که احمد جنتی، رئیس شورای هماهنگی انقلاب اسلامی در اظهارنظری پیام این راهپیمایی را چنین توصیف کرد: «اختلافات ما، داخلی است و یکی از پیام‌های حضور پرشور مردم در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی این است که ما در داخل همه با هم در مقابل آمریکا، اسرائیل و دنیا متحدیم.» اما حتی اظهارنظرهایی از این دست نیز مانع از آن نشد که عده‌ای توصیه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، را مبنی بر اینکه «طرح شعارهای جناحی در شأن 22 بهمن نیست»، بپذیرند و دست‌کم یک روز دست از شعارها و اقدامات تفرقه‌افکنانه بردارند. به گزارش فرهیختگان این عده که در راهپیمایی‌ای شرکت کرده بودند که پایان‌بخش آن سخنان رئیس‌جمهوری بود، با توزیع پلاکاردهایی که بر روی آنها شعارهای هدف‌دار نوشته شده بود تلاش کردند نگرانی دلواپسان را در سطح وسیع به عنوان نگرانی و دغدغه مردم مطرح کنند. در این میان توزیع انبوه پلاکاردهای مزین به عکس امام و رهبری که زیر آن نوشته شده بود «توافقات ننگین مایه ذلت ماست»، از سوی یک نهاد وابسته به شهرداری تهران، بیشتر از سایر اقدامات تعجب‌برانگیز می‌نمود. جمعی نیز با پوشیدن تی‌شرت‌هایی که بر روی آن «شهدا شرمنده‌ایم» نقش بسته بود و سر دادن شعارهای «خون شهیدان بر زمین جاری است؛ مذاکره با آمریکا خواری است»، به عملکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با آنکه تاکنون چند بار در سخنرانی رهبر معظم انقلاب با تایید ایشان همراه شدند، انتقاد کردند. حسن روحانی سخنران مراسم پایتخت بود. او برای دومین سال این وظیفه را بر عهده داشت. رئیس‌جمهور در بخشی از سخنان خود با یادآوری دوران جنگ تحمیلی گفت:‌«آن روز که رزمندگان ما در میدان جنگ می‌جنگیدند، پشت جبهه همه از رزمندگان پشتیبانی می‌کردند.» او با بیان این مقدمه که «خیانتی بالاتر از خیانت پشت جبهه نیست»، تصریح کرد: «‌ امروز همه مردم ایران از دیپلمات‌های خود که در میدان و جبهه دیپلماسی مشغول مبارزه هستند، پشتیبانی می‌کنند و تنها کسانی با میز مذاکره مخالف‌اند که دشمنان این ملت هستند؛ یعنی صهیونیست‌ها.» روحانی پایان تحریم‌ها را هم به نفع ایران و هم به نفع طرف مقابل دانست و یادآور شد: «اینکه آنها می‌گویند ایران به خاطر تحریم پای میز مذاکره آمده است، دروغ می‌گویند. ایران به خاطر فشار تحریم پای میز مذاکره نیامده، بلکه به خاطر منطق پای میز مذاکره آمده است.» وی با تاکید بر اینکه ایران برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه و جهان پای میز مذاکره آمده است، از طرف‌های مذاکره هسته‌ای با کشورمان پرسید: «اگر آن‌طور که شما ادعا می‌کنید تحریم باعث شده است ملت ایران تسلیم شود پس چرا به تحریم ادامه نمی‌دهید؟ چرا پای میز مذاکره آمده‌اید که تحریم‌ها برداشته شود؟»
رئیس دولت یازدهم به آنان توصیه کرد: «دروغگویی را کنار بگذارید، بیایید با ملت‌های خودتان با صداقت حرف بزنید. بیایید بگویید در برابر ملت بزرگ ایران راهی جز تعامل برای دنیا باقی نمانده است. بیایید با صدای رسا به دنیا بگویید اگر قرار است در منطقه خاورمیانه صلح و ثبات مستقر شود و اگر بخواهد تروریسم ریشه‌کن شود، راهی جز حضور جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.»
روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران دنبال ایجاد رشد، توسعه و ثبات جهانی است، تاکید کرد: «همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اعلام کردند، ما دنبال توافقی هستیم که دربردارنده عزت و پیشرفت ملت بزرگ ایران باشد.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها