شناسه خبر : 17653 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گرایش آرای خاموش به اصلاح‌طلبان

تقوی: اپوزیسیون دولت نیستیم

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب مدعی است «کسانی که در گذشته جزو آرای خاموش به حساب می‌آمدند هم به اصلاحات روی آوردند لذا وضعیت اصلاحات امروز از هر زمان دیگری بهتر است.»

پدرام سهرابلو
هفته گذشته صدور بیانیه‌ها و اطلاعیه‌های احزاب و تشکل‌های سیاسی به مناسبت بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی که قبل از آغاز دهه فجر آغاز شده بود به اوج رسید. مخرج مشترک همه بیانیه‌ها به‌رغم برخی تفاوت‌ها در نگرش سیاسی، دعوت از مردم برای حضور یکپارچه در راهپیمایی 22 بهمن‌ماه بود تا این روز ملی قربانی منافع و برداشت‌های تنگ‌نظرانه جناحی نشود و کماکان تداعی‌کننده اتحاد و نماد وحدت ایرانیان باشد. از جمله شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که متشکل از چندین حزب و تشکل سیاسی عمده اصلاح‌طلب است در بیانیه‌ای با یادآوری نقش اعضای این جریان سیاسی در تمام برهه‌های حساس از جمله انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در بیانیه‌ای به منظور دعوت عموم مردم به شرکت در راهپیمایی روز پیروزی انقلاب خاطرنشان کرد «اصلاح‌طلبان مخالف هرگونه انحصارطلبی و تفسیر به رای انقلاب و ارزش‌های آن به نفع جریانات خاص و تفاسیر اقتدارگرایانه از قانون اساسی و نیز مخالف رانت‌خواری و اتلاف منابع و [انحصار] ثروت‌های ملی می‌باشند و قائل به رقابت سالم و سازنده در صحنه سیاسی کشور ضمن به رسمیت شناختن رقبای اصولگرا و سایرین هستند.» جامعه روحانیت مبارز تهران نیز در بیانیه‌ای با دعوت از مردم برای شرکت در راهپیمایی ملی بیست و دوم بهمن‌ماه نوشت «حضور مقتدرانه و حماسی شما در همه قلمروهای مشارکت انقلابی، برای مسوولان و مدیران نظام، امیدآفرین و برای دشمنان‌تان، مایه شکست و شرمساری خواهد بود.» در تحولی دیگر سیدرضا تقوی رئیس توامان شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و شورای هماهنگی اصولگرایان گفته اگر یک اصولگرا خطایی کرده باشد نباید آن را به پای همه اصولگرایان نوشت. احتمالاً این سخنان در ارتباط با صدور حکم محکومیت محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی‌نژاد در دولت دهم و افشاگری‌های او پیرامون توزیع پول میان 170 نماینده اصولگرای مجلس هشتم بوده که این روزها به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی آسیب‌هایی را متوجه جناح راست کرده است. به گزارش «ایسنا» رضا تقوی در ادامه اظهار داشته «اصولگرایی حزب نیست بلکه یک جریان در بطن انقلاب است و هر ولایتمداری که دل در گرو نظام و انقلاب دارد می‌تواند عضو نشست‌های همگرایی اصولگرایان باشد. همگرایی اصولگرایان هیچ ربطی به انتخابات ندارد. ما با هیچ‌کس نبسته‌ایم و هیچ شخصیتی پشت پرده ما نیست. ما فقط آمده‌ایم نفاق را تبدیل به صمیمیت کنیم. هرکس بخواهد که در این جلسات همگرایی اصولگرایان بحث انتخاباتی کند، جلو او را خواهیم گرفت. ما اپوزیسیون دولت نیستیم. ما چون مقلد رهبری هستیم و رهبری نیز فرموده‌اند از دولت حمایت شود از دولت حمایت می‌کنیم. ما هیچ‌گاه آرزوی شکست دیگران را که در مسند اجرا نشسته‌اند نداریم.» خبر دیگر اینکه به گزارش خبرگزاری فارس محسن صفرپور رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اعتدالگرایان از نشست مشترک تشکل سیاسی متبوع خود با جبهه اصلاح‌طلبان خبر داده و هدف از این نشست را تدوین سازوکارهای انتخاباتی عنوان کرده است.

گرایش آرای خاموش به اصلاح‌طلبان
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب مدعی است «کسانی که در گذشته جزو آرای خاموش به حساب می‌آمدند هم به اصلاحات روی آوردند لذا وضعیت اصلاحات امروز از هر زمان دیگری بهتر است.» هادی غفاری عضو ارشد مجمع نیروهای خط امام در گفت‌وگو با ایلنا همچنین هجمه‌های وارده بر اصلاح‌طلبان را نشانه‌ای از زنده و پویا بودن این تفکر و مشی سیاسی دانست و تاکید کرد «هیچ تفرقه‌ای میان اصلاح‌طلبان وجود ندارد، همه ما به دنبال یک حرکت منسجم برای انتخابات مجلس آینده هستیم و امروز بیش از هر تاریخی با یکدیگر متحد هستیم. اگر حریم‌ها شکسته نشود اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس آینده رای خوبی کسب خواهند کرد.» این روحانی اصلاح‌طلب در ادامه این گفت‌وگو ضمن انتقاد از تمامیت‌خواهی اصولگرایان گفت «اصولگرایی این نیست که ارزش‌های اعتقادی و سیاسی مردم را زیر سوال ببریم. اصولگرایی شعار افراد تمامیت‌خواه است.»

فقدان تعاریف درست از اصولگرایی و افراط‌گرایی
غلامرضا اسداللهی نماینده مردم تربت‌جام و تایباد در مجلس نهم در گفت‌وگویی با «خبرآنلاین» می‌گوید «احمدی‌نژاد در ذیل جناح اصولگرا تعریف نمی‌شود چراکه او از ابتدا خود را از اصولگرایان جدا می‌دانست.» عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرای رهروان ولایت در ادامه و در پاسخ به این سوال که مرز اصولگرایی و افراط‌گرایی کجاست نیز اظهار داشت «متاسفانه این مفاهیم هنوز در ادبیات سیاسی ما تعریف درستی ندارد از این رو این مفاهیم باید در حوزه سیاسی به درستی تعریف و تبیین شوند. اما آنچه درباره اصولگرایی می‌توان گفت پافشاری بر اصول، آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب است که به نوعی فلسفه وجودی نظام نیز محسوب می‌شود» هرچند که به گفته این نماینده مجلس «نباید تنها خودمان را حق مطلق و اصولگرا بدانیم بلکه باید به دیگران نیز اجازه ابراز عقیده دهیم تا آنها نیز بتوانند عقیده خود را در چارچوب اصول و ارزش‌های نظام بیان کنند». آقای اسداللهی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اصلاح‌طلبان را رقیب اصلی اصولگرایان در انتخابات آینده دانست و خواستار همگرایی اصولگرایان برای کسب کرسی‌های بیشتر در پارلمان شد و هشدار داد «اگر تحت عنوان اصولگرایی، همه تعاملات و راهکارهایی را که برای اداره کشور وجود دارد زیر سوال ببریم» دچار افراط و تندروی شده‌ایم.

اصلاح‌طلبان قوی‌تر از گذشته‌اند
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با هشدار نسبت به احتمال رادیکالیزه و انقلابی شدن بدنه جامعه در صورت شکست اصلاح‌طلبان گفت: «اصولگرایان طبقه متوسط ایران و خواسته‌هایش را درک نمی‌کنند و از طرفی با اقدامات‌شان در جهت بی‌اعتمادی طبقه متوسط حرکت می‌کنند». احمد نقیب‌زاده در گفت‌وگو با سایت ندای ایرانیان با تبارشناسی اصلاحات خاطرنشان کرد در اوایل دهه 1370 منشور اصلاح‌طلبی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بسط پیدا کرد، زمانی که «دکتر بشیریه در کلاس‌هایی که برخی از اصلاح‌طلبان امروز در آن حضور داشتند به طرح مساله اصلاح‌طلبی پرداخت» و سایر استادان دانشگاه نیز به طرح و بسط آن همت گماشتند. به گفته عضو شورای مشاوران حزب ندای ایرانیان «اصلاح‌طلبی ریشه در طبقه متوسط جامعه ایران دارد. تا رویکردهای اصلاح‌طلبانه و خواسته‌های طبقه متوسط را درک نکنیم بی‌تردید در درک تحولات سیاسی و نتیجه انتخابات‌ها ناکام خواهیم بود. اینکه ما بگوییم اصلاح‌طلبی از بیرون به داخل تزریق شد به دلیل عدم درک جامعه متوسط ایران است». نقیب‌زاده سپس با بیان اینکه اصلاح‌طلبان امروز دیگر اصلاح‌طلبان دهه 70 نیستند متذکر شد فعالان اصلاح‌طلب «باید چهار کار را انجام دهند، کار اول اینکه از حاشیه‌های سیاسی بپرهیزند. کار دوم اینکه نظم و انسجام داشته باشند. کار سوم مرزهای خودی و غیرخودی را بردارند، اصلاحات گفتمان گسترده‌ای است حزب سیاسی نیست که ورود به آن اجازه بخواهد، به یک معنا از طرف مقابل نیرو بگیرند نه اینکه اصلاح‌طلبی را در انحصارطلبی سیاسی خلاصه کنند و کار چهارم اینکه تشکل‌سازی و پرورش نیرو داشته باشند تا آینده داشته باشند. ما نباید تمام اشتباهات خود را گردن رقیب بیندازیم؛ آنچه اتفاق افتاد این بود که اصلاح‌طلبان مرتب روضه تلاش اصولگرایان برای حذف خود را می‌گرفتند بدون آنکه راه‌حلی ارائه دهند. به طور کلی اصلاح‌طلبان امروز قوی‌تر از گذشته‌اند».

فساد اقتصادی یکی از چالش‌های اصولگرایان
یک فعال سیاسی اصولگرا مهم‌ترین چالش پیش روی جریان متبوعش را مساله وحدت عنوان می‌کند اما در عین حال معتقد است اصولگرایان باید با خط‌مشی و چهره‌های جدید وارد رقابت‌های انتخاباتی شوند. ناصر ایمانی در گفت‌وگو با روزنامه آفتاب یزد با بیان اینکه اصولگرایان قائل به طرد احمدی‌نژاد نیستند اما بنا ندارند او را مجدداً به قدرت بازگردانند خاطر نشان می‌کند فسادهای اقتصادی محیرالعقول سال‌های گذشته «یا در زمان قدرت اصولگرایان صورت گرفته یا توسط چهره‌هایی است که به عنوان اصولگرا شناخته می‌شوند [و] این در افکار عمومی برای جریان اصولگرا مشکل‌آفرین خواهد بود» اما وجه دیگری هم وجود دارد که نشان‌دهنده حساسیت برخی اصولگرایان در موضوع مفاسد است کمااینکه در پرونده رحیمی «چهره‌های شاخص اصولگرا پیگیر بودند تا حدی که شخص احمدی‌نژاد چندین بار به دفاع از رحیمی برخاست». ایمانی در ادامه با تاکید بر ضرورت عمل بر مبنای خرد جمعی یادآور می‌شود اصلاح‌طلبان و اصولگرایان رهبر واحدی ندارند و نباید به دنبال شیخوخیت و شخصیت‌سازی بروند زیرا این موضوع جریان‌ها و تشکل‌های سیاسی را تنبل کرده و از فعالیت بازمی‌دارد.

شرط لاریجانی برای ائتلاف با اصولگرایان
یک نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گوید «اصولگرایان به فکر وحدت هستند. در همین راستا جلساتی هم برگزار می‌کنند و گردهمایی‌هایی نیز در شهرستان‌ها و تهران صورت می‌گیرد تا به یک راهکار صحیح و درستی برسند، این‌گونه نیست که بزرگان اصولگرا به فکر نباشند که کاری نکنند. [در این راستا] آقایان با آقای لاریجانی نیز جلساتی داشته‌اند ولی ظاهراً به نتیجه‌ای نرسیده‌اند، گویا جلسه دیگری هم با او دارند. انگار آقای لاریجانی شرایطی داشتند که باید با آقایان بنشینند و راجع به آنها بحث کنند.» رضا آشتیانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» خاطر نشان می‌کند وحدت اصولگرایان در انتخابات مجلس خبرگان مسجل شده اما برای مجلس شورای اسلامی نیازمند تلاش‌ها و تکاپوهای بیشتری است که در آینده هماهنگی کامل در این موضوع نیز حاصل شود.

رویکرد چند‌گزینه‌ای اصلاح‌طلبان برای انتخابات
احمد پورنجاتی در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد با ژلاتینی توصیف کردن شرایط کشور اولویت اصلاح‌طلبان را با توجه به مقدورات و محدودیت‌های موجود «ساماندهی نابسامانی‌ها و کمک به دولت» خوانده و به هم‌قطاران خود متذکر می‌شود که «باید مراقب باشیم در تله سوژه‌های اصلاح‌طلب‌ستیزان گرفتار نشویم.» این فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است در صف‌بندی‌های سیاسی باید از «یکپارچه‌سازی طرف‌های ماجرا» پرهیز کرد زیرا «همان‌طور که در مجموعه اصلاح‌طلبان طیف‌های مختلف وجود دارد در آن طرف ماجرا چه جریان اصولگرا و چه بخش‌هایی از حاکمیت دیدگاه‌های متفاوتی در مورد اصلاح‌طلبان وجود دارد، بسیاری هستند که نگاهشان به جریان اصلاح‌طلب یکدست نیست. این افراد و گروه‌ها ممکن است در موقعیت‌های مختلفی باشند. برخی در موقعیت‌های تاثیرگذارتر و برخی در موقعیت‌های کم‌تاثیرتری هستند. اما نکته مهم این است که حرف درست و حق را از یک موضع بدون مجادله و غیرریاکارانه و به تعبیری غیرفرصت‌طلبانه باید زد». بیان این مواضع یقیناً در چارچوب قانون اساسی و حاکمیت است و لزومی ندارد که همه در مورد مسائل پرهزینه اظهارنظر کنند زیرا «برای مقابله با جریان افراطی که حیات و مماتش به سر و صداست باید فضای سیاسی را شفاف و آرام کرد. اگر گرد و غبارها بنشیند افراطی‌ها کارشان تمام است» از این رو «تمام تلاش اصلاح‌طلبان این است که از افرادی که حتی بهانه‌های شبه‌بنی‌اسرائیلی برخی نهادها را هم به دنبال نداشته باشند [برای انتخابات] استفاده» کرده و رویکرد چندگزینه‌ای در پیش گیرند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها