شناسه خبر : 6167 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

عصر جدید بانکداری خرد در آسیا

بانکداری خرد در آسیا به سرعت رشد می‌کند اما کسب فرصت‌های نوظهور مستلزم آن است که بانک‌ها پیچیدگی‌های منطقه را درک و برای آن پاسخ مناسب پیدا کنند.

عصر جدید بانکداری خرد در آسیا
جواد طهماسبی
McKinsey & Company
بانکداری خرد در آسیا به سرعت رشد می‌کند اما کسب فرصت‌های نوظهور مستلزم آن است که بانک‌ها پیچیدگی‌های منطقه را درک و برای آن پاسخ مناسب پیدا کنند. تا سال 2015 دارایی‌های مالی شخصی آسیا از اروپا بیشتر خواهد شد و آسیا پس از ایالات متحده به دومین منطقه مدیریت ثروت جهان تبدیل خواهد شد. درآمد بانکداری خرد در آسیا که از سال 2010 هر سال 9 درصد رشد داشته است تا سال 2020 به بیش از 900 میلیارد دلار بالغ می‌شود. برای روبه‌رو شدن با چالش‌های این منطقه در حال تحول بانکداران باید از تجربیات مرتبط با پشتیبانی از مشتریان به طور گسترده‌ای استفاده کنند. عصر جدید بانکداری اروپا فرصت‌‌های عظیمی پیش رو می‌گذارد اما استفاده از این فرصت‌ها آسان نخواهد بود. تغییر سریع رفتار مشتریان باعث می‌شود بانک‌ها الگوی تجاری خود را مورد بازبینی قرار دهند یا آن را کاملاً عوض کنند. الزامات نظارتی جدید و مشتریان پرخطر هزینه کارها را بالاتر برده و بازگشت سرمایه را تحت فشار قرار می‌دهد. رقبای جدید غیرسنتی وارد بازار شده و در کسب درآمد با بانک‌های پرسابقه رقابت می‌کنند. صنعت بانکداری از خارج نیز مورد حمله قرار گرفته است و مهاجمان پرداخت مستقیم را نقطه ورود خود انتخاب کرده‌اند. لازم است بانک‌ها بینش جدیدی درباره این بازار پیچیده داشته باشند و گام‌های موثری در جهت پاسخ به نیازها بردارند. آنها باید توجه کنند که:
1- با وجود رشد چشمگیر درآمدها بانک‌های آسیای نوظهور باید منتظر کاهش چهار تا پنج‌درصدی بازگشت سرمایه در سال‌های آینده باشند. نوآوری در بانکداری خرد می‌تواند روشی مناسب برای کاهش این فشار باشد.
2- برخلاف روزهای اول بانکداری دیجیتال که مصرف‌کنندگان بیش از هر چیز به قیمت‌های پایین اهمیت می‌دادند امروز مشتریان خواستار کنترل بیشتر بر امور مالی، قیمت‌گذاری عادلانه و شفاف و امور ثابت و تک‌مسیری هستند. بانک‌ها باید بانکداری دیجیتال را به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر الگوهای عملیاتی خود بدانند و به الگوی نوارمانند کالاها و خدماتی که در بانکداری سنتی ارائه می‌شد اکتفا نکنند.
3- بانک‌ها از کانال‌های مختلف بازگشت سرمایه‌گذاری خود را دریافت می‌کنند اما نقش شعبه‌های فیزیکی هنوز از میان نرفته است. شعبه‌ها به شکل جدیدی در بازارهای نوظهور نقش خواهند داشت. توصیه می‌شود که بانکداران قبل از اتخاذ تصمیم‌های گسترده درباره اندازه شبکه خود وضعیت اقتصادی خاص بازارها را درک کنند.
4- همانند بیشتر نقاط جهان «مشتری‌محوری» مفهومی رایج در آسیاست اما بیشتر بانک‌ها نتوانسته‌اند این مفهوم انتزاعی را به عمل تبدیل کنند. الگوهای تجاری بانک‌ها باید به روشی باشند که تلاش‌های بانک را بر تاثیرگذاری متمرکز کنند.
بانکداری خرد آسیا به سرعت در حال گسترش است. کشورهای نوظهور منطقه به زودی درآمدی بیشتر از درآمد کشورهای توسعه‌یافته خواهند داشت. برای برنده شدن در این بازار بانک‌ها باید مشتریان، رقبا، الگوی تجاری و محیط نظارتی را به خوبی بشناسند. این درک به بقای آنها در جدال پیش رو کمک می‌کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها