شناسه خبر : 3520 لینک کوتاه

موسوی‌لاری: اصولگرایان با مردم آشتی کنند

ناطق‌نوری: ابزار دموکراسی نداریم

در اولین روز هفته گذشته که به مناسبت تقارن با ایام سوگواری پایان ماه صفر روزهای کاری کمتری داشت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام دو بند از سیاست‌های کلی انتخابات را که کلیات آن در اوایل آذرماه مورد بررسی و تایید قرار گرفته بود تصویب کردند. به گزارش دنیای اقتصاد «تعیین حوزه‌های انتخاباتی بر مبنای جمعیت و مقتضیات اجتناب‌ناپذیر به‌گونه‌ای که حداکثر عدالت انتخاباتی و همچنین شناخت مردم از نامزدها فراهم شود و مشخص کردن شعب اخذ رای برای رای‌دهندگان پیش از برگزاری انتخابات» بندهایی هستند که در جلسه روز شنبه هفته گذشته از تصویب اعضا گذشتند.

پدرام سهرابلو
در اولین روز هفته گذشته که به مناسبت تقارن با ایام سوگواری پایان ماه صفر روزهای کاری کمتری داشت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام دو بند از سیاست‌های کلی انتخابات را که کلیات آن در اوایل آذرماه مورد بررسی و تایید قرار گرفته بود تصویب کردند. به گزارش دنیای اقتصاد «تعیین حوزه‌های انتخاباتی بر مبنای جمعیت و مقتضیات اجتناب‌ناپذیر به‌گونه‌ای که حداکثر عدالت انتخاباتی و همچنین شناخت مردم از نامزدها فراهم شود و مشخص کردن شعب اخذ رای برای رای‌دهندگان پیش از برگزاری انتخابات» بندهایی هستند که در جلسه روز شنبه هفته گذشته از تصویب اعضا گذشتند. قرار است کمیسیون مربوطه در مجمع ضمن آسیب‌شناسی علل عدم حضور و ظهور احزاب قوی و فراگیر و کادرساز در انتخابات، سازوکارهایی را در خصوص قانونمند شدن لیست‌های انتخاباتی از طریق تعیین نقش و جایگاه احزاب در فرآیندهای انتخاباتی در قالب سیاست‌های کلی انتخابات پیشنهاد کند که در صورت تصویب نهایی می‌تواند موانع قانونی تحزب در کشور را تا حدودی مرتفع سازد. نقش حاشیه‌ای احزاب و ضعف تشکل‌های سیاسی از جمله موضوعاتی است که به خصوص پس از عیان شدن نتایج عملکرد دولت گذشته در عرصه مدیریتی کشور بیش از پیش مورد توجه شخصیت‌ها و فعالان سیاسی قرار گرفته و لزوم تقویت احزاب بیش از گذشته مورد تاکید قرار می‌گیرد. در جدیدترین اظهارات در این باب علی‌اکبر ناطق‌نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، احزاب را ابزار تحقق دموکراسی توصیف کرده است. این عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز که چند سالی است به نشانه اعتراض از حضور در جلسات این تشکل خودداری می‌کند در سومین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری یکی از مشکلات کنونی کشور را نبود ابزار یعنی دموکراسی دانست و گفت: «مجلس در وسط دموکراسی است و پس از انقلاب و حتی با وجود جنگ تحمیلی ما انتخابات را تعطیل نکردیم که نشان‌دهنده آزادی و دموکراسی است ولی دموکراسی ابزار می‌خواهد که آن را در اختیار نداریم.» به گزارش ایرنا علی‌اکبر ناطق‌نوری با قرائت آیه‌هایی از سوره احزاب خاطرنشان کرد مردم عادی اگر بخواهند خبره‌ای برای انتخاب رهبر انقلاب، رئیس جمهوری و مجالس کشور انتخاب کنند نمی‌دانند که در استان، شهر یا منطقه آنها چه کسانی وجود دارند تا انتخاب صحیح انجام دهند. او خاطرنشان کرد «کشوری که در آن دموکراسی وجود دارد باید حزب داشته باشد و بدون تحزب نمی‌شود کشور را اداره کرد.» رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی فقدان احزاب موثر و قدرتمند را موجب ایجاد تلاطم و بی‌ثباتی در اداره کشور خواند که آسیب‌های فراوانی نیز به همراه داشته و افزود: «ما نه قاعده بازی را بلدیم و نه ابزار آن را داریم پس باید موضوع تحزب در جامعه نهادینه شود تا حزب کاندیدا و کارشناس معرفی کند و مردم به او رای دهند زیرا این جزو ضروریات یک کشور است.»

ملاقات عارف و مجمع مدرسین و محققین
محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان در سفر اخیرش به قم میهمان مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم بوده و با اعضای این تشکل
سیاسی-مذهبی اصلاح‌طلب به تبادل‌نظر پرداخته است. به گزارش ایلنا در این جلسه که با حضور دبیر کل و برخی از اعضای مجمع مدرسین و محققین برگزار شد علاوه بر رایزنی پیرامون خط‌مشی اصلاح‌طلبان و لزوم ماندگاری و صیانت از عقبه این نحله فکری و سیاسی در جامعه، حاضران به بحث و تبادل ‌نظر پیرامون دیدگاه‌ها و آرمان‌های رهبر فقید انقلاب پرداختند و از نشان دادن چهره غیرواقعی از امام (ره) در برخی رسانه‌ها اظهار نگرانی کردند. همچنین در این دیدار اعضای مجمع محققین و مدرسین با اشاره به کناره‌گیری عارف از ادامه رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته آن را اقدامی اخلاقی و ماندگار دانستند که نسبت به مقام ریاست‌جمهوری ارزش بیشتری دارد. پیش از این دیدار محمدرضا عارف که فعالیت‌های سیاسی خود را برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز کرده در نشست مشترک تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های دولتی و آزاد با ابراز امیدواری از فعال شدن جوانان در عرصه انتخاباتی گفته بود: «جنبش دانشجویی باید در همه صحنه‌ها پیشتاز باشد و از آنجا که انتخابات مجلس از جایگاه بالایی برخوردار است، باید برای تشویق همه گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی برای حضور در عرصه انتخابات تلاش کند.» این فعال سیاسی در مصاحبه با روزنامه اعتماد هم با تاکید بر هویت انقلابی اصلاح‌طلبان بخشی از مشکلات این جریان را ناشی از اتهام‌افکنی اصولگرایان دانست و شکل‌گیری فضایی صمیمی، سالم و دوستانه بین همه گروه‌های سیاسی را ضرورتی انکارناپذیر برای تلطیف شرایط خواند و خاطرنشان کرد به اجماع میان اصلاح‌طلبان و ائتلاف با بخشی از اصولگرایان برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی می‌اندیشد.

اصولگرایان با مردم آشتی کنند
وزیر کشور دولت اصلاحات می‌گوید «از نظر اصلاح‌طلبان تنها معبری که برای حضور در عرصه مدیریت وجود دارد انتخابات است تا سلیقه‌های مختلف خود را در جامعه نشان دهند و اگر این معبر بسته شود مسیر حکومت مسیر منهای جمهوریت می‌شود. این دعوایی است که ما مدت‌هاست با اصولگرایان داریم. ما می‌گوییم وقتی شما بعد جمهوریت نظام را تضعیف می‌کنید اسلامیت نیز تضعیف می‌شود. اتفاقی که در هشت سال دوران حاکمیت اصولگرایان رخ داد. اصلاح‌طلبان همیشه معتقد بودند باید از طریق انتخابات و آرای مردم در قدرت بود. اگر کسی را نخواستند نباید باشد و اگر به کسی اعتماد کردند باید از همه ظرفیت‌هایش استفاده کنند که خواسته‌ها و تمایلات مردم را محقق کنند». لذا اصلاح‌طلبان تنها از طریق انتخابات وارد عرصه خدمت می‌شوند حال آنکه «جناح مقابل از ابزارهای حاکمیتی برای حذف جریان اصلاح‌طلب» بهره می‌برد و «به جای آنکه در فکر رقابت درست باشد و به جای آنکه خود را به آرای مردم عرضه کند و حکمیت نظر مردم را بپذیرد از ابتدا تا انتها به دنبال حذف جریان رقیب است». سیدعبدالواحد موسوی‌لاری در بخش دیگری از گفت‌وگوی تفصیلی خود با خبرگزاری مهر به اصولگرایان توصیه می‌کند: «به جای نگاه حذفی، خودتان را تقویت کنید، با مردم آشتی کنید، ارتباط‌تان را با مردم بیشتر کنید و از مردم نترسید. مردم اگر از شما کار و عمل ببینند به شما رای می‌دهند.» عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز در عین حال معتقد است «اصلاح‌طلبان باید با بخش‌های حاکمیت که درگیر مقوله انتخابات هستند ارتباط بیشتری برقرار کنند» تا مجال فراخ‌تری برای نقش‌آفرینی در پروسه انتخابات به دست آورند. به گفته موسوی‌لاری «اصلاح‌طلبان در هر حوزه متناسب با شرایطی که وجود دارد تصمیم می‌گیرند و کاندیدا معرفی می‌کنند. آنها می‌خواهند نامزد یا کاندیدای معرفی‌شده برآمده از رای مردم آن حوزه باشد» و شورای مشورتی آقای خاتمی صرفاً به تعیین راهبردها و خطوط کلی خواهد پرداخت و وارد تعیین مصادیق نخواهد شد. این روحانی اصلاح‌طلب همچنین تاسیس احتمالی حزب توسط رئیس مجلس را نیز به فال نیک می‌گیرد و آن را نشانه‌ای از بلوغ گفتمان اصولگرایی می‌داند که به جای حذف رقیب به اثبات مشی و مرام و عقیده خود همت می‌گمارد.

چالش‌های حزب لاریجانی با افراطیون
امیر محبیان در ارزیابی احتمال تاسیس حزب توسط علی لاریجانی معتقد است چون هنوز اطلاعاتی در مورد این حزب از قبیل اعضای موسسان، شورای مرکزی، خط‌مشی و اهداف وجود ندارد نمی‌توان اظهارنظری دقیق در مورد آن ارائه کرد اما بر فرض که چنین حزبی با محوریت علی لاریجانی تشکیل شود طبعاً خصلتی معتدل خواهد داشت که می‌تواند به تعدیل فضای سیاسی کشور کمک کند. مدیرعامل خبرگزاری آریا همچنین در پاسخ به این سوال که حزب لاریجانی چه جایگاهی در میان اصولگرایان دارد، می‌گوید اگر این حزب برای خود خصلت مجلسی تعریف کند طبعاً عمر آن کوتاه و تاثیر آن اندک خواهد بود ولی چنانچه خط‌مشی آن سنجیده و با رویکردی ژرف‌نگر در جهت ساماندهی به فضای سیاسی طراحی شود بر اثرگذاری آن افزوده خواهد شد. این فعال سیاسی اصولگرا بر این باور است که لاریجانی باید حزبی فراتر از مجلس شکل دهد چون اگر حزبی مجلسی شکل گیرد انعکاس خوبی در میان مردم نخواهد داشت هرچند که تاسیس حزبی تمام‌عیار نیز چالش‌هایی در پی دارد که مهم‌ترین آنها ترسیم نسبت این حزب با طیف تندرو جریان اصولگرا خواهد بود.

تحزب مانع استبداد
دو فعال سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب بر ضرورت تقویت احزاب و شکل‌گیری مجلس و دولت حزبی تاکید کرده و آن را مفید می‌دانند. محمدنبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه در گفت‌وگو با ایسکانیوز این مساله را باعث تقویت جمهوریت نظام می‌خواند که با تقویت مبانی ایدئولوژیک و کادرسازی اداره جامعه را سهولت می‌بخشد. او همچنین از آغاز فعالیت‌های حزب تحت امرش خبر داده و می‌افزاید کاندیداهای حزب سال آینده معرفی خواهند شد. رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام دبیر کل حزب اعتماد ملی نیز می‌گوید تحزب مانعی بر سر راه استبداد است و تبیین و نهادینه کردن فرهنگ حزبی را فاکتوری تاثیرگذار در تقویت احزاب معرفی می‌کند. این فعال اصلاح‌طلب با انتقاد از فرهنگ حزب‌گریزی در کشور برخورد سلیقه‌ای و خارج از ضابطه قانونی با تشکل‌های سیاسی را یکی از عوامل ایجاد چنین نگرشی دانسته و در خصوص روند بازگشایی حزب اعتماد ملی می‌گوید: «جلسات اعضا آرام‌آرام در حال برگزاری است و بازسازی حزب را در شرایط کنونی دنبال می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم به زودی سازمان قبلی را که ضربه خورده دوباره بازسازی کنیم.»

لزوم متقاعد کردن سیستم جهت حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات
یک استاد دانشگاه ضمن تاکید بر اینکه باید توضیح داد که اندیشه اصلاح‌طلبی رابطه دین و دولت را چگونه ترسیم می‌کند، تصریح می‌کند: «این را نگوییم که چرا احزاب قدرتمند نداریم بلکه باید سیستم را متقاعد کنیم که نمایندگانی از سه تفکر اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی و اصولگرایی در انتخابات حضور داشته باشد.» به گزارش خبرآنلاین داود فیرحی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم که در نشست مشترک دانشجویان دانشگاه‌ها به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه سخن می‌گفت پس از اشاره مختصری به تاریخچه شکل‌گیری دولت مدرن در ایران و ملزومات آن، حمایت بزرگان از حقوق عمومی را یادآور شد که می‌گفتند «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه زیاد [چون] می‌دانستند کسانی هستند که می‌خواهند یا جمهوری را تغییر دهند یا اسلام آن را» و با اشاره به قانون احزاب مصوب سال 1360 خاطرنشان کرد احزاب و دولت بدون اینکه در کار هم تاثیری داشته باشند مشغول فعالیت هستند در حالی که هر علمی تئوری و پایه‌ای دارد. الان ماشین احزاب کار می‌کند اما تاثیری در دولت ندارد. از طرف دیگر دولت کار می‌کند و احتیاج به اصلاحات دارد اما این اصلاحات به کندی انجام می‌شود. باید پرسید آیا می‌توان احزاب را به دولت دوخت. نظام حزبی، نظام انتخاباتی و نظام پارلمانی یا قوه مجریه در دنیا به هم گره خورده‌اند که در ایران این چنین نیست. قانون انتخابات در صورت اصلاح کمک می‌کند که احزاب شهرآشوب نشوند. اگر جامعه حزبی نباشد یک طرف پوپولیسم و یک طرف دیگر شخص فرادولتی است. به گفته این استاد دانشگاه مطالعات تطبیقی نشان می‌دهد که نیازی به درگیری با نهادهای نظارتی نیست. بلکه با قانون می‌توان اصلاحات مهمی را به وجود آورد. مثلاً اینکه شورای نگهبان با حفظ تمامی اختیاراتش ملزم باشد یک نماینده از احزاب مهم را در انتخابات به‌عنوان کاندیدا تایید کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها