شناسه خبر : 21093 لینک کوتاه

چه افرادی برای خرید پرهوادارترین باشگاه ایران پا پیش گذاشته‌اند؟

مدعیان خرید سهام باشگاه پرسپولیس

بحثخرید باشگاه پرسپولیس توسط بخش خصوصی گرچه به تاخیر افتاده است اما از همین حالا افراد زیادی جهت خرید این باشگاه دندان تیز کرده‌اند.

بحث خرید باشگاه پرسپولیس توسط بخش خصوصی گرچه به تاخیر افتاده است اما از همین حالا افراد زیادی جهت خرید این باشگاه دندان تیز کرده‌اند. چند روز پیش یک سایت ورزشی از خریداران بالقوه باشگاه پرسپولیس رونمایی کرد و میزان احتمال فروش باشگاه به این اشخاص را تخمین زد. در این گزارش شانس شرکت‌های ناشناخته بیشتر از همه عنوان شده است. شرکت‌های احتمالاً شبه‌دولتی که می‌توانند تجربه فروش مخابرات به بخش خصوصی را زنده کنند. باهم نگاهی می‌اندازیم به مدعیان خرید سهام باشگاه پرسپولیس:

کریم باقری (شانس خرید سهام: ضعیف)
یکی از پیشکسوتان صاحب نام پرسپولیس که پس از خداحافظی‌اش از فوتبال همواره برای ارتباط دوباره با آن اکراه زیادی از خود نشان داده حالا یکی از متقاضیان خرید سهام پرسپولیس است. او پس از پایان دوران بازیگری بارها و بارها پیشنهاد پرسپولیس و سایر تیم‌های دیگر را برای مربیگری، سرمربیگری و حتی مدیریت رد کرده است.
از این رو اعلام اینکه قصد دارد جزو متقاضیان خرید سهام پرسپولیس باشد، به اندازه کافی دوستداران او، پرسپولیس و اهالی فوتبال را متعجب کرده است. حال او مدعی است که قصد دارد به همراه تعدادی از علاقه‌مندان سهام باشگاه پرسپولیس را در اختیار بگیرد. او چند هفته قبل طی مصاحبه‌ای صراحتاً اعلام کرد: «این همه سال پرسپولیس در اختیار افراد دیگر بوده، یک سال هم پرسپولیس را بدهند به ما.»

علی دایی (شانس خرید سهام: ضعیف)
ناگفته پیداست که علی دایی به شدت به خرید سهام پرسپولیس امیدوار است. او اگرچه کمتر در این خصوص مصاحبه کرده و نیت واقعی‌اش برای تصاحب پرسپولیس را رسانه‌ای نکرده است، اما منابع موثق خبری در وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی از تلاش‌های فوق‌العاده او و همراهان همیشگی‌اش برای حضور در مناقصه و مزایده خرید سهام خبر می‌دهند. علی دایی از نظر مالی آنقدر استطاعت دارد که بتواند سهام پرسپولیس را بخرد. اما سوال اینجاست که آیا دولت این سهام را در اختیار او قرار خواهد داد یا نه.

عباس انصاری‌فرد (شانس خرید سهام: ضعیف)
یکی از مدیران قدیمی پرسپولیس که در چند مقطع به این تیم ملحق شده است. انصاری‌فرد اگرچه در دهه 60 قهرمانی‌های زیادی را به همراه علی پروین دشت کرد، اما در دیگر مقاطعی که در دهه‌های 70 و 80 به جمع سرخ‌پوشان ملحق شده، کارنامه ضعیفی را از خود به جای گذاشته است. بدهی‌های فراوان حاصل مدیریت کوتاه‌مدت او در مقطع‌های مختلف بوده است. هر چند که شخصاً مدعی است اگر فرصت کافی در اختیار او قرار می‌گرفت و از سوی سازمان تربیت‌بدنی وقت به او اعتماد و اطمینان کافی می‌شد، می‌توانست پرسپولیس را به جایگاه قبلی گذشته‌اش برگرداند. انصاری‌فرد مدعی است که به همراه یک شرکت بزرگ و قدرتمند خواهان خرید سهام پرسپولیس است. اما او هم مثل دایی و باقری شانس کمی برای تصاحب پرسپولیس دارد.

امیر عابدینی (شانس خرید سهام: متوسط)
عابدینی چند روز قبل در مصاحبه‌ای اعلام کرد با هیچ کدام از افراد و شرکت‌هایی که تا به حال متقاضی خرید سهام پرسپولیس شده‌اند، به توافق نرسیده است. او اگرچه ائتلافی را با علی پروین و حسین هدایتی برای تصاحب 20 درصد سهام پرسپولیس توسط پیشکسوتان انجام داده اما بعداً صراحتاً اعلام کرد تنها اگر محلوجی رئیس سابق هیات مدیره باشگاه پرسپولیس برای خرید سهام باشگاه پرسپولیس اقدام کند، حمایتش را اعلام کرده و وارد گود خواهد شد. به هر حال با توجه به نزدیکی ایدئولوژیکی که بین عابدینی و گروهش با دولت فعلی وجود دارد، او از شانس بیشتری برای حضور دوباره در پرسپولیس برخوردار است. ضمن اینکه پیشینه قوی او در پرسپولیس باعث شده هواداران این تیم نیز از بازگشتش استقبال کنند. عابدینی دو هفته پیش در میزگرد آسیب‌شناسی مدیریت باشگاه پرسپولیس سه راه خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال را بدین شرح بیان کرد: «به سه شیوه می‌توان پرسپولیس را به بخش خصوصی واگذار کرد. یک برگزاری مزایده. دوم ترک تشریفات مزایده و تشکیل کمیسیون صرف و صلاح و سوم پذیره‌نویسی. البته شرکت‌های زیان‌ده در بورس پذیرفته نمی‌شوند و می‌توانند به فرا بورس بروند. درمورد این هم که می‌گویند دولت باید اهلیت را تشخیص بدهد سوال من این است در کجای صنعت اهلیت تشخیص داده می‌شود. اگر اهلیت وجود نداشته باشد 100 سیستم نظارتی در کشور داریم که می‌توانند در این مورد قضاوت کنند. نباید قصاص قبل از جنایت کرد.»

سیاسی و رفقا (شانس خرید سهام: ضعیف)
تا چند هفته قبل حمیدرضا سیاسی از بیشترین شانس برای خرید سهام پرسپولیس و تصاحب آن برخوردار بود. هزینه‌هایی که او در باشگاه از جیب پرداخت می‌کرد، این گمان را ایجاد کرده بود که او از سوی وزارت ورزش، وزارت دارایی و سازمان خصوصی‌سازی این امنیت کاری را دریافت کرده که حضورش در پرسپولیس ادامه‌دار خواهد بود. بسیاری معتقد بودند سیاسی با حمایت کامل این گروه‌ها در پرسپولیس خرج می‌کند و تنها امیدش برای پرداخت هزینه‌های باشگاه از جیب، قولی است که به او برای خرید سهام باشگاه داده شده است. اما اتفاقاتی که طی دو هفته گذشته رخ داد و منجر به بازداشت سیاسی و برکناری احتمالی‌اش از مدیرعاملی این باشگاه خواهد شد، او را از جایگاه کسی که بیشترین شانس را برای خرید سهام باشگاه پرسپولیس داشت، به کم‌امیدترین فرد تبدیل کرده است. کافی است بدانید که حمید استیلی دلیل اصلی عدم توافقش با دادستانی برای مالکیت راه‌آهن را دخیل بودن برادر سیاسی عنوان کرد.

علی پروین (شانس خرید سهام: پیچیده)
اگرچه علی پروین شخصاً نه استطاعت مالی لازم برای خرید سهام باشگاه پرسپولیس را دارد و نه دولت قصد دارد، سهام را به او برگرداند اما به عنوان یکی از اسطوره‌های باشگاه پرسپولیس پیشکسوتان این باشگاه را دور هم جمع کرده تا دولت 20 درصد از سهام باشگاه را در اختیار او و پیشکسوتان قرار دهد. پیشکسوتان خوشنامی که عمدتاً از دهه‌های 50 و 60 بوده و حسین هدایتی و امیر عابدینی را نیز در کنار خود می‌بینند. پروین با همکاری هدایتی خیال خیلی‌ها را از بابت پرداخت خرج و مخارج باشگاه راحت کرده و عابدینی را نیز به واسطه هوش بالای مدیریتی‌اش به خدمت گرفته است. گروهی که به نظر می‌رسد می‌توانند با خرید پرسپولیس این تیم را موفق کنند. اما موضوع اینجاست که چهره هوشیاری چون علی پروین فراموش کرده که نمی‌تواند تعدادی از پیشکسوتان را در کنار هم حتی برای چند لحظه دور یک میز بنشاند و این فاکتور بسیار مهمی است.

شرکت‌های ناشناخته (شانس خرید سهام: بسیار قوی)
چه کسی فکر می‌کرد هنگامی که اسامی چهره‌هایی چون عابدینی، فائقی، مهرعلیزاده، هاشمی‌طبا، هدایتی، پروین، دایی و‌... برای حضور در هیات مدیره پرسپولیس در ابتدای فصل ردیف شده بود به یکباره چهره‌های ناشناخته‌ای چون سیاسی، طاهری، سلیمی، مونسان و خواجه‌وند به عنوان اعضای هیات مدیره، رئیس هیات مدیره و نایب‌رئیس هیات مدیره مطرح شوند. چهره‌هایی که برای یافتن رزومه آنها حتی گوگل هم کم می‌آورد. اما با سیستم انتخابی وزارت ورزش (بخوانید امیررضا خادم) گروه جدید و ناشناخته‌ای با عنوان هیات مدیره پرسپولیس انتخاب شدند؛ هیات مدیره‌ای که امیررضا خادم وعده داده بود این هیات مدیره بهترین هیات مدیره تاریخ باشگاه پرسپولیس بوده و با حضور آنها آب در دل هواداران تکان نخواهد خورد. احتمالاً در زمان خصوصی شدن دو باشگاه هم شرکت‌ها و کنسرسیوم‌های زیادی پا به این داستان می‌گذارند و ممکن است گره واگذاری این باشگاه به بخش خصوصی توسط آنها باز شود!

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها