شناسه خبر : 18773 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

با اظهارات خود جاده جهنم را برای کسی صاف نکنید

به زور نمی‌توانیم بهشت را به مردم تحمیل کنیم

روزنامه‌های شرق و اعتماد با تصاویر سیدمحمد خاتمی، صفحاتی را به سالگرد پیروزی او در انتخابات خرداد ۱۳۷۶ اختصاص دادند. هفته‌نامه صدا و روزنامه آفتاب یزد نیز با انتشار تصویر سیدمحمدرضا خاتمی در ابتدای هفته با برادر رئیس‌جمهور پیشین به گفت‌وگو نشستند. در فضای عمومی نیز امسال با چند سال گذشته متفاوت بود و از چند روز قبل در بسیاری از شهرهای کشور برنامه‌هایی برای گرامیداشت این روز و فتح خرمشهر در نظر گرفته شده بود.

چند سالی بود که رسانه‌های مستقل و اصلاح‌طلب در آستانه دوم خرداد کمتر به حادثه مهم این روز می‌پرداختند. روزی که به‌هرحال تاریخ حیات جمهوری اسلامی را وارد مرحله‌ای تازه کرد. امسال اما برخلاف سیاق چهار سال گذشته رسانه‌ها با خیال راحت‌تری به استقبال دوم خرداد رفتند. روزنامه‌های شرق و اعتماد با تصاویر سیدمحمد خاتمی، صفحاتی را به سالگرد پیروزی او در انتخابات خرداد 1376 اختصاص دادند. هفته‌نامه صدا و روزنامه آفتاب یزد نیز با انتشار تصویر سیدمحمدرضا خاتمی در ابتدای هفته با برادر رئیس‌جمهور پیشین به گفت‌وگو نشستند. در فضای عمومی نیز امسال با چند سال گذشته متفاوت بود و از چند روز قبل در بسیاری از شهرهای کشور برنامه‌هایی برای گرامیداشت این روز و فتح خرمشهر در نظر گرفته شده بود. برنامه‌هایی که قابل پیش‌بینی بود امکان برگزاری پیدا نکند. با این همه شاهد بودیم که در چندین شهر از شمال گرفته تا جنوب ایران این برنامه‌ها بدون حاشیه خاصی برگزار شد و اخبار آنها در رسانه‌ها منتشر شد.
در ابتدای هفته خبر دیگری نیز در بسیاری از رسانه‌ها انعکاس یافت. طبق گزارش ایرنا بهزاد نبوی سخنگوی دولت مرحوم رجایی و وزیر صنایع سنگین کابینه میرحسین موسوی که به سبب حوادث سال 1388 به پنج سال حبس محکوم شده بود، پس از گذراندن مدت حبس خود از زندان آزاد شد. در روزهای نخست هفته بعضی از چهره‌های اصلاح‌طلب و مدیران سابق به دیدار او رفتند. ایسنا در این باره خبر داد سیدمحمد خاتمی دوم خرداد به دیدن بهزاد نبوی رفت. سید محمدعلی ابطحی در این‌باره با انتشار عکسی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: ظهری با آقای خاتمی رفتیم دیدن آقای بهزاد نبوی که از زندان آزاد شده است. پرس‌وجو از حال و سلامتی بهزاد کمرخمیده. توی راه گفتم امروز دوم خرداد است و از طرف اهالی فیس‌بوکی‌یه پیجم تبریک می‌گویم. لبخند تلخی زد و سری تکان داد.
از دیگر اخبار مهم هفته ابقای مجدد علی لاریجانی، محمدحسن ابوترابی‌فرد و محمدرضا باهنر در سمت ریاست و نواب رئیس مجلس نهم بود. خبری که نشان از آن داشت که ائتلاف راست سنتی و میانه‌روها هنوز در مجلس دست بالا را دارند. با این حال حضور مهرداد بذرپاش، یکی از چهره‌های تندرو در هیات رئیسه مجلس این پیام را نیز در خود مستتر داشت که افراطیون نیز توانسته‌اند به نوعی هماهنگی دست پیدا کنند.

به زور نمی‌توانیم بهشت را به مردم تحمیل کنیم
اظهارات حسن روحانی این روزها برای رسانه‌ها تیترهای جذابی دارد و برای طبقه متوسط نیز امید به ارمغان می‌آورد. در ابتدای هفته رئیس‌جمهور در جشن سالگرد آزادسازی خرمشهر به معضلات زندگی مردم نیز توجه کرد و گفت: «نباید مردم را بیهوده و بدون جهت نگران کرد و باید بگذاریم مردم راحت باشند... این‌قدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو به خاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد. پیامبر(ص) شلاق در دست نداشت، پیامبر(ص) بشیر و نذیر بود و ما نیز باید بشیر و نذیر باشیم. همه باید کاری کنیم که آرامش در جامعه حاکم باشد.» این اظهارات هر چند با استقبال رسانه‌های اصلاح‌طلب و میانه‌رو مواجه شد، اما انتقاداتی را نیز به همراه داشت. سیداحمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری چند روز بعد و در سخنرانی عید مبعث خود به صورت تلویحی به رئیس‌جمهور پاسخ داد و گفت: «...حرفی نزنید که اهل گناه جریحه‌دار شوند زیرا قرار نیست با زور کسی را بهشت ببریم... می‌گویند بگذارید مردم به حال خودشان باشند و به زور به بهشت نبرید، چشم امر به معروف و نهی از منکر را تعطیل می‌کنیم و به آقای دزد و دختر و پسر بدحجاب می‌گوییم بچه خوبی باش، آیا این اسلام است یا دغدغه اجرای دین را داشتن است... نمی‌خواهیم کسی را به زور به بهشت بفرستیم، ولی شما با اظهارات خود جاده جهنم را برای کسی صاف نکنید... بدانید که صبر حزب‌الله مدت دارد... کنسرت‌های موسیقی، غلط و قهر با خدا و اقدامی ضدفرهنگی است و با بعثت میانه ندارد... برخی‌ها نشستند گفتند ایام عزاداری‌های ما طولانی شده است زیرا بدانند این عزاداری‌ها دل را غم‌زدایی می‌کند و همچنین روزه و جشن آرامش‌بخش است.... هنگامی که این سخنان را می‌زنیم آن‌طور که در دوره 2 خرداد به ما خشن می‌گفتند و الان هم می‌گویند اما ما حرفی جز قانون خدا و دین خدا نداریم.»

گزارش رضایت‌بخش آژانس از برنامه هسته‌ای ایران
در روزهای نخست هفته گذشته متن تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت. گزارشی که نشان از بهبود روابط ایران و آژانس می‌داد. روزنامه جمهوری اسلامی در این باره گزارش داد: «تلویزیون سوئیس گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت هسته‌ای ایران را بی‌سابقه خواند و گفت: تاکنون این ارگان زیرمجموعه سازمان ملل متحد، هرگز درباره ایران تا این حد مثبت گزارش نکرده بود. در این گزارش تلویزیونی که متن کامل آن با عنوان «تحلیل آژانس از ایران» در پایگاه اینترنتی رادیو و تلویزیون سوئیس منتشر شده، آمده است: با آمادگی جدید ایران برای همکاری با آژانس که در جدیدترین گزارش این نهاد بین‌المللی مورد تاکید قرار گرفته است، امید زیادی وجود دارد که بتوان مشاجره هسته‌ای با این کشور را برای همیشه حل کرد. این گزارش می‌افزاید: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرده که این کشور میزان اورانیوم غنی‌سازی‌شده 20 درصد خود را تا حد زیادی کاهش داده است. به گزارش انتخاب، این رسانه با بیان اینکه در گزارش جدید آژانس همچنین بر همکاری بهتر ایران در زمینه شفاف‌سازی برای فعالیت‌های نظامی در برنامه هسته‌ای تاکید شده، آورده است: به نظر می‌رسد بازرسان آژانس در ایران اطلاعاتی را به دست می‌آورند که سال‌ها خواستار آن بودند.» با توجه به نگرانی‌هایی که پس از بی‌نتیجه ماندن نشست ایران و قدرت‌های جهانی در وین به وجود آمده بود، این گزارش نشان از آن دارد که هنوز راه دیپلماسی باز است و دیپلمات‌های دو طرف نسبت به آینده امیدوار هستند.

تکذیب اظهارات مظفر
اخیراً حسین مظفر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر اسبق آموزش و پرورش در گفت‌وگوی تلویزیونی به ذکر خاطراتی از فعالیت‌های خود پرداخته بود. او در خاطرات خود اظهاراتی نیز در خصوص عطاءالله مهاجرانی، وزیر فرهنگ دولت خاتمی بیان کرده که با واکنش مهاجرانی مواجه شد. به گزارش ایسنا حسین مظفر در برنامه تلویزیونی شناسنامه گفته بود: «اول شهریور، کار دولت آقای خاتمی شروع شد. روز دوم کار دولت حضرت آقا ملاقات دادند و خدمت ایشان رفتیم. در آنجا ایشان یکسری رهنمودهای عمومی را دادند. نمی‌دانم حضرت آقا راضی هستند که این جلسه را بگویم یا نه. شما هم با احتیاط مطرح کنید. به نظرم جمله بدی نیست و پیش‌بینی‌های خیلی خوب حضرت آقا را می‌رساند. ایشان فرمودند دوربین‌ها را خاموش کنید و خبرنگارها نباشند، چون با شما حرف خصوصی دارم. همه منتظر ماندیم که حضرت آقا چه می‌خواهند بفرمایند. یک‌مرتبه فرمودند من می‌خواهم با آقای مهاجرانی صحبت کنم و فرمودند آقای مهاجرانی! من شما را خوب می‌شناسم، دیدگاه‌هایتان را هم می‌شناسم و به آنها نقد هم دارم. نمی‌خواستم مقابل آقای خاتمی ایستادگی کنم و نگذارم شما را وزیر کند اما با توجه به شناختی که از شما و دیدگاه‌هایتان دارم، نمی‌خواهم در کارهایتان کاری کنید که ضدانقلاب خوشحال شود. یک‌مرتبه همه حیرت کردند چون آقای مهاجرانی به عنوان یک نیروی فرهنگی مطرح بود و ماهیتش آشکار نشده بود که این‌قدر به فضاحت بیفتد که از ملک عبدالله پول بگیرد. انسان واقعاً چقدر افت می‌کند و به حضیض ذلت می‌افتد. بعد یک‌مرتبه فرمودند دوست دارم موضع‌گیری‌هایتان مثل آقای مظفر باشد که وقتی صحبت می‌کند روح و جان آدم از ارزش‌های صحبت‌های ایشان لبریز می‌شود. می‌خواهم مثل ایشان باشید. خیلی کیف کردم و فهمیدم خطی را که دارم می‌روم مورد تایید حضرت آقاست». سایت انتخاب در گزارشی به این خبر پرداخت و نوشت سیدعطاءالله مهاجرانی ضمن تکذیب اظهارات حسین مظفر، روایت دیگری از این جلسه را بیان کرده است که در ادامه می‌خوانید: در آن جلسه، در صحبت مقام رهبری پیرامون دولت جدید که تمرکز سخن درباره جناب آقای خاتمی و ذکر خیری از پدر ایشان بود، ناگاه رهبری فرمودند مثلاً این آقای مهاجرانی! من ایشان را خیلی خوب می‌شناسم. اصلاً ایشان را من خودم به عنوان وزیر به آقای خاتمی معرفی کردم. آقای خاتمی یکی از آقایان علما را معرفی کرده بودند. آقای خاتمی ناگاه وارد بحث شدند و اشاره کردند ایشان هم از علما هستند... مهاجرانی در ادامه می‌نویسد: نقطه مرکزی هر دو روایت معرفی اینجانب به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد است. آقای مظفر فرموده‌اند آقای خاتمی مرا معرفی کردند و رهبری هم نخواستند در برابر آقای خاتمی بایستند. یعنی ایشان به عبارت دیگر از این معرفی ناخشنود بودند. بر عکس در آن جلسه رهبری فرمودند ایشان مرا معرفی کرده‌اند...»

گاف‌های عجیب خبرگزاری‌های دوقلو
سایت انصاف‌نیوز در خبری مدعی شد یک خبرگزاری به مناسبت عید مبعث حضرت محمد(ص) در متنی با روتیتر «ترانه‌هایی در تجلیل از رسول رحمت»، سطح سواد خود درباره قرآن را به نمایش گذاشت. خبرگزاری تسنیم، که بارها رسانه‌های منسوب به اصلاح‌طلبان را به خاطر گاف‌های رسانه‌ای مورد هجمه قرار داده است، در خبر مربوط به دو ترانه خوانده شده توسط فرهاد مهراد و سامی یوسف، حدیثی نبوی را آیه‌ای از قرآن خواند. خبرنگار تسنیم درباره ترانه «والا پیامبر» نوشته است: «در ابتدای این قطعه به آیه‌ای از قرآن استناد شده است تا حقیقت و راستی کلام برای مخاطب صدچندان شود. متن این قطعه به این شرح است: «الملک یبقی مع الکفر ولا یبقی مع الظلم» در حالی که آنچه توسط این خبرگزاری، آیه‌ای از قرآن خوانده شده، حدیثی نبوی است. از سوی دیگر سایت اصولگرای سفیرنیوز نیز در هفته جاری از رویدادی عجیب خبر داد. به گزارش این سایت، خبرگزاری فارس که در سال‌های اخیر از اصلی‌ترین رسانه‌های فعال در حوزه «گاف‌یابی مذهبی» در رسانه‌های اصلاح‌طلب و اعتدالی و به‌کارگیری تلاش همه‌جانبه برای توقیف آن رسانه بوده، اقدام به انتشار شعری بسیار توهین‌آمیز به انبیای الهی و ائمه اطهار کرده بود و جالب اینجاست که این شعر بیش از 9 ماه بر روی سایت این خبرگزاری قرار داشت. دست‌اندرکاران این خبرگزاری بدون ارائه هیچ توضیح و حتی عذرخواهی در هفته جاری اقدام به اصلاح این خبر کردند. حال باید دید دادستانی چه واکنشی در مقابل این شعر توهین‌آمیز مفتون همدانی که با سخیف‌ترین کلمات «پامنقلی» در خبرگزاری فارس منتشر شده خواهد داشت؟» ان‌شاءالله دوستان فارس پس از این واقعه درک کنند، که هر لحظه ممکن است اشتباهی ناخواسته و فاحش در رسانه‌ای رخ دهد و پشت هر اشتباهی اندیشه‌های ضددینی و عقیدتی قرار ندارد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها