شناسه خبر : 17162 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جامعه ایرانی در هفته‌ای که گذشت

مجازات موهن در مریوان

وقوع بزرگ‌ترین زلزله ۶۰ سال گذشته ایران در سراوان

هنوز داغ زلزله نیمه فروردین‌ماه بوشهر التیام نیافته بود، که در عصر روز سه‌شنبه خبر خشم مجدد زمین در بخش دیگری از این سرزمین، همه نگاه‌ها را معطوف به سیستان و بلوچستان کرد.

سید‌حمید متقی
هنوز داغ زلزله نیمه فروردین‌ماه بوشهر التیام نیافته بود، که در عصر روز سه‌شنبه خبر خشم مجدد زمین در بخش دیگری از این سرزمین، همه نگاه‌ها را معطوف به سیستان و بلوچستان کرد. در لحظات نخست مخابره خبر، بسیاری با توجه به نقص‌های نرم‌افزار Word به زبان فارسی تصور می‌کردند که میزان قدرت زلزله اشتباه مخابره شده و حدود 7/5 ریشتر بوده ‌است، با این حال پس از دقایقی آشکار شد که زلزله سراوان 5/7 ریشتر بوده و در شش‌دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. جالب است بدانیم که در مقیاس ریشتر، میزان انرژی آزاد‌شده از زمین در هر درجه زلزله با درجه بعد حدود ۳۱ برابر است. با این حساب قدرت زلزله سراوان بیش از ۴۵ برابر انرژی آزاد‌شده در زلزله بم (دی‌ماه سال ۱۳۸۲) است. بنا بر گزارش‌ها شدت زلزله به حدی بود که شهرهای دهلی‌نو و دوبی نیز به لرزه درآمدند. با این تفاسیر اخبار متضاد و متناقضی درباره وضعیت این منطقه در رسانه‌ها منتشر شد. ایلنا در خبری در همان دقایق نخست وقوع زلزله، از مرگ ده‌ها نفر در این رویداد خبر داد. خبرآنلاین هم به نقل از هدایت‌الله میر‌مراد‌زهی نماینده سراوان خبر انهدام حدود هفت روستا را مخابره کرد. این نماینده همچنین اعلام کرد: «... استانداری به من گفت تا‌کنون ۴۰ نفر در اثر زلزله جان‌شان را از دست داده‌اند اما از تعداد مصدومان آمار دقیقی ندارم. برق این مناطق هم قطع شده است. در شهرستان سراوان هم شدت زلزله زیاد بوده اما چون در طول روز زلزله رخ داده، مردم از خانه‌هایشان بیرون آمدند.» با گذشت زمان اما خبرها امیدوارکننده‌تر شد و اعلام شد آمار ابتدایی از قربانیان زلزله صحت نداشته و تنها یک نفر در این زلزله سهمگین قربانی شده است. علیرضا شهرکی فرماندار خاش نیز در این زمینه به رسانه‌ها گفت: «...‌در پی وقوع زلزله و بر اثر ریزش کوه، یک زن در منطقه قادرآباد گرنجچین کشته شده و تاکنون مورد دیگری در این رابطه گزارش نشده است.» به هر حال با وجود تخریب گسترده زلزله خوشبختانه تلفات جانی این رویداد سهمگین بسیار محدود بود. فارغ از میزان آمار قربانیان و خسارات وارده در این ماجرا یک نکته قابل تامل است. متاسفانه برخی از رسانه‌ها در واکنش به این گونه حوادث به سرعت تحت تاثیر قرار گرفته و در مسابقه‌ای علاقه‌مندند تا جای ممکن آمار بزرگ‌تر از میزان فاجعه را به مخاطبان خود ارائه دهند. به نظر می‌رسد زلزله سراوان درسی را به رسانه‌ها داد که دست‌کم برای احترام به مخاطبان نگران، تا حصول اطمینان از صحت اعداد و ارقام در مسابقه خبررسانی شرکت نکنند.

پلیس، یک مرد را با لباس زنانه چرخاند
آیا می‌توان پذیرفت که برای مجازات اراذل، اوباش، دزدها و ... لباس قضات، ماموران ناجا، آتش‌نشان‌ها، پزشکان و... را برتن آنان کرد و در شهر چرخاند؟ اگر کسی حکم به این امر داده یا این اقدام را انجام داده، منطقاً یا تصور می‌کرده که لباس‌های این صنوف دون شأن انسانی مجرمان عزیز بوده و یا احیاناً با این صنوف مشکل داشته و می‌خواسته به صورتی اسباب تمسخر و دلخوری آنان را فراهم کند. در هفته گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد که هر انسانی را به خشم می‌آورد. به گزارش سایت تسنیم در اقدامی عجیب، نیروهای منطقه انتظامی مریوان برای مجازات یکی از اراذل و اوباش این شهرستان وی را با لباس زنانه در شهر چرخانده‌اند.
متاسفانه نوعی نگاه مردسالارانه در پس‌زمینه ذهنی برخی از مردم ما باقی مانده که هر آنچه مرتبط با بانوان است را مایه تحقیر دانسته و تا جایی پیش می‌روند که برای تحقیر اجامر و اوباش از لباس نیمی از مردم رشید ایران بهره می‌برند. این نگاه را نباید تنها در میان مدیران برخی مناطق جست‌وجو کرد، کافی است در این زمینه به اظهارات جناب معاون اول محمود احمدی‌نژاد در روزهای پایانی هفته گذشته اشاره کنیم. وی در مراسم آغاز به کار هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت در تهران به پیشرفت‌های کشور در زمینه مبارزه با تحریم‌ها اشاره و اعلام کرد برخی از کشورهای خارجی و غربی تحریم‌کننده نفت ایران ذلیل و چادر به سر شده‌اند! آیا استفاده از نام یکی از نمادهای پوشش زنانه در کنار لفظ ذلت نشان از عمق رسوخ نگاه مردسالار در ذهنیت مدیران ایرانی ندارد. در این باره سخن بسیار است و مجال اندک.

تعیین وظیفه جدید اینترپل توسط ناجا
یک خبر بسیار مهم... خدا را شکر یکی دیگر از مشکلات بغرنج جامعه ایران نیز حل شد. بعد از همکاری موفق و بسیار تاثیرگذار ناجا و اینترپل در پرونده‌هایی از قبیل ماجرای مدیرعامل فراری بانک ملی و... برادران ناجا وظیفه خطیر دیگری را بر عهده اینترپل قرار داده‌اند. به گزارش ایسنا سردار منتظرالمهدی معاون اجتماعی نیروی انتظامی در نشست خبری خود در هفته گذشته از اقدامات جدید ناجا سخن گفت. سردار منتظرالمهدی اعلام کرد:«... بدحجابی بازیگران در خارج از کشور از طریق اینترپل پیگیری می‌شود.» وی نگفت که در این ماجرا پلیس بین‌الملل به صورت موردی به وضعیت بدحجابی بازیگران ایرانی در خارج از کشور رسیدگی می‌کند، یا احیاناً ماموران اینترپل در همه نقاطی که احتمال می‌رود بازیگران بدحجاب ایرانی به آنجا رفت و آمد کنند مستقر خواهد شد؟
سردار در بخش دیگری از اظهارات خود به قرارهای فیس‌بوکی در پارک‌ها همانند آب‌بازی در پارک آب و آتش نیز اشاره و تصریح کرد:
«... رصد شبکه‌ها در حال انجام است و برخوردها در فضای مجازی و سایبری انجام می‌شود. پلیس در مواردی که احتمال می‌دهد، پیشگیری‌های لازم را انجام داده، اما با افزایش فهم و درک جوانان، امیدواریم چنین اتفاقات مشابهی نیفتد.»

موافقت دولت با اکتشاف نفت در پارک ملی کویر
سفرهای استانی محمود احمدی‌نژاد در این روزها در کنار همه حواشی سیاسی و انتخاباتی آن از نظر زیست‌محیطی نیز بسیار قابل تامل است. رئیس دولت دهم در این سفرها وعده‌های شگفت‌آوری به مردم داده است. از واگذاری اکتشافات و بهره‌برداری معادن به آنها گرفته تا اجرایی شدن جاده جنگل ابر و طرح اکتشاف نفت در پارک ملی کویر. شرق در گزارشی مفصل به این حواشی پرداخته و می‌نویسد: «... جنگل ۳۵ هزار هکتاری ابر در شمال شهرستان شاهرود و مرز میان استان سمنان و گلستان، یکی از منحصربه‌فردترین زیست‌بوم‌های ایران است، جنگل ابر علاوه بر پوشش گیاهی ویژه‌اش زیستگاه جانورانی همچون خرس قهوه‌ای، گرگ، پلنگ، خوک وحشی، عقاب جنگلی، کرکس، شاهین و... است. از سویی هم‌اکنون میان شهرستان شاهرود و استان گلستان دو راه ارتباطی از مسیرهای توسکستان و جنگل اولنگ وجود دارد، هر خودرویی برای پیمودن این مسیر در نهایت با طی زمان یک‌ساعت‌ونیم می‌تواند به مقصد برسد، با این حال جاده‌ای که محمود احمدی‌نژاد در سفر استانی اخیرش اجرایی شدن آن را وعده داد در نهایت این فاصله را تنها ۲۰ دقیقه کاهش خواهد داد. اما آن گونه که کارشناسان و دوستداران محیط زیست می‌گویند به پوشش گیاهی و جانوری دست‌نخورده جنگل ابر برای همیشه آسیبی جدی وارد خواهد کرد... بعد از گذشت هشت سال مناقشه بر سر احداث جاده‌ای غیرضروری در جنگل ابر شاهرود، احمدی‌نژاد در سفرش به سمنان در حالی از اجرای آن سخن می‌گوید که ورود رئیس‌جمهوری کشور به یک مساله محیط‌زیستی آن هم به این شکل تاکنون سابقه نداشته است چرا که پیش‌تر تنها سیدمحمد خاتمی بود که ۱۰ سال قبل با صدور مصوبه‌ای خواستار همکاری همه دستگاه‌ها با سازمان محیط زیست در جهت حفظ نسل آخرین یوزپلنگ‌های ایرانی شده بود. اما در دولت‌های بعدی نه‌تنها حمایتی از محیط زیست به عمل نیامد بلکه هر بار با مصوبات و سخنانی در نقض محیط زیست عملاً طبیعت ایران بیش از پیش در تنگنا قرار گرفت.» در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «...‌پارک ملی کویر یکی از معدود زیستگاه‌های گونه منحصربه‌فرد و در خطر انقراض یعنی یوزپلنگ ایرانی است. با این حال سفر رئیس دولت به استان زادگاهش، زیستگاه این جانور را نیز بی‌نصیب نگذاشت چرا که یکی از مصوبات این سفر صدور مجوز اکتشاف نفت در پارک ملی کویر بود... اگرچه امروز به گواه آنچه که مدیران سازمان محیط زیست اعلام کرده‌اند جمعیت یوز ایرانی از آن چیزی که خودشان اعلام کرده و به آن می‌بالیدند در دو سال اخیر بسیار کمتر شده و به زیر ۵۰ قلاده رسیده و حتی در پایش جمعیت سال گذشته تنها ۲۰ یوز مشاهده شده، اما این زنگ خطر هم نتوانست جلو توسعه ناپایدار کشور را بگیرد تا لااقل یکی از پنج زیستگاه اصلی یوز ایران را از تعرض در امان نگه دارند. حالا معلوم نیست این الگوی ایرانی پیشرفت و توسعه محیط‌زیستی که رئیس سازمان محیط زیست گفته قرار است تهیه و اجرایی کند برگرفته از کدامین نمره قبولی است که او در کارنامه‌اش دارد.»

رقابت شوراها کلید خورد
نخستین گام برگزاری انتخابات چهارم شوراها پس از شش سال در هفته گذشته برداشته شد و ده‌ها هزار نفر برای تصاحب کرسی‌های پارلمان‌های شهری و روستایی ایران وارد میدان شدند. با توجه به تلاش دولت برای جدایی ری از تهران تصور می‌شد ثبت‌نام نامزدها به یکی از چالش‌های انتخابات بدل شود، اما با نظر مجلس و تایید شورای نگهبان، پیشنهاد دولت به بایگانی رفت تا نامزدهای پایتخت‌نشین از شمیران تا ری با خیالی آسوده نقشه تصاحب یکی از ۳۰ کرسی شورای شهر را ترسیم کنند. در رقابت‌های شورای شهر پایتخت چهره‌های شاخصی چون اسدالله عسگراولادی، مهدی چمران، احمد مسجدجامعی، محمدهادی ایازی، معصومه ابتکار، سیدعبدالحسین مختاباد و... ثبت نام کرده‌اند. در حالی که شایع شده بود هدیه تهرانی - بازیگر سینما - نیز در این رقابت‌ها حضور یافته و قرار است در لیست انتخاباتی یاران حلقه احمدی‌نژاد قرار بگیرد وی در پایان هفته در گفت‌وگویی این اخبار را تکذیب و اعلام کرد قصد ندارد در هیچ شورایی حضور یابد. به نظر می‌رسد در این دور از انتخابات نیز مانند گذشته شاهد حضور سه قطب اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و یاران حلقه احمدی‌نژاد در انتخابات باشیم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها