شناسه خبر : 14091 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جامعه ایرانی در هفته‌ای که گذشت

رقابت قالیباف و هاشمی برای شهرداری پایتخت

تغییر نام همسر شهیدهمت توسط بنیاد شهید

به نظر می‌رسد قدم حسن روحانی در این روزها برای خیلی‌ها از جمله اصلاح‌طلبان پایتخت بسیار مبارک بوده است.

حمیده حق‌پرست
به نظر می‌رسد قدم حسن روحانی در این روزها برای خیلی‌ها از جمله اصلاح‌طلبان پایتخت بسیار مبارک بوده است. در روزهای پایانی هفته گذشته نتایج انتخابات شورای شهر نیز اعلام شد و آشکار شد که تهرانی‌ها بیش از 14 نفر از لیست اصلاح‌طلبان را به بهشت فرستاده‌اند. نیم دیگر شورای شهر نیز در اختیار اصولگرایان حامی محمدباقر قالیباف دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری قرار گرفت. در این لیست منتخبین نام و نشانی از یاران محمود احمدی‌نژاد به چشم نمی‌خورد. طبق آرای اعلام‌شده خواهر رئیس دولت دهم در این رقابت جایی بهتر از رتبه 97 به دست نیاورد. در این انتخابات بسیاری از چهره‌های سرشناس از جمله اسدالله عسگراولادی، حسن غفوری‌فرد، حسن بیادی، مناف هاشمی، محمدعلی آبادی، الهه رضایی و... نتوانستند مجوز ورود به بهشت را کسب کنند. در این انتخابات آرای باطله رتبه دوم رقابت را به دست آورد. این مته باید مورد توجه ویژه دلسوزان کشور قرار بگیرد. در شهرهای دیگر نیز اتفاقات جالبی رخ داد به طور نمونه در کلانشهر اصفهان مهدی باقر‌بیگی- بازیگر نوجوان قصه‌های مجید- توانست در صدر منتخبین این شهر قرار بگیرد.
در روزهای پایانی هفته بسیاری از رسانه‌ها به گمانه‌زنی درباره ریاست آینده شورای شهر و شهردار بعدی پایتخت پرداختند. بنا بر اخبار منتشر شده احمد مسجدجامعی و مهدی چمران به عنوان دو نامزد تصدی ریاست شورای شهر معرفی شده‌اند و از محمدباقر قالیباف، محسن هاشمی‌رفسنجانی و معصومه ابتکار به عنوان بخت‌های نخست شهرداری تهران نام برده می‌شود. در همین زمینه احمد مسجدجامعی منتخب مردم در شورای چهارم شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قالیباف شهردار تهران خواهد ماند یا گزینه جدیدی تعریف می‌شود به سایت انتخاب گفت: «...‌شورا برای شهردار تهران تصمیم‌گیری خواهند کرد هرچند که در تهران کارهای بزرگی صورت گرفته اما برخی از اقدامات نیز بلندپروازانه بوده است. اما در مورد اینکه از تجربه‌های جدید بتوانیم استفاده کنیم شرط و پیش‌فرضی است برای فعالیت شهردار جدید... شورا باید بازتاب همه گروه‌های اجتماعی باشد چرا که حوزه عمل این شورا، اجتماعی است لذا نباید این حوزه را سیاسی کرد... مشکلات ما درست از زمانی آغاز شد که فضای شهری به سمت نگاه سیاسی کشیده شد و هرچه به انتخابات نزدیک‌تر شدیم این فضا پررنگ‌تر شد... نباید این گونه به تهران نگاه کرد که این شهر هیچ‌گونه عیب و ایرادی ندارد چرا که واقعیت‌هایی در زیر پوست شهر تهران اتفاق می‌افتد که همه اینها مسائل اجتماعی است. بنابراین تهران بیش از این نیاز به کار دارد و ما نباید تهران را از خیابان انقلاب به بالا ببینیم.» به نظر می‌رسد ترکیب جدید شورای شهر تهران موجب تحولات زیادی در نوع اداره پایتخت شود.

تغییر نام همسر شهیدهمت توسط بنیاد شهید
به نظر می‌رسد دوره آخرالزمان که می‌گویند، رسیده است. اگر این خبر در رسانه‌های رسمی نظام منتشر نمی‌شد، قاعدتاً آن را جزو خبرسازی ساده‌اندیشانه رسانه‌های برانداز ارزیابی می‌کردیم. متن این خبر به نقل از فارس را بی‌کم و کاست منتشر می‌کنیم قضاوت با شما. فرزند شهید همت از اقدام عجیب بنیاد شهید مبنی بر تغییر نام مادرش در فیش حقوقی این بنیاد اعلام نارضایتی کرد. محمد‌مهدی همت، فرزند شهید محمدابراهیم همت در گفت‌وگویی اعلام کرد: «متاسفانه شاهد هستیم که بعد از پایان جنگ طوری رفتار شده است که مردم را از شهدا جدا می‌کنند، انگار شهدا یک تافته جدا بافته بودند که ناگهان از آسمان به زمین نازل شدند و رفتند و جنگیدند و شهید شدند و تمام!... باور کنیم که شهدا هم مثل مردم، جزو مردم بودند. شهدا هم مثل همین جوانان معمولی که امروز در شهرها می‌بینیم بوده‌اند، با همان خواسته‌ها و نیازها و حتی شیطنت‌های مرسوم جوانانه... شهید همت یک آدم خشک و افراطی نبود، حتی در زمانی موهایش را بلند می‌کرد که عکس‌هایش را هم داریم، شهید همت به شدت خوش‌لباس بود و برای آراستگی خودش خرج می‌کرد... بعد از شهادت پدرم تا مدت‌ها اسم مادرم را در فیش حقوقی بنیاد شهید می‌نوشتند زهرا بدیهیان! که این کار مادرم را عصبانی می‌کرد و می‌گفت نامم (ژیلا) را پدر و مادرم برایم انتخاب کرده‌اند و من به این نظر پدر و مادرم احترام می‌گذارم و این کار بنیاد شهید بی‌احترامی و بی‌حرمتی به من و خانواده‌ام است... اخیراً نام مادرم را در نامه‌های اداری بنیاد شهید می‌نویسند ژ. بدیهیان که باز هم بی‌احترامی به ما، شهدا و خانواده شهداست و نشان می‌دهد این فرهنگ غلط هنوز اصلاح نشده است...از دیگر سو شهید همت در سیزدهم فروردین‌ماه به دنیا آمده است، اما نمی‌دانیم چرا با همه تذکرات ما در همه تاریخ‌نویسی‌های رسمی اعلام می‌شود که وی در دوازدهم فروردین‌ماه مصادف با روز جمهوری اسلامی دیده به جهان گشوده است.»

آیا بودجه مترو در پروژه صدر خرج می‌شود؟
این روزها اعتراض برخی از اعضای شورای شهر درباره اقدامات تبلیغاتی نامزد ناکام انتخابات ریاست‌جمهوری بالا گرفته است. به طور نمونه در شورای شهر اخباری درباره انتقال اعتبارات مترو به پروژه صدر مطرح شده است. در این زمینه هابیل درویش مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) با بیان اینکه از انتقال اعتبارات مترو به پروژه صدر خبر ندارم، گفت: «هیچ نیروی متخصصی را از پروژه‌های مترو به پروژه صدر‌-‌نیایش نفرستادیم... افرادی که در فعالیت‌های عمرانی مترو فعالیت می‌کنند، جزو متخصص‌ترین نیروهای عمرانی کشور هستند و امروز مشکل اصلی مترو، بحث اعتبارات است.»
به گزارش ایسنا عملیات عمرانی مترو و افتتاح ایستگاه‌های جدید در سال 1391 و تا امروز آن گونه که از پیش برنامه‌ریزی شده بود پیش نرفت و البته نوسانات ارزی و افزایش بهای مصالح نقش مهمی در این عقب‌ماندگی داشت. قرار بود در طول سال گذشته 19 کیلومتر از خط 3 مترو به بهره‌برداری برسد، اما تنها هفت کیلومتر از بخش میانی این خط، طبعاً به دلیل مشکلات مالی و تحریمی بدون پله‌برقی، آن هم به صورت آزمایشی و برای سه ساعت در روز زیر بار رفت. همچنین چند روز پیش نیز 12 کیلومتر از تونل خط 3 با خروج غول تونل حفرکن (TBM) تمام شد و باید منتظر ماند و دید که ایستگاه‌ها و نهایتاً خط به طور کامل چه زمانی آماده تحویل می‌شود. حمزه شکیب، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در این زمینه بر این باور است: «پروژه‌های مهمی همچون صدر‌-‌نیایش و بزرگراه امام علی (ع) مهم هستند، اما توانی که اکنون در معاونت فنی و عمرانی با اجرای چندین پروژه بزرگ ایجاد شده، باید در مترو به کار گرفته شود... index:2|width:300|height:|align:left ساخت تونل نیایش کار بزرگی است که برای شهر لازم بود، اما کار بزرگ‌تر این بود که به جای مطرح کردن تقابل دولت و شهرداری در حوزه تامین اعتبارات مترو، توان مدیریت شهری بر تکمیل خطوط مترو متمرکز می‌شد. چرا باید در سال 1391 تنها هفت کیلومتر خط جدید مترو آن هم به صورت آزمایشی و در مسیری با تقاضای اندک، به بهره‌برداری برسد؟» مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم با بیان اینکه باید سالانه20 کیلومتر به خطوط مترو افزوده شود، اظهارات شکیب را تایید کرد. برابر گزارش شورای شهر تهران، مترو تهران معادل 50 کیلومتر از طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک عقب است که برای جبران آن، نیازمند 1800میلیارد تومان اعتبار در سال جدید است، تا به این ترتیب با بهره‌برداری از 24 کیلومتر از خطوط مترو طی امسال، بخشی از کندی سال‌های اخیر را جبران کند. برابر طرح جامع حمل‌ونقل عمومی، طول خطوط مترو تهران 217 کیلومتر پیش‌بینی شده است که باید تاکنون 190 کیلومتر آن زیر بار می‌رفت، اما تنها 140 کیلومتر از این میزان به بهره‌برداری رسیده است.

بم از فهرست «میراث در خطر» خارج شد
یونسکو، در میانه هفته گذشته اعلام کرد کمیته میراث جهانی تصمیم گرفته است بم را از فهرست میراث جهانی در خطر خارج کند. بنا بر تصمیم یونسکو، این محوطه تاریخی- فرهنگی همچنان در فهرست میراث جهانی باقی خواهد ماند. کمیته میراث جهانی به این نتیجه رسیده است که پیشرفت‌های حاصله در مدیریت و حفاظت از «محوطه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی» آن گواهی می‌دهد که این اثر آماده خروج از فهرست میراث در خطر بوده اما همچنان در فهرست میراث جهانی باقی خواهد ماند. سال 1385، به فاصله کمی پس از زلزله بم، این محوطه تاریخی-فرهنگی همزمان در دو فهرست میراث جهانی و میراث جهانی در خطر ثبت شد. بنا بر گزارش یونسکو، هم‌اکنون این کمیته به این نتیجه رسیده از آنجایی که بازمانده‌های ارگ که از قرن هفتم تا قرن یازدهم در اوج شکوه خود بوده، به وضعیت پایداری و ثبات کافی رسیده و مدیریت آن نیز به حد کفایت بی‌عیب بوده، می‌توان آن را ایمن اعلام کرد. هدف فهرست میراث جهانی در خطر، مطلع کردن جامعه جهانی از خطرهایی است که ممکن است اثر ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی را تهدید کنند. در عین حال این گزارش افزوده که ثبت یک اثر در فهرست میراث جهانی در خطر به هیچ‌وجه به معنای مجازات نبوده بلکه برای حفظ آن اثر است. ان‌شاءالله مردم این منطقه نیز از خطر زلزله ایمن شوند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها