شناسه خبر : 13931 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خبرهای کوتاه

امیرمحبیان تئوریسین و فعال اصولگرا در گفت‌وگو با سایت خبری فردا به آسیب‌شناسی این جریان پرداخته و می‌گوید در صورت تداوم انفعال و افتراق اصولگرایان «جریانات معدود و محدود و در عین حال با بدنه اجتماعی بسیار ضعیف اما بسیار متحرک افراطی ممکن است هدایت جریان را به دست بگیرند»

اصولگرایان؛ مجمع‌الجزایر نامتحد
امیرمحبیان تئوریسین و فعال اصولگرا در گفت‌وگو با سایت خبری فردا به آسیب‌شناسی این جریان پرداخته و می‌گوید در صورت تداوم انفعال و افتراق اصولگرایان «جریانات معدود و محدود و در عین حال با بدنه اجتماعی بسیار ضعیف اما بسیار متحرک افراطی ممکن است هدایت جریان را به دست بگیرند». او که امکان وحدت اصولگرایان در شرایط موجود را تلویحاً ضعیف ارزیابی می‌کند از سه نوع ائتلاف یعنی ائتلاف گفتمانی، ائتلاف حول شخصیت مورد وثوق و ائتلاف برای مواجهه با رقیب به عنوان راه‌های ایجاد همگرایی در این جناح نام برده و خواهان بازتعریف اصولگرایی و گشایش فضای نقد دورنی در این اردوگاه شده است. محبیان اصولگرایان را مجمع‌الجزایر نامتحدی می‌داند که گاه «به طرف همدیگر سنگ پرتاب می‌کنند» و پیشنهاد می‌کند با اعلام آتش‌بس که او آن را عدم تخاصم می‌خواند امکان تبادل فکری و تفاهم بیشتر میان طیف‌های مختلف اصولگرا مهیا شود. این روزنامه‌نگار اصولگرا همچنین در مصاحبه جداگانه‌ای با روزنامه اعتماد به تحقیق مفهوم اعتدال و عوامل فراگیری آن در میان مردم پرداخته است. او که اعتدال را وجه رفتاری عقلانیت می‌داند، می‌افزاید «اعتدال فی‌نفسه رویکردی رفتاری است که اگر در چارچوب عقلانیت که مفهومی شناختی است و همه ابعاد انسانی را در بر می‌گیرد معنا نشود، عمقی و عمری نخواهد داشت.» به باور او «مردم عموماً از طریق ارزیابی مصداق به سوی ارزیابی مفاهیم می‌روند» و نگاه پراگماتیستی دارند. لذا مفاهیمی نظیر اعتدال‌گرایی برای عموم زمانی ارزشمند است که به بهبود زندگی آنها بینجامد. در واقع اقتصاد بهتر، ارتباطات خارجی کم‌تنش‌تر و احترام بین‌المللی و معیشت آسان‌تر خواسته‌های امروز مردم از اعتدال است.

ضعف احزاب اصلاح‌طلب در کادرسازی
مهدی جعفری عضو موسس سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار که از تشکل‌های اصلاح‌طلب به شمار می‌رود در مصاحبه با ایسنا از هواداران دولت خواست تا درکی صحیح از عملکرد رقبا به دست آورند و دولت را به تلاش برای تزریق عقلانیت به فضای سیاسی از طریق «آگاه‌سازی پایگاه اجتماعی و افشاگری مقاصد ناصحیح جریان افراطی» فراخواند. این فعال سیاسی با یادآوری لزوم تدوین برنامه‌های ایجابی توسط اصلاح‌طلبان گفت «جریان افراطی هرچند که در هدف چندان خیرخواه نیست اما به لحاظ تشکیلاتی قوی عمل کرده است. این همان نکته‌ای است که اصلاح‌طلبان از آن غافل شده‌اند. احزاب اصلاح‌طلب به شدت در امر کادرسازی ضعیف عمل می‌کنند. فضای تحزب کشور باید به مرور از منفعت‌طلبی عاری شود و نسل دوم سیاسیون و خصوصاً جوانان اصلاح‌طلب به‌تدریج باید جای خود را در فضای سیاسی کشور تثبیت کنند تا نفس تازه‌ای در بدنه سیاسی جریان‌های معقول کشور دمیده شود و طبیعتاً در این‌ صورت گستره مانور تشکیلاتی جریان افراطی هم کنترل خواهد شد.» این همان نکته‌ای است که احسان ارجمند حقیقی قائم‌مقام ستاد جوانان و دانشجویان حسن روحانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «سلام نو» بر آن دست می‌گذارد. او ضمن بیان روایتی از مشکلات و تنگناهای موجود بر سر فعالیت‌های این ستاد در ایام انتخابات از دولت خواسته تا از توان تخصصی و مدیریتی جوانان بیشتر استفاده کند. در واقع نباید اهمیت سازماندهی هواداران و استفاده از انرژی و توان جوانان را در تضمین توفیقات سیاسی و اجرایی از یاد برد. امروز تمام دولت‌هایی که خود را در معرض انتخابات قرار می‌دهند نسبت به این امر اهتمام ویژه دارند. اساساً ستادهای انتخاباتی در کشورهایی که نظام حزبی قوی و منسجمی ندارند می‌تواند هسته اصلی تشکل‌های سیاسی و مدنی را تدارک کند و سبب نهادینه شدن رقابت و فعالیت سیاسی از یک‌سو و جلوگیری از اوج‌گیری موج پوپولیسم از سوی دیگر شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها