شناسه خبر : 13035 لینک کوتاه

یک سوال مبهم دیگر از وزیر اطلاعات

کنایه‌های جنتی به رئیس‌جمهور

روضه‌خوانی رئیس‌جمهوری و تشییع مرتضی پاشایی خواننده پاپ تازه ‌درگذشته، محور دو نطق جنجالی ناطقان میان‌دستور نشست علنی یکشنبه پیش مجلس بود که از قضا طرح هر دو موضوع با واکنش منفی برخی از نمایندگان، اما هر بار از یک طیف، مواجه شد. نخستین نطق جنجالی یکشنبه مجلس، از سوی عطاءالله حکیمی ایراد شد.

اکثر قریب به اتفاق تیترها و خبرهای رسانه‌های چاپی و مجازی ایران در هفته پیش تحت تاثیر مذاکرات هفت‌روزه وین بود. تصویر دست دادن وزرای امور خارجه ایران و ایالات متحده بارها به عکس نخست روزنامه‌های داخلی و رسانه‌های منطقه تبدیل شد. با اعلام تمدید مذاکرات برای هفت ماه دیگر اگر‌چه بسیاری از خوش‌بینی‌ها درباره رسیدن قریب‌الوقوع ایران و قدرت‌های جهانی به یک توافق جامع رنگ باخت، اما امیدواری‌ها برای تداوم همکاری بین طرف‌های مذاکره باقی ماند، هرچند اگر افراطی‌ها در تهران با فونت بزرگ از واژه «هیچ» درباره دستاوردهای تیم دیپلماسی ایران بنویسند و افراطی‌های دیگر در آن سوی مرزها بیرق پیروزی بلند کنند، با فرونشستن گرد و غبارها آشکار خواهد شد که دست‌کم ایران و چند قدرت بزرگ جهانی مصمم به ادامه مذاکرات برای رسیدن به هدف مورد توافق طرفین هستند. در هفته گذشته قم میزبان بیش از 300 نفر از اندیشمندان جهان اسلام برای چاره‌جویی درباره گروه‌های تکفیری بود. در این کنگره آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی از مراجع تقلید، مولوی عبدالحمید از علمای اهل سنت ایران، ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق و... به سخنرانی پرداختند. این اندیشمندان پس از پایان کنگره به پایتخت رفته و از بیانات مقام معظم رهبری نیز بهره‌مند شدند.
در هفته گذشته علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به جمع تک‌اخطاره‌های کابینه پیوست و از نمایندگان مجلس «کارت زرد» گرفت. او هفتمین وزیری است که بهارستان کارت زرد خود را به او نشان می‌دهد. پیش از این وزرای امور اقتصادی و دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور، آموزش و پرورش، صنعت، معدن و تجارت و علوم نیز از مجلس کارت زرد گرفته بودند. ربیعی برای پاسخ به سوال ملی محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس به بهارستان آمده بود. سوال پورابراهیمی از ربیعی درباره «ملاک انتخاب و انتصاب مدیران صندوق‌های زیرمجموعه وزارت تعاون یعنی صندوق بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی» بود که ربیعی توضیحاتی را در این زمینه ارائه کرد. در ادامه با توجه به قانع نشدن پورابراهیمی از پاسخ‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی سوال از وزیر را به رای وکلای ملت گذاشت که نمایندگان نیز با 98 رای موافق، 95 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر در صحن پاسخ‌های علی ربیعی را قانع‌کننده ندانستند و بر همین اساس وزیر تعاون نیز از مجلس کارت زرد گرفت.
در هفته پیش شورای نگهبان یکی دیگر از مصوبات مجلس را مغایر با قانون اساسی شناخت و آن را به مجلس عودت داد. به گزارش «فارس» این شورا در حالی به طرح نحوه اجرای قسمتی از اصل 160 قانون اساسی مربوط به وظایف وزیر دادگستری ایراد گرفته است که پیشتر هم رئیس قوه‌ قضائیه مخالفت خود را با آن ابراز کرده بود. باید منتظر ماند و دید نمایندگان به نظر شورای نگهبان تمکین می‌کنند، یا با اصرار به مصوبه خود آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهند فرستاد.
در هفته گذشته اخباری درباره تغییر و تحولات در فضای مطبوعات ایران نیز به گوش رسید. از قرار معلوم محمد قوچانی از سردبیری هفته‌نامه «صدا» استعفا کرده است. طبق شنیده‌ها روزنامه «مردم امروز» به‌زودی به سردبیری قوچانی روی دکه مطبوعات خواهد رفت.
از دیگر اخبار جالب هفته گذشته می‌توان به یک انتصاب در ایالات متحده اشاره کرد. طبق گزارش باشگاه خبرنگاران یک ایرانی معاون امور بین‌الملل وزارت خزانه‌داری آمریکا شد. «رامین طلوعی» در این سمت باید تعاملات مالی آمریکا با کشورهای گروه 20 را تنظیم کند. پیشتر تجربه وی برای کمک به اقتصاد آمریکا مورد تحسین و ستایش «جاکوب لی» وزیر خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته بود.

کنایه‌های جنتی به رئیس‌جمهور
در نخستین روز هفته پیش روزنامه‌ها اظهارات احمد جنتی در خطبه‌های نماز جمعه پایتخت را پوشش دادند. خطبه‌هایی که طبق سیاق دو سال گذشته انتقادهایی به دولت داشت. با این حال این خطبه به سبب کنایه‌های مستقیم‌تر آن به دولت بیشتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. احمد جنتی در ابتدای خطبه‌های خود به بررسی علل بروز بلایای طبیعی پرداخت و با تاکید بر لزوم رعایت تقوای الهی، دوری از غضب خداوند گفت: خداوند انسان‌ها را از طریق بلایا و نعمت‌ها نیز آزمایش می‌کند. بخشی از این سختی‌ها نیز به منظور ارتقای جایگاه انسان‌ها ایجاد می‌شود و خداوند می‌خواهد از طریق این سختی‌ها، مقام افراد را بالا ببرد. البته قسمت عمده این گرفتاری‌ها به دلیل گناه است که خداوند در بسیاری از آیات قرآن نسبت به آنها هشدار داده است.» به گزارش ایرنا احمد جنتی با بیان اینکه خداوند با کسی عقد اخوت نبسته است، گفت: «وقوع سیل، زلزله و عذاب‌های الهی ناشی از آثار گناه است.» جنتی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فتنه و فتنه‌گر، چیست که امروز در وضعیت فعلی جولان می‌دهد، تاکید کرد: «اینها که امتحان خود را پس داده‌اند... آیا سزاوار است که این پست‌ها دست آنها بیفتد. یک نمونه‌ای که علنی شد مربوط به وزارت علوم بود که افرادی را برای آن وزارتخانه معرفی کردند. من تشکر می‌کنم از مجلس که استقلال خود را نشان داد، اعتراض کرد و رای نداد، برای اینکه آنها ارتباط به فتنه داشتند.» او در ادامه تصریح کرد: «چرا اینها را معرفی می‌کنند، آیا مقام بالایی که اینها را معرفی می‌کند خودش این گونه فکر می‌کند؟ در صورتی که چنین است در فکر خود تجدید نظر کند. اگر مشاورانش چنین می‌گویند، مشاورانش را عوض کند. در مورد وزارت علوم علنی شد و همه دیدند و شنیدند، اما جاها و پست‌های دیگر کسانی را که می‌گذارند، کسی نمی‌فهمد و صدایش درنمی‌آید. مهره‌های فتنه را در جاهای مختلف می‌چینند. اینها درست نیست و لازم است تا تجدید نظر کنید.»
این اظهارات به ویژه بخش مرتبط به شیوع گناه در کشور مورد توجه صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران قرار گرفت. او در نامه‌ای خطاب به دبیر شورای نگهبان اظهارات او را مورد نقد قرار داد. به گزارش خبر‌آنلاین در بخشی از این نامه آمده است: «...‌پرسشم از حضرت‌عالی آن است که به راستی مسوولیت آنچه شما به عنوان وجود فساد در کشور می‌فرمایید بر عهده کدام نهاد است؟ کجا قصور صورت گرفته و کدام دستگاه در انجام وظایفش مرتکب کوتاهی شده که این مشکلات و مفاسد که می‌فرمایید امروزه گریبانگیر جامعه‌مان شده؟ مشکلم از اینجا شروع می‌شود که هر دو قوه اصلی مقننه و مجریه که مسوولیت سیاست‌های خرد و کلان کشور را بر عهده دارند، هم نظارت بر سیاست‌هایشان و هم انتخاب مجریان و کارگزاران‌شان مستقیم و غیر‌مستقیم بر عهده جنابعالی و همکاران‌تان در شورای محترم نگهبان بوده است. این هم حکایتی است که با اینکه جنابعالی و شورای محترم نگهبان از قدرت و امکانات فراوانی برخوردار بوده‌اید، و سیاست‌های خرد و کلان مملکت به همراه مجریان و کارگزاران آن مستقیم و غیر‌مستقیم زیر نظر و مطابق با خطوط فکری و باورهای منتسب به تفکرات و اعتقادات شما و همفکران‌تان تنظیم شده و می‌شود اما و به رغم همه اینها حضرت‌عالی به‌گونه‌ای از نابسامانی‌ها و گسترش فساد صحبت می‌فرمایید کانه هیچ سمت و مقام جدی در این مملکت نداشته‌اید و آنچه امروز هستیم بالمره ارتباطی با شما پیدا نمی‌کند...»

چند نفر به تشییع نمایندگان می‌آیند
روضه‌خوانی رئیس‌جمهوری و تشییع مرتضی پاشایی خواننده پاپ تازه ‌درگذشته، محور دو نطق جنجالی ناطقان میان‌دستور نشست علنی یکشنبه پیش مجلس بود که از قضا طرح هر دو موضوع با واکنش منفی برخی از نمایندگان، اما هر بار از یک طیف، مواجه شد. نخستین نطق جنجالی یکشنبه مجلس، از سوی عطاءالله حکیمی ایراد شد. نماینده رودبار در مجلس، حسن روحانی را مورد خطاب قرار داد و گفت: «روضه‌خوانی بس است، ما روضه‌خوان قهارتر از شما هم داریم. چون سابقه اجرایی کلان نداشته‌اید فقط برای ملت روضه می‌خوانید و روضه مجلس را در جمع ملت و روضه ملت را در جمع مجلس می‌خوانید و این نهایت بی‌تدبیری است. شما را به خدا دیگر بس است... آیا قرار است اتفاق نامبارکی بیفتد که مردم و مجلس نباید بدانند؟ آیا کاخ‌های سفید و کرملین، پادشاه عمان، آلمانی‌ها، فرانسوی‌ها و حتی وزرای خارجه عمان و امارات محرم‌تر از ملت و مجلس هستند؟» این اظهارات با واکنش محمد سادات‌ابراهیمی، از اعضای فراکسیون روحانیون مجلس همراه بود که ادبیات نماینده رودبار را «سبک» و صحبت‌هایش را «بی‌پایه» خواند و در پاسخ به او اعلام کرد: «منتقدان رئیس‌جمهوری مدعی دینمداری و ولایتمداری هستند؛ اما هر جا که به نفع‌شان باشد دینداری و ولایتمداری را به نفع خود تفسیر می‌کنند.» ابراهیمی که با ایرنا گفت‌وگو می‌کرد، افزود: «حفظ حرمت رئیس‌جمهوری به‌عنوان دومین مقام رسمی کشور، حفظ حرمت مردم و احترام به مردم محسوب می‌شود و به کار بردن ادبیاتی که روضه‌خوانی روحانیت را زیر سوال می‌برد، نشان‌دهنده این است که خود گوینده مطلب اعتقاد چندانی به مسائل مذهبی و احترام خاصی به مسائل دینی ندارد.»
به گزارش فرهیختگان دومین نطق جنجالی یکشنبه بهارستان به محمد باقری‌بنابی، نماینده بناب اختصاص داشت که با یادآوری تشییع مرتضی پاشایی از نمایندگان پرسید: «اگر اتفاق مشابهی برای شما بیفتد، چند نفر از موکلان‌تان در مراسم ختم شما حضور می‌یابند؟ عمر فعالیت حرفه‌ای یک جوان که به اندازه انگشتان یک دست هم نمی‌رسید نشان می‌دهد وی حضور عمیقی در دل و ذهن مردم داشته به‌طوری که تصویر مراسم تشییع‌جنازه وی هم نتوانسته این شور را به خوبی متجلی کند.» به نطق باقری، این بار مهرداد بذرپاش، عضو فراکسیون اصولگرایان (اقلیت) واکنش نشان داد و گفت: «نمایندگان تهران خود را خادم‌تر از همه می‌دانند و به اینکه در تشییع‌جنازه‌شان تعداد کم یا زیادی حضور داشته باشند، افتخار نمی‌کنند.»

یک سوال مبهم دیگر از وزیر اطلاعات
در هفته پیش وزیر اطلاعات باز هم مورد «سوال» نمایندگان مخالف دولت قرار گرفت. این‌بار هم بر اساس دلیلی که معلوم نیست چقدر به حوزه وظایف و اختیارات او مربوط می‌شود؛ انتشار گزارشی در سایت فیلتر‌شده «سحام‌نیوز». به گزارش اعتماد سوال را باز هم جواد کریمی‌قدوسی از سید محمود علوی مطرح کرده، کسی که در ۱۶ ماه گذشته پایه اصلی کشاندن وزرای اطلاعات و امور خارجه به مجلس بوده است. سوال او از وزیر اطلاعات را ۱۴ نماینده دیگر هم امضا کرده‌اند؛ نمایندگانی از فراکسیون اصولگرایان که محور انتقاد از دولت هستند. پیشتر هم وزیر اطلاعات به خاطر سوالاتی به صحن علنی «احضار» شده بود که حتی خود نمایندگان هم می‌گفتند ارتباطی با حوزه کاری او ندارد. جواد کریمی‌قدوسی در سوال خود خطاب به وزیر اطلاعات آورده است: «همان‌طور که مستحضرید، چندی پیش یکی از پایگاه‌های خبری ضدانقلاب اقدام به انتشار گزارشی منتسب به رئیس‌جمهور کرد که علیه یکی از نهادهای امنیتی کشور تهیه شده بود. این گزارش کذب که متاسفانه با انگیزه‌های افراطی و سیاسی تهیه شده است، طبق اظهار این سایت توسط رئیس‌جمهور به یکی از مسوولان ارشد کشور ارائه شده است.» در ادامه چهار سوال مطرح می‌شود که وزیر اطلاعات با وجود امضاکنندگان این نامه باید در صحن علنی به آن پاسخ بدهد؛ آیا اصل این گزارش را تایید می‌فرمایید یا فقط توهمات و جنگ روانی رسانه‌های ضد‌انقلاب است؟ در صورت تایید، چه نهادی اقدام به این حرکات مغرضانه و خلاف تدبیر کرده است؟ چگونه و توسط چه کسانی این گزارش به دست رسانه‌های ضد‌انقلاب رسیده است؟ برای شناسایی و مجازات افراد یا نهادی که این گزارش را تهیه و منعکس کرده‌اند، چه اقدامی انجام داده‌اید؟

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها