شناسه خبر : 46628 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اَبی باهوش

ابیگیل جانسون چگونه کسب‌وکار خانوادگی را رونق بخشید؟

392ابیگیل جانسون، که معمولاً با نام مستعار ابی شناخته می‌شود، یکی از ثروتمندترین سرمایه‌گذاران حال حاضر زن در جهان است که دارایی خالص وی در سال 2023 برابر 5 /29 میلیارد دلار بوده است. این دارایی خالص عمدتاً شامل سهام سرمایه‌گذاری فیدلیتی است که خانم ابیگیل جانسون هم مدیرعامل و هم رئیس هیات‌مدیره آن است. از مارس 2019، ابیگیل حدود 5 /24 درصد از سهام این شرکت عظیم سرمایه‌گذاری را در اختیار دارد.

برای ابیگیل جانسون، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل فیدلیتی خانواده و تجارت به‌طور جدایی‌ناپذیری درهم‌ تنیده شده‌اند. پدربزرگش صندوق سرمایه‌گذاری مشترک مستقر در بوستون را در سال 1946 تاسیس کرد، حدود 30 سال قبل پدرش این تجارت را در دست گرفت و آن را به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خدمات مالی جهان تبدیل کرد. ابیگیل جانسون به عنوان بزرگ‌ترین فرزند از سه فرزند خانواده در سال 1988 به کسب‌وکار خانوادگی پیوست و در سال 2014 مدیرعامل آن شد و دو سال بعد رئیس هیات مدیره آن شد. از آن زمان به بعد، او همچنان به دنبال گسترش و ایجاد تنوع در خدمات ارائه‌شده از سوی فیدلیتی است. در سال گذشته، این شرکت 2 /25 میلیارد دلار درآمد گزارش کرد که افزایشی پنج‌درصدی نسبت به سال 2021 را نشان می‌داد و این ششمین سال متوالی است  که شرکت سودده بوده است.

ابیگیل مسیر پدرش را دنبال کرد که او نیز مسیر پدرش ادوارد سی. جانسون دوم را دنبال کرده بود، که فیدلیتی را در سال 1946 تاسیس کرده بود. ادوارد سی. جانسون سوم زمانی که پدرش در سال 1977 بازنشسته شد، مسئولیت را بر عهده گرفت. ابی جانسون فلسفه پدرش مبنی بر محتاط بودن و دوری از تبلیغات را باور داشت و به همین دلیل به ندرت مصاحبه‌ای از او پیدا خواهید کرد. او در دوران بزرگ شدن بارها به ملاقات پدرش در محیط کارش رفته بود و به هیاهو و انرژی اتاق تجارت جذب شده بود. پس از فارغ‌التحصیلی از هوبارت در سال 1984، جانسون دو سال را در بوز آلن همیلتون گذراند، زیرا بر این باور بود که نباید تمام حرفه خود را در فیدلیتی طی کند. در همین دوران وی با همسرش کریستوفر جی مک‌کوون آشنا شد و با هم ازدواج کردند. این زوج دو دختر دارند. با این حال، پس از فارغ‌التحصیلی از مدرسه بازرگانی هاروارد در رشته ‌ام‌بی‌ای، جانسون کارآموزی خود را در فیدلیتی آغاز کرد.

اولین شغل جانسون در فیدلیتی یک تحلیلگر بود که صنعت تجهیزات صنعتی را پوشش می‌داد. او با علاقه به این کار اول نگاه می‌کرد و مدل‌هایی از کامیون‌ها و بولدوزرها را نگه می‌داشت. او سپس شش صندوق سرمایه‌گذاری مشترک را مدیریت کرد، از جمله صندوق تجهیزات صنعتی منتخب، صندوق رشد سود سهام، پورتفولیوی فرابورس و صندوق روند وفاداری. او در مدیریت این صندوق‌ها به نتایج خوبی دست یافت.

موفقیت جانسون به عنوان مدیر صندوق در سال 1997 به انتصاب او به عنوان معاون مدیر و معاون ارشد بخش سهام فیدلیتی منجر شد. او یکی از سه معاون ارشد رئیس هیات‌مدیره بود که به رابرت پوزن، رئیس بخش صندوق سرمایه‌گذاری مشترک فیدلیتی گزارش داد. جانسون در طول تصدی خود در این سمت، به عنوان مشاور برای مدیران جدید صندوق خدمت کرد و از نزدیک‌ترین مشاوران پدرش آموخت که چگونه مدیر بهتری برای مردم باشد. دو تن از این مشاوران پیتر لینچ، نایب رئیس فیدلیتی، و جیمز کوروی، نایب رئیس بازنشسته بودند. دیگر مدیرانی که در سرنوشت کاری، جانسون نقش داشتند رابرت رینولدز، مدیر اجرایی فیدلیتی، اندرو گرو، رئیس اینتل؛ و جک ولش، مدیرعامل سابق جنرال‌الکتریک بودند.

در سال 2001، پس از گزارش درگیری‌های کاری با پوزن، ابی جانسون به عنوان رئیس فیدلیتی منصوب شد. این انتصاب موجب شد بسیاری از تحلیلگران حدس بزنند که ادوارد جانسون سوم او را برای جانشینی خود آماده می‌کند، اگرچه در آن مقطع زمانی هم جانسون و هم پدرش گفتند که او هیچ برنامه‌ای برای بازنشستگی از فیدلیتی ندارد. ابی جانسون  انتظار نداشت به زودی این نقش به او واگذار شود. در مقاله‌ای در 8 آگوست 1999 در بوستون‌گلوب گفته‌ای از او نقل شده بود: «من اینجا کار می‌کنم چون می‌خواهم، نه به این دلیل که مردم فکر می‌کنند من باید در این شرکت شاغل باشم... من قطعاً می‌خواهم به ایفای نقشی در فیدلیتی ادامه دهم.» جانسون در اولین سال ریاست خود سعی کرد فیدلیتی را به مسیر جدیدی سوق دهد. تحت رهبری پوزن، معیارهایی بیشتر بر مبنای نظم و انضباط را در میان مدیران صندوق خود ایجاد کرده بود. جانسون به استفاده از سیستم معیار ادامه داد، اما در عین حال از مدیران خواست ریسک‌های بیشتری را بپذیرند و از هنر انتخاب سهام برای احیای سرمایه‌های مشترک فیدلیتی استفاده کنند. جانسون امیدوار بود با افزودن طیف وسیع‌تری از گزینه‌های سرمایه‌گذاری، مشتریانی را که از دست داده‌اند به صندوق‌های مشترک با عملکرد بالاتر بازگرداند. پس از 11 سپتامبر 2001، این شرکت به مشتریان خود اجازه داد تا به حساب‌های خود دسترسی داشته باشند تا نشان دهد شرکت مشتری‌مدار است. تحت رهبری جانسون از سال 2001 تا 2004 فیدلیتی 100 میلیارد دلار به صندوق سرمایه‌گذاری مشترک خود اضافه کرد و به قولی به تمام شک‌هایی که در مورد شایستگی او برای این مقام وجود داشت پاسخ داد.

امروز ابی جانسون مدیرعامل فیدلیتی است که یک تجارت بین‌المللی با 45 هزار کارمند در سراسر جهان است. فلسفه این شرکت این است که سرمایه‌گذاری را برای خانواده‌های عادی در دسترس و مقرون‌به‌صرفه کند. ابی جانسون، همان‌طور که کارکنانش او را می‌شناسند، از این فلسفه اصلی و کلی تبعیت می‌کند- اما او ایده‌های خودش را در مورد چگونگی پیشرفت شرکت هم دارد (در حالی که همچنان از توصیه‌های پدرش پیروی می‌کند). پدرم همیشه می‌گفت: «همیشه برای بهتر شدن تلاش کنید. مهم نیست که چقدر خوب به نظر می‌رسد، همیشه جا برای بهتر شدن وجود دارد.» او می‌گوید: «فکر نکنید که پاسخ‌ها از قبل وجود دارد. پاسخ ممکن است چیزی نباشد که قبلاً انجام شده باشد. به غرایز خود اعتماد کنید.» هدف جانسون این است که شرکت را سرزنده و فعال نگه دارد، به ویژه در ارتباط با نسل جدیدی از مشتریان. او بر این باور است که زنان نقش مهمی در آینده فیدلیتی دارند- به عنوان مدیران سرمایه‌گذاری و همچنین به عنوان مشتریان و سرمایه‌گذاران. جانسون در این زمینه اعتقاد دارد: «مدیریت دارایی یک شغل عالی برای زنان است. ما در حال حاضر نیاز واقعی به استخدام زنان بیشتری داریم، زیرا وقتی مشتریان زن اغلب به شعب ما مراجعه می‌کنند اولین چیزی که می‌گویند این است که «من می‌خواهم با یک زن کار کنم». ما به اندازه کافی کارمند زن نداریم که با مشتری روبه‌رو شود. زنان به عنوان مشتری کاملاً متفاوت از مردان هستند. آنها تمایل دارند توانایی‌های خود را به عنوان مباشر موقعیت مالی خود کمتر ارزیابی کنند. آنها خود را مبتدی توصیف می‌کنند، حتی با وجود اینکه بیشتر از آنچه برای خود اعتبار قائل هستند، می‌دانند و بیشتر روشمند هستند.»

در سال 2015، ابیگیل جانسون برنامه فیدلیتی باندلس را راه‌اندازی کرد- که به‌طور خاص برای تشویق زنان جوان بیشتر به در نظر گرفتن مشاغل در خدمات مالی طراحی شده بود. او تیم‌هایی را مامور کرده است تا بررسی کنند که چگونه این بخش در بین جنسیت‌ها درک می‌شود.

فیدلیتی تحت رهبری جانسون همچنین یکی از اولین شرکت‌های وال‌استریت بود که از فضای ارزهای دیجیتال در اوایل سال 2014 یا 2015 پشتیبانی کرد. برخی گزارش‌ها می‌گویند که این شرکت با راه‌اندازی عملیات استخراج بیت‌کوین شروع به کار کرد که در پرداخت‌های کافه‌ای در داخل شرکت آزمایش شد.

این حمایت سپس در عملیات اجرای یک بخش اجرای تجارت بیت‌کوین و نگهداری و انتشار منظم گزارش‌هایی در مورد رشد کلان بیت کوین برجسته شد و ادامه پیدا کرد. وی هنوز هم به این اصول اعتقاد دارد و آینده روشنی را برای ارزهای دیجیتال پیش‌بینی می‌کند. ابی به‌عنوان حامی ارزهای دیجیتال متمرکز بر بیت‌کوین، تاکید کرد که چگونه فکر می‌کند «مالی توزیع‌شده» از طریق فناوری‌هایی مانند شبکه لایتنینگ تامین می‌شود که می‌تواند پرداخت‌های فوری و بسیار ارزان را ارائه دهد.

اما قابل‌توجه‌ترین حرکت جانسون در سال گذشته در مورد به حداکثر رساندن سود نبوده است. او بر چگونگی جذب سرمایه‌گذاران جوان و متنوع که بومی دیجیتال هستند، متمرکز شده است. جانسون در این زمینه گفت: «ما باید همه چیزهای ضددیجیتالی را که هنوز در صنعت مالی رایج هستند حذف کنیم. فیدلیتی متعهد به حذف موانع و سرمایه‌گذاری بر روی افراد و فناوری مورد نیاز برای ارائه یک تجربه مشتری برجسته است.»

392-1

برای تطبیق نحوه ارتباط سرمایه‌گذاران فناوری قدیمی برای برقراری ارتباط با شرکت، این شرکت از یک الگوی ترکیبی استفاده کرده است که به مشتریان اجازه می‌دهد نحوه تعامل را انتخاب کنند. این ارتباط می‌تواند بنا به تمایل مشتری حضوری، در رسانه‌های اجتماعی، از طریق تلفن یا از طریق چت دیجیتال باشد. جانسون گفت: «این فیدلیتی را متمایز می‌کند و باعث رشد در تمام حساب‌های مشتری و تعامل می‌شود.» در سه ‌ماه  دوم سال 2022، این شرکت 530 درصد بیشتر از سال قبل تعاملات خدمات رسانه‌های اجتماعی را ثبت کرد. در همان دوره، 23 میلیون مشتری به صورت دیجیتالی از طریق پلت‌فرم‌های وب و موبایل با فیدلیتی مرتبط شدند که نسبت به سال گذشته هفت درصد افزایش داشت. این افزایش در تعامل دیجیتال در تعداد تعاملات و قرار ملاقات‌های رزرو‌شده در سه ‌ماه دوم منعکس شده است و این موارد به ترتیب 31 درصد و 20 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته‌اند. جانسون همراه با برقراری ارتباط با سرمایه‌گذاران بیشتر به صورت دیجیتالی، نامه‌های کاغذی را قطع کرده و تحقیقات داخلی در مورد اینکه چگونه شرکت ممکن است از فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی و واقعیت مجازی سود ببرد، انجام داده است و به پیشروی فیدلیتی در فضای دارایی دیجیتال ادامه داده است.

پس از تلاش‌های مشابه، مانند پلت‌فرمی که در سال ۲۰۱۸ برای سرمایه‌گذاران نهادی برای نگهداری و تجارت بیت‌کوین راه‌اندازی شد، فیدلیتی به اسپانسرهای طرح اجازه داد دارایی‌های دیجیتالی را به مجموعه‌های خود در اوایل سال ۲۰۲۲ اضافه کنند. و اوایل 2023، این شرکت با اجازه دادن به سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی بیت‌کوین و اتریوم شروع به کار کرد.

در همین حال، از سال 2021 به ده‌ها میلیارد دارایی که شرکت‌ها به صندوق‌های قابل معامله در بورس تبدیل کرده‌اند اضافه کرده است. جانسون گفت که فشار، که با پیشنهادهای جدید سرمایه‌گذاری جایگزین در سهام خصوصی، اعتبار خصوصی، دارایی‌های واقعی و جایگزین‌های نقد همراه شده است، به فیدلیتی کمک کرده است تا با «علاقه روزافزون مشاوران به گزینه‌های سرمایه‌گذاری جایگزین که تنوع پورتفوی را خارج از طبقات دارایی‌های سنتی ارائه می‌کنند، مواجه شود». به همین دلیل به‌طور فزاینده‌ای، مشتریان جدیدی که به این شرکت می‌آیند جوان‌تر و متنوع‌تر می‌شوند.

سرمایه‌گذاران 18 تا 35 سال 43 درصد از کل حساب‌های خرده‌فروشی جدید افتتاح‌شده در سه ‌ماه دوم سال 2023 را تشکیل می‌دهند، در حالی که تعداد سرمایه‌گذاران جوان با حساب‌های بازنشستگی انفرادی نسبت به سال قبل 34 درصد افزایش یافته است. هجوم مشتریان متنوع‌تر به جانسون کمک می‌کند تا کمپین طولانی‌مدت خود را برای تقویت تعداد زنانی که از طریق شرکتش سرمایه‌گذاری می‌کنند، به خوبی انجام دهد. فیدلیتی با 17 میلیون سرمایه‌گذار زن در سراسر تجارت خود کار می‌کند که 24 درصد افزایش در مشتریان زن از سال 2019 نشان می‌دهد. به منظور ارتقای شمول مالی و تحرک اقتصادی در میان عموم مردم، در ژانویه، این شرکت یک برنامه کمک‌هزینه تحصیلی و حمایتی 250 میلیون‌دلاری برای حداکثر 50 هزار دانشجوی سیاه‌پوست،  لاتین تبار یا از جوامع محروم راه‌اندازی کرد. این مصادف است با تلاش‌های شرکت برای استخدام زنان و افراد رنگین‌پوست، از جمله با استخدام استعدادها از مناطق متنوع که سیاست جدید این شرکت است و به گفته جانسون فیدلیتی متعهد به تقویت مداوم تنوع و فراگیری برای ایجاد نیروی کار متنوع است که با پایگاه مشتری رو‌به رشد خود و جوامعی که شرکت به آنها خدمت می‌کند مطابقت داشته باشد. جانسون همچنین بر کمک به کارمندان خود برای تمرکز بر بهینه‌سازی کار در شرکت و آموزش هم متعهد است و به همین منظور به بودجه آموزش کارمندان کمک می‌کند. این شرکت به همکاران کمک‌هزینه کامل برای گذراندن دوره کارشناسی ارائه می‌دهد و همچنین به آنها کمک می‌کند تا 15 هزار دلار در ماه بدهی وام دانشجویی را پرداخت کنند. 

دراین پرونده بخوانید ...