شناسه خبر : 46640 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رهبری زیرکانه

چرا نانسی مک‌کینستری به عنوان یکی از زنان قدرتمند اقتصادی شناخته می‌شود؟

416نانسی مک‌کینستری، متولد 4 ژانویه 1959، تاجر آمریکایی است که اکنون در هلند زندگی می‌کند. مک‌کینستری به عنوان اولین آمریکایی و اولین زنی که «انتشارات 188ساله هلندی Wolters Kluwer را که اطلاعات مالیاتی، حقوقی و پزشکی را منتشر می‌کند، اداره می‌کند، در تاریخ ثبت شده است. برنامه انتشارات Wolters Kluwer مجموعه‌ای از راه حل‌های دسترسی آزاد را ارائه می‌دهد که نیازهای پژوهشگران را برآورده کرده و به آنها کمک می‌کند پژوهش‌های جهانی پیرامون مراقبت‌های بهداشتی را به حداکثر برسانند.

نانسی مک‌کینستری رکود جهانی را با درآمدهای بالای اشتراک و گسترش محصولات دیجیتال پشت سر گذاشته است. او تخمین می‌زند که 50 درصد از کسب‌وکار فعلی‌اش الکترونیکی است و پیش‌بینی می‌کند که این رقم در آینده نزدیک به 75 درصد افزایش یابد. او همچنین به دنبال افزایش فروش در چین است. این کشور تا سال 2020 دارای دو میلیون وکیل بوده که به این معنی است که مخاطبان مشتاق کتاب‌ها و ابزارهای حقوقی آن هستند. او به عنوان تنها مدیر‌عامل زن در بورس هلند می‌گوید: «من می‌خواهم این تغییر را ببینم. این تغییر خیلی کند اتفاق می‌افتد.»

نانسی مک‌کینستری، عضو هیات مدیره شرکت خدمات حرفه‌ای Accenture (از جولای 2016)، شرکت مراقبت‌های بهداشتی Abbott و شرکت جست‌وجوی اجرایی راسل رینولدز اسوشیتز است. او همچنین عضو شورای بین‌المللی جی. پی. مورگان، میزگرد اروپایی برای صنعت و هیات ناظران مدرسه بازرگانی کلمبیاست.

نانسی قبل از تصدی سمت فعلی خود در سال 2003، بیش از یک دهه تجربه از طریق کار در ولترز کلووِر و شرکت‌های تابعه آن در آمریکای شمالی به دست آورد و به مدت سه سال به عنوان مدیر اجرایی خدمات اطلاعات حقوقی CCH و به عنوان مدیر اجرای عملیات در آمریکای شمالی خدمت کرد. او اولین بار در سال 2001 به عضویت هیات اجرایی این شرکت منصوب شد. او در اوایل کار خود، مدیر Booz & Company (قبلاً Booz Allen Hamilton) بود که بر رسانه و فناوری تمرکز داشت.

مک‌کینستری مدیر آزمایشگاه‌های ابوت و همکاران راسل رینولدز است. او همچنین عضو میز گرد اروپایی برای صنعت و عضو هیات ناظران مدرسه بازرگانی کلمبیا است. نانسی قبلاً از سال 2004 تا 2013 به عنوان مدیر اریکسون و از سال 2011 تا 2014 به عنوان مدیر شرکت سانوما فعالیت می‌کرد. خانم مک‌کینستری بارها در فهرست رسانه‌های تجاری به عنوان یکی از قدرتمندترین زنان در تجارت قرار گرفته است. او در فهرست قدرتمندترین زنان بین‌المللی فورچون در کسب‌وکار قرار دارد و در فهرست بهترین مدیران اجرایی HBR در جهان برای سال 2019 قرار داشته است.

نانسی مک‌کینستری دارای مدرک ام‌بی‌ای در امور مالی و بازاریابی از دانشگاه کلمبیا، نیویورک است و مدرک لیسانس خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه رود آیلند، کینگستون دریافت کرده است. در ماه می سال 2005، به پاس کمک‌های وی به تجارت، مدرک افتخاری دکترای حقوق از سوی دانشگاه رود آیلند به او 

اعطا شد. مک کینستری متاهل و دارای دو فرزند، یک پسر و یک دختر است. شوهرش که متخصص بیهوشی است، اکنون وقت خود را بین شغلش در نیویورک و در خانه ماندن با فرزندانشان در هلند تقسیم می‌کند.

آنچه در ادامه می‌آید، شرح مختصری بر زندگی و دستاوردهای این بانوی قدرتمند است.

ابتدای مسیر

نانسی مک‌کینستری در پورتلند، کانکتیکات در ایالات‌متحده به دنیا آمد. او دارای مدرک MBA (مالی و بازاریابی) از دانشکده بازرگانی کلمبیا، مدرک لیسانس اقتصاد از دانشگاه رود آیلند (فی بتا کاپا) و دکترای افتخاری از دانشگاه رود آیلند است.

مک‌کینستری در اوایل کار خود، سمت‌های مدیریتی Booz & Company، یک شرکت مشاوره مدیریت بین‌المللی، را بر عهده داشت؛ جایی که او بر وظایف خود در صنعت رسانه و فناوری متمرکز بود.

در سال 1999، مک‌کینستری به عنوان مدیر عامل SCP Communications، یک شرکت اطلاعات پزشکی، قبل از پیوستن مجدد به ولترز کلوور برای ریاست عملیات در آمریکای شمالی، فعالیت می‌کرد.

قبل از اینکه مک‌کینستری در سال 2003 مدیر عامل شرکت Wolters Kluwer شود، مدیر اجرای عملیات این شرکت در آمریکای شمالی بود و تعدادی از سمت‌های ارشد را در شرکت‌های تابعه، از جمله مدیر اجرایی CCH Legal Information Services، که اکنون بخشی از بخش حقوقی و نظارتی ولترز کلوور است، داشت. پیش از این، مک‌کینستری سمت‌های مدیریت محصول را با CCH INCORPORATED، که اکنون جزئی از بخش مالیات و حسابداری ولترز کلوور است، داشته است. او اولین آمریکایی و اولین زن مدیر اجرایی این شرکت هلندی است.

مک‌کینستری با بیان اینکه «اگر تنوع کافی در آن سطح نداشته باشید، به دست آوردن تنوع در بالاترین سطوح بسیار دشوار خواهد بود»، به تمرکز خود بر تنوع در سازمان اشاره کرده است. در پایان سال 2012، ولترز کلوور دارای 28 درصد مدیران زن بود (که در سال 2003، تنها 20 درصد پست‌های رهبری عالی داشتند)، و 43 درصد مدیران و 54 درصد کارمندان، زن بودند.

ولترز کلووِر

Wolters Kluwer شرکت چاپ و انتشارات هلندی و خدمات اطلاع‌رسانی جهانی است. در سال ۱۸۳۶ ژان ولترز انتشارات Schoolbook را در هلند تاسیس کرد و در سال ۱۸۵۸ انتشارات  Noordhoff  راه‌اندازی شد، سپس این دو چاپخانه به هم پیوستند. این ادغام به تاسیس ولترز کلوور، دومین انتشارات بزرگ بعد از الزویر در هلند منجر شد.

پس از ادغام ولترز کلوور در سال ۱۹۸۹ با خرید انتشارات ایپسوا، کیزر، تکنی پابلیکیشن و تله کنسول گسترش یافت، حضور خود را به اسپانیا، غرب آلمان و فرانسه گسترش داد و در سال ۱۹۸۹، ۴۴ درصد از درآمد شرکت از بازارهای خارجی به دست می‌آمد. تعداد کارکنان این شرکت، اکنون بیش از ۲۰ هزار نفر در سراسر جهان است و در سراسر اروپا، آمریکای شمالی، آسیا، اقیانوسیه و آمریکای لاتین، در بیش از ۱۸۰ کشور جهان فعالیت می‌کند. ولترز کلوور اکنون به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های چاپ و نشر در سراسر جهان به شمار می‌آید.

سال‌ها ولترز کلوور، ناشر پنج میلیارددلاری حقوق، کتاب‌ها و مجلات پزشکی و حرفه‌ای مستقر در آمستردام، یک استراتژی اساسی داشت:

یک شرکت انتشاراتی خانوادگی بخرید، هزینه‌های زیادی را از بین ببرید، پول نقد زیادی تولید کنید و شرکت بعدی را بخرید. این شرکت هلندی 188ساله در 25 کشور فعالیت می‌کند اما نیمی از درآمد خود را از آمریکای شمالی به دست می‌آورد.

در طول دهه 1990، این استراتژی به خوبی عمل کرد تا اینکه صنعت در سال 2000 شروع به تحکیم کرد. تیراژ بالا رفت و کیفیت پایین آمد. در طول این مسیر، اینترنت هم ظهور کرده و همه را مجبور به سرمایه‌گذاری کرد تا محصولات خود را به صورت الکترونیکی عرضه کنند. در آن زمان، ولترز کلوور متوجه نشد که در یک دوراهی قرار دارد و شروع به کاهش درآمد خالص کرد. این شرکت که در سال 2003 با یک بحران مواجه شد، تعدادی از مدیران اروپایی را پشت سر گذاشت و به نانسی مک‌کینستری، رئیس عملیات آمریکای شمالی خود، آمریکایی که در 10 سال گذشته پست‌های اجرایی مختلفی را بر عهده داشت، روی آورد. نانسی در اوایل کارش مشاور Booz Allen بود.

مک‌کینستری، که اولین شغلش پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه رود آیلند، قیمت‌گذاری خدمات مخابراتی برای تلفن نیوانگلند بود، می‌گوید: «اولین مدیرعامل غیرهلندی بودن و زنی که یک کسب‌وکار هلندی را اداره می‌کند، به من کمک کرده است، به این معنا که می‌توانم تصمیم‌هایی در مورد کسب‌وکار بگیرم که برای اروپایی‌هایی که ریشه‌دار بودند سخت‌تر بود.» او شرکت را از یک هلدینگ به یک کسب‌وکار با محوریت عملیاتی تغییر داد و امکان ادغام بهتر حدود 300 کسب‌وکار متمایز را فراهم کرد. با این کار، حدود 150 میلیون دلار در هزینه‌های ناشی از اشتراک‌گذاری خدمات صرفه‌جویی شد و او توانست به تولید محصولات جدید بپردازد.

پس از سه سال از شروع کارش، طرح تحول مک‌کینستری نویدبخش بود. زمانی که او در سال 2003 مسئولیت را بر عهده گرفت، رشد سازمانی، منفی دو درصد بود. اما در سال 2005، به مثبت دو درصد رسید.

زمانی که در مصاحبه‌ای از او سوال شد، «هر شرکتی، مهم نیست چقدر خوب است، نمی‌تواند در همه چیز خوب باشد. در چه چیزی کمتر مهارت دارید و باید آن را اصلاح کنید؟»، نانسی در پاسخ گفت: «ما باید فراتر از تجدید ساختار به سمت تعالی عملیاتی حرکت کنیم. ما هنوز در حال یادگیری آن مهارت‌ها هستیم و شروع به نهادینه کردن کارایی می‌کنیم تا بتوانیم پس‌انداز را به رشد سازمانی بازگردانیم. ما تعدادی از مدیران سابق جنرال الکتریک را استخدام کرده‌ایم؛ وقتی با این افراد از جنرال الکتریک یا سیسکو صحبت می‌کنید، به نظر می‌رسد این مهارت در DNA آنها ریشه دوانده است. این بخشی از فرهنگ ما در ولترز کلوور نبود. ما در مدیریت نهایی خوب بودیم، اما همیشه آن را به گونه‌ای انجام نمی‌دادیم که از نظر ساختاری برای هدایت کسب‌وکار طراحی شده باشد.»

او در بخش دیگری از این مصاحبه، در پاسخ به «سرمایه‌گذاران نهادی تا چه حد با طرح شما صبور بودند؟»، گفت: «یکی از چیزهایی که با خود به این شرکت آوردم، این است که ارتباطات خوبی دارم. من شفاف هستم و زمان زیادی را صرف صحبت با کارمندان در جلسات شهرداری می‌کنم. من هر سال با بیش از شش هزار کارمند تعامل دارم، با آنها صحبت می‌کنم و توضیح می‌دهم که چه کار می‌کنیم. من همین فلسفه را با مشتریان دارم تا مطمئن شوم که در بازارها چه می‌گذرد. ما خوش‌شانس هستیم که اکثر سرمایه‌گذاران ما بلندمدت هستند. در ابتدا، زمانی که ما استراتژی را برای نخستین‌بار اعلام کردیم، آنها بی‌تاب بودند، زیرا سهام با قیمت 41 معامله شده بود؛ سپس درست قبل از اینکه من مسئولیت را بر عهده بگیرم، سهام در 8 یا 9 معامله می‌شد. واضح است که سرمایه‌گذاران ناراضی بودند.

گاهی اوقات ممکن است سهامداران دیدگاهی داشته باشند که من با آن موافق نیستم، و این به اندازه کافی منصفانه است، تا زمانی که آنها بفهمند ما چه می‌کنیم. این امر همیشه به این معنا نیست که باید با یکدیگر موافق باشید. من برای رضایت سهامداران خدمت می‌کنم. آنها مالکان نهایی کسب‌وکار هستند. من همچنین مالکی هستم که یک برنامه انگیزشی بلندمدت دارم که با عملکرد به اشتراک گذاشته شده است، بنابراین آن را جدی می‌گیرم.»

416-1

مسئولیت‌ها و افتخارات

مک‌کینستری عضو شورای مشورتی موسسه مالی آمستردام، هیات مشاوران دانشگاه رود آیلند، هیات مشورتی دانشکده ارتباطات و رسانه هارینگتون، و هیات ناظران مدرسه بازرگانی کلمبیاست. او در آگوست 2011، با توجه به رهبری زیرکانه تجاری و تخصص طولانی‌مدتش در صنعت اطلاعات و انتشارات، از سوی دفتر اطلاعات شورای دولتی چین به عنوان عضو کمیته مشاوران خارجی منصوب شد.

در سال 2012، مک‌کینستری رتبه 15 را در فهرست 50 زن قدرتمند جهانی فورچون در کسب‌وکار کسب کرد (و رتبه 13 در سال 2011). او در سال‌های 2004، 2005 و 2006 در میان 10 زن برتر این فهرست قرار داشت.

نانسی برای چندین سال متوالی در میان 50 زن برتر تجارت جهانی فایننشال تایمز بوده است و در سال 2011 در رتبه هفدهم قرار گرفت. او در سال 2009، در فهرست صد زن قدرتمند فوربس در رتبه 43 قرار گرفت، که در آن نماینده یکی از دو زن مقیم هلند بود.

در آگوست 2011، او از سوی دفتر اطلاعات شورای دولتی چین به عنوان عضو کمیته مشاوران خارجی منصوب شد. در آوریل 2021 در مطبوعات هلندی به دلیل داشتن بالاترین حقوق بین هر مدیر عامل دیگری در هلند، در مقایسه با میانگین حقوق کارمندانش با 137 برابر میانگین دستمزد مورد انتقاد قرار گرفت. در سال 2017 او فقط 83 برابر میانگین دستمزد همکارانش دریافت کرد و همچنان از درآمد خود آگاه نبود. همچنین در سال 2020، او بالاترین پاداش را در بین 27 شرکت بزرگ در بورس اوراق بهادار آمستردام دریافت کرد.

دراین پرونده بخوانید ...