شناسه خبر : 46363 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بزرگ بازار مالی

نام استفن راس چگونه در اقتصاد ماندگار شد؟

 

آزاده خرمی‌مقدم / نویسنده نشریه 

استفن مایکل راس (زاده 10 می 1940)، یکی از شخصیت‌های برجسته در بازار مالی، بااستعداد و کارآزموده، از جمع بنیان‌گذاران شرکت «بزرگ‌ترین توسعه‌دهنده بازار مالی در جهان» است. در این گزارش نگاهی به وضعیت کاری و زندگی او خواهیم داشت.

 استفن راس مشاور املاک و مستغلات، خیّر و مالک تیم ورزشی آمریکایی است. راس رئیس و بنیان‌گذار  The Related، شرکت‌های جهانی مشاور املاک و مستغلات، است که در سال 1972 تاسیس کرد. ریلیتد بیشتر برای مشاوره مرکز دویچه بانک و همچنین پروژه توسعه مجدد هادسون یاردز شناخته شده است. دارایی خالص راس در سال 2020،  1 /10 میلیارد دلار  برآورد شد که او را در رتبه 185 در فهرست میلیاردرهای فوربس در آن سال قرار داده بود. او تا سال 2023 همچنان در همان فهرست جای داشت. او همچنین مالک اصلی استادیوم دلفین‌ میامی و هارد راک است. راس یکی از خیرین اصلی دانشگاه میشیگان محسوب می‌شود. او با کمک مادام‌العمر 478 میلیون‌دلاری به دانشگاه، بزرگ‌ترین خیر در تاریخ دانشگاه است. در کتاب «معجزه‌های بخشش»، آمده است که هدایای تحصیلات عالی او پس از مایکل بلومبرگ، شهردار میلیاردر نیویورک قرار دارد. دانشگاه میشیگان در سال 2004 به افتخار راس، پس از اهدای 100 میلیون دلار هدیه برای تامین بودجه یک ساختمان جدید مدرسه تجاری، نام مدرسه بازرگانی خود را به مدرسه بازرگانی راس تغییر داد. مرکز آکادمیک استفن ام راس در زمستان 2006 تکمیل شد. در سپتامبر 2013، راس 200 میلیون دلار به دانشگاه اهدا کرد (100 میلیون دلار به مدرسه بازرگانی و 100 میلیون دلار به ورزش دوومیدانی میشیگان) که بزرگ‌ترین هدیه در تاریخ دانشگاه محسوب می‌شد. دانشگاه میشیگان اعلام کرد  قصد دارد به افتخار وی نام پردیس دوومیدانی دانشگاه را تغییر دهد. در سال 2020، راس اعلام کرد 100 میلیون دلار کمک مالی اضافی برای شروع جمع‌آوری کمک‌های مالی برای ساخت مرکز نوآوری دانشگاه میشیگان دیترویت اختصاص می‌دهد.

استفن مایکل راس که در دیترویت به دنیا آمد و پرورش یافت، در یک خانواده یهودی بزرگ شد. او ابتدا در دبیرستان مامفورد در دیترویت تحصیل کرد و سپس از دبیرستان ارشد میامی بیچ، فارغ‌التحصیل شد. او به مدت دو سال در دانشگاه فلوریدا تحصیل کرد و سپس به دانشگاه میشیگان منتقل شد؛ جایی که در سال 1962 مدرک لیسانس مدیریت بازرگانی گرفت. او بعداً در سال 1965 دکترای حقوق را از دانشگاه ایالتی وین و کارشناسی ارشد حقوق در مالیات را از دانشکده حقوق دانشگاه نیویورک در سال 1966 دریافت کرد. این مدرک‌ها با وام عمویش،   مکس فیشر که تاجر بود و راس او را «مهم‌ترین الگو و الهام‌بخش من در زندگی» نامیده است، تامین شد. راس کار خود را به‌عنوان وکیل مالیاتی در Coopers & Lybrand در دیترویت آغاز کرد. در سال 1968، او به نیویورک نقل مکان کرد و به‌عنوان دستیار معاون رئیس‌جمهور در زیرمجموعه املاک و مستغلات Laird Inc پذیرفته شد. سپس در بخش مالی شرکت Bear Stearns مشغول به کار شد؛ اما در سال 1972 پس از اختلاف با مافوقش از شرکت اخراج شد. او با 10 هزار دلار (معادل 67  هزار دلار در سال 2021) که مادرش به او قرض داده بود، زندگی‌اش را می‌گذراند. او از دانش قانون مالیات فدرال خود برای سازماندهی معاملات برای سرمایه‌گذاران ثروتمند استفاده کرد و به آنها این امکان را داد تا با مشوق‌های سخاوتمندانه‌ای که دولت فدرال برای ترویج ساخت مسکن ارزان‌قیمت با یارانه فدرال اعطا می‌کرد، درآمد خود را حفظ کنند. راس بسیار موفق بود و در سال اول 150 هزار دلار درآمد داشت و توانست معاملات پیچیده‌تری را ترتیب دهد.

شرکت‌های The Related

در سال 1972، راس، The Related، شرکت‌های مشاور املاک و مستغلات را تاسیس کرد. ریلیتد در ابتدا با شرکت‌های مسکن آغاز شد که هزاران آپارتمان یارانه‌ای را با درآمد کم و متوسط در سراسر کشور ساختند. در دهه 1980، راس به سمت پروژه‌های مهم‌تر روی آورد. پروژه‌هایی که توجه افراد بیشتر و رسانه‌ها را به خود جلب کرد. این برنامه‌ها معمولاً بزرگ‌ترین و پربارترین پروژه‌های یک سازمان یا شرکت بودند و اغلب با اهداف راهبردی آن سازمان و شرکت مرتبط بودند. به‌عنوان نمونه او رابرت استرن، معمار برجسته در دهه 1990 را برای طراحی ساختمان در نبش خیابان 65 و خیابان سوم در چاتام استخدام کرد. شرکت‌های Related به‌زودی شروع به توسعه پروژه‌های پرچالش شهر کردند. پروژه‌هایی که با مشکلات و چالش‌های بسیاری مواجه بودند و انجام آنها نیازمند تلاش بیشتر و حل مشکلات پیچیده بود. این پروژه‌ها ممکن بود به دلایل مختلفی از جمله فنی، مالی، سازمانی یا مدیریتی مشکلاتی داشته باشند. مانند ویلِست پوینت، یک میدان صنعتی در نزدیکی سیتی فیلد و کالیسیوم نیویورک. شرکت ریلیتد که مقر آن در  نیویورک است، اکنون دارای دفاتر و مشاوران املاک و مستغلات در بوستون، شیکاگو، لس‌آنجلس، دالاس، واشنگتن، فلوریدای جنوبی، ابوظبی و لندن است. این شرکت به‌طور مستقیم حدود چهار هزار نفر را در استخدام دارد. مجموعه دارایی‌های املاک و مستغلات موجود این شرکت، به ارزش بیش از 60 میلیارد دلار، از موارد ترکیبی مسکونی، خرده‌فروشی، اداری، نمایشگاه‌های تجاری و دارایی‌های مقرون‌به‌صرفه یا ملک‌های مناسب برای افراد با درآمد متوسط و پایین، در آنچه شرکت آن را «بازارهای با موانع بالا برای ورود» می‌نامد، تشکیل شده است. ریلیتد بزرگ‌ترین مالک املاک اجاره‌ای مسکونی لوکس با بیش از 40 هزار واحد در کارنامه خود است. و پروژه‌های ترکیبی مانند مرکز دویچه‌بانک در نیویورک، سیتی پِلِیس در غرب پالم‌بیچ، گرند در لس‌آنجلس (طراحی‌شده به وسیله فرانک گری) و پروژه 28هکتاری هادسون‌یاردز را در ضلع غربی منهتن توسعه داده است. هادسون‌یاردز بزرگ‌ترین و گران‌ترین پروژه املاک و مستغلات در آمریکاست- تقریباً یک میلیارد دلار در هر هکتار. راس یک آتریوم (یک فضای باز درون ساختمان با سقف شیشه‌ای که برای افزایش نور طبیعی و ایجاد ارتباط بین فضاهای مختلف ساختمان استفاده می‌شود)، در داخل هادسون‌یاردز ساخت تا مشاوران را به سمت توسعه ترغیب کند. ریلیتد همچنین یک سرمایه‌گذار عمده در Equinox Fitness Clubs، SoulCycle و رستوران‌های زنجیره‌ای سریع معمولی است.

تیم فوتبال دلفین‌های میامی

87در فوریه 2008، راس 50 درصد از مجموعه دلفین‌های میامی، استادیوم دلفین (که اکنون به‌عنوان استادیوم هارد راک شناخته می‌شود) و زمین‌های اطراف آن را از مالک آن زمان، وین هویزنگا، به مبلغ 550 میلیون دلار خریداری کرد، با توافقی که بعداً شریک عمومی مدیریت دلفین‌ها شد. در 20 ژانویه 2009، راس 45 درصد دیگر از تیم را از هویزنگا خرید. ارزش کل این معامله 1 /1 میلیارد دلار بود. این بدان معنا بود که راس مالکیت 95 درصد امتیازها و استادیوم را از آن خود کرد. از زمان خرید دلفین‌ها، راس گلوریا استفان، مارک آنتونی، ونوس ویلیامز، تونی چستا و سرنا ویلیامز را به‌عنوان مالکان جزء تیم به خدمت گرفت. در سال 2013، راجر گودل به نمایندگی از راس به قانون‌گذار فلوریدا پیشنهاد داد بودجه عمومی چند میلیون‌دلاری را از ایالت دریافت کند تا به بازسازی استادیوم هارد راک کمک کند. دلفین‌ها برای 30 سال آینده سه میلیون دلار در سال می‌خواستند و راس متعهد شد 70 درصد از هزینه را تامین کند. بااین‌حال، قانون‌گذاران فلوریدا با وجود اعطای بیش از 100 میلیون دلار یارانه به The Ballpark of the Palm Beaches، این پیشنهاد را رد کردند. راس در نهایت 500 میلیون دلار از جیب خود برای بازسازی ورزشگاه خرج کرد. در 27 مارس 2017، راس تنها فردی بود که رای «نه» خود را در مورد درخواست اوکلند ریدرز برای تایید انتقال از اوکلند به لاس‌وگاس در فصل 2020 به صندوق انداخت. راس گفت که مشکل شخصی با مالک ریدرز، مارک دیویس، ندارد و برای تیم آرزوی موفقیت می‌کند، اما فکر می‌کند تیم همه تلاش خود را برای ماندن در اوکلند نکرده است. همچنین داشتن سه تیم که در فاصله 15 ماه جابه‌جایی داشته‌اند، برای بازیکنان و هواداران خوب نبود. راس همچنین قبل از اینکه دلفین‌هایش در اولین بازی خانگی خود پس از انتقال به لس‌آنجلس با چارجرز بازی کنند، اظهار داشت که باور ندارد، مالک چارجرز، دین اسپانوس، تمام تلاش خود را برای ماندن در سن دیه‌گو انجام داده باشد. این اظهارات، راس را به چهره‌ای محبوب در میان هواداران آزرده‌خاطر سن دیه‌گو تبدیل کرد.   از سال 2019، مسابقات آزاد میامی در استادیوم هارد راک میزبانی می‌شود.

در اول فوریه 2022، یک طرح دعوی حقوقی فدرال علیه راس مطرح و ادعا شد راس به ازای هر بازی که دلفین در رقابت‌های 2019 باخته است، به فلورس 100 هزار دلار پاداش داده است. از تاریخ 2 فوریه 2022، NFL (اتحادیه فوتبال آمریکایی) علناً تمام اتهامات علیه راس و سایر موارد دادخواست را رد کرد و در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد، «ما در برابر این ادعاها که بی‌ارزش هستند دفاع خواهیم کرد». اما در اوایل ماه آگوست سال 2022، خبری در مورد تصمیم‌گیری مهمی در لیگ فوتبال آمریکایی منتشر شد که در آن به گزارش تخلفات تیم دلفین‌ها اشاره شد. این بررسی به نقض سیاست‌های عدم دخالت لیگ در مورد تبادل اطلاعات با مهاجمان و مربیان دیگر تیم‌ها از سوی تیم دلفین‌ها پرداخته بود و به تصمیمات مهمی در مورد انتخابات آینده آنها منجر شد.

در تاریخ 2 آگوست 2022 پس از یک بررسی شش‌ماهه از سوی مری جو وایت و سایر وکلا، اتحادیه فوتبال آمریکایی (NFL) تصمیم گرفت دلفین‌ها را به دلیل نقض سیاست لیگ در سه مورد از سال 2019 تا 2022 جریمه کند. تیم دلفین‌ها محکوم به مکالمات غیرمجاز با مهاجم و مربی سابق تیم نیواورلئانز سنتز، تام برادی و سین پایتون، که هر دو با تیم‌های دیگری قرارداد داشتند، شد. تیم دلفین‌ها از پیک انتخاب اول مرحله اول، قهرمانی سال 2023 و پیک انتخاب سوم مرحله سوم، قهرمانی سال 2024 خود را از دست می‌دهند. راس، مالک تیم نیز 5 /1 میلیون دلار جریمه و تا 17 اکتبر 2022 محروم شد و تا آن زمان از حضور در مرکز دلفین‌ها یا نمایندگی تیم در هر رویدادی منع شد. او همچنین از حضور در هر جلسه لیگ قبل از نشست سالانه در سال 2023 منع شد و به‌طور نامحدود از تمام کمیته‌های لیگ حذف شد. نایب رئیس، بروس بیل، 500 هزار دلار جریمه شد و اجازه حضور در هیچ جلسه لیگ برای بقیه فصل 2022 را نداشت. تحقیقات نتوانست ثابت کند که دلفین‌ها عمداً بازی‌های خود را در طول فصل 2019 از دست داده‌اند.

سایر فعالیت‌ها

راس مالک اتودروم بین‌المللی میامی است، یک مسیر خاص برگزاری مسابقات ورزشی مانند موتورسواری یا اتومبیل‌رانی که در اطراف استادیوم هارد راک ساخته شده است. اتودروم دارای حقوق انحصاری میزبانی گرندپری میامی در طول فصل 2032 است و مسابقات جایزه بزرگ فرمول یک برای اولین‌بار در طول فصل 2022 برگزار شد. راس قبل از موفقیت چندین سال در تلاش بود تا گرندپری میامی را به بار بنشاند. مسیر به‌گونه‌ای طراحی شده است که مسابقات مزاحمتی برای ساکنان محلی ایجاد نکند. همچنین یکی از جدیدترین پیست‌های مسابقه‌ای در ایالات‌متحده است.  RSE Ventures یک شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی است که بر ورزش و سرگرمی، رسانه و بازاریابی، غذا و سبک زندگی و فناوری تمرکز دارد. این شرکت را در سال 2012  راس و مت هیگینز، معاون اجرایی سابق نیویورک جتس، راه‌اندازی کردند.

فعالیت‌های مدنی و بشردوستانه

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد راس به دانشگاه میشیگان کمک‌های منحصربه‌فردی کرد و رئیس مشترک کمپین جمع‌آوری کمک‌های مالی دانشگاه میشیگان بود که در می 2007 راه‌اندازی شد. راس در کمیته اجرایی NYC2012، مبتکر آوردن بازی‌های المپیک تابستانی به نیویورک در سال 2012 بود که با پیروزی لندن شکست خورد. راس رئیس هلدینگ Equinox  و رئیس بازنشسته هیات املاک و مستغلات نیویورک (REBNY)، انجمن پیشرو تجارت املاک و مستغلات شهر است. راس به‌عنوان عضوی از هیات امنای بنیاد سولومون آر. گوگنهایم، در برنامه‌ریزی بازسازی عمده ساختمان نمادین فرانک لوید رایت و سایر موزه‌های جدید شرکت داشت. او متولی بیمارستان پرسبیتریان نیویورک، موسسه زمین شهری، بخش بین‌المللی تحقیقات دیابت نوجوانان نیویورک، موسسه لوین و مدیر بنیاد جکی رابینسون و موسسه منابع جهانی است. راس در هیات مدیره پردیس فناوری کرنل، دو میلیارد دلار برای پروژه مشترک موسسه فناوری تکنیون و دانشگاه کرنل پرداخت کرد. این موسسه پس از تکمیل چندین هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و صدها استاد را خواهد پذیرفت و محیطی تجاری با فناوری پیشرفته فراهم خواهد کرد.

سیاست‌ها

راس کمک‌های مالی عمده‌ای به افراد و سازمان‌های هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه کرده است. او قبلاً به چاک شومر، جری نادلر، اندرو کومو، جرج پاتاکی، کمیته رقابت انتخاباتی سناتورهای دموکرات، کمیته رقابت انتخاباتی کنگره دموکرات، کمیته ایالتی دموکرات نیوجرسی، کمیته ایالتی جمهوریخواه نیویورک و کمیته ملی جمهوریخواه کمک مالی کرده است.

افتخارات و جوایز

راس به خاطر فعالیت‌های تجاری، مدنی و بشردوستانه‌اش به افتخارات بسیاری نائل شده است. او به‌عنوان سومین فرد قدرتمند در املاک و مستغلات نیویورک از سوی روزنامه نیویورک آبزرور، به‌عنوان مدیر اجرایی سال در املاک چندخانوار از سوی روزنامه Property Commercial و  شخصیت سال در حوزه مسکن از سوی کنفرانس ملی مسکن انتخاب شد.

زندگی شخصی

راس از ازدواج اولش دو فرزند دارد. در آوریل 2021، علنی شد که او پس از 18 سال زندگی مشترک، از همسر دوم خود، کارا (با نام خانوادگی گافنی) طلاق گرفته است. او دو فرزندخوانده با گافنی دارد. راس صاحب یک عمارت 11 هزار فوت‌‌مربعی در کنار اقیانوس در پالم‌بیچ به نام «ریف» است. 

دراین پرونده بخوانید ...