شناسه خبر : 5857 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کاهش ۵۰ درصدی سود غول نفتی نروژ

بازار ضعیف آمریکا استات‌اویل را بی‌رمق کرد

شرکت نفت نروژی استات اویل در ۸ می اعلام کرد سود سه‌ماهه نخست آن بیش از ۵۰ درصد کاسته شده است، همزمان شرکت مقرری‌های عظیمی برای قراردادهای خود تنظیم کرده است تا گاز طبیعی مایع شده را به آمریکا برساند.

شیوا سعیدی
منبع: وال‌استریت ژورنال
شرکت نفت نروژی استات اویل در 8 می اعلام کرد سود سه‌ماهه نخست آن بیش از 50 درصد کاسته شده است، همزمان شرکت مقرری‌های عظیمی برای قراردادهای خود تنظیم کرده است تا گاز طبیعی مایع شده را به آمریکا برساند. از سوی دیگر در این کشور شکوفایی تولید گاز طبیعی تقاضا را به شدت کاهش داده است. یکی دیگر از عوامل کاهش سود شرکت، رکود بازده و قیمت‌ها و البته حملات تروریستی در حوزه‌ای مشترک در الجزیره بوده است. این شرکت اعلام کرده است بودجه 9/4 میلیارد کرونری ( 7/849 میلیون دلار) برای قراردادهای تامین گاز مایع به آمریکا از طریق پایانه واردات ال‌ان‌جی کاو پوینت که به شرکت دامینیون رسورز تعلق دارد، تعیین کرده است. استات‌اویل پیش‌بینی نمی‌کند از کل ظرفیت این پایانه استفاده کند زیرا تولیدات داخلی گاز در آمریکا به شدت افزایش یافته است. شکوفایی تولید گاز طبیعی در آمریکا بهای داخلی این کالا در آمریکا را کاسته است به همین دلیل این صنعت به دنبال اجازه دولت برای صادرات گاز طبیعی از آمریکا به بازارهایی است که قیمت این کالا در آن بالاتر است مانند اروپا و آسیا. دامینیون احداث واحدهایی را پیشنهاد کرده است تا گاز طبیعی آمریکایی را مایع کرده و سپس آن را از واحد کاو پوینت به دیگر نقاط جهان صادر کند. این پایانه در اصل برای واردات گاز، در زمانی احداث شد که تولید داخلی گاز طبیعی به این شکل افزایش نیافته بود. بر اساس گزارش موسسه نرخ‌گذاری مودیز، بندر کاو پوینت یکی از سه پایانه‌ای است که احتمال کمی وجود دارد دولت اجازه صادرات گاز به آن را بدهد. هلگه لوند مدیر ارشد بخش صادرات به آمریکا در شرکت استات‌اویل به وال‌استریت ژورنال می‌گوید: اکنون مذاکرات درباره میزان صادرات گاز است. در حال حاضر محموله‌های گاز محدودی به بازار آمریکا صادر می‌شوند و کاهش سود ما نیز پیامد همین امر است.
سود سه‌ماهه نخست استات اویل حدود 4/6 میلیارد کرونر یا به عبارتی 02/2 کرونر به ازای هر سهم بود. در نظر‌سنجی موسسه فکت‌ست، 11 تحلیلگر پیش‌بینی کردند سود خالص شرکت 76/13 میلیارد کرونر باشد. این رقم با سود خالصی که شرکت‌های نفتی آمریکایی گزارش دادند متفاوت است زیرا شامل تغییراتی در ارزش ذخایر است.
لوند در این باره می‌گوید: استات‌اویل هنوز برنامه خاصی برای صادرات گاز طبیعی از آمریکا ندارد. اما ما یک بازیگر مهم در بازار آمریکا هستیم بنابراین روند صادرات گاز طبیعی آمریکا را از نزدیک دنبال خواهیم کرد. این شرکت در ماه نوامبر 2012 ارسال گاز با خط لوله را از شمال شرقی آمریکا به کانادا آغاز کرد اما قیمت‌های این کالا بسیار بالاتر هستند.
به طور متوسط بهای گاز استات‌اویل در سه‌ماهه نخست پایین‌تر از تخمین تحلیلگران بود زیرا بازده گاز نروژی (که قیمت بالاتری دارد) 15 درصد کاسته شده است و از سوی دیگر تولید گاز طبیعی با فناوری شکست را افزایش داده است.
با وجود افزایش تقاضا از سوی تولید‌کنندگان الکتریسیته، بهای گاز طبیعی آمریکایی هنوز هم بسیار پایین‌تر از بازارهای دیگر است. لوند در این باره می‌گوید: بله، در مقایسه با برنامه‌های ما هنگام سرمایه‌گذاری درسال 2008، قیمت‌ها بسیار کمتر هستند اما بازار گاز حاصل از فرآیند شکست بسیار مناسب است و از سوی دیگر هزینه‌های آن کمتر است بنابراین ما هنوز هم درآمد‌زایی داریم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها