شناسه خبر : 2368 لینک کوتاه

رویاپردازی دیگر در سیلیکون ولی

الون ماسک کیست؟

الون ماسک در روز ۲۸ ژوئن سال ۱۹۷۱ میلادی در پورتوریال آفریقای جنوبی متولد شد. وی به دلیل بنیانگذاری SpaceX و شرکت تسلاموتورز و Paypal در جهان شهرت دارد.

الون ماسک در روز 28 ژوئن سال 1971 میلادی در پورتوریال آفریقای جنوبی متولد شد. وی به دلیل بنیانگذاری SpaceX و شرکت تسلاموتورز و Paypal در جهان شهرت دارد. او که یکی از بزرگ‌ترین کارآفرینان در ایالات متحده آمریکاست به عنوان مدیر عامل شرکت space X و رئیس بخش طراحی شرکت تسلاموتورز مشغول به کار است. ریاست هیات مدیره شرکت solarcity نیز در پرونده کاری وی قرار دارد. اما سوال اینجاست که این کارآفرین بزرگ و برجسته و این ثروتمند جوان کیست و چگونه توانسته به قله‌های پیشرفت برسد؟
او در پورتوریال آفریقای جنوبی متولد شده است. مادر وی کانادایی و پدرش تبعه آفریقای جنوبی بود. او اولین کامپیوتر را در کودکی از پدرش هدیه گرفت و با تلاش و ممارست بسیار موفق شد کار با کامپیوتر و نوشتن برنامه‌های کامپیوتری را بیاموزد. در 12سالگی اولین نرم‌افزار تجاری توسط الون ماسک وارد بازار شد که در آن زمان با قیمتی معادل 500 دلار آمریکا به فروش رسید. نام این نرم‌افزار blastar بود که یک بازی کامپیوتری فضایی بود.
او در 17سالگی خانه پدری را ترک کرد و با بهره‌گیری از پشتوانه مالی خانوادگی و تشویق‌های پدرش به تنهایی سفری را به آمریکا و کانادا انجام داد تا از نزدیک با دنیای بزرگ علم کامپیوتر در آن کشورهای صنعتی آشنا شود. پدر او با وجود محدودیت‌های زیادی که در آفریقای جنوبی برای سفر افراد زیر 18سال وجود داشت همواره فرزندانش را به استقلال و سفر کردن به کشورهای دیگر تشویق می‌کرد به همین دلیل الون و خواهر و برادرش قبل از سن 18سالگی سفرهای مستقل زیادی کرده بودند و با فرهنگ مناطق زیادی از دنیا آشنا بودند. در سن 18سالگی الون بخش‌های زیادی از آفریقا و اروپا را دیده بود و سفرهایی به کشورهای خاورمیانه و خاور دور و چین و آمریکا و کانادا کرده بود.
بالاخره بعد از دیدن کشورهای مختلف و آشنایی با اصول و زیر‌ساخت‌های اقتصادی و صنعتی و سیاسی مناطق متفاوت دنیا تصمیم گرفت به آمریکا مهاجرت کند و در سال 1992 بعد از گذشت دو سال از تحصیل رشته اقتصاد در دانشگاه کویینز کانادا به آمریکا رفت و مدرک لیسانس رشته اقتصاد را از مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا گرفت و به دنبال آن لیسانس رشته فیزیک را از مدرسه علم و هنر دانشگاه پنسیلوانیا دریافت کرد. در این کشور الون جوان اقدام به مطالعه و تحقیق در حوزه‌های مختلف کرد و بعد از شناسایی ضعف‌های موجود در علم روز دنیا به عرصه‌هایی روی آورد که به زعم وی توسعه لازم را پیدا نکرده بود. حوزه‌هایی از قبیل علوم فضایی که سبب شد او شرکت اسپیس ایکس را بنیان نهد و ضمن ایجاد فرصت شغلی برای شمار زیادی از ساکنان آمریکا زمینه تحقیقات بیشتر در حوزه هوا و فضا را فراهم کند.
الون بعد از اتمام تحصیل در مقطع کارشناسی به سیلیکون ولی کالیفرنیا رفت تا تحصیلات خود را در مقطع دکترای فیزیک در دانشگاه استنفورد ادامه دهد ولی موفق نشد این مقطع را به پایان برساند. او با مطالعات زیادی که در مورد افراد نوآوری از قبیل توماس ادیسون و نیکلا تسلا و... انجام داده بود و با توجه به پیش‌زمینه دانشگاهی‌اش در رشته فیزیک سه حوزه را به عنوان حوزه‌هایی که دنیای آینده به آنها نیاز دارد ولی هم‌اکنون توسعه چندانی پیدا نکرده است و باید مطالعات بیشتری در آن زمینه‌ها انجام بشود انتخاب کرد. این حوزه‌ها عبارت بودند از اینترنت، انرژی پاک و در نهایت فضا.
او در یکی از سخنرانی‌های خود گفت: «مشکل اصلی دنیای امروزی ضعف در این سه حوزه است و ما باید هر چه سریع‌تر در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم و پژوهش‌های تازه‌ای انجام دهیم.»
سال‌ها تلاش وی در عرصه‌های مختلف علمی و پژوهشی سبب شد او به عنوان یکی از برترین افراد نوآور و کارآفرین در آمریکا معرفی شود و ده‌ها جایزه به پاس همین نوآوری‌هایش دریافت کند. او در سال 2007 میلادی به عنوان خلاق‌ترین فرد سال انتخاب شد و در سال 2012 توانست جایزه سلطنتی نوآوری و کارآفرینی دولت آمریکا را از آن خود کند. همچنین او دکترای افتخاری طراحی را از دانشگاه هنر و طراحی آمریکا دریافت کرده است و دانشگاه سوری انگلستان هم دکترای افتخاری مهندسی هوا و فضا را به او تقدیم کرده است.
اما این فرد خلاق که هم‌اکنون ثروتی بالغ بر 5/4 میلیارد دلار آمریکا دارد و ریاست چندین شرکت برجسته و بزرگ آمریکایی را بر عهده دارد بارزترین ویژگی خود را اعتیاد به کار زیاد می‌داند و می‌گوید: «من معمولاً صد ساعت در هفته برای توسعه شرکت‌های تسلاموتورز و اسپیس ایکس سرمایه‌گذاری می‌کنم.» او در سال 2000 میلادی با جاستین ماسک همسر اولش آشنا شد. جاستین که یک نویسنده مشهور کانادایی است در دوران تحصیل الون در دانشگاه کویینز کانادا به تحصیل در زمینه ادبیات و فن نوشتار انگلیسی مشغول بود. آنها پنج فرزند دارند. الون و جاستین در سال 2008 میلادی خبر از جدایی خود دادند و الون دوباره ازدواج کرده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها