شناسه خبر : 16603 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تقویت دلار و افت تقاضای چین برنت را لرزاند

نفت در سراشیبی سقوط

روز دوشنبه سیزدهم می نفت برنت دریای شمال با فشاری که از جانب دلار آمریکا و افت تقاضای نفت چین روبه‌رو شده بود، به ۱۰۳ دلار در هر بشکه کاهش یافت.

مجتبی فرخ
منبع: رویترز و بلومبرگ
روز دوشنبه سیزدهم می نفت برنت دریای شمال با فشاری که از جانب دلار آمریکا و افت تقاضای نفت چین روبه‌رو شده بود، به 103 دلار در هر بشکه کاهش یافت. در این روز داده‌ها نشان می‌داد تقاضای نفت چین به کمترین سطح خود در هشت ماه گذشته رسیده است. در ماه آوریل مصرف نفت خام پالایشگاه‌های این کشور در مقایسه با ماه مارس سه درصد تنزل داشته است، که از سپتامبر سال گذشته پایین‌ترین نرخ روزانه‌ای است که گزارش می‌شود. طی این دوره پالایشگاه‌های این کشور وارد فصل تعمیرات و نگهداری شده بودند. تقاضای نفت چین در ماه آوریل که به پایین‌ترین سطح هشت ماه گذشته رسید، با 6/9 میلیون بشکه نسبت به یک سال گذشته 2/3 درصد بالاتر بود. هری تچیلین گوریریان رئیس استراتژی بازار کالای بی‌ان‌پی پاریباس در این باره می‌گوید: «داده‌های اقتصادی چین هنوز حمایتی را برای نفت فراهم نمی‌کند. این داده‌ها ضعیف هستند و برای حمایت از روند صعودی قیمت‌ها کافی نیست.» همچنین در این روز قوی‌تر شدن دلار سرپوشی روی افزایش قیمت نفت گذاشته بود؛ قوی‌تر شدن دلار نفت را برای دارندگان ارزهای دیگر گران‌تر می‌کند. اخیراً قیمت دلار به دلیل گمانه‌زنی‌ها در مورد کاهش مقیاس سیاست‌های پولی فدرال‌رزرو افزایش یافته است. این سیاست‌ها در جهت حمایت از رشد اقتصادی این کشور به اجرا درآورده می‌شود. هری تچیلین در این باره می‌گوید: «ارزش دلار روی قیمت کلیه اجناس فشار می‌آورد، خصوصاً روی اجناس حساسی مثل نفت و طلا.» در این روز توقف جریان نفتی از خطوط لوله عراق به ترکیه بعد از
از سرگیری که به دنبال توقف شش‌روزه داشت، حمایت‌هایی را برای نفت فراهم کرده بود.
نگرانی‌ها در مورد آمریکا
در این روز همچنین بازار از جانب عرضه تحت فشار قرار گرفته بود. به گفته تحلیلگران در کامرس بانک «بازار نفت با مازاد عرضه روبه‌رو شده است. موجودی نفت خام ایالات متحده در بالاترین سطح خود قرار گرفته و موجودی بنزین نیز در منطقه آمستردام-رتردام- آنتروپ به بالاترین سطح خود در پنج سال گذشته رسیده است». آژانس بین‌المللی انرژی روز سه‌شنبه چهاردهم آوریل چشم‌انداز عرضه و تقاضای ماهیانه خود را منتشر خواهد کرد. پیش از این، هفته گذشته اوپک چشم‌انداز خود را برای تقاضای سال 2013 افزایش داده بود. کامرس بانک در این باره می‌گوید: «آژانس بین‌المللی احتمالاً در پاسخ به رشد سریع تولید نفت روسی در ایالات متحده، در پیش‌بینی خود برای عرضه غیراوپک به طور قابل توجهی تجدید نظر رو به بالایی خواهد داشت. بنابراین، اگر قیمت نفت بخواهد افزایش یابد، نیاز به داده‌های مثبتی در مورد تقاضا داریم.» همچنین تجدید نگرانی‌ها در مورد کاهش رشد تقاضای ایالات متحده بزرگ‌ترین مصرف کننده نفت جهان، افزایش قیمت‌ها را محدود ساخته است. طبق بررسی‌های سه‌ماهه 42 تخمین‌زن از فیلادلفیا فدرال‌رزرو، انتظار می‌رود اقتصاد ایالات متحده طی سه‌ماهه دوم و سوم در مقایسه با تخمین‌های قبلی با سرعت کندتری رشد پیدا کند.
افزایش خروجی اوپک
در این روز نفت سبک آمریکا برای سومین روز متوالی با افت رو‌به‌رو شد و نفت برنت دریای شمال با بیش از 2/1 درصد برای دومین روز کاهش پیدا کرد. دبیرخانه اوپک روز دهم می‌ گفت، اوپک ماه گذشته روزانه 46/30 میلیون بشکه نفت تولید کرده است که از 18/30 میلیون بشکه ماه مارس بیشتر است. با این میزان تولید، اوپک در این ماه خروجی خود را به بالاترین سطح پنج ماه گذشته افزایش داد. دبیرخانه اوپک در گزارش ماهیانه خود گفت، عربستان سعودی در ماه آوریل روزانه 27/9 میلیون بشکه نفت تولید کرده است که بالاتر از 13/9 میلیون بشکه ماه مارس است. این میزان بالاترین میزانی است که عربستان از ماه نوامبر تولید کرده است. وزیر نفت عربستان روز دهم می در استانبول گفت: «پادشاه عربستان نسبت به نقش خود به عنوان تامین‌کننده‌ای معتبر و ثابت‌قدم برای افزایش تولید خود برای جبران افت‌هایی که در کوتاه‌مدت به وجود می‌آید، متعهد است.» مورگان استنلی پیش‌بینی کرد فاصله قیمتی بین نفت سبک آمریکا و برنت با انباشت عرضه ایالات متحده بیشتر خواهد شد. در حال حاضر شکاف قیمتی بین این دو پایین است و باید امسال به دلیل رشد مازاد عرضه هوستون (شهری در تگزاس) دوباره افزایش پیدا کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها