شناسه خبر : 20210 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بازار به عقب‌نشینی کورودا واکنش نشان داد

صعود بی‌سابقه ین

ارزش ین ژاپن به بالاترین سطح از جولای ۲۰۰۹ رسید. این در حالی است که امسال بالاترین میزان نوسانات وجود داشت و سرمایه‌گذاران را مجبور کرد سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی را مورد ارزیابی قرار دهند.

خجسته دهقانی
ارزش ین ژاپن به بالاترین سطح از جولای 2009 رسید. این در حالی است که امسال بالاترین میزان نوسانات وجود داشت و سرمایه‌گذاران را مجبور کرد سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی را مورد ارزیابی قرار دهند. در پی تصمیم کورودا رئیس بانک مرکزی ژاپن برای عقب‌نشینی از قسمتی از برنامه‌های ‌بی‌سابقه انبساطی پولی و مالی، ارزش ین ژاپن در برابر همتایانش رشد کرد. برایان دینگرفیلد استراتژیست ارزی در بانک رویال در واحد اوراق بهادار RBS می‌گوید: «بازار ممکن است از خود بپرسد که آیا بانک مرکزی ژاپن همچنان تمایل دارد سیاست تهاجمی خودش را ادامه دهد.» ین ژاپن طی هفته منتهی به 14 ژوئن 3/3 درصد تقویت شد و به 31/94 در برابر هر دلار رسید که بالاترین سطح قیمت از 4 آوریل است. این در حالی است که در 22 ماه می 74/103 در برابر هر دلار بود که کمترین میزان از 3 اکتبر 2008 است. ین ژاپن 6/2 درصد در برابر یورو افزایش قیمت داشت و به 6/125 در برابر هر یورو رسید. شاخص نوسانات جهانی جی پی‏مورگان FX رشد کرد و به 43/11 درصد در 13 ژوئن رسید که بالاترین سطح از ژوئن 2012 است.
ین ژاپن 5/7 درصد در ماه گذشته رشد داشته و بر اساس شاخص‌های وزنی همبستگی بلومبرگ بهترین عملکرد را در میان 10 ارز مربوط به کشورهای پیشرفته داشته است. دلار آمریکا 2/1 درصد کاهش یافته این در حالی است که یورو در همین یک ماه گذشته 5/1 درصد رشد داشته است. بازارهای ژاپن بعد از یک چرخش 360‌درجه‌ای ‌از زمان شروع سیاست تضعیف ارزش ین توسط کورودا از 4 آوریل به جای قبلی برگشته است. کورودا سعی داشت با دو برابر کردن خرید اوراق قرضه ماهانه نرخ مبادله‌ای ‌را کاهش دهد. عایدی اوراق قرضه 10‌ساله بانک مرکزی ژاپن برای دومین هفته متوالی افت کرد و به 82/0درصد رسید در حالی که این اوراق از 4 آوریل تاکنون حداقل میزان آن 315/0 و بیشترین سطح آن یک درصد بوده است. بانک مرکزی ژاپن بعد از اتمام نشست دو روزه در 14 ژوئن اعلام کرد بانک مرکزی همچنان تصمیم دارد خرید اوراق قرضه دولتی را از 60 تریلیون ین (640 میلیارد دلار) به 70 تریلیون به منظور افزایش پایه پولی افزایش دهد. دینگرفیلد معتقد است: «در متن بیانیه بانک مرکزی ژاپن تصمیم گرفته شده است که سیاست پولی بدون تغییر باقی بماند و این ممکن است باعث شود بازارها در برابر ژاپن حالت تدافعی به خود بگیرند زیرا این سیاست تهاجمی ژاپن به منظور مبارزه با نوسانات بازارهای داخلی است.» ین ژاپن در برابر 16 همتای عمده خودش طی هفته منتهی به 14 ژوئن بیشترین رشد را داشت زیرا بعد از آخرین نشست بانک مرکزی ژاپن خبرها حاکی از آن بود که سیاستگذاران تمایل داشتند محرک‌ها محدود به یک دوره دو‌ساله شود. با توجه به سخنان یکی از اعضای هیات‌مدیره بانک مرکزی در نشست 22-21 ماه می، بانک مرکزی ژاپن بایستی یک بازه زمانی محدود دو‌ساله را برای سیاست‌های انبساطی بی‌سابقه خود تعیین کند تا در نتیجه بتواند نوسانات بازار اوراق قرضه را سرکوب کند. عضو هیات‌مدیره بانک مرکزی ژاپن معتقد است سیاست انبساطی بایستی به یک بازه زمانی دو‌ساله محدود شود و بایستی بعد از این دوره با یک شیوه منعطف مورد بازنگری قرار گیرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها