شناسه خبر : 11258 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سال خوبی در راه نیست

تقاضای ضعیف ذرت برای سال ۲۰۱۳

حالا که سال زراعی جدید شروع شده، شاید بهترین کار، تحلیل و پیش‌بینی قیمت ذرت در سال ۲۰۱۳ باشد.

ایما موسی‌زاده
حالا که سال زراعی جدید شروع شده، شاید بهترین کار، تحلیل و پیش‌بینی قیمت ذرت در سال 2013 باشد. می‌خواهیم ببینیم متوسط قیمت کاهش خواهد یافت؟ و اگر جواب مثبت است، چقدر؟ در حال حاضر، کشاورزان قیمت محصول را بالا فرض می‌کنند و در واقع حتی از فروش محصولات ذخیره خود، به امید بالا رفتن قیمت‌ها خودداری می‌کنند. در واقع آنها کاهش قیمت‌هایی را که در چند هفته اخیر، خصوصاً در مورد محصولات انبارشده ذرت اتفاق افتاده است دائمی تلقی نمی‌کنند و انتظار افزایش مجدد قیمت‌ها را در آینده نزدیک دارند. این راهکار چندان مورد تایید نیست چون در واقع طبق داده‌های تاریخی این احتمال وجود دارد که در سال‌ جاری، قیمت ذرت حتی به کمتر از چهار دلار به ازای هر بوشل محصول برسد. خشکسالی سال گذشته، کاهش میزان برداشت و بالا رفتن تاریخی قیمت‌ها، یکی از مهم‌ترین تبعاتی که به دنبال داشت، کاهش میزان تقاضا بود. این بخش از سناریوی خشکسالی، شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته است درحالی که کلیدی‌ترین فاکتور برای تعیین قیمت در سال 2013 است. در حال حاضر اصلی‌ترین سوال این است: چه مدت زمان لازم داریم تا سطح تقاضا، به میزان قبل از افزایش قیمت بازگردد؟
طبق داده‌های جدول زیر، از سال 1960 به بعد در 12 مقطع زمانی، در یک سال میزان تقاضا بیش از پنج درصد نسبت به نرمال آن کاهش یافته است و در واقع تنها در دو سال، این کاهش تقاضا در سال بعد از آن جبران شده است. در مجموع، کاهش تقاضا در سال زراعی بعد از افزایش قیمت‌ها، به طور متوسط باعث کاهش قیمتی تقریباً 16درصدی شده است، که البته شامل مصرف اتانول هم می‌شود. دلیلی ندارد که اعتقاد نداشته باشیم سال 2013 نیز از الگویی مشابه پیروی خواهد کرد. بنا به داده‌ها و با توجه به افزایش سطح زیر کشت ذرت در کنار کاهش تقاضای این محصول، پیش‌بینی می‌شود با اضافه عرضه‌ای 627/2 میلیارد‌بوشلی مواجه باشیم. میزان تقاضای صادرات ذرت آمریکا بسیار کاهش یافته است و مشتریان قبلی، یا فروشندگان جدید و ارزان‌تری پیدا کرده‌اند، که این فروشندگان اغلب از آمریکای جنوبی هستند و یا خود اقدام به کشت ذرت کرده‌اند.
علاوه بر این پیش‌بینی می‌شود کشورهای آمریکای جنوبی در سال 2013 نسبت به سال قبل از آن پنج میلیون تن ذرت بیشتر تولید کنند که این می‌تواند به معنای کاهش بیشتر تقاضای صادرات محصول آمریکا باشد. احتمالاً میزان تقاضای ذرت به عنوان غذای دام، حدود 4/37 درصد از کل تقاضای این محصول در سال 2013 را تشکیل می‌دهد. این بخش از تقاضا، حتی دیرتر از تقاضای اتانول و صادرات بهبود خواهد یافت. کاهش شدید تعداد دام‌ها در سراسر کشور، به دلیل آنکه مالکان آنها توان تامین مخارج تغذیه آنها را در سال گذشته نداشتند، زمانی نه چندان کوتاه برای جبران نیاز دارد. در واقع جایگزینی هر راس دام تقریباً 300 روز زمان می‌برد که به این معنی است که این اتفاق در سال 2013 روی نخواهد داد و در نتیجه میزان تقاضا برای مصرف ذرت به عنوان غذای دام نیز در این سال احیا نخواهد شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها