شناسه خبر : 46434 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

یخبندان تورم

نرخ تورم در بهمن کاهشی اندک یافته است

تازه‌ترین آمار منتشرشده از تورم نشان می‌دهد خانوار ایرانی در بهمن‌ماه جاری برای خرید یک سبد کالای مشابه نسبت به بهمن سال قبل باید 5 /38 درصد بیشتر هزینه کنند. برابر گزارش مرکز آمار ایران تورم نقطه‌به‌نقطه در بهمن‌ماه در حالی این عدد را ثبت کرده که نسبت به ماه قبل، یعنی دی‌ماه 1402، 7 /2 واحد درصد کاهش یافته است.

تورم ماهانه در بهمن ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل نیز کاهشی بوده و به عدد 4 /1 درصد رسیده است. همچنین نرخ تورم سالانه که رشد شاخص قیمت در بازه 12ماهه منتهی به بهمن 1402 را نسبت به بازه 12ماهه منتهی به بهمن 1401 مقایسه می‌کند، نرخ تورم را 5 /42 درصد نشان می‌دهد. این رقم در بهمن‌ماه سال قبل 6 /43 درصد بوده و نشان می‌دهد این نرخ تورم نیز روندی کاهشی داشته، هرچند این کاهش بسیار اندک بوده است.

برابر این گزارش بیشترین تورم نقطه‌به‌نقطه در بهمن 1402 در میان کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور متعلق به گروه هتل و رستوران با نرخ 3 /55 درصد بوده و در مقابل کمترین مقدار تورم نیز  مربوط به گروه ارتباطات با رقم 6 /22 درصد بوده است.

آخرین گزارش اعلامی مرکز آمار از تورم نشان می‌دهد که همچنان تورم سالانه بالای 40 درصد است و اگرچه روند تورم کاهشی بوده اما این کاهش بسیار اندک بوده است. اگرچه دولت مدعی است توانسته نرخ رشد نقدینگی را کاهش دهد اما هنوز نتوانسته یخبندان تورم را آب کند.

دراین پرونده بخوانید ...