شناسه خبر : 4152 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مروری بر زندگی و فعالیت‌های علمی نوبلیست ۲۰۱۳؛ رابرت شیلر

حباب‌یاب

رابرت شیلر متولد ۲۹ مارس سال ۱۹۴۶ میلادی، یک اقتصاددان آمریکایی و یک نویسنده با آثار پرفروش است.

الهام شفیع‌نژاد

رابرت شیلر متولد 29 مارس سال 1946 میلادی، یک اقتصاددان آمریکایی و یک نویسنده با آثار پرفروش است. رابرت شیلر استاد گروه اقتصاد دانشگاه ییل و عضو مرکز بین‌المللی امور مالی دانشکده مدیریت دانشگاه ییل است. او مدرک کارشناسی خود را در سال 1967 میلادی از دانشگاه میشیگان و مدرک دکترای اقتصادش را در سال 1972 از موسسه فناوری ماساچوست دریافت کرده است. شیلر مطالبی در زمینه‌های بازارهای مالی، نوآوری مالی، اقتصاد رفتاری، اقتصاد کلان، املاک و مستغلات، روش‌های آماری و در زمینه قضاوت‌های اخلاقی در خصوص بازارهای ثبت‌شده مطرح کرده است. کتاب «نوسانات بازار» او که در سال 1989 میلادی به چاپ رسید شامل تجزیه و تحلیل‌های رفتاری و ریاضیاتی پیرامون نوسانات قیمت در بازارهای سوداگرایانه است. کتاب دیگر شیلر که در سال 1993 میلادی منتشر شد با عنوان «بازارهای بزرگ: موسسات ایجاد شده در جهت مدیریت خطرات اقتصادی بزرگ جامعه» (انتشارات دانشگاه آکسفورد)، است. این کتاب نوع جدیدی از قراردادهای پوشش ریسک، مانند قرارداد سلف بر پایه درآمد ملی یا بر پایه املاک و مستغلات که مجوز پوشش ریسک در راستای استانداردهای زندگی را خواهد داد، پیشنهاد می‌کند. نام شیلر در میان صد اقتصاددان بانفوذ دنیا قرار دارد. تامسون رویترز نام او را به عنوان مدعی جایزه نوبل اقتصاد در سال 2012، به خاطر پیشگام بودن در مشارکت در حوزه «نوسانات بازار مالی و پویایی قیمت دارایی» ذکر کرده بود. در 14 اکتبر سال 2013 میلادی اعلام شد شیلر به همراه یوجین فاما و لارس پیتر هانسن جایزه بانک مرکزی سوئد را به عنوان یادبودی از آلفرد نوبل دریافت خواهد کرد. جایزه نوبل اقتصاد سال 2013 به خاطر تجزیه و تحلیل‌های تجربی در خصوص قیمت دارایی‌ها به آنها تعلق خواهد گرفت. در سال 1981 میلادی شیلر مقاله‌ای را در زمینه بررسی اقتصاد آمریکا با عنوان «آیا قیمت سهام تا جایی جا به جا خواهد شد که تغییرات بعدی سود سهام را حمایت کند؟» منتشر کرد. در آن مقاله، فرض بازار کارا را که یک دیدگاه غالب در اقتصاد حرفه‌ای آن زمان بود به چالش کشیده بود. شیلر استدلال می‌کند در یک بازار سهام معقول و دارای رفتار منطقی سرمایه‌گذاران قیمت سهام را با در نظر گرفتن سود سهام انتظاری دریافتی در آینده که به ارزش حال تنزیل شده است، پایه‌گذاری خواهند کرد. او عملکرد بازار سهام ایالات متحده را از بعد از سال 1920 میلادی مورد مطالعه قرار داد و انواع سود سهام انتظاری آینده و نرخ‌های تنزیلی را که می‌توانست طیف گسترده ناپایداری مشاهده‌‌شده در بازار سهام را توجیه کند، در نظر گرفت. شیلر به این نتیجه رسید که نوسانات بازار سهام بیشتر از چیزی بود که بتواند توسط هر دیدگاه منطقی نسبت به آینده توضیح داده شود.
به دنبال سقوط بازار سهام در اکتبر سال 1987 میلادی مکتب‌های رفتاری، اعتبار جدیدی به دست آوردند. کار شیلر از یک فعالیت تحقیقی برآوردی شامل شده بود که در آن از سرمایه‌گذاران و مالکان سهام پرسیده می‌شد چه عاملی آنها را به سمت معامله سهام سوق داده است و نتایج بعدی، فروض او را تقویت کرد. فروضی که طبق آنها تصمیمات معامله‌گران به جای محاسبه منطقی اغلب از روی احساسات گرفته می‌شد. بخش عمده‌ای از این داده‌های بررسی‌شده به طور منظم از سال 1989 میلادی به بعد جمع‌آوری شده بود. شیلر در سال 2005 میلادی در پایگاه خبری سی‌ان‌بی‌سی مطلبی را منتشر کرد مبنی بر اینکه «در بلندمدت افزایش قیمت سهام نمی‌تواند از تورم پیشی بگیرد»، به جز برخی زمینه‌های محدود. قیمت‌های مسکن همواره به سمت برابری با هزینه‌های ساخت به علاوه سود نرمال اقتصادی همگرا خواهد شد. تا اواخر سال 2006 و اوایل سال 2007 مردم چیزی را که شیلر آن را قله دیگر نامیده بود، باور کردند. کتاب او با عنوان «یک پیشنهاد مالی جدید: ریسک در قرن 21» (انتشارات دانشگاه پرینستون)، تجزیه و تحلیلی است از نقش رو به رشد امور مالی، بیمه و مالیه عمومی در زندگی آینده ما. از سال 1980 میلادی، او دانشیار پژوهشی اداره ملی تحقیقات اقتصادی بوده است. در سال 1991 میلادی همکاری‌هایی در زمینه اقتصاد رفتاری با ریچارد تالر و از سال 1994 میلادی در زمینه اقتصاد کلان و تصمیم‌گیری‌های فردی با همراهی جرج آکرلوف انجام داده است.
در سال 2003 میلادی، شیلر مقاله‌ای مشترک در موسسه بروکینگز نوشت. مقاله‌ای که با این عنوان نامیده شده بود: «آیا در بازار مسکن حباب وجود دارد؟» او اذعان کرد رونق بیشتر در بازارهای مسکن و سهام در نهایت می‌توانند به رکود قابل توجه بیشتری در آن بینجامد. نتیجه بلند‌مدت این رویداد می‌تواند منجر به کاهش در اعتماد به نفس مصرف‌کننده و همچنین کسب و کار شود و از طرف دیگر احتمالاً در سراسر جهان شاهد رکود اقتصادی خواهیم بود. این نتیجه افراطی اجتناب‌ناپذیر نیست، اما خطری است بسیار جدی‌تر از چیزی که به طور گسترده شناخته شده است. شیلر در آگوست سال 2006 میلادی، دوباره هشدار داد خطر جدی درباره مواجه شدن با یک دوره خیلی بد وجود دارد، دوره‌ای همراه با خرید و فروش کند، کاهش قیمت‌ها، افزایش پیش‌فرض‌ها و مشکلات جدی در بازارهای مالی و احتمال یک رکود اقتصادی، زودتر از آنچه ما انتظارش را داشتیم. در سپتامبر سال 2007 میلادی، تقریباً یک سال قبل از فروپاشی لیمن‌برادرز، شیلر مقاله‌ای نوشت که در آن فروپاشی قریب‌الوقوع بازار مسکن ایالات متحده و به دنبال آن برقرار شدن نوعی وحشت مالی را پیش‌بینی کرده بود. در سال 2009 میلادی رابرت شیلر جایزه دویچه‌بانک در حوزه اقتصاد مالی را دریافت کرد. جایزه به خاطر پیشگام بودنش در زمینه تحقیقات اقتصاد مالی و با رویکرد پویایی قیمت دارایی‌ها مانند درآمد ثابت، سهام، املاک و مستغلات و معیارهای آنها به او اعطا شد. کار او بر توسعه تئوری و سیاستگذاری تاثیر گذاشته بود. سهم او در زمینه تقسیم ریسک، بی‌ثباتی بازار مالی، حباب‌ها و بحران‌ها توجه گسترده‌ای را در میان دانشگاهیان و سیاستگذاران به سمت خود جلب کرد. او در سال 2005 میلادی به عنوان معاون رئیس انجمن اقتصادی آمریکا و رئیس انجمن اقتصادی شرق فعالیت کرده است.

فعالیت‌های پژوهشی رابرت شیلر
در سال 2011 میلادی:
«اقتصاددانان به عنوان فیلسوفان دنیوی» (با همکاری همسرش ویرجینیا شیلر)
در سال 2010 میلادی:
چگونه بحران‌های مالی می‌بایست روش تدریس اقتصاد را تغییر دهند؟
مشتقات قابلیت‌دار برای مدیریت ریسک املاک و مستغلات اروپایی (با همکاری فرانک فابوتزی و رادو تونارو)
در سال 2009 میلادی:
پوشش ریسک املاک و مستغلات (با همکاری فرانک فابوتزی و رادو تونارو)
شناخت بازارهای اوراق قرضه با شاخص تورمی (جان کمپبل و لوییس ویچیرا )
درس‌های ناآموخته درباره حباب مسکن
در سال 2008 میلادی:
«درک روندهای اخیر قیمت مسکن و خانه‌دار شدن»
در سال 2007 میلادی:
نوآوری در جهت تقویت کارآفرینی
نرخ بهره پایین و قیمت دارایی‌های بالا (بروکینگز)
در سال 2006 میلادی:
طراحی واحدهای شاخص‌‌گذاری‌شده از حساب‌ها
چشم‌انداز بلندمدت ترقی قیمت مسکن
ابزارهای نوآوری مالی: نئوکلاسیک در برابر مالیه رفتاری
در سال 2005 میلادی:
اقتصاد رفتاری و نوآوری نهادی
مقایسه اثرات ثروت: بازار سهام در بازار مسکن
اختراع اوراق قرضه با شاخص تورم در آمریکای نوپا

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها