شناسه خبر : 12430 لینک کوتاه

مروری بر زندگی و فعالیت‌های علمی نوبلیست‌های ۲۰۱۳

سه نوبل‌دار

رابرت شیلر
رابرت شیلر متولد 29 مارس سال 1946 میلادی، یک اقتصاددان آمریکایی و یک نویسنده با آثار پرفروش است. رابرت شیلر استاد گروه اقتصاد دانشگاه ییل و عضو مرکز بین‌المللی امور مالی دانشکده مدیریت دانشگاه ییل است. او مدرک کارشناسی خود را در سال 1967 میلادی از دانشگاه میشیگان و مدرک دکترای اقتصادش را در سال 1972 از موسسه فناوری ماساچوست دریافت کرده است. شیلر مطالبی در زمینه‌های بازارهای مالی، نوآوری مالی، اقتصاد رفتاری، اقتصاد کلان، املاک و مستغلات، روش‌های آماری و در زمینه قضاوت‌های اخلاقی در خصوص بازارهای ثبت‌شده مطرح کرده است.

یوجین فاما
یوجین فرانسیس فاما، اقتصاددان آمریکایی و یکی از برندگان نوبل اقتصاد سال 2013 میلادی در روز 14 فوریه سال 1939 میلادی در بوستون آمریکا متولد شد. او به دلیل سال‌ها مطالعه و پژوهش در زمینه نظریه پرتفوی و قیمت‌گذاری دارایی و تلاش برای مطالعه این نظریات در دنیای واقع و در مقام عمل در جهان شناخته‌شده است. فاما یکی از اقتصاددانان مکتب شیکاگو است که تدریس در زمینه اقتصاد مالی و فاینانس را در دانشگاه شیکاگو بر عهده دارد. اما این اقتصاددان برجسته کیست و سال‌های تحصیل و مطالعه خود را چگونه گذرانده است؟

لارس هانسن
لارس پیتر‌ هانسن روز 26 اکتبر سال 1952 میلادی در شهر شمپین ایالت ایلینویز آمریکا متولد شد. او که هم‌اینک استاد تمام اقتصاد در دانشگاه شیکاگوست، مدرک کارشناسی خود را در رشته ریاضیات و علوم سیاسی در سال 1974 میلادی از دانشگاه یوتا و دکترای خود در اقتصاد را در سال 1978 میلادی از دانشگاه مینه‌سوتا دریافت کرد. پیش از عزیمت به دانشگاه شیکاگو در سال 1981، ‌هانسن استادیار دانشگاه کارنگی‌ملون بود. او متاهل است و یک پسر دارد. پدر او راجر‌ هانسن استاد بیوشیمی دانشگاه دولتی یوتا بود. او دو برادر نیز دارد که یکی ایمیونولوژیست در دانشگاه واشنگتن بوده و دیگری در رشته مهندسی مدیریت منابع آب مشغول است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها