شناسه خبر : 17727 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

فدرال‌رزرو باز هم احتیاط کرد

تصمیم جانت

نرخ‌های بهره در آمریکا همچنان بدون تغییر باقی ماند. کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو آمریکا در آخرین نشست خود، که روز پنجشنبه هفدهم سپتامبر برگزار شد، به‌رغم انتظارات و پیش‌بینی‌های اولیه نرخ‌های بهره را دست نزد و ترجیح داد فعلاً با همین فرمان جلو برود.

رضا طهماسبی

نرخ‌های بهره در آمریکا همچنان بدون تغییر باقی ماند. کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو آمریکا در آخرین نشست خود، که روز پنجشنبه هفدهم سپتامبر برگزار شد، به‌رغم انتظارات و پیش‌بینی‌های اولیه نرخ‌های بهره را دست نزد و ترجیح داد فعلاً با همین فرمان جلو برود. فدرال‌رزرو یا به قولی فد در برابر نوسانات احتمالی بازارهای مالی و خارج شدن آن از کنترل باز هم احتیاط به خرج داد. با این همه فدرال‌رزرو درب رسیدن به نرخ بهره بالاتر را کاملاً چفت نکرد تا این احتمال باز هم باقی بماند که در دو نشست دیگری که کمیته بازار آزاد این نهاد تا پایان سال 2015 برگزار می‌کند، امکان افزایش نرخ‌های بهره وجود داشته باشد.
پس از وقوع بحران مالی 2008 و کوشش آمریکا برای احیای اقتصاد زمین‌خورده خود، فدرال‌رزرو تلاش وافری برای کنترل بازارهای مالی با استفاده از سیاستگذاری‌های پولی دنبال کرد. بن برنانکی طی سال‌های وقوع بحران و پس از آن سیاست‌های محتاطانه‌ای در نظر گرفت و در مقابل با استفاده از سیاستی چون تسهیل مقداری (Quantitative Easing) توانست اقتصادی را که پس از بحران مالی دچار رکود شده بود، تحریک کند. در همین راستا فدرال‌رزرو تصمیم گرفت نرخ‌های بهره بین‌بانکی را کاهش دهد و این مقدار را تا محدوده صفر تا 25 /0 درصد پایین آورد. حالا و با رونق گرفتن مجدد اقتصاد آمریکا که منجر به قطع سیاست تسهیل مقداری نیز شد، بازارهای مالی در آمریکا و دنیا منتظر هستند تا فدرال‌رزرو، نرخ‌های بهره را افزایش دهد. اما انگار اقتصاددان‌های فد هنوز به این قطعیت نرسیده‌اند که اکنون زمان مناسب برای این کار است.
جانت یلن، رئیس فدرال‌رزرو، که در بین چهار زن قدرتمند جهان نیز قرار دارد، در کنفرانس خبری بعد از نشست در مورد تصمیم کمیته گفت:‌«چشم‌انداز اقتصاد خارج از مرزهای آمریکا چندان مطمئن نیست. همچنین افت اخیر در قیمت‌ها در بازار سهام آمریکا و افزایش ارزش دلار، بازار مالی را در تنگنا قرار داده است که می‌تواند فارغ از آنچه فدرال‌رزرو تصمیم می‌گیرد، رشد اقتصادی آمریکا را کُند کند. با در نظر گرفتن بی‌اطمینانی افزوده در خارج، کمیته به این نتیجه رسید که هنوز باید صبر کند.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها