شناسه خبر : 3484 لینک کوتاه

هراس از سال ۱۳۹۲

بحثتامین نهاده و خوراک طیور و افزایش و یا کاهش قیمت این محصولات موضوعی است که در یک ساله گذشته مورد بحثو بررسی قرار گرفته است.

محمد یوسفی / رئیس اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی
بحث تامین نهاده و خوراک طیور و افزایش و یا کاهش قیمت این محصولات موضوعی است که در یک ساله گذشته مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. این موضوع واقعیتی است غیر‌قابل انکار که افزایش قیمت این محصولات به هر دلیلی افزایش قیمت مرغ در بازار را به همراه خواهد داشت.
در سال جاری نیز اگر به هر دلیلی قیمت نهاده‌ها افزایش یابد این افزایش قیمت منجر به بالا رفتن هزینه تولید شده و در نهایت قیمت نهایی مرغ را بالا خواهد برد. همچنان که در سال گذشته افزایش قیمت دلار، موجب افزایش قیمت کنجاله و نهاده‌های دیگر شد و قیمت‌ها در بازار گوشت مرغ را آشفته کرد.
هم‌اکنون واردات کنجاله به کشور با تعرفه صفر درصد انجام می‌گیرد و دولت نیز برای واردات این محصول به کشور ارز با قیمت 1226تومانی را در اختیار وارد‌کنندگان قرار داده است، حال اگر قیمت دلار در بودجه سال جاری افزایش یابد و دولت نرخ ارز مبادله‌ای را برای واردات کنجاله در نظر بگیرد به طور حتم با افزایش دوباره قیمت مرغ در بازار مواجه خواهیم شد، همچنان که اگر تعرفه واردات این محصول نیز افزایش یابد، بازار مرغ دچار نوسان شده و تلاطم در این بازار وضعیت بغرنجی را ایجاد خواهد کرد.
هم‌اکنون کشت دانه‌های روغنی به ویژه سویا در کشور بسیار ناچیز است و مجموع تولید آن، تنها 10 درصد نیاز داخل را تامین می‌کند و این در حالی است که قیمت کنجاله سویا تولید داخل 300 تا 400 تومان از کنجاله وارداتی گران‌تر است و حال اگر دولت تعرفه این محصول را افزایش دهد تنها رانت ویژه‌ای را در اختیار کارخانه‌های روغن‌کشی قرار می‌دهد و بازار انحصاری به وجود آمده، تنها منجر به قربانی شدن منافع و مصالح مرغداران و مرغداری‌ها خواهد شد.
قیمت مرغ در بازار اندکی کمتر از پنج هزار تومان برای هر کیلو است و این محصول در طول سه سال گذشته با کمترین نوسان و افزایش قیمت روبه‌رو بوده است، حال اگر قیمت روغن نباتی را در طول سه سال گذشته بررسی کنیم افزایش قیمت آن غیر‌قابل مقایسه با مرغ و بسیار قابل تامل است.
دو سال گذشته برای مرغداران دو سال سخت و طاقت‌فرسایی بوده است. افزایش هزینه تولید با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها و نوسان شدید قیمت دلار و افزایش قیمت نهاده‌ها، هزینه‌های بسیاری را به این صنف تحمیل کرد.
این در حالی بود که دولت برای کاهش فشار تورمی بر مردم و مصرف‌کنندگان مرغداران را از افزایش قیمت محصول خود بر حذر داشت و از افزایش قیمت مرغ متناسب با افزایش هزینه‌های تولید جلوگیری کرد، چنین وضعیتی در کشور سود مرغداری‌ها و پرورش‌دهندگان مرغ را به حداقل ممکن رساند و حال با افزایش دوباره هزینه‌های تولید در سال جاری به طور حتم روزهای خوبی در انتظار این صنعت نخواهد بود.
تصویب لایحه بودجه در مجلس و تبدیل نرخ مرجع به نرخ مبادله‌ای و تامین ارز مورد نیاز وارد‌کنندگان کنجاله و نهاده با ارز مبادله‌ای به طور حتم در سال جاری بازار مرغ را دوباره متلاطم خواهد کرد و مرغداران را به صورت طبیعی به سمت افزایش قیمت مرغ سوق خواهد داد و حال اگر بحث افزایش تعرفه واردات کنجاله به کشور نیز که مورد حمایت برخی از صنایع است، جدی شود و تعرفه صفر‌درصدی واردات کنجاله در سال جاری تغییر کند، وضعیت صنعت مرغداری کشور به صورت جدی نگران‌کننده خواهد شد.
افزایش دوباره هزینه‌های تولید در سال جاری چه بر اثر افزایش قیمت دلار و حذف ارز مرجع و جابه‌جایی آن با ارز مبادله‌ای و چه بر اثر افزایش تعرفه واردات کنجاله به کشور باشد؛ مرغداران را مجبور به افزایش قیمت مرغ خواهد کرد.
در غیر این صورت عدم سود‌دهی و نامتناسب بودن سود‌دهی با هزینه‌های تولید مرغداری‌ها را تعطیل و چراغ صنعت طیور کشور را برای همیشه خاموش خواهد کرد و آن موقع دولت باید برای تامین گوشت سفید مورد نیاز کشور سالانه ردیف بودجه مشخصی نیز برای واردات این کالا به کشور در نظر بگیرد و هر ساله تعرفه واردات مرغ به کشور را نیز مانند تعرفه بسیاری از کالاهای وارداتی دیگر تعیین کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها