شناسه خبر : 21027 لینک کوتاه

گزارش سیتی‌گروپ

خروج یونان و قبرس

طبق تازه‌ترین چشم‌انداز اقتصادی سیتی‌گروپ تجدید ساختار بدهی‌ها در قبرس و یونان احتمالاً این دو کشور بحران‌زده منطقه یورو را وادار خواهد کرد واحد مشترک پولی را کنار بگذارند.

جواد طهماسبی
Business Insider
طبق تازه‌ترین چشم‌انداز اقتصادی سیتی‌گروپ تجدید ساختار بدهی‌ها در قبرس و یونان احتمالاً این دو کشور بحران‌زده منطقه یورو را وادار خواهد کرد واحد مشترک پولی را کنار بگذارند. این کار ضربه دیگری را به بازار وارد کرده و نگرانی‌های بیشتری ایجاد می‌کند. هنگامی که تروئیکا متشکل از کمیسیون اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول پذیرفتند بسته نجات 10 میلیارد یورویی را به قبرس بدهند بازارهای بورس در دو سوی اقیانوس اطلس متلاطم شدند. قبرس کنترل‌های اعتباری را برقرار کرد و به سپرده‌های زیاد مالیات بست.
اما طبق گزارش سیتی‌گروپ داستان هنوز به پایان نرسیده است. چشم‌انداز اقتصادی منطقه یورو هنوز بسیار ناسالم دیده می‌شود. گزارش بیان می‌کند که احتمال دارد یونان و قبرس با گذشت زمان از اتحادیه پولی اروپا خارج شوند. بنابراین پیش‌بینی رکود منطقه یورو در سال جاری و سال 2014 ادامه خواهد داشت. این رکود در کشورهای جنوبی شدیدتر است و هر از چند گاه تنش‌های شدیدی در بازارهای مالی بروز خواهد کرد. قبرس اولین تجدید ساختار بدهی دولتی خود را به صورت مرحله‌ای آغاز می‌کند و موقعیت خود در اتحادیه پولی را متزلزل می‌سازد. همگان بلافاصله متوجه می‌شوند ضعف شدید اقتصادی باعث خواهد شد برنامه کنونی اصلاحات از مسیر خود منحرف شود و یا اینکه یک تصمیم سیاسی در قبرس این کشور را از مسیر برنامه تروئیکا خارج سازد. پارلمان آلمان با اکثریت آرا از طرح بسته نجات قبرس پشتیبانی کرد اما هنوز این نگرانی باقی است که مجلس قبرس چه تصمیمی درباره بسته نهایی اتخاذ می‌کند.
خبرها حاکی از آن است که تقریباً نیمی از 56 عضو مجلس ممکن است با طرح نجات مخالفت کنند. حزب سبز قبرس که تنها یک عضو در مجلس دارد اولین حزبی است که آشکارا مخالفت خود را با این طرح بیان کرده است. نشانه‌هایی دال بر این وجود دارد که بازارها دوباره دچار مشکل خواهند شد. اما حتی اگر تنش‌های مالی تشدید نشوند انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا دوباره نرخ بهره را کاهش دهد. این کاهش احتمالاً در جلسه ماه می مطرح خواهد شد. بانک سیتی اعتقاد دارد اقدامات تسهیل اعتبار همزمان با دیدگاه منعطف‌تر بانک‌های مرکزی و ناظران در مورد کشورهای بدهکار شروع خواهند شد. اقدامات ریاضتی شدید در منطقه یورو در هفته گذشته در صدر موضوعات مورد بحث قرار گرفتند و کمیسیون مسائل اقتصادی و پولی اروپا اظهار داشت باید سختگیری‌های بودجه‌ای اندکی کاهش یابند تا بتوان رشد اقتصادی را دوباره به جریان انداخت. طبق گزارش سیتی‌گروپ اسپانیا و ایتالیا دچار آسیب می‌شوند. حلقه شرارت مداومی که محصول عدم دسترسی به اعتبارات بانکی، اقتصاد ضعیف و افزایش بیکاری است کشورهای حاشیه اروپا را احاطه می‌کند. ایتالیا و اسپانیا امسال مجبور خواهند شد به نوعی برنامه مکانیسم ثبات اروپایی را بپذیرند. کشورهای دیگری مانند پرتغال، قبرس، ایتالیا، اسپانیا و ایرلند نیز وادار می‌شوند در طول زمان بدهی‌های دولتی و تعهدات بانک‌های خود را مورد تجدید ساختار قرار دهند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها