شناسه خبر : 18449 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گفت‌و‌گو با محمدرضا نجفی‌منش درباره آینده بازار خودرو

پیام مشتریان خودرو به دولت

طبعاً استقبال مشتریان نشان داد اگر شرایط اقتصادی مهیا باشد، آنها مشکلی برای خرید خودرو ندارند و به اصطلاح پای کار هستند. به عبارت بهتر، وقتی شرایط برای خرید قسطی فراهم باشد، مشتریان از آن استقبال خواهند کرد.

با اجرای تسهیلات 25 میلیون‌تومانی خودرو، نمایندگی‌های خودروسازان کشور از هفته گذشته روزهای شلوغی را پشت سر گذاشته‌اند و این موضوع نشان می‌دهد بخشی از مشتریان که خواهان خرید خودرو بوده اما نقدینگی لازم را نداشته‌اند، از این طرح استقبال کرده‌اند. آن‌طور که عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان می‌گوید، چون دولت شرایط مناسبی را مانند سود 16‌درصدی و... برای این تسهیلات در نظر گرفته، مشتریان نیز از آن استقبال کرده‌اند. به گفته وی، استقبال مشتریان نشان داد اگر شرایط اقتصادی مهیا باشد، آنها مشکلی برای خرید خودرو ندارند و مساله‌ اصلی‌شان، کمبود نقدینگی است. نجفی‌منش این را هم می‌گوید که فروش تسهیلاتی، بازار خودروهای دست دوم را تا حدی راکد خواهد کرد و در بازار خودروهای صفر نیز با وجود افزایش تقاضا، رشد قیمت نخواهیم داشت.
‌از فروش تسهیلاتی خودرو چه خبر؟ ظاهراً استقبال عمومی خوب بوده، نه؟
بله، در این چند روز که مشتریان استقبال خوبی از فروش خودرو با تسهیلات 25 میلیون‌تومانی به عمل آورده‌اند و به نظرم این اتفاق طبیعی است. در واقع چون دولت شرایط مناسبی را مانند سود 16‌درصدی و.... برای این تسهیلات در نظر گرفته، مشتریان نیز از آن استقبال کرده‌اند. البته به نظر من دولت می‌توانست سود کمتری را نیز برای این تسهیلات در نظر بگیرد.

‌مثلاً چقدر؟
پنج تا 10 درصد. روند کلی در بسیاری از کشورها، عرضه تسهیلات ارزان برای خرید خودرو است. همین الان که تسهیلات 25‌میلیونی با سود 16 درصد ارائه شده، مشتریان استقبال کرده‌اند، بنابراین اگر این سود، کمتر لحاظ می‌شد، حجم استقبال عمومی بالاتر نیز می‌رفت.

‌به نظر شما پیغام این اتفاق (استقبال عمومی از تسهیلات خودرو)، چیست؟
طبعاً استقبال مشتریان نشان داد اگر شرایط اقتصادی مهیا باشد، آنها مشکلی برای خرید خودرو ندارند و به اصطلاح پای کار هستند. به عبارت بهتر، وقتی شرایط برای خرید قسطی فراهم باشد، مشتریان از آن استقبال خواهند کرد، چون به‌جای اینکه کلی پس‌انداز کرده و یکجا پول خودرو موردنظرشان را بپردازند، تدریجی این کار را انجام خواهند داد. یک پیغام دیگر هم در فروش تسهیلاتی نهفته است که نشان می‌دهد مشکل اصلی مشتریان در بازار خودرو، نقدینگی بوده و تسهیلات مورد نظر سبب شده بخشی از آنها به بازار برگردند. وقتی بیشتر خودروهای فروش‌رفته پراید و تیبا و 405 بوده‌اند، این موضوع نشان می‌دهد بیشتر قشر متوسط رو به پایین و ضعیف جامعه از طرح تسهیلات خودرو استقبال کرده‌اند، بنابراین مشکل اصلی آنها نقدینگی بوده نه چیز دیگری.

‌برخی معتقدند ارائه تسهیلات 25‌میلیون‌تومانی توقع در بازار خودرو را بالا می‌برد؛ به این معنی که با اتمام تسهیلات موردنظر، مشتریان آنقدر منتظر می‌مانند تا دولت تسهیلاتی دوباره برای خودرو در نظر بگیرد و این موضوع به معنای بازگشت رکود (به بازار خودرو) است.
به فرض که این‌طور باشد؛ در این صورت اتفاقی که در بسیاری از کشورها رخ می‌دهد (فروش قسطی خودرو)، در ایران هم رخ خواهد داد.

‌گفته شده که امکان دارد دولت طرح فروش تسهیلاتی خودرو را تمدید کند، همین‌طور است؟
به نظرم دولت وقتی متوجه شود که ارائه تسهیلات سبب رونق در بازار خودرو شده، این کار را ادامه خواهد داد. طبق گفته دولت، 20 درصد منابع بانک‌ها برای تحریک تقاضا در کشور اختصاص خواهد یافت که معادل 140 هزار میلیارد تومان می‌شود؛ خب در نظر بگیرید که این پول تا چه حد می‌تواند به افزایش خرید و فروش انواع کالا از جمله خودرو کمک کند.

‌اما انتظار می‌رود خودروسازان نیز خود به فکر آینده فروش محصولات‌شان باشند، چه آنکه به هر حال ارائه تسهیلات، اثرات تورمی به دنبال دارد و از طرفی، به هر حال شرکت‌های خودروساز باید بتوانند بدون کمک دولت نیز گلیم‌شان را از آب بیرون بکشند.
در بسیاری از کشورهای دنیا، خودرو و مسکن از محل درآمدهای آتی مردم به فروش می‌رسد، بدین معنی که طرف خودرو و مسکن تحویل می‌گیرد و قسطی پول آن را می‌پردازد. بنابراین اگر دولت ارائه تسهیلات خودرو را ادامه بدهد، اتفاق عجیبی نیست و طبق الگوی جهانی رفتار کرده است. شما به فولکس‌واگن آلمان نگاه کنید؛ بانک‌های آلمان 50 درصد از تولیدات داخلی این شرکت را خریداری کرده و به صورت لیزینگ در اختیار مشتریان قرار می‌دهند، خب چه اشکالی دارد چنین سیستمی در ایران هم اجرا شود.

‌پس وظیفه خودروساز این وسط چیست؟ آیا خودروساز نباید خود نیز به فکر تحریک تقاضا خارج از مسیر وام و تسهیلات دولتی باشد؟
البته که باید به فکر باشد؛ یکی از اقداماتی که خودروسازان باید برای بازاریابی و جذب مشتریان انجام بدهند، عرضه مدل‌های جدید است. مطمئن باشید با ارائه خودروهای جدید، مشتریان بیشتری جذب خواهند شد و تجربه این را ثابت کرده است. همین چند ماه پیش که رنو کپچر عرضه شد، در عرض سه ساعت 800 دستگاه از آن به فروش رفت که این موضوع و موارد مشابه نشان می‌دهد مشتریان همواره از محصولات باکیفیت استقبال می‌کنند. البته در کنار این اقدام، باید تا حد امکان از روش‌های فروش منعطف و مشتری‌پسند نیز استفاده کرد.

‌برخی معتقدند افزایش تقاضای ناشی از فروش تسهیلاتی خودرو، به افزایش قیمت‌ها در بازار می‌انجامد، شما این موضوع را تایید می‌کنید؟
خیر، چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. به نظرم تغییری در قیمت خودروها رخ نخواهد داد.

‌در بازار خودروهای دست دوم چطور؟ آیا ممکن است فروش تسهیلاتی خودرو سبب کاهش قیمت دست‌دوم‌ها شود؟
نمی‌دانم، اما به نظرم معاملات در بازار دست‌دوم‌ها افت خواهد کرد.

‌چرا؟
چون در حال حاضر مشتریان می‌توانند با پیش‌پرداختی اندک صاحب خودرو صفر شوند، بنابراین خیلی از آنها به‌جای اینکه پول‌شان را صرف خرید خودرو کارکرده کنند، در طرح فروش تسهیلاتی شرکت کرده و محصول صفر کیلومتر می‌خرند. البته این بدان معنی نیست که همه متقاضیان خودروهای دست دوم به بازار صفر کیلومترها کوچ خواهند کرد، زیرا به هر حال خیلی‌ها هم هستند که نمی‌خواهند زیر بار قسط بروند و بنابراین ترجیح می‌دهند خودرو کارکرده بخرند.

‌پیش‌بینی‌تان از فروش خودروهای چینی در طرح فروش تسهیلاتی چیست؟
اگر مبنای قضاوت را خودروهای فروش‌رفته طی چند روز گذشته در نظر بگیریم، خب طبعاً داخلی‌ها متقاضی بیشتری در مقایسه با چینی‌ها دارند. از طرفی، خودروهای داخلی معمولاً ارزان‌تر از چینی‌ها هستند و طبیعی است مشتریان بیشتر به سمت آنها بروند و خودروهای چینی اولویت بعدی‌شان باشد.

برخی کارشناسان معتقدند طرح فروش تسهیلاتی می‌توانست خودروسازان را به شرایط طبیعی تولید برگرداند. به نظر شما این اتفاق رخ خواهد داد؟
طی همین چند روز هم تولید خودروسازان افزایش یافته و این نشان‌دهنده اثرگذاری مثبت فروش تسهیلاتی بر روند تولید است. با این حال، فقط این تسهیلات نمی‌تواند ضامن بقای تولید باشد و در کنار آن باید فکری به حال قطعه‌سازان کشور کرد. قطعه‌ساز بدون پول نمی‌تواند قطعات مورد نیاز خودروسازان را تامین کند و از همین رو ما به دولت پیشنهاد داده‌ایم که هزار میلیارد به خودروسازان بدهد تا آنها به شرکت‌های قطعه‌ساز خود نقدینگی تزریق کنند.

‌گویا قطعه‌سازان چندان حال و روز خوشی ندارند؛ با این شرایط فکر نمی‌کنید خودروسازان در انجام تعهدات ایجاد‌شده در راستای فروش تسهیلاتی، به مشکل برخورد کنند؟
قطعاً اگر قطعه‌سازان تقویت مالی نشوند، کار سخت خواهد شد، از همین رو به دولت پیشنهاد داده‌ایم هزار میلیارد به خودروسازان بدهند تا نقدینگی لازم به قطعه‌سازها تزریق شود. اگر این پول تزریق شود، هیچ نگرانی بابت تامین خودروهای پیش‌‌فروش‌‌شده وجود ندارد. البته ما یک پیشنهاد دیگر هم به دولت داده‌ایم و آن تنفس مالیاتی خودروسازان و قطعه‌سازان است. اگر دولت به مدت یک سال از ما مالیات بر ارزش افزوده و بیمه نگیرد، اوضاع نقدینگی‌مان خوب خواهد شد و بنابراین روند تولید نیز بهبود خواهد یافت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها